Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    pellet kachel hydro

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty pellet kachel hydro

    Bericht van Gast zo nov 08, 2009 7:07 pm

    wie heeft ervaring met een pellet kachel en hydro aansluiting ?
    welk merk eventueel het best
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven zo nov 08, 2009 7:22 pm

    Dag Sabine,

    Heb je al enkele merken op het oog?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast ma nov 09, 2009 8:44 pm

    ben volop aan het rondkijken daarom mijn vraag. Op dit moment bekijken we een toestel van clam Niagara. Er gaat iemand het kostenplaatje komen opgeven voor het plaatsen
    Zijn er dingen waar we zeker moeten opletten?
    Het toestel Duchesse idro heeft men ons ook aangeraden maar we twijfelen hieraan omdat het maar 13 Kw heeft
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven ma nov 09, 2009 8:52 pm

    Sabine,

    En de extraflame Lucrezia Idro: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Ongeveer even krachtig als de Clam Niagara.

    Nog eentje gevonden, de Thermorossi H2O 34: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Even krachtig als de Clam Niagara

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven ma nov 09, 2009 8:55 pm

    nog eentje, de Anselmo Cola Jutta:https://pellets.forummotion.com/anselmo-cola-f61/kenmerken-anselmo-cola-cv-pelletkachel-t505.htm

    Zelfde als de Niagara.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven ma nov 09, 2009 8:58 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Caminetti Montegrappa 1500 H2O Power.

    Nu heb ik al de zware cvpelletkachels die op het forum staat opgezocht

    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Block ma nov 09, 2009 9:06 pm

    Hey Sabine, ik heb ook een tijd overwogen om een Clam Niagra aan te kopen. Maar vond het eigenlijk toch te duur, ik heb nu een Hapero balance bestelt. Het is eigenlijk een cv-ketel die je al dan niet in je woonkamer kan zetten. Ook de automatische warmtewisselaar reiniging vond ik aangenaam, zodat je je kachel amper moet afzetten om te kuisen.

    Onderschat 13 Kw niet, je kan dit echt niet vergelijken met mazout of aardgas cv.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast ma nov 09, 2009 9:17 pm

    willen wel alles ermee doen kan dit dan met 13kw? heb je de kachel al in gebruik ?
    wat is zo een totale kostprijs?
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Block vr dec 04, 2009 8:08 pm

    Hey Sabine,

    de kachel/ketel is nu enkele dagen in gebruik, en heeft geen moeite om 10 radiatoren te verwarmen. Ik werk zonder buffervat.

    Ik ben naar de belastingsdienst geweest en de ketel komt in aanmerking voor 40% subsidie en mag je spreiden over 2 jaar. Max 2700Euro per jaar.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van jeanhup vr dec 04, 2009 11:50 pm

    De merken Adler, Kalor en Artel (allemaal uit dezelfde fabriek) hebben ook 2 idro-versies: een van 18 kW en een van 22 kW.

    Wij hebben er nu zoeen in de bestelling.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 12:07 am

    Hoi Block,

    Je schrijft dat je 13 Kw niet mag onderschatten.

    Nou bij mijn weten is 13 Kw bij een gashaard, houtkachel, kolenkachel, 13 Kw

    Begrijp me niet verkeerd met deze reactie.

    Maar ik denk dat jij bedoeld dat een CV op stookolie dewelke ook maar gedurende een korte periode warm water levert aan je radiator. Daarna valt de pomp stil van je CV.
    Maar een thermokachel blijft gewoon op een minimum vermogen doorbranden. Doordat er niet overal warmte gelijktijdig gevraagd wordt kan een dergelijk toestel een woning verwarmen.

    Onlangs was ik in de chat met Ann (verkoper Extraflame en enkele merken)
    Zij vertelde me dat in 90% van de gevallen je CV ketel op gas of stookolie slechts 50 % van zijn vermogen aanspreekt.
    Als een thermoketel van 13 Kw dan die 50 % voor zijn rekening neemt klopt het plaatje.
    Ik denk dat een gemiddelde woning tussen de 25 en 30 Kw vermogen heeft op zijn CV installatie. (uitzondering de laatste nieuwe woningen)

    Ben namelijk ook bezig met me te informeren om een thermokachel te zetten.

    spijtig dat er op dit forum hierover eigenlijk nog weinig info te vinden is. Maar ik denk dat het wel zal veranderen.

    gr
    spartherm


    Laatst aangepast door spartherm op za dec 05, 2009 12:08 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : schrijffoutje)
    JotieVC
    JotieVC
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 24
    Registration date : 02-11-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van JotieVC za dec 05, 2009 10:20 am

    Hallo Block,

    zat er een nederlandstalige of engelstalige handleiding bij de Hapero Balance. Heb je deze toevallig in elektronisch formaat?
    Kan eventueel toegevoegd worden aan de reeds indrukwekkende lijst op dit forum.

    Ik ben momenteel aan het kijken voor de Clam Niagara. De hapero balance vind ik ook strak genoeg van design dus deze wekt ook mijn interesse.

    Staat de Hapero bij u in de woonkamer? Hoe zit het met het geluid van de kachel?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast za dec 05, 2009 10:38 am

    Spartherm ik wil wel even nuanceren. Ik heb gezegd dat oudere ketels bijna allemaal overgedimensioneerd waren en dikwijls maar de helft van hun vermogen benuttigden. Als je echter een te klein of een gepast toestel koopt, zal dit uiteraard niet het geval zijn.

    Vriendelijke groeten,
    Ann
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven za dec 05, 2009 10:39 am

    Block,

    Bij wie heb je de kachel gekocht?


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Block za dec 05, 2009 9:28 pm

    Gekocht bij Antwerppellet,

    De kachel staat bij in de veranda. Dezelfde waar eerst mijn kachel stond. De kachel zelf is vrijwel geruisloos, de schroef hoor je helemaal niet. Er staat geen ventilator op dus die hoor je ook niet.

    @spartherm
    Dat bedoel ik inderdaad, maar ik heb de gas voor verwarming uitgeschakeld. De ketel kan toch vlot het hele huis verwarmen. Draait zelfs amper op vollast.
    Keuken, veranda, woonkamer, 3 slaapkamers en badkamer, hal.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van steven za dec 05, 2009 10:14 pm

    Heb je automatisch aanvoer van de pelles of manueel?

    Hoeveel keer per maand moet je de aslade proper maken?

    Als mijn info juist is, dan is uw pelletkachel een kleine versie van een ketel.


    Mvg

    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Block za dec 05, 2009 10:32 pm

    Ik kap ze er manueel in, elke dag een zak ongeveer. Maar het is nog niet echt koud buiten hé. Prijs in bulk is trouwens niet interessanter dan per 15kg.

    De aslade moet ongeveer een keer per 700kg geledigd worden. Stofzuigen moet je niet doen, de kachel reinigt zich automatisch elke 6 uur draaitijd.

    Dat is idd een ketel Steven


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast zo jan 10, 2010 10:07 pm

    ik stook met een windhagen, winfire, met een complete cv installatie ingebouwd. Alleen het cv systeem aankoppelen en klaar. Hoog rendement. zeer moderne kachel.

    Het is een oostenrijks topproduct en we stoken in oostenrijkse koude dagen ongeveer 1 zak 15 kg per dag.

    Je ziet het nog niet veel in nederland. wel 5 jaar garantie.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast ma jan 11, 2010 12:26 am

    ann schreef:Spartherm ik wil wel even nuanceren. Ik heb gezegd dat oudere ketels bijna allemaal overgedimensioneerd waren en dikwijls maar de helft van hun vermogen benuttigden. Als je echter een te klein of een gepast toestel koopt, zal dit uiteraard niet het geval zijn.

    Vriendelijke groeten,
    Ann

    Dag Ann,

    Ik heb je reactie gelezen. Je hebt gelijk in jou nuancering.
    Maar ik heb een vraagje voor je.
    Indien je nu een woning hebt die uitgerust is met diverse thermostaten in die ruimten die regelmatig en konstant warmte vragen (living, keuken, badkamer, boiler). En de andere ruimtes met thermostatische kranen uitgerust zijn, dan moet je volgens mij toch een heel eind komen met een vermogen van 13 a 15 Kw. zekerals je dat combineert met je bestaande installatie.
    Indien één van de thermostaten geen warmte vraagt kan de beschikbare capaciteit toch ter beschikking gesteld worden van de andere ruimtes.
    Normaal zal in de winterperiode gelijk wij deze op dit ogenblik kennen je bestaande installatie moeten meewerken. In voor en naseizoen denk ik dat een thermokachel dit voor een groot stuk alleen aankan.

    Is een voorraadvat of voorraadbuffer noodzakelijk ?
    Ik las hier op het forum in het verleden (kan het niet meer vinden op het forum) dat deze persoon een buffer had van 800 lieter en enkel 3 uur 'smorgens zijn thermokachel liet branden en nogmaals 3 uren 's avonds.

    Klopt mijn redenering dat wanneer je met een buffervat zou gaan werken je je thermokachel op een laag pitje blijven kan laten branden.

    gr

    spartherm
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Block ma jan 11, 2010 12:51 am

    Hey spartherm,

    Ik heb zelf (nog) geen buffervat.

    Het grote voordeel is wel dat je wanneer je bijv. om 6 uur de ketel laat opspringen de pomp ineens 800l water van 60 graden door je huis kan pompen, wat dus maakt dat je huis binnen het uur op temperatuur is.

    Zonder buffervat springt je ketel op, begint een mooi vlammetje te stoken en brengt zijn intern buffervatje van bijv.30l van 20 graden naar 60 graden te stoken en pompt die dertig liter in het radiatornet, de retour van uw radiornet is ook rond de 20 graden. Dus de volgende batch van 30 liter wordt aangevoerd en tot 60 graden gebracht enzovoorts. Tegen dat het hele radiatornet is opgewarmt en de retour tot bijv. 40 graden is gestegen zit je al een tijd verder.

    Je ketel-kachel moet zelf bijsturen wat die moet doen. Is het water te hard afgekoeld moet die hard verwarmen, is de gewenste temperatuur reeds bereikt gaat die in eco-stand.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast di jan 12, 2010 12:05 am

    Zijn er mensen die ervaring hebben met een buffervat gecombineer met een thermokachel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast di jan 12, 2010 11:40 am

    Ik heb een thermokachel en een buffervat. Via een aquastaat aan het buffervat wordt de kachel aan- en uitgeschakeld. Op dit moment hangen er een vijf-tal radiatoren aan voor een totaal van 12,5 KW (kachel zelf heeft vermogen water van 8 Kw).

    Ik ben er redelijk content van. Vooral in de tussenseizoenen heeft het een voordeel. Van oktober tot eind november moet ik de kachel enkel 's ochtends een uurtje laten branden. 's Avonds (als ik thuis kom van het werk) is het water in het buffervat nog warm genoeg om de woning weer op temperatuur te brengen. Dat lukt wel niet meer eens de temperaturen onder de 7-8° gaan. Dan moet de kachel 's ochtends en 's avonds aanstaan (dit alles hangt natuurlijk erg af van de isolatie-graad van je woning).
    marnic
    marnic
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 40
    Registration date : 30-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van marnic wo jan 13, 2010 8:09 pm

    ik hen ook een thermokachel en een buffervat van 800L zowel voor sww en voor de verwarming 5radiatoren en de kachel brand hier een 8tal uur per dag
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gast wo jan 13, 2010 10:37 pm

    Marnic,

    kan je over je installatie meer duidelijkheid geven. Hoe geinstalleerd, of hij gecombineerd is met je bestaande installatie. Waar heb je de buffer geplaatst.

    Ik denk dat er veel mensen met deze info gediend zijn op dit forum. Informatie over Cv ketels en thermokachels is immers nog beperkt.

    gr
    spartherm,
    marnic
    marnic
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 40
    Registration date : 30-01-09

    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van marnic wo jan 13, 2010 10:53 pm

    het gaat hier over een nieuwe installatie in een nieuwbouw de kachel staat hier centraal in de living en het buffervat van 800l hebben we in de garage staan

    Gesponsorde inhoud


    pellet kachel hydro Empty Re: pellet kachel hydro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 8:08 am