Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 16 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+10
Ikzelf
Fleur
krusty
willy1100
Philip
Annejanne
Geert
steven
Uthrex
stoffel
14 plaatsers

    CO beveiliging

    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 11:48 am

    De vraag is : Kunnen we met een pelletkachel nu wel of niet CO in de huiskamer krijgen ???

    Ik denk , nee daar het normaal gezien  een gesloten circuit is of toch zou moeten zijn !!!!!
    stoffel
    stoffel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 97
    Leeftijd : 57
    Registration date : 04-01-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van stoffel di dec 15, 2009 12:21 pm

    ik denk dat de vraag is: kunnen we CO in de huiskamer krijgen: want dat is het dodelijke koolstofmonoxide-gas die reeds voor vele doden gezorgd heeft bij kolenkachels, en geisers die slecht geplaatst werden...

    Ik denk dat er geen CO in de huiskamer kan komen, aangezien de kachel, indien hij brandt de uitlaatgassen actief verwijdert via de uitlaat, en indien er iets misgaat met de kachel worden er geen pellets meer aangevoerd, dus gaat het brandkorfje leegbranden, en hoogstens in het slechtste geval kan er een beetje CO misschien via de worm en pelletvoorraad de ruimte binnenkomen, maar zeker niet om symptomen te geven (zoals roodheid, hoofdpijn, braken... tot coma en overlijden)

    grtz
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Uthrex di dec 15, 2009 12:27 pm

    En ik denk van wel. Als de extractie motor uitvalt is de afzuiging ook weg. De kachel zal wel stilvallen, maar de aanwezige pellets blijven toch nog nen tijd doorbranden volgens mij.
    Ik dacht ook dat het een volledig gesloten systeem was to Ann (was het Ann? denk van wel) erop wees dat er toch gaten in zitten. En jawel hoor, in onze Neema zitten boven het venster enkele sleufjes. Die zijn wel afgeschermd met een plaatje, maar ben er zeker van dat de rook langs daar in de huiskamer zal komen.
    Ik moet dus mijn eerste mening herzien, want dit is ooit al eens besproken geweest denk ik.

    Mvg,
    Uthrex

    ps: CO² gaat er misschien niet vrijkomen, maar CO wel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 12:42 pm

    Dank aan uthrex , mijne € is gevallen

    Ter verduidelijking mijn vraag moest zijn : CO ,WEL OF NIET mogelijk in de huiskamer !!!!

    dus niet CO² want dat zijn uitlaatgassen van een auto klop
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 12:43 pm

    ultrex

    als de extractiemotor uitvalt sluit die toch het afvoerkanaal niet af en zou er toch nog altijd een natuurlijke schouwtrek moeten zijn ?
    er MAG en er Kan toch nooit rook in de huiskamer komen.
    als ik de kachel kuis ga ik dit proberen en als er rook in de huiskamer komt VLIEGT IE ONMIDDELIJK DE DEUR UIT


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 12:51 pm

    Hallo,

    uit recente ervaring kan ik beamen dat er wel degelijk
    1) heel wat rook de huiskamer kan binnendringen:
    net tijdens de opstartfase - korf goed gevuld met pellets en reeds ontstoken -
    zorgde een stroompanne ervoor dat de ganse huiskamer zich vulde met rook.
    bij gebrek aan stroom valt je ventilator stil en de enorme massa rook (smeulende pellets ontwikkelen enorm veel rook)
    zoekt zich een weg naar buiten.
    de rook onstsnapte letterlijk langs alle kanten van de kachel...

    2) ook koolmonoxide de kamer kan binnendringen.
    vorig weekend nog , de kachel stond al een tijdje te branden werden alle gezinsleden geplaagd door
    hoofdpijn,vermoeidheid,...kortom, de eerste verschijnselen ve koolmonoxide vergiftiging !
    Blijkbaar is de brandruimte dan toch niet 'hermetisch' afgesloten.
    De installateur zal nog samen met de fabrikant onderzoeken of eventueel een 'defect' of fabrieksfout de oorzaak kan zijn.

    ik denk dat het zowiezo aan te raden is voor iedereen die zich verwarmt met een kachel om zich een CO/rookmelder aan te schaffen.

    Milbon
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Uthrex di dec 15, 2009 12:54 pm

    Laat even weten wanneer je die test gaat doen, dan kom ik ffe langs met de remork. Kwestie van je te helpen tillen hé.
    Op een mistige blauwe maandag besluit mr elektric om de geest te geven. Zwaar winterweer, geen wind, vochtig nevel, je kent het wel. De kans is groot dat je rook binnen krijgt.
    Iemand zin om de stekker uit te trekken? Een snelle en leerrijke ervaring voor het forum.

    Mvg,
    Uthrex
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van steven di dec 15, 2009 1:50 pm

    een pelletkachel is geen gesloten toestel, zelfs niet met aanvoer van externe lucht.

    Via het raam wordt er heel wat lucht aangezogen, dus kan er langs daar ook iets anders naar buiten.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 5:10 pm

    Bij iedere verbranding met vuur komt er CO vrij, of dit nu een houtkachel, een pelletkachel, gasboiler of een HR-stookketel is, het maakt niet uit. Elk van bovengenoemde systemen kan falen, ongeacht de beveiligingen die erop zitten.
    Laat uw gezond verstand werken en verlucht iedere dag uw woning minstens 15 minuten en zeker als je huis zoals het mijne zeer goed geïsoleerd is. Plaats verder een degelijke CO-melder bij uw kachel, dit kost niet veel en kan levens redden. Ook een rookmelder is aan te raden en zeker als je de kachel 's nachts laat branden.
    Ik heb mijn Piazzetta handleiding volledig doorgenomen en er wordt nergens vermeld dat er geen CO kan vrijkomen. Er wordt wel gesteld dat er onder geen enkel beding rook uit de kachel mag en kan komen. Gebeurt dit toch, moet de kachel onmiddellijk worden stop gezet en moet de kamer ogenblikkelijk geventileerd worden.

    Beste mensen, beter voorkomen dan genezen lijkt me hier erg toepasselijk.

    Cantodea
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 6:42 pm

    Fleur heeft mijns inziens gelijk. Een normaal werkende schouw moet voldoende onderdruk geven om de rook en de CO te evacueren bij stroomuitval. En dat bij alle weersomstandigheden.
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Geert di dec 15, 2009 6:46 pm

    ik heb voor de zekerheid een rook- en co verklikker in huis opgehangen, volgens mij zou de schouw zijn werk moeten doen als de kachel uitvalt, maar voor de zekerheid.......


    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 7:51 pm

    Een CO-verklikker is niet altijd even betrouwbaar in praktijk. Let daar dus mee op.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 8:02 pm

    cantodea heeft gelijk. bij iedere verbranding komt CO vrij. hoe beter de verbranding, hoe minder CO. dit kan bij en pelletkachel, geiser, mazoutkachel, flam, oem maar op, alles met een vlam.
    normaliter gaat dit idd via de schouw naar buiten ... maar neem dit risico niet, aub!

    ofwel voorzien je een rechtstreekse verluchting in je woonkamer of plaats een co detector (op en hoogte van ca. 1.6 m). CO zie je niet en ruik je niet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 8:29 pm

    ik denk niet dat je zozeer schrik moet hebben wanneer de kachel uitvalt , op een mum van tijd is deze uitgebrand en daar zal je zeker geen co vergiftiging van oplopen. En ik weet niet wat jullie doen maar als ik rook in de woonkamer zie zet ik gelijk een raam open.
    Het grote gevaar van co is zoals raf hierboven aanhaalt , je ruikt het niet , ziet het niet en op die manier kan een kamer zich langzaam vullen met co.
    Die co melders zijn een grap, ik heb ooit eens een test gezien op tv en van de 20 waren er mss 2 die werkten, de meesten scoorden niet meer dan 10 % .
    de meeste ongevallen gebeuren overigens bij gasboilers en meer dan 50 % in de badkamer.
    Maar om op de eigenlijke vraag te beantwoorden, co vergiftiging kan vast en zeker bij een pelletkachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 9:46 pm

    Uthrex schreef:Laat even weten wanneer je die test gaat doen, dan kom ik ffe langs met de remork. Kwestie van je te helpen tillen hé.
    Op een mistige blauwe maandag besluit mr elektric om de geest te geven. Zwaar winterweer, geen wind, vochtig nevel, je kent het wel. De kans is groot dat je rook binnen krijgt.
    Iemand zin om de stekker uit te trekken? Een snelle en leerrijke ervaring voor het forum.

    Mvg,
    Uthrex


    uthrex

    ik had men zin volledig moeten afmaken met: ALS IK DE KACHEL BUITENGOOI ZET IK HEM BUITEN ALS TERRASVERWARMING blijven lachen

    ik hoop dat hier vlug eens een ingenieur die topic doet stoppen want het gaat van kwaad naar erger.
    morgen ga ik de kachel op volle bak doen branden om daarna de stekker uit te trekken
    zeker mag er geen pluimpje rook uitkomen
    is het wel zo dan heb ik geen pelletkachel gekocht maar een MODERN ELEKTRONISCH EUTHANASIE APPARAAT
    zover gaat het niet komen want ik heb allang gezien dat de kachel overal goed afgesloten is met amiante koorden en goede dichtingen die volgens de handleiding regelmatig moeten worden nagezien en VERVANGEN.
    ALS HET WEL ZO IS zou het dringend nodig zijn het fabriek te raadplegen om een veiligheid in te bouwen ,(zoals een magnetische klep die in verbinding staat met de uitlaat)
    een pelletkachel mogen we zeker niet vergelijken met een houtkachel of kolenkachel
    als ik morgen avond niet meer antwoord ........was men kachel niet waterdicht




    gr fleur
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Annejanne di dec 15, 2009 9:59 pm

    Als je rook ziet, mag je al van geluk spreken. CO zie je niet (dus "rookt" CO ook niet). Ik spreek uit ondervinding: 25 jaar geleden werd het hele gezin bedwelmd door CO uit een kolenkachel. De hond op de eerste plaats (die lag op de grond, dus ook het eerste bedwelmd)en dan volgden de kinderen. De dokter onmiddellijk gebeld: alle vensters en deuren openzetten en de kinderen elk kwartier wakker maken om te zien of ze nog bij bewustzijn waren, zo niet dadelijk naar spoed overbrengen, en zelf zo weinig mogelijk zuurstof verbruiken (dus geen trappen oplopen, maar op bed liggen). Ik heb toen mijn les geleerd: verlucht zoveel mogelijk en sluit zeker niet alle deuren om zo weinig mogelijk te verstoken! Een mens kan niet voorzichtig genoeg zijn...CO is een stille moordenaar!


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip di dec 15, 2009 10:05 pm

    fleur
    als je kachel op max vermogen brand
    en je trekt de stekker uit heb je heus geen euthanasie apparaat

    echter zoals hier eerder al vermeld als den eletrik uitvalt als de kachel pas onstoken is
    en je brandkorfje nog vol pellets ligt dan kan je wel rookhinder hebben

    en zoals hier
    ik noteer letterlijk wat in de handleiding staat
    Tijdelijke stroom onderbreking
    na een korte stroomonderbreking start het toestel automatisch weer op. op dat moment dat de kachel geen stroom krijgt kan het zijn dat er een 3 tot 5tal minuten rook vrijkomt in uw huis.HET GAAT HIER OM EEN KLEIN BEETJE ROOK; DIT HOUD MEESTAL GEEN VEILIGHEIDSRISICO IN


    sorry voor de caps zo staat het in mijn handleiding
    en inderdaad als de elentrik uitvalt zal enkel het beetje pellets dat in het brandkorfje liggen stil opsmeulen er zullen echter geen verse pellets bij komen door het stroom gebrek


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 10:14 pm

    Philip schreef:fleur
    als je kachel op max vermogen brand
    en je trekt de stekker uit heb je heus geen euthanasie apparaat

    echter zoals hier eerder al vermeld als den eletrik uitvalt als de kachel pas onstoken is
    en je brandkorfje nog vol pellets ligt dan kan je wel rookhinder hebben

    en zoals hier
    ik noteer letterlijk wat in de handleiding staat
    Tijdelijke stroom onderbreking
    na een korte stroomonderbreking start het toestel automatisch weer op. op dat moment dat de kachel geen stroom krijgt kan het zijn dat er een 3 tot 5tal minuten rook vrijkomt in uw huis.HET GAAT HIER OM EEN KLEIN BEETJE ROOK; DIT HOUD MEESTAL GEEN VEILIGHEIDSRISICO IN


    sorry voor de caps zo staat het in mijn handleiding
    en inderdaad als de elentrik uitvalt zal enkel het beetje pellets dat in het brandkorfje liggen stil opsmeulen er zullen echter geen verse pellets bij komen door het stroom gebrek



    philip

    veronderstel (en dit is realiteit)je start je kachel --de branderpot loopt vol pellets --gloeikaars ontsteekt ---pellets branden ---stroomonderbreking op het net ---
    je branderpot is vol en brand ,hoe lang gaat dat roken dan, en bij twee oude mensen die liggen te bolletukken



    gr fleur
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip di dec 15, 2009 10:20 pm

    fleur

    dit zei ik al en ik quote ff mijn eigen

    echter zoals hier eerder al vermeld als den eletrik uitvalt als de kachel pas onstoken is
    en je brandkorfje nog vol pellets ligt dan kan je wel rookhinder hebben


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 10:25 pm

    Philip schreef:fleur

    dit zei ik al en ik quote ff mijn eigen

    echter zoals hier eerder al vermeld als den eletrik uitvalt als de kachel pas onstoken is
    en je brandkorfje nog vol pellets ligt dan kan je wel rookhinder hebben




    waar zou die rook dan uitkomen denk je ?
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip di dec 15, 2009 10:30 pm

    heb ik toch gezegd dan kan je rookhinder hebben he
    ik zeg wel kan,,, want als je een deftige schouw hebt zou dit mininiem moeten zijn
    meer gevaar is er als je zoals ik gewoon pijpje door de muur hebt maar das volgend jaar opgelost, en hier brand de kachel snachts of als we weg zijn niet , en als de elentrik uitvalt en ik heb rook binne zijn we wakker en thuis en kan ik alles openzette


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 10:34 pm

    via het raam, dat is volgens mij de zwakke plek van de kachel, ik heb al eens gemerkt tijdens het kuisen van het raam met product dat er een druppel product aan de buitenkant van het raam liep.
    En nogmaals , rook is niet gelijk aan co.
    Co is een meestal stille moordenaar, co bouwt meestal langzaam op in een kamer.
    En Fleur laat morgen je tijdens de opstart en een volle korf de stroom eens uitschakelen, je zal zien dat deze geen half uur meer zullen branden, ik schat maximaal 10 minuten.waarvan in het beste geval 100 % door de schouw gaat ( de rook bedoel ik) en in het slechtste geval 10% ergens uit uw kachel komt ( en daar zal je geen vergiftiging van oplopen).
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Philip di dec 15, 2009 10:42 pm

    nja rook is geen co das juist, maar het is niet de eerste die door rook vergiftigd word denk ik

    verder
    ik heb het voordeel dat mijn deur helemaal bestaat uit glas dat op een ijzeren kader kleeft of bevestigd is
    dus ik zie heel mooi de spleet van paar mm onderaan en bovenaan de deur (als deur openstaat)
    ook kan je het mooi zien als de kachel brand want dit is het hoe heet het nu alweer om je raam langer proper te houden, dus de plaatsen waar je raam het langst proper blijven daar komt er lucht binnen in je kachel of rook uit je kachel als de canalisatie niet werk door stroomgebrek
    maar hoelang zo een potje vol pêllets brand weet ik niet echter ik zou zeggen smeulen echt branden doet een pellet niet zonder aanvoer van lucht en dus zal je meer rook hebben


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 11:00 pm

    ik kan hier niet meer volgen hoor,bij mij is alles hermetisch afgesloten met dichtingen en ameantekousen en de schoorsteenbuis loopt tot boven het dak,morgen doe ik de test,willen de pellets niet roken dan steek ik er kranten in



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gast di dec 15, 2009 11:03 pm

    ik ben benieuwd Smile

    Gesponsorde inhoud


    CO  beveiliging Empty Re: CO beveiliging

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 10:26 am