Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gast ma okt 18, 2010 11:07 am

    Ik ben aan het uitkijken om mijn hout inbouwcassette te veranderen naar een pellet insert.
    Na een opendeurdagbezoek aan Avantis te Vichte werd mij een Ecoteck Sara inbouwkachel voorgesteld die mogelijk zou passen in mijn schouwmantel. De schouw onder die travertin mantel is een gemetste schouw in snelbouwsteen en met beige vuurvaste schouwpotten.
    Gisteren was ik in ‘vlaanderens grootste koopcenter’, alweer te Vichte… en zag daar een promotie van een edilkamin pelletinsert 54 voor de prijs van 2.590 euro, btw 6% inclusief, maar zonder plaatsingskosten. (die 32 euro per uur bedragen zonder btw). Ook deze insert zou misschien wel passen in de bestaande schouwmantel.
    In aankoopprijs voor het toestel alleen is dat al een verschil van 750 euro minder in vergelijking met het gelijkaardige model van Ecoteck, die algauw 3.350 euro kost, zonder plaatsing.
    Ik heb al gezien dat er hier enkele users zijn die een Edilkamin insert 54 bezitten, maar de commentaren en beoordelingen ervan zijn toch niet heel recent.
    Dus de vraag is: wie heeft zo’n inbouw pellet staan van Edilkamin en wat zijn de ervaringen ermee? De Sara gebruikers zijn zo te lezen vrij tevreden neem ik aan.
    Bovendien de vraag: mijn rechte schouw heeft absoluut genoeg trek: de inbouwkachel zijn uitlaat (van edilkamin) zit rechts achteraan en zou kunnen met een flexibel van pakweg 1,5 meter in het schouwkanaal gestoken worden volgens de verkoper, en dat volstaat volgens hem. Ik las hier al van mensen die teveel trek hebben in de schouw, en dat er daardoor te veel warmte in de schouw werd weggeblazen en weggezogen door de extractiemotor. Stel dat dit zich voordoet: is dat mits de parameters aan te passen in de software van die Edilkamin kachel op te vangen?
    Ook nog de vraag aan de eigenaars van de Edilkamin insert 54 mbt het eventueel te warm komen van de computersturing in die kachel: hoe wordt dat uiteindelijk opgelost? nog een extra verluchting erbij? De 'gewone' luchttoevoer voor de pelletverbranding van kachel zelf zou ik eventueel uit de gang halen mits een kleine opening achteraan in de muur (schouwmuur grenst immers aan de hall), dan hoef ik in de travertin schouw in de living geen gaten te maken (met kans op breuk) voor een rooster. Ik dacht dat die kachel daarvoor een klein toevoerbuisje heeft onderaan.
    Zijn er nog eventuele zaken waarop ik zeker op moet letten of die ik over het hoofd zie? vooral mbt de luchttoevoer, en schouwafvoer, want het toestel zit toch ingekapseld in de schouwmantel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gast ma okt 18, 2010 11:42 am

    yezzer schreef:Ik ben aan het uitkijken om mijn hout inbouwcassette te veranderen naar een pellet insert.
    Na een opendeurdagbezoek aan Avantis te Vichte werd mij een Ecoteck Sara inbouwkachel voorgesteld die mogelijk zou passen in mijn schouwmantel. De schouw onder die travertin mantel is een gemetste schouw in snelbouwsteen en met beige vuurvaste schouwpotten.
    Gisteren was ik in ‘vlaanderens grootste koopcenter’, alweer te Vichte… en zag daar een promotie van een edilkamin pelletinsert 54 voor de prijs van 2.590 euro, btw 6% inclusief, maar zonder plaatsingskosten. (die 32 euro per uur bedragen zonder btw). Ook deze insert zou misschien wel passen in de bestaande schouwmantel.
    In aankoopprijs voor het toestel alleen is dat al een verschil van 750 euro minder in vergelijking met het gelijkaardige model van Ecoteck, die algauw 3.350 euro kost, zonder plaatsing.
    Ik heb al gezien dat er hier enkele users zijn die een Edilkamin insert 54 bezitten, maar de commentaren en beoordelingen ervan zijn toch niet heel recent.
    Dus de vraag is: wie heeft zo’n inbouw pellet staan van Edilkamin en wat zijn de ervaringen ermee? De Sara gebruikers zijn zo te lezen vrij tevreden neem ik aan.
    Bovendien de vraag: mijn rechte schouw heeft absoluut genoeg trek: de inbouwkachel zijn uitlaat (van edilkamin) zit rechts achteraan en zou kunnen met een flexibel van pakweg 1,5 meter in het schouwkanaal gestoken worden volgens de verkoper, en dat volstaat volgens hem. Ik las hier al van mensen die teveel trek hebben in de schouw, en dat er daardoor te veel warmte in de schouw werd weggeblazen en weggezogen door de extractiemotor. Stel dat dit zich voordoet: is dat mits de parameters aan te passen in de software van die Edilkamin kachel op te vangen?
    Ook nog de vraag aan de eigenaars van de Edilkamin insert 54 mbt het eventueel te warm komen van de computersturing in die kachel: hoe wordt dat uiteindelijk opgelost? nog een extra verluchting erbij? De 'gewone' luchttoevoer voor de pelletverbranding van kachel zelf zou ik eventueel uit de gang halen mits een kleine opening achteraan in de muur (schouwmuur grenst immers aan de hall), dan hoef ik in de travertin schouw in de living geen gaten te maken (met kans op breuk) voor een rooster. Ik dacht dat die kachel daarvoor een klein toevoerbuisje heeft onderaan.
    Zijn er nog eventuele zaken waarop ik zeker op moet letten of die ik over het hoofd zie? vooral mbt de luchttoevoer, en schouwafvoer, want het toestel zit toch ingekapseld in de schouwmantel.

    Veel vragen ineens, Wat de Edilkamin pellinsert betreft is het een toestel dat werkt met een vullade en dus vast in de muur blijft staan, mijn voorkeur zou dan echter toch uitgaan naar de Pellbox SCF wat de zwaardere versie is met kanalisatie, er zullen echter enige aanpassingen nodig zijn aan Uw bestaande schoorsteen/sierschouw. Voor te beginnen mag zeker met een inbouw geen flexibel van maar 1.5 meter in de schouw gestoken worden maar moet deze over de volledige lengte getubeerd worden om condensatie van de rookgassen tegen te gaan. Zeker met een inbouwmodel is dit ZEER belangrijk aangezien de condens in de schoorsteen in het toestel zou lopen hetwelke werkt met stroom. Geen goede combinatie dus vocht & stroom. Verder is het absoluut noodzakelijk dat er een luchtspeling van 5cm rondom het toestel aanwezig is voor koeling van de inbouwhaard en uiteraard ook roosters in de wand die de lucht doen circuleren in de mantel. 1 rooster onderaan voor aanvoer & 1 bovenaan voor afvoer van de warmte aangezien de temperatuur in de wand anders zou oplopen.
    Parameters van de toestellen kunnen zeker aangepast worden om een betere verbranding te bekomen maar kunnen uiteraard niets veranderen aan condensatie of voldoende koeling van het toestel. 2 belangrijke factoren om op te letten voor installatie.

    Groeten,

    Vandebosch
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gast ma okt 18, 2010 12:10 pm

    Beste heer Vandebosch,
    hartelijk dank voor uw wel erg gewaardeerd antwoord:
    ik vrees ervoor dat ik de noodzakelijke 5 cm vrije opening/speling rond het toestel mogelijks niet ga halen zonder mijn travertin schouw ommanteling compleet te moeten afbreken of verbouwen, wat natuurlijk jammer zou zijn.
    volgens mijn berekeningen zou de insert namelijk maar net passen in de huidige opening (zonder breekwerk te moeten doen), laat staan dat de pelletbox daar dan zou in passen, want die is ook al breder uitgevoerd dacht ik - bovendien zou ik de onderkant van de huidige haard (ook een travertinplaat vanaf vloer tot toesel) moeten opofferen/uitbreken.
    ik had al ergens gelezen dat er door de warmte ontwikkeling steeds voldoende verluchting moet zijn, zeker voor een insert.
    ook het intuberen is blijkbaar zeker noodzakelijk (en tevens wel begrijpelijk), op zich natuurlijk ook al een fikse meerkost.
    vandaar dat ik begin te twijfelen of ik niet beter af ben om toch de schouwmantel te veranderen/aan te passen om alsnog een vrijstaand model te gebruiken, waar je immers met luchtcirculatie geen of minder probleem hebt, en wellicht ook dan niet met de condensatie in de schouwpotten & misschien dan wel geen intubatie nodig is...
    moraal: best effectief eerst een vakman aanspreken vooraleer je een 'weekendverkoper' gelooft die op % werkt...
    zeker mijn gewaardeerde dank voor uw bijdrage en tips!


    Laatst aangepast door yezzer op ma okt 18, 2010 12:14 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : .)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gast ma nov 01, 2010 8:08 pm

    vandebosch schreef:
    yezzer schreef:Ik ben aan het uitkijken om mijn hout inbouwcassette te veranderen naar een pellet insert.
    Na een opendeurdagbezoek aan Avantis te Vichte werd mij een Ecoteck Sara inbouwkachel voorgesteld die mogelijk zou passen in mijn schouwmantel. De schouw onder die travertin mantel is een gemetste schouw in snelbouwsteen en met beige vuurvaste schouwpotten.
    Gisteren was ik in ‘vlaanderens grootste koopcenter’, alweer te Vichte… en zag daar een promotie van een edilkamin pelletinsert 54 voor de prijs van 2.590 euro, btw 6% inclusief, maar zonder plaatsingskosten. (die 32 euro per uur bedragen zonder btw). Ook deze insert zou misschien wel passen in de bestaande schouwmantel.
    In aankoopprijs voor het toestel alleen is dat al een verschil van 750 euro minder in vergelijking met het gelijkaardige model van Ecoteck, die algauw 3.350 euro kost, zonder plaatsing.
    Ik heb al gezien dat er hier enkele users zijn die een Edilkamin insert 54 bezitten, maar de commentaren en beoordelingen ervan zijn toch niet heel recent.
    Dus de vraag is: wie heeft zo’n inbouw pellet staan van Edilkamin en wat zijn de ervaringen ermee? De Sara gebruikers zijn zo te lezen vrij tevreden neem ik aan.
    Bovendien de vraag: mijn rechte schouw heeft absoluut genoeg trek: de inbouwkachel zijn uitlaat (van edilkamin) zit rechts achteraan en zou kunnen met een flexibel van pakweg 1,5 meter in het schouwkanaal gestoken worden volgens de verkoper, en dat volstaat volgens hem. Ik las hier al van mensen die teveel trek hebben in de schouw, en dat er daardoor te veel warmte in de schouw werd weggeblazen en weggezogen door de extractiemotor. Stel dat dit zich voordoet: is dat mits de parameters aan te passen in de software van die Edilkamin kachel op te vangen?
    Ook nog de vraag aan de eigenaars van de Edilkamin insert 54 mbt het eventueel te warm komen van de computersturing in die kachel: hoe wordt dat uiteindelijk opgelost? nog een extra verluchting erbij? De 'gewone' luchttoevoer voor de pelletverbranding van kachel zelf zou ik eventueel uit de gang halen mits een kleine opening achteraan in de muur (schouwmuur grenst immers aan de hall), dan hoef ik in de travertin schouw in de living geen gaten te maken (met kans op breuk) voor een rooster. Ik dacht dat die kachel daarvoor een klein toevoerbuisje heeft onderaan.
    Zijn er nog eventuele zaken waarop ik zeker op moet letten of die ik over het hoofd zie? vooral mbt de luchttoevoer, en schouwafvoer, want het toestel zit toch ingekapseld in de schouwmantel.

    Veel vragen ineens, Wat de Edilkamin pellinsert betreft is het een toestel dat werkt met een vullade en dus vast in de muur blijft staan, mijn voorkeur zou dan echter toch uitgaan naar de Pellbox SCF wat de zwaardere versie is met kanalisatie, er zullen echter enige aanpassingen nodig zijn aan Uw bestaande schoorsteen/sierschouw. Voor te beginnen mag zeker met een inbouw geen flexibel van maar 1.5 meter in de schouw gestoken worden maar moet deze over de volledige lengte getubeerd worden om condensatie van de rookgassen tegen te gaan. Zeker met een inbouwmodel is dit ZEER belangrijk aangezien de condens in de schoorsteen in het toestel zou lopen hetwelke werkt met stroom. Geen goede combinatie dus vocht & stroom. Verder is het absoluut noodzakelijk dat er een luchtspeling van 5cm rondom het toestel aanwezig is voor koeling van de inbouwhaard en uiteraard ook roosters in de wand die de lucht doen circuleren in de mantel. 1 rooster onderaan voor aanvoer & 1 bovenaan voor afvoer van de warmte aangezien de temperatuur in de wand anders zou oplopen.
    Parameters van de toestellen kunnen zeker aangepast worden om een betere verbranding te bekomen maar kunnen uiteraard niets veranderen aan condensatie of voldoende koeling van het toestel. 2 belangrijke factoren om op te letten voor installatie.

    Groeten,

    Vandebosch

    dag meneer Vandebosch,

    ik refereer naar uw antwoorden op al mijn vragen van een 2-tal weken geleden ivm de eventuele aankoop van de edilkamin pelletinsert 54 en wil u via deze weg als installateur en verkoper toch nog eens uw advies vragen vooraleer ik definitief beslis.

    na wat verder onderzoek -middels het verkrijgen van de handleiding via dit forum (en ook nog de parameters)- ben ik tot de vaststelling gekomen dat dit toestel wellicht wél mogelijk kan dienen: het is zo dat de afmetingen van de huidige houtcassette quasi gelijklopend zijn, dus zal het toestel wel in de opening passen.
    ik zou alvast ervoor zorgen dat de luchtaanvoer (die zich rechts achteraan het toestel bevindt, inlaatopening van 4 cm) uitkomt in de hall (de achterkant van de schouwmantel staat immers tegen de scheidingmuur van de hall/living), zodat het toestel daar al minstens zijn lucht kan nemen om de verbranding te kunnen bewerkstelligen. (de hall is open tot boven, dus lucht genoeg neem ik aan).
    in die handleiding lees ik ook van de 5 cm luchtspeling die aanwezig moet zijn: op zich zal dat wel geen al te groot probleem zijn (zeker bovenaan de haard vormt dat geen probleem) , maar de roosters die de lucht in de wand doen circuleren, dat zal wel wat moeilijker zijn: immers, in een reeds aanwezig zijnde travertin schouwmantel is dat niet zo evident.
    bovendien is mijn constructie zo dat een 25 tal cm boven de inbouwhaard een dekplaat is gegoten in beton, waar de schouwpotten eindigen. dat wil dus zeggen dat de travertin schouwmantel die boven die dekplaat tot boven aan de zoldering loopt, niet in 100% direct 'luchtcontact' staat met de ruimte die zich onder die dekplaat bevindt, dus waar de haard inzit.
    daarom zou ik misschien best mijn verluchtingsrooster ook in de hall steken of meteen het gat groter maken waar de luchttoevoer moet komen, zodat die 'onderruimte' waar de haard zich bevindt via die weg verlucht kan worden. is dat een goede optie?
    dan nog de rookafvoer: zoals ik al schreef is er ongeveer een ruimte boven de haard voorhanden van +/- 25 cm waar in de beton dekplaat de schouwpotten eindigen - mag er dus op de uitgang van de haard (die zich dus rechts achter bevindt) direct een bocht gestoken worden om dan via een kort recht stuk opnieuw een bocht te maken om zo in de schouwpotten uit te komen, die zich ongeveer dan in het midden van de haard bevinden - zo niet, dan zie ik anders enkel de mogelijkheid om via een flexibel te werken. (ik zou dus toch wel geen intubatie doen, maar een deel kachelbuis in de potten steken, en boven op het dak op de deksteen een betonnen trekregelaar plaatsen, zodat geen regeninslag meer mogelijk is - de schouw zelf trekt uitstekend, want dat is tevens ook een rechte schouw tot boven, zonder bochten of schuine kanten)
    ook nog volgende vraag: ik las in de handleiding dat de "eerste aansteking" van de kachel (de in dienst stelling dus) in principe dient te gebeuren door een technieker.
    wat in het geval ik die haard rechtstreeks zou aankopen in Italië bij een dealer of voortverkoper, gezien dat toch pakweg 1000 euro goedkoper uitvalt tov de aankoopprijs + 6% btw hier in België, zelfs met de levering naar hier al inbegrepen, binnen de week.
    als ik dat bekijk, ben ik geneigd die dus zelf te installeren of dat tenminste toch te overwegen, wellicht met behulp van iemand, want ik heb toch al gezien dat ook andere forumleden hun daaraan ook al met succes gewaagd hebben.
    ook die file met de parametrisatie is dan ook een welgekomen hulp dacht ik.
    of bekijk ik toch wel alles wat té eenvoudig of gemakkelijk? er staat zelfs in een folder van Edilkamin zelf dat de klus "kan" geklonken zijn op 2 uur, in de veronderstelling dat het her-inbouw betreft van een bestaande haard.
    dank om mij eens uw zienswijze hierop te willen laten weten.

    met vr. groeten & bedankt!

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31402
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van erwin ma nov 01, 2010 9:05 pm

    intuberen heeft dacht ik niets te maken met regeninslag in de schouw,
    maar met condensatie van de rookgassen die toch veel kouder zijn dan met een houtvuur.
    het condensvocht zou dan wel in je kachel kunnen lopen
    met alle gevolgen vandien,
    misschien reacties afwachten van forumgebruikers met een inbouw, hoe de schouw bij hun eruit ziet

    wat betreft gaan aankopen in italie en zelfplaatsing,
    dat moet je voor jezelf uitmaken of het risico de moeite waard is,
    het kan inderdaad dat alles op een halve dag lukt en je nooit problemen hebt,
    maar het kan ook dat je na een dag van miserie er spijt van hebt.

    en wat met problemen of storingen achteraf,
    alles wat buiten de officiele verdeler word ingevoerd
    daarvoor moet je voor garantie terug naar de verkoper

    tenzij je een invoerder hebt met een gouden hartje
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gast di nov 02, 2010 7:28 am

    yezzer schreef
    als ik dat bekijk, ben ik geneigd die dus zelf te installeren of dat tenminste toch te overwegen, wellicht met behulp van iemand, want ik heb toch al gezien dat ook andere forumleden hun daaraan ook al met succes gewaagd hebben.
    ook die file met de parametrisatie is dan ook een welgekomen hulp dacht ik.
    of bekijk ik toch wel alles wat té eenvoudig of gemakkelijk? er staat zelfs in een folder van Edilkamin zelf dat de klus "kan" geklonken zijn op 2 uur, in de veronderstelling dat het her-inbouw betreft van een bestaande haard.
    dank om mij eens uw zienswijze hierop te willen laten weten.



    yezzer
    het is zoals bij alles -rapper gezegd als gedaan- ikzelf heb er 14 dagen over gedaan om mijn inbouw te plaatsen en dan nog niet te vergeten de studie vooraf -het ophalen van de kachel en alle materialen die er nodig bij te pas kwamen.
    ik ben voorstander een afvoerbuis in de schouw te steken (zeker geen moeilijkheden achteraf met valse luchtcirculatie ,heel gemakkelijk met een borstel te kuisen en bovenaan kan je de schouw volledig afsluiten)
    verder kan je tevens de schouw gebruiken om een kanalisatie buis in te plaatsen om in het bovenverdiep warmte te verspreiden maar dan moet je een inbouwkachel nemen met kanalisatie.
    in de schouw kan je verder nog een aanvoerbuis monteren om de pellets aan te voeren zoals ik heb gedaan vanop zolder waar men pellets staan gestokkeerd want in een inbouwkachel is het vullen van pellets minder praktisch dan van een voorzetkachel.
    een goede studie vooraf zal nodig zijn en wat jezelf doet.............. study succes



    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert Empty Re: pelletinsert 54 Edilkamin versus Ecoteck Sara insert

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 2:20 pm