Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

povi1


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Gewicht pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 02, 2010 10:35 am

    Hallo iedereen,

    Even een vraagje. Is het gewicht van een pelletkachel nu belangrijk of niet? Soms vind ik voor kachels van hetzelfde vermogen bij verschillende merken verschillen tot wel 70 kg terug. Is het zo dat een pelletkachel een bepaalde massa moet hebben voor goede werking?

    Groeten,
    Peter
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van erwin di nov 02, 2010 12:49 pm


    dit is niet bepalend voor het vermogen, een kachel van x vermogen zal die wel leveren



    Laatst aangepast door erwin123 op di nov 02, 2010 12:57 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 02, 2010 12:54 pm

    Pesno,

    Sommige merken hebben gietijzer in de kachel, zoals de vuurkorf.
    Dat is al een aanzienlijk gewicht meer.
    Voor de rest maakt het niet uit hoeveel een kachel weegt.

    Groet Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 02, 2010 12:59 pm

    Voor de goede werking van de kachel zal dit wel geen rol spelen, maar er is inderdaad veel verschil. Dit heeft voornamelijk te maken met de afwerking en keuze van gebruikte materialen. Mijn kachel bvb. weegt zo'n 200 kg, hij behoort hierdoor tot de zwaardere kachels qua gewicht. Dit heeft hij voornamelijk te danken aan zijn bekleding die in majolica is en aan het gietijzeren binnenwerk. Die bekleding doet niks aan de werking van de kachel, dat is gewoon een persoonlijke keuze. Het gietijzer binnenin zal de kachel ook niet beter doen branden - hooguit zal de levensduur van de vuurkorf en de verbrandingsruimte langer zijn. Weet dat evenredig met het gewicht ook de prijs zwaarder zal uitvallen - want hoe zwaarder het staal en gietijzer, hoe duurder.
    Bedenk ook dat een minder gewichtige kachel met stalen bekleding vlugger stralingswarmte zal afgeven dan een kachel met bvb keramische bekleding. De keerzijde is dan wel, dat de stalen kachel na afzetten vlugger zal afkoelen en dat een kachel met speksteen of majolica bekleding langer de warmte vasthoudt.
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Maggy di nov 09, 2010 12:15 pm

    Massa is een belangrijke grootheid bij stralingswarmte. De temperaturen die de wolfraam gloeispiraal in een gloeilamp bereiken zijn voor aardse begrippen extreem hoog. En de gloeilamp geeft maar 3 % van zijn straling in de vorm van zichtbaar licht, de rest is warmte. Die ook nog eens ogenblikkelijk vrij begint te komen, zo snel we de schakelaar omhalen. Dat we het toch niet als ideale kachel beschouwen, komt door de zeer kleine massa van de gloeispiraal, naast de zeer hoge energierekening die een gloeilamp-kachel zou betekenen.

    Een speksteen pelletkachel moet in eerste instantie meer pellets verbranden om zichzelf op te warmen dan een veel lichter plaatstalen model, maar zal vervolgens langduriger en gelijkmatiger die warmte afgeven. De duurdere, zwaardere modellen hebben soms zelfs geen ventilator om de warmte te verspreiden, wat nog iets aan elektriciteit en geluid scheelt, maar vooral in comfort.

    Verder telt de soortelijke warmte van de gebruikte materialen mee en de constructie. Het ene materiaal is geschikter om warmte op te nemen en af te geven dan het andere. Maar of je nu een blok beton, gietijzer of speksteen in de voet van een pelletkachel zou verwerken maakt weinig uit, weinig warmte van de brandende pellets trekt naar onder.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31356
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van erwin di nov 09, 2010 12:56 pm

    speksteen bij pelletkachel = louter estetisch

    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Jef di nov 09, 2010 2:15 pm

    Speksteen is idd alleen maar voor de schoonheid bij een pelletkachel heeft verder geen enkele waarde.
    De speksteen word zelfs niet eens warm dus van een meerverbruik is helemaal geen sprake tenzei bij de aankoop van de pelletkachel.
    Een pelletkachel met speksteen bekleed is altijd een beetje duurder in aankoop maar ja you love it or hate it.


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 2:54 pm

    Jef, speksteen is dus inderdaad 75% "uitzicht", maar je uitleg klopt toch niet helemaal, ik nodig je uit om bij ons eens je hand op de speksteen te komen leggen als de kachel een paar uren gebrand heeft, je zal ze er in geen geval kunnen ophouden, dat verzeker ik je! De speksteen van onze Saey Neema wordt wel degelijk HEET! amai
    Groeten,
    ss
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Uthrex di nov 09, 2010 3:53 pm

    Oei, nu ga ik ss gelijk moeten geven Wink want hier is het niet anders.
    Toch direct nuanceren. Die steenmassa is veel te klein om van enig belang te zijn.

    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 4:28 pm

    Zie ook het verschil tussen :

    plaatstaal cv radiators rap warmte afgeven maar ook rap koud (versus) fond, gietyzer radiators warmteopname en afgifte duren langer.

    Zal dus ook wel zo zijn voor het verschil tussen plaatstaal en speksteen!

    En verder , het oog wil ook wel wat; maar het mag gezegd worden een plaatstaal ommantelde pelletkachel warmt veel rapper op

    Ja natuurlijk ss de steen wordt HEET, alleen zal het wat langer duren, je zegt het zelf ""een paar uur""
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 5:53 pm

    ss schreef:Jef, speksteen is dus inderdaad 75% "uitzicht", maar je uitleg klopt toch niet helemaal, ik nodig je uit om bij ons eens je hand op de speksteen te komen leggen als de kachel een paar uren gebrand heeft, je zal ze er in geen geval kunnen ophouden, dat verzeker ik je! De speksteen van onze Saey Neema wordt wel degelijk HEET! amai
    Groeten,
    ss

    idd, moet ik bijspringen, een ander voordeel van een grotere massa door de stenen zijn de temperatuurschommelingen tussen het uitvallen (temp bereikt) en het terug aanspringen van de kachels, die zorgen dat de kamer temperatuur niet te hevig schommelt doordat de stenen veel rustiger hun warmte afgeven, net zoals Krusty zegt met fonte of plaatstalen radiatoren.
    Voor mij mag het dan een ietsje langer duren eer het warm is , om nadien veel meer luxe te hebben bij constantere temperaturen. persoonlijke keuze hoor Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 6:42 pm

    ""uitvallen (temp bereikt) en het terug aanspringen van de kachels,""

    Dat heb ik niet -ze staat wel constant op eco.......maar uitvallen nee!! Dus ook geen schommelingen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 7:34 pm

    De Rika topo gaat volledig uit als je in de menu de keuze ""room"" selecteerd, deze werkt enkel als je ook een draadloze kamerthermostaat hebt.
    Ik gebruik deze functie vooral voor s'nachts en als ik in koude dagen weg ben, zo heb ik een gegarandeerde minimum temperatuur ( vrij instelbaar)als ik terug thuis kom.
    Van andere merken kachels heb ik nog geen gevonden die ook uit gaat dan wel op een minimum vlam blijft branden.
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Maggy di nov 09, 2010 7:43 pm

    Dit snap ik niet. Uit is toch uit en garandeert toch geen hogere temperatuur dan de buitentemperatuur? Uit en weer aan als de kamerthermostaat erom vraagt betekent toch alleen meer gebruik van de elektrische gloeispiraal en is daardoor toch in de regel duurder dan in eco stand door laten sluimeren?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 7:44 pm

    puk schreef:De Rika topo gaat volledig uit als je in de menu de keuze ""room"" selecteerd, deze werkt enkel als je ook een draadloze kamerthermostaat hebt.
    Ik gebruik deze functie vooral voor s'nachts en als ik in koude dagen weg ben, zo heb ik een gegarandeerde minimum temperatuur ( vrij instelbaar)als ik terug thuis kom.
    Van andere merken kachels heb ik nog geen gevonden die ook uit gaat dan wel op een minimum vlam blijft branden.

    mijn mcz musa gaat ook uit en aan op een zelf instelbare temperatuur dat heet auto eco-stop functie
    mvg jl
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 7:51 pm

    Maggy schreef:Dit snap ik niet. Uit is toch uit en garandeert toch geen hogere temperatuur dan de buitentemperatuur? Uit en weer aan als de kamerthermostaat erom vraagt betekent toch alleen meer gebruik van de elektrische gloeispiraal en is daardoor toch in de regel duurder dan in eco stand door laten sluimeren?
    ze springt per nacht soms maar één keer aan, of door de dag helemaal niet als de buiten temperatuur stijgt, en dan brand de kachel ook niet voor niks he.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 8:21 pm

    Bij mij werkt het ook zo, maar als ik de kachel op eco zet, dan moeten we de deuren openen van de hitte en dat is nu ook niet de bedoeling. Dit is zeker het geval in het tussenseizoen.
    AIAI UTHREX, DAT DOET ZEER ZEKERS, SS "MOETEN" GELIJK GEVEN??? duivel

    evengoeie vrienden,
    ss kampvuur
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van wavado di nov 09, 2010 9:49 pm

    Als pellets ooit duurder zouden kunnen worden(laat ons hopen van niet) is het meest efficiente systeem ooit nog belangrijker dan een ecostand die niet genoeg eco is.Dus een goed en nauwkeurig werkende thermostaat kan je dan veel besparen,ondanks de gloeikaars die daar onder moet lijden.Of heb ik het mis. scratch

    wavado


    _________________
    Rika Revo October 2010
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Maggy di nov 09, 2010 9:58 pm

    Ja, in hoeverre eco eco is, dat weet ik ook niet, ik heb nog steeds geen pelletkachel staan. Maar ramen en deuren openen om "eco" warmte kwijt te raken, nee, dat klinkt niet "eco". Niet economisch en niet ecologisch.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gast di nov 09, 2010 9:59 pm

    De room en auto functie van een Rika werken ook met de bedrade thermostaat.

    De Rika Como uitvoering in staal weegt 155 kg, de thermosteen versie 222 kg.
    avatar
    wavado
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 54
    Leeftijd : 66
    Registration date : 03-11-10

    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van wavado di nov 09, 2010 10:49 pm

    Ben zelf een héél tevreden gebruiker sinds 2 weken van een Rika Revo, is de opvolger van de Rio, heeft het binnenwerk van de Como en de modulerende pellettoevoer zoals bij de Como en de topo, dus geen hoorbare schroef meer.
    Werkt hier met een draadloze roomsensor.
    De pelletvoorraad is ook vergroot naar 40kg.
    Gewicht zonder mantel:149kg en met speksteenmantel;237kg
    Van de speksteenmantel ben ik zeer tevreden.


    _________________
    Rika Revo October 2010

    Gesponsorde inhoud


    Gewicht pelletkachel Empty Re: Gewicht pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di maa 19, 2024 11:16 am