Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 7 gasten

krusty, wvema

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

schouwbrand

Deel

baerts
Pelletje
Pelletje

Aantal berichten : 21
Registration date : 21-01-12

Re: schouwbrand

Bericht van baerts op ma nov 26, 2012 5:36 pm

De stoof brand hier veel op eco, veel aanslag in de schouw denk ik. En door andere pellets te stoken, stoof eigenlijk zuiver gebrand, en dan misschien een schouwbrandje gehad.

Gast
Gast

Bericht van Gast op ma nov 26, 2012 6:19 pm

Beste, Kachels met leonardo systeem kunnen zeker wel nog aangepast worden. Vraag blijft waar de oorzaak ligt van Uw probleem. De uitvoering is zeker niet slecht gebeurd met een Dubbelwandige flexibel. In welke diameter is de flexibel uitgevoerd en wat is de lengte van het volledig schoorsteenkanaal? Als U in de parameters gaat, wat is dat de waarde van de onderdruk in het kanaal? Die moet liggen tussen de 1.80 & 2.00. Ik heb het zelf ook eens voor gehad bij een klant dat er schoorsteenbrand was gekomen... maar dat was door gebrekkig onderhoud en heeft de verzekering toch volledig terug betaald aan de klant(enkel vervanging buizen). Daar zat de buis naar de T en de ruimte van de rookgasventilator volledig vol met roet en onverbrande deeltjes. Verder nog dit: de pellets uit Dennenhout zijn de enige die een Din plus label dragen en dus de enige die voorgeschreven worden door de fabrikanten...Dus is het zeker niet zo dat die pellets slecht zijn.

goldwing
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 134
Leeftijd : 56
Registration date : 23-11-10

Bericht van goldwing op ma nov 26, 2012 7:54 pm

vandebosch;
onderdruk is tussen 1.98 en 2.01 op stand 1
140 graden word weergegeven als ik het T stuk zelf meet ik 84 graden
de schouw buizen en flexibel zijn in 80 mm 2 m buis en 6 m flexibel alles is in totaal 8 m schouw hoogte

Gast
Gast

Bericht van Gast op ma nov 26, 2012 10:33 pm

Beste,

Voor een schouw van 8 meter zou de diameter eigenlijk 100 horen te zijn, maar of dat de oorzaak is van Uw probleem durf ik te betwijfelen. De temperatuursonde voor de rookgassen zit in de kachel dus is het logisch dat deze een hogere temperatuur meet. De onderdruk is ook heel goed, daar is dus ook niets op aan te merken. Is de schouw gelegen tegen een buitengevel? Zijn de assen in het T-stuk vochtig?

dxnature
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 305
Registration date : 25-10-11

Bericht van dxnature op wo nov 28, 2012 1:06 pm

140° op P1 dat is wel veel! Ik meet hier 118° op P1. Je blaast dus te veel warmte maar buiten heel kwaad Maar nu terug naar de topic. Die verkleuring gebeurt dus met enkelwandige inox buis en niet met dubbelwandige buizen. Mijn BMW motor met enkelwandige uitlaat heeft dit ook maar mijn Cagiva motor met dubbelwandige uitlaat niet. De raad van jeanhup is steeds heel nuttig, zo ook deze keer. Ik zou die buitenbuizen onmiddellijk door dubbel inox exemplaren vervangen waardoor er weinig condens plaats vind en het roet of onverbrande deeltjes bijna geen kans hebben om zich vast te zetten aan de binnenwand en zo schouwbrand te beperken.

goldwing
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 134
Registration date : 23-11-10

Bericht van goldwing op wo nov 28, 2012 3:47 pm

Ja maar de werkelijke waarde van de schouw op 1.4meter is toch maar 84 graden en aan mijn plafond is de buis maar 59 graden meer

peter m
Pelletje
Pelletje

Man Aantal berichten : 40
Registration date : 03-01-13

Bericht van peter m op zo jan 27, 2013 12:29 pm

hallo pellet stokers (met naverbranders!!)
ook als roet maar heet genoeg wordt dan brand het wel ,en kan verschillende oorzaken hebben we hebben (brandstof) lucht wosdt door de ventilator aangestuwt en ontsteek temperatuur,is in dit geval de pellet maakt volgens mij niet uit wat voo soort pellet toch??
ik heb zelf meegemaakt ,lang geleden met een olie ketel ,ketel en schoorsteen in de brand was wel schikken ,maar gecontroleert laten uitbranden ,door lucht af te sluiten,maar dat was toen ik denk ook dat er iets met de kachel nit goed is of de wissellaar zit dicht geroet !!
peter m

Dan12
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 199
Registration date : 18-12-11

Bericht van Dan12 op ma maa 25, 2013 5:36 pm

en je zult maar een rieten dak hebben....

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

verwarmen gelijk vroeger

edilkamin atlanta + bioflam pellets

Gast
Gast

Bericht van Gast op di apr 02, 2013 3:52 pm

Ik heb al een paar keer gehoord van een schouwbrand.

Die gevallen die ik heb gezien waren vaak binnen een paar maanden door condensatie en daardoor aanslag in de buis.

peerke1960
Starter
Starter

Man Aantal berichten : 16
Registration date : 11-08-13

schouwbrand??

Bericht van peerke1960 op wo aug 20, 2014 11:56 pm

Ik heb een funny sinds december afgelopen jaar en stook steeds met german pellets. Afgelopen maandag wou ik m'n kachel uitproberen. Met wat moeite sloeg de kachel aan. De kachel leek wat minder te trekken. Na een uur flink stoken de kachel uitgezet. Tijdens de afsluitprocedure kreeg ik veel rook in de kamer.

Ik inspecteerde m'n schoorsteen op zolder en die was heet en stonk naar plastic. Lager was de schoorsteen niet heet ( eerste verdieping)
De schoorsteen is een rechte dubbelwandige buis van 10 cm zonder bochten, 9 meter lang. De schoorsteen heeft een  windkap.  
Mijn vraag is of dit een beginnende schoorsteen brand is. De ventilator van de rookafvoer functioneert normaal.
Overigens, de schoorsteenveger komt aankomende week (was al gepland).

Met vriendelijke groeten
Peter , Nijmegen

erwin
Admin

Man Aantal berichten : 12165
Leeftijd : 54
Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin op do aug 21, 2014 12:25 am

het verhaal doet me denken aan een verstopping in de buis op zolder, normaal moet die schouw trekken als een lier.
wat er in de buis zit gaat alleen de schoorsteenveger kunnen zien.

als er effectief een verstopping gevonden wordt, kontakteer dan zo snel mogelijk uw installateur.
want dan werkt de airflow beveiliging niet van de kachel (foutieve instelling of defecte sensor).
normaal had de kachel zich dan bij die tegendruk moeten uitschakelen.

peerke1960
Starter
Starter

Man Aantal berichten : 16
Registration date : 11-08-13

Bericht van peerke1960 op wo aug 27, 2014 12:30 am

dank je voor je antwoord.
De schoorsteenveger is geweest en hij constateerde geen gewezen schouwbrand. Was ook onwaarschijnlijk met een schouw van stalen buizen.
De ventilatoren werken correct volgens de instalateur

Je opmerking over de sensor zal ik vasthouden al verwacht ik geen probleem. De schoorsteenveger dacht dat er weinig aan de hand was.
ik had de kachel heet gestookt op 5 gedurende een uur. Dit na een lange periode van niet gebruiken van de kachel.
Dit verklaart overigens niet de rook in de kamer bij het uitzetten.

erwin
Admin

Man Aantal berichten : 12165
Leeftijd : 54
Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin op wo aug 27, 2014 1:27 am

als de kachel en de schouw in orde werden bevonden zou ik me niet teveel zorgen maken.
om te weten of de rook in de kamer eenmalig was is er maar 1 oplossing: een paar dagen teststoken.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud Vandaag om 11:25 pm

Het is nu zo dec 04, 2016 11:25 pm