Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Philip
jeanhup
turkoois
bogaerts
erwin
9 plaatsers

    probleem met artel pelletkachel


    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 7:13 pm

    hee kristel

    jij begint sinds je op het forum zit ook al goed
    techneutisch te praten,ik heb het al in de gaten
    gij leert snel lol! lacher
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van turkoois wo dec 08, 2010 7:28 pm

    Oke nu weet ik tenminste waar we het over hebben.
    Bedankt.


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 8:59 pm

    toon frijters schreef:hee kristel

    jij begint sinds je op het forum zit ook al goed
    techneutisch te praten,ik heb het al in de gaten
    gij leert snel lol! lacher

    Het is onwaarschijnlijk wat ik op korte tijd al geleerd heb over een pelletkachel, allemaal dankzij dit forum.


    Groetjes
    Kristel
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van ss do dec 09, 2010 12:24 pm

    Nog een geniepig opmerkingske, de pressostaat zorgt ook dat er geen gevaarlijke overdruk in een pelletkachel komt, zie topic externe lucht... Waar daarnet een hoop nonsens op geplakt werd...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast za dec 11, 2010 12:39 am

    Hallo iedereen, We wonen ondertussen in de nieuwe (gerenoveerde) woning. Paar dagen geen internet vandaar nu pas een reactie. De Artel start nu normaal op, ik heb de parameters terug op fabrieksinstelling gezet. Echter, na een uurtje of 2 beginnen de pellets op te stapelen en uiteindelijk gaat het vlammetje langzaam uit, melding "no fire". De toevoer van pellets heb ik een flink stuk omlaag gezet in standen 1 tem 5. Opstarfase is origineel gebleven. Ik vraag me af of ik ook de waarde van de rookgassen moet verhogen of verlagen. Nu bijvoorbeeld staat de kachel in Eco op 21°, rookgastemp is 108gr, speed 2100. Hij gaat zo meteen wel uitvallen wegens grote stapel halfverbrande pellets. Ben op zoek naar een goede verhouding in de parameters. Dank voor jullie reactie.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin za dec 11, 2010 12:57 am

    moet je even testen
    ik denk de trek ietske hoger

    al gekeken als ze uitgaat naar de bodem van het korfje
    zitten er dan geen gaatjes dicht


    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast za dec 11, 2010 8:47 am

    vakske schreef:Hallo iedereen, We wonen ondertussen in de nieuwe (gerenoveerde) woning. Paar dagen geen internet vandaar nu pas een reactie. De Artel start nu normaal op, ik heb de parameters terug op fabrieksinstelling gezet. Echter, na een uurtje of 2 beginnen de pellets op te stapelen en uiteindelijk gaat het vlammetje langzaam uit, melding "no fire". De toevoer van pellets heb ik een flink stuk omlaag gezet in standen 1 tem 5. Opstarfase is origineel gebleven. Ik vraag me af of ik ook de waarde van de rookgassen moet verhogen of verlagen. Nu bijvoorbeeld staat de kachel in Eco op 21°, rookgastemp is 108gr, speed 2100. Hij gaat zo meteen wel uitvallen wegens grote stapel halfverbrande pellets. Ben op zoek naar een goede verhouding in de parameters. Dank voor jullie reactie.

    Vaske

    probeer eens hardhout pellets bv: plospan of corpellets of girretz pellets
    deze geven veel meer warmte af dan de dennehout pellets die overal verkocht worden !
    ,de kachel zal een hogere temp bereiken ( kachel moet 90 ° halen om door te gaan,zoniet krijg je no fire)

    grts Frank

    heb dit al meerdere malen meegemaakt met mijn klanten vroeger die een Artel of Kalor hadden
    het verbruik zal ook sterk verminderen
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van turkoois za dec 11, 2010 4:54 pm

    vakske schreef:Hallo iedereen, We wonen ondertussen in de nieuwe (gerenoveerde) woning. Paar dagen geen internet vandaar nu pas een reactie. De Artel start nu normaal op, ik heb de parameters terug op fabrieksinstelling gezet. Echter, na een uurtje of 2 beginnen de pellets op te stapelen en uiteindelijk gaat het vlammetje langzaam uit, melding "no fire". De toevoer van pellets heb ik een flink stuk omlaag gezet in standen 1 tem 5. Opstarfase is origineel gebleven. Ik vraag me af of ik ook de waarde van de rookgassen moet verhogen of verlagen. Nu bijvoorbeeld staat de kachel in Eco op 21°, rookgastemp is 108gr, speed 2100. Hij gaat zo meteen wel uitvallen wegens grote stapel halfverbrande pellets. Ben op zoek naar een goede verhouding in de parameters. Dank voor jullie reactie.

    Vakske,


    Als ik u was, dan zou ik de pellettoevoer nog flink verlagen en de toevoer van de lucht (oftewel de trek) vermeerderen. Bij mij staat de pellettoevoer in P1 i.p.v. 30 zelfs op 8.
    De toevoer van de lucht zal ervoor zorgen dat je een betere verbranding krijgt. Ook belangrijk is dat je indien mogelijk dagelijks het brandpotje schoonmaakt,zodat de gaatjes goed open zijn.

    groetjes,

    Chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast zo dec 12, 2010 12:59 am

    Misschien een domme vraag,maar zijn je pellets wel droog opgeslagen(geweest)?,want als het vochtgehalte te hoog is kun je ook problemen krijgen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 10:27 am

    De pellets zijn droog, ik stook dezelfde in thermorossi en dat werkt perfect. Ondertussen heb ik de parameters nog een beetje aangepast (aanvoor pellets naar omlaag, rookgassen naar omhoog) en nu is het resultaat prima. 21° in eco is geen probleem. Ook heb ik het schoonbranden om de 30' voorzien. Na het uitschakelen van de kachel enkel nog wat asstof en geen onverbrande pellets. Jullie hebben fantastische tips gegeven, dank hiervoor! Alleen als ik de kachel 's avonds uitschakel en 's morgens automatisch laat opstarten, alarm (no acc). De gaatjes van de vuurkorf zijn open (geen koek), alleen wat as (stof) in de lade en beetje binnen in de kachel. Dit is blijkbaar teveel om te kunnen opstarten. Na reiniging werkt hij wel. Wel vervelend, je moet 's avonds wachten to tot alles goed afgekoeld is vooraleer je kan reinigen. Hier zal ik vrede mee moeten nemen zeker ... Toch bedankt iedereen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin di dec 14, 2010 12:12 pm

    vakske schreef:De pellets zijn droog, ik stook dezelfde in thermorossi en dat werkt perfect. Ondertussen heb ik de parameters nog een beetje aangepast (aanvoor pellets naar omlaag, rookgassen naar omhoog) en nu is het resultaat prima. 21° in eco is geen probleem. Ook heb ik het schoonbranden om de 30' voorzien. Na het uitschakelen van de kachel enkel nog wat asstof en geen onverbrande pellets. Jullie hebben fantastische tips gegeven, dank hiervoor! Alleen als ik de kachel 's avonds uitschakel en 's morgens automatisch laat opstarten, alarm (no acc). De gaatjes van de vuurkorf zijn open (geen koek), alleen wat as (stof) in de lade en beetje binnen in de kachel. Dit is blijkbaar teveel om te kunnen opstarten. Na reiniging werkt hij wel. Wel vervelend, je moet 's avonds wachten to tot alles goed afgekoeld is vooraleer je kan reinigen. Hier zal ik vrede mee moeten nemen zeker ... Toch bedankt iedereen.

    de tweede opstart werkt omdat de kachel dan warm heeft, die asse zijn niet de oorzaak

    de reden van no acc is dat de opstarttemperatuur niet gehaald word op tijd,

    je moet de parameter pellets bij start hoger zetten
    dan, waarschijnlijk heb je die ook teruggeschroefd

    als dat niet helpt eventueel de starttemperatuur 10gr verlagen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 1:19 pm

    Dat probeer ik zeker. Het vreemde is dat de kachel perfect opstart als hij proper gemaakt is. Na een dag branden en niet stofzuigen start hij niet op de volgende dag.
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 54
    Registration date : 05-10-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty artelkachel

    Bericht van jc wo dec 15, 2010 10:15 pm

    het is de eerste keer dat ik iets meld op het forum
    maar ik heb al aan verschillende artel kachels gesleuteld
    als het mogelijk is zet de kachel buiten en blaas ze voledig uit
    opgepast want je word er zwarte piet van maar ze gaat branden als nieuw
    gr jc monkey
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 15, 2010 11:02 pm

    Het komt mij vreemd over,ik kan wel 3 dagen stoken met onze Artel classic,zonder de asla te legen en de kachel uit te zuigen en hij start elke ochtend zonder problemen.

    Ik heb vandaag wel een aszuiger van de lidl gekocht want het is niet echt jofel voor onze Dyson,al die as.
    Ze zijn hier nog volop leverbaar,waar ik hem gehaald heb stonden er nog 6.
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 54
    Registration date : 05-10-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty artelkachel

    Bericht van jc wo dec 15, 2010 11:11 pm

    een stof zuiger is niet krachtig genoeg voor de luchtkanalen proper te zuigen
    als dekachel enkel jaren gebrand heeft stapelt het roet langzaam op
    de rook gas op max zetten zal ook wel een beetje helpen
    maar je zult er van versteld staan hoeveel vuil eruit de kachel komt
    als je ze uitblaast
    jc
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin wo dec 15, 2010 11:27 pm

    jc schreef:een stof zuiger is niet krachtig genoeg voor de luchtkanalen proper te zuigen
    als dekachel enkel jaren gebrand heeft stapelt het roet langzaam op
    de rook gas op max zetten zal ook wel een beetje helpen
    maar je zult er van versteld staan hoeveel vuil eruit de kachel komt
    als je ze uitblaast
    jc

    dat doen ze hier 1x per jaar bij groot onderhoud
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 15, 2010 11:37 pm

    ieder kachel zal wel zijn bepaalde plaatsen hebben waar het stof zich opstapeld ,eens je dit weet kan je daar met regelmaat kuisen.
    bij mij is de voorplaat er in een handomdraai uit en is de warmtewisselaar zichtbaar,waarom dan niet regelmatig kuisen in plaats van een winter te wachten,misschien ook daarom dat er omzeggens niets te vinden is in de buis en het potje


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 3:05 pm

    Vandaag (na 1 week intensief branden dag en nacht) iets nieuws tegengekomen. Zoals je eerder kon lezen heb ik de kachel verplaatst naar een oude gemetste schouw. Op zolder is deze schouw verbonden met een groter exemplaar. Je kan het al raden, de overgangsbuis heeft last van afkoeling ... Bovendien hangt er op zolder nu een geurtje van gerookte paling. Vraag aan jullie: zou het helpen als ik de buis isoleer langs de buitenzijde met rotswol of iets anders? Graag jullie reactie.
    [img][/img]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 3:16 pm

    Foto's oploaden gaat blijkbaar niet op het forum. Als jullie het even willen zien bezorg even je e-mail even dan stuur ik foto's door.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin ma dec 20, 2010 3:25 pm

    fotos moet je eerst de uploadknop gebruiken
    dan de link die je daar krijgt plakken in de afbeeldingsknop (directe link nemen)

    isoleren met rorswool is goed idee
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 4:13 pm

    https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0071k.jpg/
    https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0072p.jpg/
    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Afb0071k
    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Afb0072p


    Laatst aangepast door Philip op ma dec 20, 2010 9:24 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 5:57 pm

    vakske schreef:https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0071k.jpg/
    https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0072p.jpg/

    @vakske , er is een topic in detail uitgelegd hoe je een foto in je bericht zet.

    https://pellets.forummotion.com/t1792-hoe-een-foto-plaatsen-in-je-bericht

    Oefenen kun je in de zandbaktopic , je vind alles terug in de chit-chat!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 7:25 pm

    vakske schreef:Vandaag (na 1 week intensief branden dag en nacht) iets nieuws tegengekomen. Zoals je eerder kon lezen heb ik de kachel verplaatst naar een oude gemetste schouw. Op zolder is deze schouw verbonden met een groter exemplaar. Je kan het al raden, de overgangsbuis heeft last van afkoeling ... Bovendien hangt er op zolder nu een geurtje van gerookte paling. Vraag aan jullie: zou het helpen als ik de buis isoleer langs de buitenzijde met rotswol of iets anders? Graag jullie reactie.
    [img][/img]

    klopt dit dat dit een oude internitbuis is ??
    wegvoeren die handel en vervangen door inox
    maar als ik u zou zijn dan zou ik geen zo,n lange buis nog plaatsen maar een nieuwe dakdoorvoer maken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 7:28 pm

    lopen er elektriciteit leidingen ook in de schouw ? klop
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 8:51 pm

    vakske schreef:https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0071k.jpg/
    https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0072p.jpg/



    vakske

    ik zou daar een flex insteken van 100mm ...onderaan de kachel vanaf potje onder 45° in de schouw gaan tot bovenaan de schoorsteen,goed isoleren en afsluiten bovenaan ,de eterniet buis ligt mooi onder 45° dus geen probleem ,in de eterniet buis boor je langs de zijkant boven en onder een gat van 100mm om de flex te geleiden met de hand en te isoleren ,verbrandingslucht kan je ook meteen uit het onderste deel van de schoorsteen wegzuigen ,deze zal een positieve temperatuur hebben door de uitlaat met doorstroom uit het gat van op zolder (onaangename zoldergeur gaat ook door de kachel)
    gemakkelijk om kuisen met bochten onder 45°




    gr fleur
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van jeanhup ma dec 20, 2010 9:08 pm

    Ik ben het met jl eens:
    Die oude schuin lopende pijp weghalen (je mag een pelletkachel niet aansluiten op een gedeeld schoorsteenkanaal) en de pijp vanaf de zoldervloer recht omhoog doortrekken in een geisoleerde uitvoering.
    Of gewoon beneden via je muur naar buiten.

    groet,

    Jean

    Gesponsorde inhoud


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 3 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 6:05 pm