Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

alain


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Philip
jeanhup
turkoois
bogaerts
erwin
9 plaatsers

    probleem met artel pelletkachel


    jeanhup
    verkoper


    Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van jeanhup ma dec 20, 2010 9:08 pm

    Ik ben het met jl eens:
    Die oude schuin lopende pijp weghalen (je mag een pelletkachel niet aansluiten op een gedeeld schoorsteenkanaal) en de pijp vanaf de zoldervloer recht omhoog doortrekken in een geisoleerde uitvoering.
    Of gewoon beneden via je muur naar buiten.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:12 pm

    fleur schreef:
    vakske schreef:https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0071k.jpg/
    https://2img.net/r/ihimizer/i/afb0072p.jpg/



    vakske

    ik zou daar een flex insteken van 100mm ...onderaan de kachel vanaf potje onder 45° in de schouw gaan tot bovenaan de schoorsteen,goed isoleren en afsluiten bovenaan ,de eterniet buis ligt mooi onder 45° dus geen probleem ,in de eterniet buis boor je langs de zijkant boven en onder een gat van 100mm om de flex te geleiden met de hand en te isoleren ,verbrandingslucht kan je ook meteen uit het onderste deel van de schoorsteen wegzuigen ,deze zal een positieve temperatuur hebben door de uitlaat met doorstroom uit het gat van op zolder (onaangename zoldergeur gaat ook door de kachel)
    gemakkelijk om kuisen met bochten onder 45°




    gr fleur

    lijkt mij niet verstandig om in zo,n oude internit buis nog een flex te steken
    afbreken die interit en vervangen door inox
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:15 pm

    jeanhup schreef:Ik ben het met jl eens:
    Die oude schuin lopende pijp weghalen (je mag een pelletkachel niet aansluiten op een gedeeld schoorsteenkanaal) en de pijp vanaf de zoldervloer recht omhoog doortrekken in een geisoleerde uitvoering.
    Of gewoon beneden via je muur naar buiten.

    groet,

    Jean



    jean

    ik bedoelde niet om de flex in de andere schoorsteen te laten uitmonden maar wel in de tweede schoorsteen door te trekken tot buiten boven de nok.



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 20, 2010 9:25 pm

    jl schreef:
    fleur schreef:



    vakske

    ik zou daar een flex insteken van 100mm ...onderaan de kachel vanaf potje onder 45° in de schouw gaan tot bovenaan de schoorsteen,goed isoleren en afsluiten bovenaan ,de eterniet buis ligt mooi onder 45° dus geen probleem ,in de eterniet buis boor je langs de zijkant boven en onder een gat van 100mm om de flex te geleiden met de hand en te isoleren ,verbrandingslucht kan je ook meteen uit het onderste deel van de schoorsteen wegzuigen ,deze zal een positieve temperatuur hebben door de uitlaat met doorstroom uit het gat van op zolder (onaangename zoldergeur gaat ook door de kachel)
    gemakkelijk om kuisen met bochten onder 45°




    gr fleur

    lijkt mij niet verstandig om in zo,n oude internit buis nog een flex te steken
    afbreken die interit en vervangen door inox




    jl
    ik zou hem er door steken omdat ie dan reeds geisoleerd zit (is ook de goedkoopste oplossing)
    als het op geen euroke steekt is de duurste oplossing voor mij altijd de beste ,maar.........
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast di dec 21, 2010 12:09 pm

    Het is inderdaad zo'n oude buis, eternit zou kunnen, best toxisch dus. Fleur, er in boren doe ik om die reden liever niet. De schouw trekt nochtans erg goed, kachel doet het prima. De elektriciteitsleidingen lopen voor zover ik kan zien net naast de schouw. Ik denk dat we best kiezen voor: kachel verplaatsen, buis omhoog, gat door de buitenmuur, en dan ... omhoog tot net boven de daklijst of gewoon buis naar buiten. Hier vrees ik wel dat de buren er dan hinder van hebben (zonder omhoog te gaan dus).
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van steven di dec 21, 2010 12:50 pm

    met de schouw naar omhoog gaan


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast do jan 05, 2012 1:42 pm

    Dag iedereen, nog even een update (na lange tijd) van dit topic. De Artel kachel heb ik ondertussen aangesloten op een "ideale schouw". Inox buis, 2,5 meter omhoog het dak door naar buiten. Echter, nog steeds slechte werking. De parameters behoorlijk aangepast. Een lage toevoer van pellets waardoor ze langere tijd blijft branden. Opstarten gaat moeizaam, melding no acc, na 3 keer opstarten hebben we resultaat. Als ik even jullie hulp mag vragen.
    1. De kachel geeft weinig warmte, hij gaat in de eco-stand maar de warmte uit de blazers is maar pover.
    2. Hoe pas ik de verhouding toe rookgasafvoer-pellettoevoer-luchttoevoer door de kachel?
    3. Is het volgens jullie mogelijk dat de kachel enorm vervuild is binnenin en moet ik hem eens grondig uitblazen met perslucht?
    Beschadig ik dan geen dichtingen?

    Het onderhoud uitgevoerd door de verdeler stelt niks voor.
    Alles demonteren en met een krachtige stofzuiger erdoor. Heb ik ondertussen al meermaals zelf gedaan. De parameters aanpassen kon de monteur niet, best op fabriekswaarden zetten zegt hij.
    Dan loopt het pas goed fout.

    Dank voor jullie reacties.
    groeten
    Gunther
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Fleur do jan 05, 2012 6:09 pm

    een andere mekanieker heb jij nodig valske ,die eens grondig je kachel op punt zet ,anders kan je blijven sukkelen
    uitblazen heeft geen enkele zin,stofzuigen is even goed,je moet juist weten waar de asen zich ophopen


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 4 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 5:09 pm