Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 47 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 47 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+6
Annejanne
steven
petrah
kempenaar
vinnus1
GeertM
10 plaatsers

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 10:41 am

    Hellow allemaal,

    Iets meer dan een jaar geleden twee Irissen gekocht om al m'n verwarming mee te doen.

    In de eerste week na installatie moest van één van beide toestellen al de volledige elektronische module vervangen worden.

    Twee weken geleden is m'n andere Iris compleet down gegaan en moet ook hier de elektronische module vervangen worden.

    Sinds eergisteren doet de eerste nu ook opnieuw moeilijk (enorme rookontwikkeling, en steekvlammen in de verbrandingsruimte, nog nooit meegemaakt !!! Je ziet trouwens de ruit per minuut zwarter worden ... ... duidelijk een slechte verbranding, of een te goede). Ik durf hem zelfs niet meer aan te leggen ! Ook hier zal het ongetwijfeld weer de elektronische module zijn die zijn kuren krijgt.

    Ik heb zelf nooit iets aan die toestellen gedaan, dus kan het zeker niet zijn dat ik de parameters verkeerd gezet zou hebben !

    Trouwens, veilig kan je die toestellen niet noemen hoor ! Het begin van het crashen van de elektronische unit was telkens dat de vijzel voor de pelletaanvoer bleef werken, ook als het toestel uitlag ?!? Bij een automatische opstart duwt die er dan nog eens wat pellets bij en ligt de korf en de opvangbakjes ernaast letterlijk overvol van de pellets. Merkwaardig genoeg start het toestel op en door de enorme hoeveelheid (verbrandings)gassen die vrijkomen krijg je letterlijk een ontploffing ! Eén keer meegemaakt met de eerste Iris die een jaar geleden down ging en sedert durfde ik zelfs niet meer gebruik te maken van de automatische opstart ... ... nog een geluk want m'n tweede was ook zo, had ik het niet gehoord dat die vijzel aan het zoemen was, had ik het ongetwijfeld wéér aan m'n benen gehad. En weet je wat het ergste van al is ? Je zou denken dat bij een dergelijke ontploffing het toestel wel automatisch uit zou gaan. Vergeet het maar, voor het toestel is dit blijkbaar 'normaal'. Je ziet vlammen en rookontwikkeling dat het geen naam heeft en iedereen in de buurt van het toestel weet niet of hij nu moet wegduiken of rap naar buiten miet lopen, maar voor het toestel is dat blijkbaar allemaal ok. Ik heb zelf én een mechanica achtergrond én een elektronica achtergrond én een informatica achtergrond en kan duidelijk stellen dat die elektronische module duidelijk door een bende amateurs gemaakt is die vermoedelijk in de laatste tweehonderd jaren niet meer buiten gekomen is en dringend van de wiet moet blijven !

    Gezien ik dit bij twee identieke toestellen zo vaak voor heb dat die module kapot gaat, vraag ik me toch openlijk af of er nog anderen zijn die dit ook meemaakten met Edelkamin in het algemeen en Iris in het bijzonder ?

    Ik ben het in elk geval beu ! Ik schakel over naar pelletkachels om op m'n gemak te zijn en warm te hebben gedurende de winter, mag ik allemaal andere verwarming voorzien (elektrisch, ja Electrabel ziet mij al twee weken ongelooflijk graag !) en omdat ik nu kompleet down zit nu ook Petroleum kachels aangekocht (wat een stank en een vochtigheid !). Die Irissen gaan er bij mij uit, desnoods via de rechtbank (art 1641 ev - wet op de verborgen gebreken).

    Graag jullie feedback ivm gelijkaardige ervaringen.

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 11:03 am

    Als ik jou was zou ik dringend contact opnemen met de verkoper, aangezien ze nog maar een jaar oud zijn valt dit nog onder garantie. Ik zou aandringen om 2 nieuwe kachels want er is duidelijk iets mis met jou kachels ofwel zijn ze van een slechte productie ofwel verkeerd aangesloten.

    Groetjes
    Kristel
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 11:14 am

    Hoi Kristel,

    Ik heb al contact opgenomen met m'n verkoper, zoals wel eens vaker durft te gebeuren hebben die mensen een enorm grote mond vóór de aankoop, maar hoor je ze niet meer eens er echte problemen zijn. Ik heb soms de indruk dat ze denken dat als ze hééééééél erg stilletjes zijn, de problemen vanzelf weg zullen gaan ...

    Ik klaag op zich niet over de installateur ook niet. Hoewel de reparatietijden vrij lang durven te duren omdat ze te weinig techniekers in dienst hebben, maar dat is op zich de enige aanmerking die ik tot nu toe had.

    Ik weet trouwens dat de verkoper mee leest op dit forum en hij weet dat ik op een telefoon van hem zit te wachten hoe we dit gaan oplossen : of voor de rechtbank, of als volwassenen !

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 11:19 am

    Ik hoop heel erg voor jou dat dit snel opgelost kan worden want ik kan begrijpen dat wanneer je met dit koude weer alles elektrisch moet verwarmen dat je dit heel wat centen gaat kosten. Ik begrijp ook dat je verkoper het momenteel druk heeft in deze periode maar met zo'n problemen die je beschrijft is het niet verantwoord die kachels nog langer te laten branden. Er is duidelijk iets mis. Ik hoop dat je gewoon 2 nieuwe kachels krijgt want uit ervaring weet ik dat een pelletkachel wel goed kan werken.
    Veel succes en houdt ons op de hoogte!

    Groetjes
    Kristel
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 11:32 am

    Dank Kristel,

    Het is idd een zéér gezellige warmte als het werkt. ik blijf ook in pelletkachels geloven en ik ben er vrij zeker van dat het idd om een slechte productie ging. De serienummers zullen ongetwijfeld zéér dicht tegen elkaar liggen. Ik kan me gewoon niet inbeelden dat anderen dit ook meemaken, ik denk dat zelfs de verkopers van pelletkachels anders niet meer zouden durven verkopen ...

    Die extra kosten die ik heb zijn ook de reden waarom ik er niet mee inzit om naar de rechtbank te stappen om de originele verkoopsopdracht volledig terug te laten schroeven via het betreffende artikel 1641 uit het burgerlijk wetboek. Dat wil zeggen dat alle acties die ik na de aankoop deed ook door de verkoper te vergoeden zijn. Alle pellets die ik tot nu toe gebruikte, de kachels op zich, de inoxen schouwen, de extra kosten die ik diende te maken om wel te kunnen verwarmen (zo was ik dit weekend alleen al meer dan € 500,- kwijt aan extra verwarming). Alle verbouwingswerken nodig om het huis terug in zijn oorspronkelijke toestand te krijgen, ... ... met andere woorden, het zal hen bijzonder veel kosten. Dit is de dag van vandaag hélaas bij vele verkopers nog de enige taal die ze begrijpen, de taal van geld. Het lijken wel verzekeringsmaatschappijen die tabellen zitten bij te houden met de kosten/baten analyses. Ik heb ongelooflijk véél geluk dat ik er twee aankocht en ze nu ook alle twee down zitten. Geen enkele rechter die hier echt moeilijk over zal doen, ook al is het geen eenvoudige juridische procedure (bewijslast ed kan soms nog eens voor problemen zorgen, maar gelukkig niet in dit geval !).

    Cheers,

    Geert
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 12:48 pm

    Het is wel opvallend hoe stil de pro's op dit forum zijn ...

    Ik had op z'n minst al reacties verwacht dat dit idd normaal niet kan (dat de elektronica dit niet toelaat), maar ik hoor niets ... ... iets wat een mens toch wel een beetje doet nadenken over de veiligheid ...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 12:53 pm

    volgens mij moeten die toestellen terug naar het fabriek en zet jou installateur een reserve toestel om je te verwarmen.
    ligt de oorzaak eigenlijk wel bij de toestellen ? soms geen te hoge stroompieken of te dicht bij elektriciteitscabine,vroeger was dat nog al eens het geval waar toestellen last van hadden.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 1:18 pm

    GeertM schreef:Het is wel opvallend hoe stil de pro's op dit forum zijn ...

    Ik had op z'n minst al reacties verwacht dat dit idd normaal niet kan (dat de elektronica dit niet toelaat), maar ik hoor niets ... ... iets wat een mens toch wel een beetje doet nadenken over de veiligheid ...

    Geert,

    De Pro's gaan soms ook nog eens zelf installeren. Ik weet niet wie jou de toestellen verkocht heeft dus kan ik daar uiteraard geen uitspraken over doen. Wat de veiligheid van de toestellen betreft zijn deze normaal dik in orde. Wat echter wel gebeurd is dat veiligheden uitgeschakeld worden om geen schoorsteen tot boven het dak te moeten steken. In jouw geval zou dit De code SF in het installateursmenu moeten zijn die dan op off staat en niet op de normale controle. Verder is het zo dat het toestel wel degelijk zeer veilig is. Het is wel zo dat de eerste 15 minuten van een opstart het toestel zoiezo opstart zonder verdere controle. Het is na deze 15 minuten dat het toestel gaat controleren wat mis is. Bijvoorbeeld onvoldoende schoorsteentrek foutcode H1, opstart mislukt foutcode AF,..... enzovoort. Waar komen je toestellen dan vandaan als ik vragen mag??? Indien je installateur geen oplosiing kan bieden is er nog steeds de importeur die je verder kan helpen.

    Groeten,

    Vandebosch Nicky
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 1:24 pm

    Hoi Fleur,

    De elektriciteit is perfect. Heb hier flink wat computers staan en heb dit laten checken om te zien of een stabilisator nodig was. Is dus niet het geval.

    En zelfs dan nog, zou het geen probleem mogen geven. We leven inmiddels wel in de 21e eeuw. Op vlak van elektronica zijn er genoeg (goedkope) oplossingen voor een dergelijk euvel die ingebouwd kunnen worden in het toestel ...

    Trouwens, mocht het niet aan de toestellen zelf liggen (een externe factor dus), zouden beide toestellen op hetzelfde moment moeten kapot gaan. Dit is niet het geval. En men mag mij dan toch wel eens verklaren waarom de eerste Iris na één week al een nieuwe module nodig had, terwijl de tweede hetzelfde probleem krijgt pas een jaar later ... ... lijkt me niet echt het gedrag van een "externe factor".

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 1:28 pm

    GeertM schreef:Hoi Fleur,

    De elektriciteit is perfect. Heb hier flink wat computers staan en heb dit laten checken om te zien of een stabilisator nodig was. Is dus niet het geval.

    En zelfs dan nog, zou het geen probleem mogen geven. We leven inmiddels wel in de 21e eeuw. Op vlak van elektronica zijn er genoeg (goedkope) oplossingen voor een dergelijk euvel die ingebouwd kunnen worden in het toestel ...

    Trouwens, mocht het niet aan de toestellen zelf liggen (een externe factor dus), zouden beide toestellen op hetzelfde moment moeten kapot gaan. Dit is niet het geval. En men mag mij dan toch wel eens verklaren waarom de eerste Iris na één week al een nieuwe module nodig had, terwijl de tweede hetzelfde probleem krijgt pas een jaar later ... ... lijkt me niet echt het gedrag van een "externe factor".

    Cheers,

    Geert

    Geert,

    Als er problemen zijn met elektronica dan gebeurt dit meestal onmiddelijk na indienst name. Als je zelf veel met techniek bezig bent weet je dat ook wel. Ik ga zeker niet verklaren hier dat er geen stukken komen aan pelletkachels maar ik veronderstel dat jij toch echt gewoon pech hebt. Verder kan ik er geen verklaring voor geven. Indien wij als installateurs niets dan problemen zouden hebben met kachels zouden we er ook snel mee ophouden ze te verkopen. Wij(of toch tenminste ik) hebben niet liever dat alles overal blijft functioneren zonder problemen voor iedere klant. De kachels zullen zeker niet expres gesaboteerd zijn veronderstel ik.

    Groeten,

    Nikcy
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 2:27 pm

    Dag Nicky,

    Je hebt zeker gelijk dat er velen pas deze avond tijd hebben om het forum te bekijken, maar als ik kijk bij de andere items van vandaag en het tijdstip van de reactie op deze items zie (en je weet dat het pro's zijn), dan klopt er toch iets niet.

    Voorlopig laat ik de naam van m'n installateur nog even in de privé sfeer. Ik heb tijdens het schrijven van deze topic telefonisch contact gehad met mijn verdeler en een persoon van Edelkamin zelf komt (in samenspraak met mijn installateur) het geval bekijken. Ik ben anders tevreden van mijn installateur en wil hem niet in diskrediet brengen zonder perfect te weten hoe het zit.

    Als ik jouw reactie goed lees, dan is er effectief geen enkele controle bij de opstart (15 min). Je kan mijn ontploffing dan ook vrij gemakkelijk simuleren. Je weet ongetwijfeld de procedure om pellets in het korfje te krijgen, zonder het toestel op te starten (een check van de vijzel geloof ik en + en - induwen tegelijk bij de iris als ik me niet vergis). Doe dit twee of drie maal (je kan uiteraard ook gewoon het korfje ook manueel vullen met pellets) en start vervolgens het toestel gewoon op.

    Vuurwerk, vuurwerk en nog eens vuurwerk ! En dit kan zomaar, dit moet zeker gevolgen hebben voor de ventilatoren ed ...

    Ik begrijp je wel als je me weet te vertellen dat dit normaal een veilig toestel is. Ik veronderstel dat de twee belangrijkste parameters voor het bepalen van de veiligheid de temperatuur (te hoog of te laag) of de druk zullen zijn. Dit zou in de meeste gevallen ook moeten volstaan. Maar een ontploffing gaat gewoonlijk samen met een zeer sterke drukstijging en een onmiddellijke drukval erna (trouwens de temp zou ook zeer tijdelijk moeten stijgen want als ik me niet vergis is de exacte definitie van een ontploffing : een snelle verbranding). Dat is de reden waarom ik totaal niet begrijp dat het toestel zelfs dan nog blijft branden alsof er niets aan de hand is !

    Je opmerking over de SF-code zou wel eens volledig correct kunnen zijn. In een vorige item heb ik uitgelegd dat ik met één van beiden niet boven een dak uitkom (en de andere maar half, dus eigenlijk ook niet) en als de wind in de verkeerde richting zit de, toestellen uitvallen wegens drukproblemen. Dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn. Zoals eerder gezegd, ik ben nog nooit aan de parameters geweest een weet dus niet of het zo is. Was trouwens van plan in het voorjaar dit probleem op te lossen door de afvoerkanalen anders te leggen aan de buitenkant zodat ze wel boven het dak uitkomen. Wederom hetzelfde, de installateur dient dit te zeggen. Hij is zelfs speciaal langsgekomen om samen met mij te kijken hoe ik de buizen moest leggen alvorens hij de installatie deed.

    Indien dit de oorzaak zou zijn, dan gaat mijn installateur in deze niet vrijuit en hoop ik dat hij er iets van opsteekt. Ik zit nu toch al met de gebakken peren, dus er kan dan beter iets positiefs uitkomen !

    Maar dan zou dit toch nog bij anderen moeten voorvallen ook ?!? En wat zou dan het verband zijn tussen het ene en het andere ? Maw, als mijn toestellen uitvallen door een tegendruk, hoe kan het dan dat mijn elektronica bij wijze van spreken wegsmelt in de daaropvolgende weken ?

    Nu, Nicky, ik heb op dit forum al zéér veel positieve dingen over jullie gelezen en ben zelfs dit weekend nog op jullie site gaan kijken (zeer pro en up-to-date trouwens !). Jullie zitten echter wel aan de andere kant van het land en met de huidige vorderingen bij m'n huidige leverancier, wil ik de boot nog even afhouden.

    Ik weet ook dat niet alle installateurs foefelaars zijn (al ken ik er intussen toch al een aantal die het helaas wel zijn) en het is idd totaal onterecht dat ik de 'goeie' over de zelfde kam scheer als de 'slechte'. Heel dit gedoe haalt niet direct het mooiste in mijzelf boven, mijn excuses hiervoor !

    Cheers,

    Geert

    Cheers,

    Geert
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 2:43 pm

    Nicky,

    Idd, DOI, in de eerste paar weken of na enkele jaren.

    Langs de andere kant, ik heb hier de formules nog ergens liggen hoe je de condensatoren moet berekenen om te maken dat ze na x termijn kapot gaan en er een nieuwe printplaat nodig is (de verkoop moet blijven draaien hé). Die dingen worden ook in de realiteit toegapast hoor. Heb in een ver verleden nog voor één van Belgisch grootste en internationale electronicabedrijven gewerkt. Zelfs voor militaire electronica toestellen worden deze formules toegepast ...

    Als je dan toevallig aan de verkeerde zijde zit met de toleranties van je condensatoren, heb je het spek snel aan de benen.

    Ik zeg nu niet dat dit zo een geval is, maar het valt wel enorm op de laatste paar jaren hoeveel nieuwe toestellen niet 1 jaar halen (ook de duurdere merken hoor). En dit is niet een stelling die ik alleen zelf opper, maar die ik van veel andere hoor ook ... ... iets waar trouwens veel verkopers zelf mee verveeld zitten, zij hebben niets liever dan dat de klanten tevreden zijn, dan komen ze opnieuw kopen en geven ze uitmuntende mond-tot-mond reclame !

    Cheers,

    Geert
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 3:04 pm

    GeertM schreef:Dag Nicky,

    Je hebt zeker gelijk dat er velen pas deze avond tijd hebben om het forum te bekijken, maar als ik kijk bij de andere items van vandaag en het tijdstip van de reactie op deze items zie (en je weet dat het pro's zijn), dan klopt er toch iets niet.

    Voorlopig laat ik de naam van m'n installateur nog even in de privé sfeer. Ik heb tijdens het schrijven van deze topic telefonisch contact gehad met mijn verdeler en een persoon van Edelkamin zelf komt (in samenspraak met mijn installateur) het geval bekijken. Ik ben anders tevreden van mijn installateur en wil hem niet in diskrediet brengen zonder perfect te weten hoe het zit.

    Als ik jouw reactie goed lees, dan is er effectief geen enkele controle bij de opstart (15 min). Je kan mijn ontploffing dan ook vrij gemakkelijk simuleren. Je weet ongetwijfeld de procedure om pellets in het korfje te krijgen, zonder het toestel op te starten (een check van de vijzel geloof ik en + en - induwen tegelijk bij de iris als ik me niet vergis). Doe dit twee of drie maal (je kan uiteraard ook gewoon het korfje ook manueel vullen met pellets) en start vervolgens het toestel gewoon op.

    Vuurwerk, vuurwerk en nog eens vuurwerk ! En dit kan zomaar, dit moet zeker gevolgen hebben voor de ventilatoren ed ...

    Ik begrijp je wel als je me weet te vertellen dat dit normaal een veilig toestel is. Ik veronderstel dat de twee belangrijkste parameters voor het bepalen van de veiligheid de temperatuur (te hoog of te laag) of de druk zullen zijn. Dit zou in de meeste gevallen ook moeten volstaan. Maar een ontploffing gaat gewoonlijk samen met een zeer sterke drukstijging en een onmiddellijke drukval erna (trouwens de temp zou ook zeer tijdelijk moeten stijgen want als ik me niet vergis is de exacte definitie van een ontploffing : een snelle verbranding). Dat is de reden waarom ik totaal niet begrijp dat het toestel zelfs dan nog blijft branden alsof er niets aan de hand is !

    Je opmerking over de SF-code zou wel eens volledig correct kunnen zijn. In een vorige item heb ik uitgelegd dat ik met één van beiden niet boven een dak uitkom (en de andere maar half, dus eigenlijk ook niet) en als de wind in de verkeerde richting zit de, toestellen uitvallen wegens drukproblemen. Dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn. Zoals eerder gezegd, ik ben nog nooit aan de parameters geweest een weet dus niet of het zo is. Was trouwens van plan in het voorjaar dit probleem op te lossen door de afvoerkanalen anders te leggen aan de buitenkant zodat ze wel boven het dak uitkomen. Wederom hetzelfde, de installateur dient dit te zeggen. Hij is zelfs speciaal langsgekomen om samen met mij te kijken hoe ik de buizen moest leggen alvorens hij de installatie deed.

    Indien dit de oorzaak zou zijn, dan gaat mijn installateur in deze niet vrijuit en hoop ik dat hij er iets van opsteekt. Ik zit nu toch al met de gebakken peren, dus er kan dan beter iets positiefs uitkomen !

    Maar dan zou dit toch nog bij anderen moeten voorvallen ook ?!? En wat zou dan het verband zijn tussen het ene en het andere ? Maw, als mijn toestellen uitvallen door een tegendruk, hoe kan het dan dat mijn elektronica bij wijze van spreken wegsmelt in de daaropvolgende weken ?

    Nu, Nicky, ik heb op dit forum al zéér veel positieve dingen over jullie gelezen en ben zelfs dit weekend nog op jullie site gaan kijken (zeer pro en up-to-date trouwens !). Jullie zitten echter wel aan de andere kant van het land en met de huidige vorderingen bij m'n huidige leverancier, wil ik de boot nog even afhouden.

    Ik weet ook dat niet alle installateurs foefelaars zijn (al ken ik er intussen toch al een aantal die het helaas wel zijn) en het is idd totaal onterecht dat ik de 'goeie' over de zelfde kam scheer als de 'slechte'. Heel dit gedoe haalt niet direct het mooiste in mijzelf boven, mijn excuses hiervoor !

    Cheers,

    Geert

    Cheers,

    Geert

    Beste Geert,

    Dat er foefelaars tussen de installateurs zitten zal ik zeker niet afstrijden. Dat is nu eenmaal in iedere branche het geval. Verder hoeft U zich naar mijn mening geen zorgen te maken betreffende de degelijkheid van Uw kachel. Persoonlijk verdeel ik ook veel Edilkamin toestellen en heb ik daar over het algemeen weinig problemen mee. Let op, onderdelen die stuk gaan gebeuren bij mij ook wel eens. Naar mijn mening heeft veel bij U er mee te maken dat het toestel overhit geraakt en onvoldoende koeling krijgt. Oplossingen hiervoor zijn de waarden van de ventilatoren na te kijken en deze bij te stellen. Wanneer U ook wel eens merkt dat het scherm bovenaan de kachel wazig wordt heeft dit 9/10 te maken met overhitting. Moest U nog vragen hebben mag U me steeds mailen.
    Ik zal zeker met de nodige aandacht Uw probleem hier volgen.

    Groeten,

    Nicky

    Ps: Zijn het iris modellen of iris plus modellen.


    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van vinnus1 ma dec 06, 2010 3:18 pm

    hallo,

    Ik heb het er gisteren nog over gehad in een andere topic.Bepaalde merken zouden beter moeten weten en de verkoop niet aan knoeiers,tegelhandelaren,bouwmaterialen,grootketens enz.overlaten.
    sevice moet er ook zijn,en de minste problemen kunnen oplossen dat noem ik verkopers.Uit ervaring weet ik dat ze heel,heeeeeeel schaars zijn het lijk me als witte raven.Hoe dikwijls is het verhaal op het forum hier al geweest van het is verkocht en nadien ben je een zeurpiet.Een goede raad voor mensen die zich nog in de toekomst een kachel willen kopen.Lees heel veel op dit forum en ga dan naar zoveel mogelijk winkels en luister maar wat ze vertellen.Je zal vlug de knoeiers kunnen selecteren.Een goede handelaar is bekommert om wat de mensen bezig houdt,zie maar er zijn op dit forum regelmatig enkele om te helpen met raad.dWaarvoor onze oprechte dank.
    Vinnus1
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 3:27 pm

    Beste Nicky,

    Het zijn twee irissen (geen plussen). Ik had opzettelijk twee kleinere gekocht ipv 1 grotere om het risico te vermijden dat ik ooit in volle winter in de kou zou zitten (écht waar dus hé !!!!). Dit is voornamelijk de reden waarom ik ook zo pist off was toen ze beiden down gingen en dan nog na zo'n korte periode (1 jaar).

    Je zou idd gelijk kunnen hebben met de warmte afvoer, was trouwens ook één van mijn eerste gedachten. Maar is het niet zo dat als het toestel aan een muur staat (dus niet boven een dak uitkomt met de uitlaatgassen), je automatisch de ventilatoren harder moet instellen om voldoende debiet te krijgen (mogelijke tegendruk van wind). Vandaar dat ik die mogelijkheid eigenlijk al een beetje achter mij gelaten had. Ik stel me trouwens nog een vraag in dit kader :

    Stel : het toestel draait op vollen bak (29°) en plots valt de elektriciteit uit. Het toestel had dus al flink warm en er liggen nog veel pellets in de korf flink wat warmte af te geven. Dit zou dan toch ook de elektronische unit moeten oververhitten ?

    Over het algemeen heb ik nooit het wazige aan de bovenkant van het venstertje (wel wat roetafzetting die ik na twee dagen wegveeg met een nat doekje, wat zelfs vrij goed is naar ik meen). Maar met die ene kachel die ik nu niet meer durf aan te leggen (waar de steekvlammen uit het potje komen) heb ik idd een wit/grijze aanslag aan de bovenkant van het raampje (eigenlijk vanaf halverwege een streep naar boven) en dit binnen de paar minuten !!! De bovenkant van het raampje zie je letterlijk zwart worden waar je bijstaat. Je kan het best vergelijken met het uitleggen van de kachel als deze op z'n maximum staat (kan ook zorgen voor mooie hoge vlammen met een duidelijke blaas in het centrum), wel doe dit maal vier of maal vijf (ik overdrijf echt niet !). Het is trouwens opmerkelijk dat nu (niet als alles goed werkt) die vlammen tegen dat raampje gemeten worden en ik anders dit nooit zie gebeuren.

    Dat de parameters niet meer juist staan, kan ik beamen, maar hoe komt het dat de parameters wijzigen ... ... en daar zou je warmte oorzaak wel eens juist kunnen zijn.

    Cheers,

    Geert

    avatar
    kempenaar
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 126
    Leeftijd : 76
    Registration date : 21-01-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van kempenaar ma dec 06, 2010 6:17 pm

    Hoi Geert,

    ik heb ook een Edilkamin Rose, vergelijkbaar met Uw toestellen
    Bij mij zit het probleem bij de ventilator , die het opnieuw begeven heeft.
    het toestel is twee jaar oud( van mei 2008) en in 2009 heeft mijn installateur de ventilator
    vervangen door een ventilator bij hem in stock uit de toonzaal.
    Hij ging het opnemen met de Fabriek, kwestie van de garantie.
    Thans, ruim een jaar na de vervanging weigert de ventilatoropnieuw dienst.
    Het is volgens mijn installateur erg lastig om de juiste stukken te krijgen bij het fabriek
    voila dat is mijn probleem
    misschien moeten we met elkaar eens prive een babbeltje doen
    Ik moet thans ook enkel de gasverwarming gebruiken, wat gezien de kou mij honderd euro meer
    gaat kosten op jaarbasis

    EEN ONTVERDEN KLANT VAN EDILKAMIN
    SLECHTE NAZORG VAN DE ITALIANEN UIT CREMONA confused
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van petrah ma dec 06, 2010 8:10 pm

    hier ook een iris , brandt nu voor de vierde winter naar volle tevredenheid van ons . wij hebben ook een slechte kachelleverancier waar je niet terechtkan met vragen , wel weet ik dat de importeur vanuit brussel geloof ik , wel goede service geeft , een aardige man die je echt wel wilt helpen , dus dat moet toch lukken lijkt mij , succes en hopelijk branden je kachels snel weer
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van steven ma dec 06, 2010 8:19 pm

    De invoerder van Edilkamin is Pierre Girretz.



    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 8:20 pm

    Beste,

    De importeur is de firma Giretz. Niet in Brussel maar van Dison in Wallonïe. In geval van problemen kunnen zij nog steeds verder helpen. Dus kan je tenminste nog op iemand terug vallen.

    @Geert,

    Volgens mij ligt het probleem van het zwart branden van dat toestel aan het vuil zijn van je toestel. Neem de onderste klep eens weg, hierachter zie je een inox rechthoekige plaat die je kan wegnemen. Stofzuig die ruimte eens goed uit en dan zal je merken dat het toestel al veel beter zal gaan branden. Die ophoping van pellets gebeurd meestal als de luchtverplaatsing door het toestel onvoldoende wordt en het toestel trager begint te ontbranden hierdoor.
    Volgens mij zou dit al een heel groot verschil gaan maken. Heeft het toestel al eens een degelijk onderhoud gehad??

    Groeten,

    Nicky
    *
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Annejanne ma dec 06, 2010 8:34 pm

    Ik heb ook een Iris plus en ben er héél tevreden over! Heeft eenmaal gefaald maar de verkoper (Ecolution, Zepperen)heeft me ook onmiddellijk geholpen. Ik ben dus ook een tevreden klant. Mijn kachel brandt nu de tweede winter, zonder problemen.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 8:46 pm

    Wij hebben een Edilkamin Marea, nu de tweede winter in gebruik (dagelijks aan van s' morgens tot s'avonds). In het begin een klein elektronisch probleempje gehad, de afstandsbediening werkte niet. Nadat de printplaat vakkundig is vervangen, geen problemen meer gehad en alles werkt.
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM ma dec 06, 2010 9:48 pm

    @ Anejanne & Petrah :

    Leuk om ook de positieve te horen. Ik heb inmiddels begrepen dat de meerderheid best tevreden is over z'n Edelkamin (Iris of andere). Dat zorgt voor een sprankeltje hoop, maar anderzijds toch ook weer voor een immens dilemma. Hoe komt het toch dat ik dit voorheb én dan nog met beide toestellen ?!?

    @ Mensen met klachten over Edelkamin :

    Je mag, zoals een aantal al deden, je probleem samen met je contactgegevens (naam, adres telefoonnummer) naar me doorsturen via een privé bericht in dit forum. Plaats ook je huidige leverancier erbij. Ik bezorg die mens van Edelkamin dan wel alle cases en hopelijk neemt deze dan contact met je op.

    @ Mensen die meer wensen te weten over "verborgen gebreken".

    Ik merk via de privé dat een aantal personen graag meer zouden weten over artikel 1641 uit het burgerlijk wetboek. Daarom even kort wat dit is. Via deze procedure kan je voor of na de garantieperiode gebruik maken om een verkoop terug te schroeven omwille van verborgen gebreken. Maw, er kan een beslissing genomen worden door de rechtbank alsof de verkoop nooit gebeurde. De verkoper dient dan op te draaien voor alle, maar dan ook werkelijk alle mogelijk kosten. Is vrij duur voor de verkoper. MAAR, weet dat dit een procedure is die in méér dan 80 procent van de gevallen door de rechter afgewezen zal worden. Je moet bijna onomstotelijk bewijzen (aan de hand van experts, die allemaal geld kosten) hoe de vork in de steel zit. Vaak is het een spel tussen advocaten en experts. Het kan vrij duur worden. Voor kleinere bedragen (ik geloof onder de 1.500 of 2.000 €) is het voor het vredegerecht te doen, voor bedragen hoger dan voorgenoemde, is het voor eerste aanleg te doen. Weet dat het een moeilijke slag is, tenzij je weet waar je mee bezig bent. Hou er ook rekening mee dat je advocaat misschien iets te optimistisch zal zijn in je slaagkansen (hij moet ook zijn brood verdienen). Enkel in een geval zoals het mijne waar je twee toestellen hebt die niet naar behoren functioneren en dit perfect aantoonbaar is én ik geen gebruik maakte van andere partijen dan mijn leverancier (dus geen ping-pong mogelijk van "het was die andere", "neen, hij was het" !), plus ik voldoende bewijsmateriaal kon verzamelen, is het verdict vrij voorspelbaar.

    Hou ook rekening met "andere factoren", zoals bijvoorbeeld Fleur voorstelde in deze thread : "Misschien ligt het totaal niet aan de toestellen, maar aan netspanningsschommelingen ". Een correcte opmerking, maar maak dat je voor al dat soort dingen over de nodige documenten beschikt die dit kunnen ontkrachten. Zoals gezegd, het is als een schaakspel, je moet véle zetten vooruit denken en dan hopen dat je aan alles dacht (de andere partij is meestal een pro met meer kennis dan jij) ! Het is voor beide partijen in de meeste gevallen een beu gedoe dat naast veel geld ook veel tijd in beslag neemt. Een minnelijke schikking tussen beide partijen is dan ook vaak aangewezen. Beide partijen moeten namelijk weten dat gedurende de volledige procedure ze niet langer beschikken over het toestel (tenzij het nog ten dele werkt). hoewel op het eerste gezicht dit erop lijkt dat dit goed is voor de leverancier, is dit meestal niet het geval. In het geval je de goederen dient terug te nemen, kan het zijn dat deze inmiddels al vrij oud zijn en na een herstelling niet meer aan de straatstenen te verkopen zijn. Dan doe je dubbel verlies, zeker als je de goederen niet kunt terugvorderen via de leverancier (buiten garantie of duidelijke oorzaak door onkundige installatie of dergelijke). Ja, je kan natuurlijk die dingen afschrijven en nog wat andere boekhoudkundige/fiscale trucs uithalen, maar het blijft een verlies ...

    Tot zover het juridische.

    @ Nicky :

    De ophoping van de pellets was zéér duidelijk doordat het wormwiel verder bleef draaien als het toestel op off stond. Een gezoem van de motor en om de zoveel minuten enkele pelletjes die in het mandje vallen (kon je visueel en auditief waarnemen), nogmaals, toen het toestel UIT stond (bij beiden gehad). Had volgens mij niets te maken met het vuil zijn van het toestel.

    Het was de bedoeling dat ze nu een onderhoud kregen, maar in wezen zou dit nog niet noodzakelijk mogen zijn. Normaal is dit ongeveer om de 3.000 kg pellets verbruik. Het toestel dat nu totaal niet meer werkt verbruikte slecht een 600-800 kg pellets gedurende het afgelopen jaar en de andere die ik niet meer durf aan te leggen verbruikte slechts een 1.800 kg tot maximaal 2.000 kg pellets (Ik heb vorig jaar over een volledig jaar slechts 2.700 kg pellets gebruikt voor beide kachels samen (3 paletten) (Er is een goede isolatie van de woning). Dan zouden die toestellen toch nog niet zo vuil mogen zijn dat de werking in dergelijke mate achteruit gaat. De installateur wist mij bij de installatie te melden dat het (per toestel) om minimaal 3.000 kg ("zoals de Marea zelf via een tellertje laat weten", vertelde hij me erbij) ging of om de twee jaar.

    Ik weet het wel enorm te waarderen van je Nicky dat je toch wel degelijk met dit probleem begaan bent en effectief ook naar oplossingen zoekt. Dank !

    Cheers,

    Geert
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Lees !!!

    Bericht van francky ma dec 06, 2010 10:08 pm

    GeertM schreef:Hellow allemaal,

    Iets meer dan een jaar geleden twee Irissen gekocht om al m'n verwarming mee te doen.

    In de eerste week na installatie moest van één van beide toestellen al de volledige elektronische module vervangen worden.

    Twee weken geleden is m'n andere Iris compleet down gegaan en moet ook hier de elektronische module vervangen worden.

    Sinds eergisteren doet de eerste nu ook opnieuw moeilijk (enorme rookontwikkeling, en steekvlammen in de verbrandingsruimte, nog nooit meegemaakt !!! Je ziet trouwens de ruit per minuut zwarter worden ... ... duidelijk een slechte verbranding, of een te goede). Ik durf hem zelfs niet meer aan te leggen ! Ook hier zal het ongetwijfeld weer de elektronische module zijn die zijn kuren krijgt.

    Ik heb zelf nooit iets aan die toestellen gedaan, dus kan het zeker niet zijn dat ik de parameters verkeerd gezet zou hebben !

    Trouwens, veilig kan je die toestellen niet noemen hoor ! Het begin van het crashen van de elektronische unit was telkens dat de vijzel voor de pelletaanvoer bleef werken, ook als het toestel uitlag ?!? Bij een automatische opstart duwt die er dan nog eens wat pellets bij en ligt de korf en de opvangbakjes ernaast letterlijk overvol van de pellets. Merkwaardig genoeg start het toestel op en door de enorme hoeveelheid (verbrandings)gassen die vrijkomen krijg je letterlijk een ontploffing ! Eén keer meegemaakt met de eerste Iris die een jaar geleden down ging en sedert durfde ik zelfs niet meer gebruik te maken van de automatische opstart ... ... nog een geluk want m'n tweede was ook zo, had ik het niet gehoord dat die vijzel aan het zoemen was, had ik het ongetwijfeld wéér aan m'n benen gehad. En weet je wat het ergste van al is ? Je zou denken dat bij een dergelijke ontploffing het toestel wel automatisch uit zou gaan. Vergeet het maar, voor het toestel is dit blijkbaar 'normaal'. Je ziet vlammen en rookontwikkeling dat het geen naam heeft en iedereen in de buurt van het toestel weet niet of hij nu moet wegduiken of rap naar buiten miet lopen, maar voor het toestel is dat blijkbaar allemaal ok. Ik heb zelf én een mechanica achtergrond én een elektronica achtergrond én een informatica achtergrond en kan duidelijk stellen dat die elektronische module duidelijk door een bende amateurs gemaakt is die vermoedelijk in de laatste tweehonderd jaren niet meer buiten gekomen is en dringend van de wiet moet blijven !

    Gezien ik dit bij twee identieke toestellen zo vaak voor heb dat die module kapot gaat, vraag ik me toch openlijk af of er nog anderen zijn die dit ook meemaakten met Edelkamin in het algemeen en Iris in het bijzonder ?

    Ik ben het in elk geval beu ! Ik schakel over naar pelletkachels om op m'n gemak te zijn en warm te hebben gedurende de winter, mag ik allemaal andere verwarming voorzien (elektrisch, ja Electrabel ziet mij al twee weken ongelooflijk graag !) en omdat ik nu kompleet down zit nu ook Petroleum kachels aangekocht (wat een stank en een vochtigheid !). Die Irissen gaan er bij mij uit, desnoods via de rechtbank (art 1641 ev - wet op de verborgen gebreken).

    Graag jullie feedback ivm gelijkaardige ervaringen.

    Cheers,

    Geert
    Kijk maar eens wat ik heb geschreven,onder de tietel, Laat tijdige levering pelletkachels....Geen een verkoper te zien en geen reacktie, Tot voorige week tel wanneer kunnen hem plaatsen ???? de verkooper zit ook op dit forum en weet waar ik over praat en weet zeer goed wie ik ben.De rest mag hij zelf invullen..........op zijn bestel BON heel kwaad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 10:11 am

    francky schreef:
    GeertM schreef:Hellow allemaal,

    Iets meer dan een jaar geleden twee Irissen gekocht om al m'n verwarming mee te doen.

    In de eerste week na installatie moest van één van beide toestellen al de volledige elektronische module vervangen worden.

    Twee weken geleden is m'n andere Iris compleet down gegaan en moet ook hier de elektronische module vervangen worden.

    Sinds eergisteren doet de eerste nu ook opnieuw moeilijk (enorme rookontwikkeling, en steekvlammen in de verbrandingsruimte, nog nooit meegemaakt !!! Je ziet trouwens de ruit per minuut zwarter worden ... ... duidelijk een slechte verbranding, of een te goede). Ik durf hem zelfs niet meer aan te leggen ! Ook hier zal het ongetwijfeld weer de elektronische module zijn die zijn kuren krijgt.

    Ik heb zelf nooit iets aan die toestellen gedaan, dus kan het zeker niet zijn dat ik de parameters verkeerd gezet zou hebben !

    Trouwens, veilig kan je die toestellen niet noemen hoor ! Het begin van het crashen van de elektronische unit was telkens dat de vijzel voor de pelletaanvoer bleef werken, ook als het toestel uitlag ?!? Bij een automatische opstart duwt die er dan nog eens wat pellets bij en ligt de korf en de opvangbakjes ernaast letterlijk overvol van de pellets. Merkwaardig genoeg start het toestel op en door de enorme hoeveelheid (verbrandings)gassen die vrijkomen krijg je letterlijk een ontploffing ! Eén keer meegemaakt met de eerste Iris die een jaar geleden down ging en sedert durfde ik zelfs niet meer gebruik te maken van de automatische opstart ... ... nog een geluk want m'n tweede was ook zo, had ik het niet gehoord dat die vijzel aan het zoemen was, had ik het ongetwijfeld wéér aan m'n benen gehad. En weet je wat het ergste van al is ? Je zou denken dat bij een dergelijke ontploffing het toestel wel automatisch uit zou gaan. Vergeet het maar, voor het toestel is dit blijkbaar 'normaal'. Je ziet vlammen en rookontwikkeling dat het geen naam heeft en iedereen in de buurt van het toestel weet niet of hij nu moet wegduiken of rap naar buiten miet lopen, maar voor het toestel is dat blijkbaar allemaal ok. Ik heb zelf én een mechanica achtergrond én een elektronica achtergrond én een informatica achtergrond en kan duidelijk stellen dat die elektronische module duidelijk door een bende amateurs gemaakt is die vermoedelijk in de laatste tweehonderd jaren niet meer buiten gekomen is en dringend van de wiet moet blijven !

    Gezien ik dit bij twee identieke toestellen zo vaak voor heb dat die module kapot gaat, vraag ik me toch openlijk af of er nog anderen zijn die dit ook meemaakten met Edelkamin in het algemeen en Iris in het bijzonder ?

    Ik ben het in elk geval beu ! Ik schakel over naar pelletkachels om op m'n gemak te zijn en warm te hebben gedurende de winter, mag ik allemaal andere verwarming voorzien (elektrisch, ja Electrabel ziet mij al twee weken ongelooflijk graag !) en omdat ik nu kompleet down zit nu ook Petroleum kachels aangekocht (wat een stank en een vochtigheid !). Die Irissen gaan er bij mij uit, desnoods via de rechtbank (art 1641 ev - wet op de verborgen gebreken).

    Graag jullie feedback ivm gelijkaardige ervaringen.

    Cheers,

    Geert
    Kijk maar eens wat ik heb geschreven,onder de tietel, Laat tijdige levering pelletkachels....Geen een verkoper te zien en geen reacktie, Tot voorige week tel wanneer kunnen hem plaatsen ???? de verkooper zit ook op dit forum en weet waar ik over praat en weet zeer goed wie ik ben.De rest mag hij zelf invullen..........op zijn bestel BON heel kwaad

    @Geert,

    Bij de iris modellen is een onderhoud na een gebruik van 3000 kg veel te lang heb ik al dikwijls ondervonden. Bij een Marea staat een standaard onderhoud ingesteld op 2500kg en dit verander ik steeds naar 1800 kg, je merkt duidelijk het verschil na onderhoud. Wat het blijven draaien van de vijzelmotor betreft heeft dit duidelijk te maken met de elektronische sturing van je toestel en zal deze inderdaad vervangen dienen te wordenµ. Persoonlijk heb ik nooit zoveel gewone irissen geïnstalleerd maar vooral de iris plus modellen met het display boven aan. Probleem zit dikwijls bij de iris dat het display het laat afweten door de hitte van het toestel. Een spijtig euvel dat moeilijk op te lossen is.

    @Laattijdige levering: Wat U probleem met uw leverancier betreft weet ik natuurlijk het fijne niet van, feit is dat ik ook op een grote hoeveelheid toestellen zit te wachten, als ze er niet zijn kan je ze nu eenmaal niet installeren. Probleem hier zijn de pell inserts en de symphaty line die niet doorkomen.

    Groeten,

    Nicky

    @ Geert, ik zou toch even de onderzijde open maken en reinigen.

    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van GeertM di dec 07, 2010 3:28 pm

    Nicky,

    Dankzij je ervaring zal je ongetwijfeld gelijk hebben naar de duur van het onderhoud toe. Maar dat zijn dingen die de leveranciers dan ook eens moeten leren zeggen tegen de mensen !!!! Ik deed gewoon wat ze tegen me zeggen en wacht dus ongeveer de aangegeven tijd af. Door het uitvallen van de eerste Iris enkele weken terug, ben ik akkoord gegaan dat het eerste grotere onderhoud dan ook al nu gegeven zou worden (dus na max 2.000 kg pellets) en niet 3.000 ... ... en ik maar geloven dat ik als brave gebruiker, door om de dag de kachels uit te stofzuigen en de ruitjes schoon te maken en op regelmatig tijdstip de condenspotten te legen tot in de eeuwigheid lekker warm zou hebben.

    Trouwens, Nicky, ik heb gisterenavond eens goed zitten nadenken over alles wat je van potentiële trouble makers aangaf. Is het volgende scenario iets waarvan je zegt, "Ja, dit zou wel eens de nagel op de kop kunnen zijn". De feiten :

    Bij twee kachels gaat om de x termijn de elektronische unit kapot, gezien ik blijkbaar de enige ben die dit voorheeft dient er dus een oorzakelijk verband te zijn (zoals je eerder zei, sabotage lijkt me idd niet opportuun). Naar ik begrepen heb is de elektronica toch wel gevoelig aan té warm krijgen. Hierna de puzzelstukjes die naar mijn bescheiden mening het té warm zijn kunnen illustreren/verklaren :

    Twee enkelwandige inox afvoerkanalen met een hoogte van ong 2 meter en een bocht van 90° als eindstuk (Dubbelwandig was niet nodig, véél te duur volgens de technieker). Zéér weinig uitstoot van zichtbare verbrandingsdeeltjes uit afvoerkanalen, maar het condenspotje moet ik wel om de tweetal weken volledig af doen (Nogal een intensief werkje met die rubbers die niet zomaar meewerken en dus niet gewoon het vocht aflaten) en heb ik enkele handen vol roet die uit het potje komen. Kan dit komen doordat er idd té weinig interne ventilatie is en er dus ook té weinig warmte afgegeven naar buiten is (met té weinig roetdeeltjes die buiten de het afvoerkanaal zichtbaar zijn) en daardoor de elektronica "smelt" (ook het display dus, ook dit zit down op één van de twee, maar de zekering is nog ok).
    Het zou ook verklaren waarom beide toestellen niet zó lang na elkaar elektronische problemen kregen. Die bewuste storm van een goede maand geleden zorgde nog méér dan anders dat de warmte niet goed afgevoerd kon worden (tegendruk) en dit zou dan wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen bij beiden. potentieel is er nog een versterkende factor, en dit zou de vervuiling van het toestel zelf kunnen zijn, die op zijn beurt zowel als isolator en als vernauwing werkt. Doordat de SF uitstaat gaan hierdoor bepaalde veiligheden niet meer in actie en kan het sneeuwbaleffect optreden in de elektronica.

    Ik kan me inbeelden dat de technieker dergelijk settings zou gedaan hebben omdat ik aan een plat dak zit met beide afvoerkanalen (10 tot 20 cm erboven) en vermoedelijk op die manier potentieel brandgevaar wou vermijden ! Klinkt dit aannemelijk Nicky ?

    De display die bijvoorbeeld te warm krijgt, zijn dingen die Edelkamin eigenlijk op éénvoudige wijze kon opvangen door oa zo'n ventilatortje van een PC aan de zijkant te bevestigen en dus uit de kamer "frisse" lucht te trekken die de elektronica voldoende kan afkoelen. Een groot debiet aan relatief warme lucht zal zelfs nog voor voldoende afkoeling zorgen en in essentie is er een extra rendementsstijging (minimaal) doordat die warmte aan de omgeving afgegeven zal worden en niet naar buiten. De kostprijs : maximaal € 3-5,- (in massa productie) !!!

    Voorlopig kom ik niet aan de toestellen tot de persoon van Edelkamin is geweest, en geloof me Nicky als ik je zeg dat ik er niet aan twijfel dat er idd wel wat roet zal liggen zoals jij vertelde. Ik wil het beeld niet vertroebelen. Ik onthou wel alles wat ik hier kon bijleren, waarvoor dank !

    Graag je feedback in deze !

    Cheers,

    Geert

    Gesponsorde inhoud


    Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ? Empty Re: Elektronische module Edelkamin (Iris) ook zo een rommel bij U ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 9:58 pm