Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+35
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
erwin
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
39 plaatsers

    Zelf jaarlijks onderhoud doen


    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 11:20 am

    Allez en avant Fleur ... gij die altijd assertief zijt in handelen ... pak uwen stylo en schrijf naar uw verzekering met de vraag of de paragraaf betreffende het schouwvegen bij uw pelletkachel niet van toepassing is.
    Hou ons op de hoogte ! Maar verkoop voorlopig uw eigen mening niet voor waarheid op dit forum.
    Strikt genomen heeft ss GROOT gelijk en is die technieker die de schouw niet kuiste met een dergelijk argument een Fleurke in wording. pig
    Beter een propere schouw even vegen dan achteraf een hoop miserie.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss za dec 04, 2010 11:34 am

    hobbymachine schreef:Allez en avant Fleur ... gij die altijd assertief zijt in handelen ... pak uwen stylo en schrijf naar uw verzekering met de vraag of de paragraaf betreffende het schouwvegen bij uw pelletkachel niet van toepassing is.
    Hou ons op de hoogte ! Maar verkoop voorlopig uw eigen mening niet voor waarheid op dit forum.
    Strikt genomen heeft ss GROOT gelijk en is die technieker die de schouw niet kuiste met een dergelijk argument een Fleurke in wording. pig
    Beter een propere schouw even vegen dan achteraf een hoop miserie.

    Gelukkig zijn er nog verstandige mensen op het forum...
    Fleur wat bazel je nou? Lees je polis man en vertel gene zever! heel kwaad
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 6:51 pm

    het is de verzekering die moet bewijzen dat de eigenaar in gebreke is gebleven.
    een papiertje van een schoorsteenveger is een bewijs van betaling maar telt verder tot niets en zeker geen dekking bij brandt.
    oorzaak van de brand word uitvoerig onderzocht en is het niet het kuisen dat jou vrijspreekt van vervolging.
    met een pelletkachel en de JUISTE schoorsteen is een schouwbrand uitgesloten ,zeg maar dat het fleur het gezegd heeft.



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 9:52 pm

    Ik ga off topic naar de moppenrubriek :
    Er was eens een spookrijder die bij zichzelf dacht : verdoeme wat zijn er weer veel spookrijders !

    Uit de Mercator brandpolis :
    Ben ik verzekerd tegen schoorsteenbrand?
    Het is zeer belangrijk dat je van je verzekeringsagent duidelijkheid krijgt. Als er na een brand een bewijs wordt gevraagd dat de schoorsteen is gekuist dan is het nodig dat je bewijs voldoet aan de eisen van de verzekering. Laat je schouw dus reinigen door een erkende firma die een veeg-attest zal aanbieden.

    En dat is GEEN betaalbewijske opgesteld door één of andere kwakkel hé !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 10:14 pm

    hobbymachine schreef:Ik ga off topic naar de moppenrubriek :
    Er was eens een spookrijder die bij zichzelf dacht : verdoeme wat zijn er weer veel spookrijders !

    Uit de Mercator brandpolis :
    Ben ik verzekerd tegen schoorsteenbrand?
    Het is zeer belangrijk dat je van je verzekeringsagent duidelijkheid krijgt. Als er na een brand een bewijs wordt gevraagd dat de schoorsteen is gekuist dan is het nodig dat je bewijs voldoet aan de eisen van de verzekering. Laat je schouw dus reinigen door een erkende firma die een veeg-attest zal aanbieden.

    En dat is GEEN betaalbewijske opgesteld door één of andere kwakkel hé !



    hobbymachine
    ik zal niet verder in discutie treden met jou ,maar je kan het vergelijken met de automobielinspektie
    van de moment dat je de keuring verlaten hebt is de chauffeur verantwoordelijk voor de staat van de wagen of bij gebreken,zwaai dan maar met je keuringsbewijs ,dat telt niet meer



    gr fleur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin za dec 04, 2010 10:18 pm

    Schoorsteenvegen is zeker aan te raden
    maar dit mag je evenzeer zelf doen,

    Enkel en alleen als er een brand is ontstaat door schouwbrand, dan zal er een expert aangesteld worden om je schouw (of wat ervan overblijft) te controleren en als deze heel ernstig veruilt zou zijn en die vervuiling de oorzaak van brand is kan men zich als verzekering terugtrekken zelfs al heb je een attest !!

    Dat attest is in Belgie gewoonweg waardeloos dus, of je het nu laat doen of je doet het zelf, als je schouw proper is kan men u nooit iets maken (en zal je trouwens ook geen problemen krijgen).

    Trouwens bij een serieuze brand is dat attest waarschijnlijk mee opgebrand

    affraid


    Als ze de schouw kontroleren na brand en ze is zuiver vragen ze geen attest.

    Als ze vervuild is dan trekt de verzekering zich terug, attest of niet !
    Dan kun je hoogstens in proces gaan met je veger of met jezelf.







    Laatst aangepast door erwin123 op za dec 04, 2010 11:04 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 10:28 pm

    hobbymachine schreef:Ik ga off topic naar de moppenrubriek :
    Er was eens een spookrijder die bij zichzelf dacht : verdoeme wat zijn er weer veel spookrijders !

    Uit de Mercator brandpolis :
    Ben ik verzekerd tegen schoorsteenbrand?
    Het is zeer belangrijk dat je van je verzekeringsagent duidelijkheid krijgt. Als er na een brand een bewijs wordt gevraagd dat de schoorsteen is gekuist dan is het nodig dat je bewijs voldoet aan de eisen van de verzekering. Laat je schouw dus reinigen door een erkende firma die een veeg-attest zal aanbieden.

    En dat is GEEN betaalbewijske opgesteld door één of andere kwakkel hé !

    @hobbymachine
    En den dezen die denkt dat de andere allemaal spookrijders zijn, woont die niet toevallig in Mechelen ??En woont hij in een ivoren toren??En hij weet niet wat er in de wereld gebeurd ??

    Ja , dan ken ik hem woehaaaaaa.... rollen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast za dec 04, 2010 10:45 pm

    als er na twee winters stoken in de afvoerbuis en het potje onderaan amper een handvol PELLETSTOF te vinden is ,denk ik niet elk jaar een schouwveger te laten komen om dat papiertje te bemachtigen ,daarom mijn uitspraak om dit maar om de 5 jaar te doen ,ik jaag hier niemand op stang om dit bij henzelf te verzaken .


    ps .bij huurwoningen tussen eigenaar en huurder gelden andere regels


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo dec 05, 2010 12:09 pm

    Om het risico op brand (gelijk welke brand) te verlagen werden er in ALLE verzekeringen tegen brandschade bepalingen in de polis ingelast.
    Wat vuurhaarden betreft maakt men op dit ogenblik een onderscheid tussen verwarming op hout, kolen en vloeibare brandstoffen EN gas. Over pelletvuren wordt meestal nog niet gerept.

    Betreffende de rookafvoer is men duidelijk : elk jaar een reiniging behalve bij gas hetwelke mee moet opgenomen zijn in het verplichte jaarlijks onderhoud van de verwarmingsinstallatie.
    Het attest, afgeregeld na de keuring, telt als bewijs van technische comformiteit en je zal ook nooit in gebreke gesteld kunnen worden mocht zich tussen twee keuringen een brand voordoen.
    Beheer van de installatie als een goed huisvader is uiteraard een vereiste.
    En Erwin, het is zomaar geen papierke, er bestaat een verplicht dubbel van bij de uitvoerder.

    Pelletkachels zitten tussen twee walletjes ....
    oude schoorstenen die officieel onder de norm houtstoken vallen, en getubeerde waar je zou kunnen denken dat ze vallen onder de gasinstallaties.
    Pas op .... dan zou er een jaarlijkse keuring moeten gebeuren met afgifte van attest ! Dat is in de pelletsector (nog) niet ingevoerd.

    Advies voor de bezitters van een pelletkachel/ketel in Vlaanderen:ben je verzekerd tegen brand (BA en/of eigen risico) neem dan even contact op met uw agent en vraag naar een bijlage op uw polis betreffende de rookafvoer van uw pelletkachel. Het kost je niks extra !!
    Is er hier op het forum trouwens geen lid dat werkzaam is voor een verzekeringsmaatschappij ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo dec 05, 2010 12:23 pm

    even een rechtzetting
    ik heb niet beweerd dat een rookkanaal kuisen kul is (om diezelfde woorden te gebruiken)onderhoud moet ALTIJD gebeuren als het NODIG is,en bij sommigen is dat misschien 2 x per jaar nodig
    wat ik wel beweer is het papiertje ,die tot niets dient
    het bewijs van kuisen geldt alleen tussen eigenaar en huurder
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Zelf uitvoeren van jaarlijks onderhoud

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 9:24 pm

    Zijn er ook in nederland bijeenkomsten/cursus/informatie over het zelf uitvoeren van het jaarlijks onderhoud van een pelletkachel?

    Ketfenger
    spydi
    spydi
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Leeftijd : 53
    Registration date : 04-01-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty iemand een idee ???

    Bericht van spydi zo jan 02, 2011 1:55 pm

    goeden dag en de beste wensen allemaal,

    Heeft iemand hier misschien een idee hoe je een Artel weer op 0 uren krijgt als ie service heeft gehad na 900 uur,er knippert nu nl. constant "SERV" in mijn display

    groetjes Friedrich
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jan 02, 2011 2:45 pm

    beste spydi

    je kunt ook in het menu gaan en vervolgens de kachel op 1800 uur zetten want hij telt het totale aantal branduren.
    dit gaat als volgd

    ga naar ut04 dan naar>b9 dan naar pr45 instelling branduren zet hem op 1800 volgende keer op 2700 enz.

    mvrgr toon
    Hendrik
    Hendrik
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 23
    Leeftijd : 69
    Registration date : 27-10-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Reset,

    Bericht van Hendrik zo jan 02, 2011 3:08 pm

    Beste,

    Ik zelf heb een Canadian Stove, maar voor te resetten is die ideem.
    Je drukt 5x op set totdat UT04 verschijnt. Ga dan naar 55 met de
    temperatuur knoppen + en - en bevestig met set.

    Ja kan ook via dit forum de handleiding voor Nordic Fire, type Sheila en
    Stella downloaden en daar vindt je ook deze uitleg alsook voor
    het nazien van de gebrande uren en het totaal gebrande uren.

    Groetjes, en beste wensen voor iedereen,

    Hendrik
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast wo apr 27, 2011 10:49 am

    hoeveel kost een jaarlijks onderhoud aan in gebouwde kachel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin wo apr 27, 2011 11:21 am

    blieck1 schreef:hoeveel kost een jaarlijks onderhoud aan in gebouwde kachel

    moeilijke vraag, maar gemiddeld 100-150euro,


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van steven do apr 28, 2011 6:48 am

    vraag het aan je installateur


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma sep 05, 2011 3:13 pm

    Vanmorgen mijn Sideros Basic 8 maar eens de grote beurt gegeven volgens de handleiding. Inlaat luchtfilter goed schoon gezogen, centrale rookgasruimte opengeschroefd en uitgezogen en de afvoerbuis buitenshuis goed uitgeborsteld.

    Daarnaast de 80 mm buis voor de externe luchttoevoer eindelijk op maat gemaakt en aangesloten en de dichtingen gecontroleerd. Al met al een uurtje werk en de kachel kan er weer een seizoen tegen met het normale periodiek onderhoud zoals maandelijks de pellettank schoon zuigen en het luchtfilter controleren en zo nodig reinigen.

    Ik vind het allemaal wel meevallen moet ik zeggen.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Annejanne wo sep 07, 2011 2:11 pm

    Groot onderhoud laten doen van de kachel. Voor €100.00 heeft de kachel een grote beurt gekregen door de mannen van Ecolution. Volledig uit elkaar gehaald en proper gemaakt, ze blinkt weer als nieuw Laughing


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty jaarlijks onderhoud

    Bericht van atlasgust zo sep 18, 2011 5:13 pm

    Gisteren mijn inbouwkachel MCZ powersystem nagekeken. Daar ik alleen was heb ik eerst een hulpje gemaakt,nm. een gesloten kist op wieltjes die met de bovenkant gelijk komt met de onderkant van de kachel.
    De kachel op de kist geschoven en naar buiten gereden naar de garage,de warmte wisselaar de gedemonteerd,het rookkanaal met ventilator.
    Met een indusriele stofzuiger is het in een mum van tijd klaar. Het was van twee stookseizoenen,dan merk je wel dat de kachel beter haar warmte
    afgeeft.
    Volgend jaar moet het op twee uurtjes gefixst zijn,als men de dichtingen enz. bij de hand heeft.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma okt 03, 2011 9:23 pm

    Vandaag zijn ze een groot onderhoud komen doen van mijn mcz, bij de opening bleek een buisje los te zitten, maar de technieker wist niet goed of dit nu los moest zitten of niet, uiteindelijk heeft hij maar besloten om het aan te koppelen en bij problemen moest ik maar bellen, weet iemand of hij nu juist heeft gehandeld of moet dit los zitten?
    Had ook de indruk dat hij niet goe wist waar hij mee bezig was, heeft enkel de zijkanten losgemaakt en 2 kleine vakjes losgemaakt deze schoongemaakt met een borsteltje en nadien de voorste lade losgemaakt en daar het roet uitgezuigd, nadien heeft hij nog de schoorsteen geveegd en that's it, op 45 min stond ie buiten? Is dit een groot onderhoud?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin ma okt 03, 2011 9:39 pm

    kaco-20 schreef:Vandaag zijn ze een groot onderhoud komen doen van mijn mcz, bij de opening bleek een buisje los te zitten, maar de technieker wist niet goed of dit nu los moest zitten of niet, uiteindelijk heeft hij maar besloten om het aan te koppelen en bij problemen moest ik maar bellen, weet iemand of hij nu juist heeft gehandeld of moet dit los zitten?
    Had ook de indruk dat hij niet goe wist waar hij mee bezig was, heeft enkel de zijkanten losgemaakt en 2 kleine vakjes losgemaakt deze schoongemaakt met een borsteltje en nadien de voorste lade losgemaakt en daar het roet uitgezuigd, nadien heeft hij nog de schoorsteen geveegd en that's it, op 45 min stond ie buiten? Is dit een groot onderhoud?

    als de rookkanalen in de kachel en de ventilatoren niet proper gemaakt werden, is dat een mini poetsbeurt ipv een groot onderhoud

    op de factuur zal wel een groot gerekend worden vrees ik, niet goed




    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van steven di okt 04, 2011 8:27 am

    denk niet dat zoiets een groot onderhoud kan genoemd worden


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van peter van den Branden di okt 04, 2011 8:31 am

    groot onderhoud moet buiten gebeuren en met compressor

    alles uitblazen : interne rookkanalen , ventilator, warmtewisselaar enz.....

    Peter
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van flair di okt 04, 2011 10:45 am

    peter van den Branden schreef:groot onderhoud moet buiten gebeuren en met compressor

    alles uitblazen : interne rookkanalen , ventilator, warmtewisselaar enz.....

    Peter


    Euh, dat hebben jullie bij mijn kachel dan toch wel anders gedaan. Die werd gewoon met de stofzuiger uitgekuist binnen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di okt 04, 2011 11:50 am

    De schouw maak ik zelf zuiver, en waarschijnlijk de pelletkachel ook volgend jaar dan toch.
    Denk met een beetje handigheid en de tijd genomen hiervoor moet het lukken.

    Gesponsorde inhoud


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 4 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 2:11 pm