Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 23 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 21 gasten

Nenabert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Vomit
    Vomit
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Registration date : 31-08-10

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Vomit za jan 01, 2011 8:40 pm

    Hallo,

    Sinds november heb ik een Palazzetti Monica gekocht. Achteraan het toestel zit een DB9-connector (seriële poort?), waarmee wellicht firmware upgrades en misschien ook GSM- of andere accessoires kunnen aangesloten worden.

    Aangezien het frontpaneel-menu bedienen om vermogen, ventilator en thermostaat in te stellen toch niet zo evident blijkt voor mijn 80-jarige moeder, speel ik met het idee om met een klein microcontrollertje en een draaischakelaar een soort voorinstelling via een draaiknop te maken, dus iets als

    nacht - P=2 V=2 T=19
    stand1 - P=1 V=1 T=22
    stand2 - P=2 V=2 T=22
    stand3 - P=3 V=3 T=22
    stand4 - P=4 V=4 T=22

    waarmee met één goede oude draaiknop (en de bestaande aan/uit tiptoetsen natuurlijk) dus heel het vuur te regelen valt.

    Maar daarvoor zou ik moeten weten of en hoe die RS232 (of is het TTL?) te bedienen valt. De pinout reverse engineeren zou wel mogelijk zijn (op het bedradingsschema zie ik dat de connector naar die poort 4 draden heeft, dus dat zou zichzelf wel uitwijzen moest ik die printplaat onder de loupe nemen en traceren naar een gekende chip), maar het blijft zoekwerk en zelfs dan zal er een of ander software-protocol nodig zijn om te communiceren.

    Iemand die enig idee heeft wat er op de DB9 zit of dit ergens tegengekomen is in één van de handleidingen? Of "connecties" heeft waarlangs dat te horen valt? Wink Wink

    Ik heb de "installateurshandleiding (F)" van Steven al gedownload, maar daar is er niets in te vinden over die connector..
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Block za jan 01, 2011 11:17 pm

    Ik zie niet in waarom je hem niet overdag op P:3 v:2 t:22 zet in uw geval. De power en ventilator regelt de kachel zelf, je stelt maar een richtwaarde in. De thermostaat stuurt de ventilator en power zelf bij.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van erwin za jan 01, 2011 11:19 pm

    best eens navragen bij technische dienst importeur,


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Vomit
    Vomit
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Registration date : 31-08-10

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Vomit za jan 01, 2011 11:37 pm

    Block schreef:Ik zie niet in waarom je hem niet overdag op P:3 v:2 t:22 zet in uw geval. De power en ventilator regelt de kachel zelf, je stelt maar een richtwaarde in. De thermostaat stuurt de ventilator en power zelf bij.

    Ik weet dat die andere standen 1...4 maar luxe-opties zijn, het is vooral om de nacht/dagstand te doen. En als dat technisch kan, dan komen die andere zaken vanzelf, ik kan even goed een knop met meerdere standen maken dan een nacht/dag, als er toch een knop-naar-RS232 programma'tje via microcontroller aan te pas komt.

    Ik weet dat de thermostaat ook nog constant meespeelt, maar bijvoorbeeld als het goed weer wordt zou 2 al genoeg zijn. En dan moet de kachel niet constant tussen 1 en 3 heen en weer pendelen wanneer hij iets "gemiddelder" zou kunnen branden. Zo stel ik hem vandaag ook deels manueel in volgens het weer, met de bedoeling de thermostaat niet te veel aan/uit te doen springen (hysteresis, temperatuurschommelingen). En dat systeem zou dus ook leuk zijn om als draaiknop te hebben.

    Maar het voornaamste is inderdaad de overgang T=18 en T=22 via een draaiknop te kunnen realiseren, i.p.v. tiptoetsmenu.

    Ik vrees een beetje dat de importeur me niet gaat/kan/wil helpen, dit is een vraag die op het Italiaanse Palazzetti-forum door een R&D ingenieur van Palazzetti al eens afgewimpeld werd. Wellicht omdat ze geen pottenkijkers/Chinese kloonbouwers in hun protocollen willen.

    Ik zie eigenlijk maar ofwel de mogelijkheid dat het in een of ander document te vinden is dat iemand liggen heeft (een of andere manual voor mijn kachel, maar die staan hier nog niet op het forum), ofwel dat er iemand al een accessoire voor zo'n Palazzetti-RS232 poort heeft en daar misschien meer informatie of documentatie bijhoort.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van erwin zo jan 02, 2011 12:35 am

    @ vomit

    in dit palazetti forum zegt er iemand van de firma dat deze konnektor bedoelt is voor de kontroletesten in de fabriek,

    dus ik weet niet of je omgekeerd de kachel zomaar kan gaan aansturen langs die stekker zoals jij het wil doen,

    het moet ook nog geprogrammeerd zitten in het geheugen op de print natuurlijk

    http://forum.palazzetti.it/Default.aspx?g=posts&t=949


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Block zo jan 02, 2011 6:45 am

    Maar die poort wordt ook gebruikt voor uw domotica(gsm module). Dus het moet wel degelijk gaan.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Gast zo jan 02, 2011 11:23 am

    Waarschijnlijk is het dus een "service-poort" ondersteund door een communicatie protocol met de cpu op het moederbord. Ik zie niet in hoe je bv. paswoord, codes, entergegevens, enz gaat kunnen simuleren met een draaiknop.
    2011 groeten
    Vomit
    Vomit
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Registration date : 31-08-10

    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Vomit zo jan 02, 2011 12:08 pm

    De link van Erwin bevestigt tussen de regels dat er wel degelijk een protocol mogelijk is, want het "end of line" monitoring betekent dat ze dus kachelinstellingen gaan programmeren en dan nameten of alles gebeurt zoals het moet. Ik denk dat het enkel een kwestie is van willen, niet van kunnen. En de vraag ging ook over een kant-en-klare domoticakoppeling, wellicht ook met PC-software of speciale borden aan de andere kant van de kabel. Terwijl ik dus zelf aan het knutselen wil gaan.

    Verder sprak men dat het met die control unit (weet niet of dat de mijne is) niet ging, maar met een andere wel.

    Een Italiaans forum vermeldt dan iets wat ik eventueel tussen de regels kan lezen (als een Software Development Kit
    oppure se hai una palazzetti
    puoi ordinare il KIT SUPERVISORE
    cioè il software e i cavetti cablati correttamente
    per collegarla al pc.
    (Babelfish vertaling)
    or if you have a palazzetti you can order to the KIT SUPERVISOR that is the software and the cables wired correctly in order to connect it to the PC.

    Ik hoef trouwens geen paswoorden enz. (menu-bediening) te simuleren. Ik verwacht op zo'n diagnosepoort eenvoudige commando's als "Set Temp=xx". Ik heb bijvoorbeeld een elektronica-labovoeding die toelaat via RS232 "V12" of "I4" te sturen om spanning of stroomlimiet in te stellen zonder bediening van de menu's. Iets gelijkaardigs is wat ik verwacht te vinden op de seriële poort van de Palazzetti.

    Ik ga alvast eens op dat Italiaans forum registreren om die persoon van de SDK een berichtje achter te laten...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Gast zo jan 02, 2011 2:15 pm

    't Zijn waarschijnlijk vijgen na Pasen (zo vroeg op het jaar al;-)), maar bij een Red pelletkachel heb je net de bediening die je wil: drie draaiknoppen voor ventilatie, temperatuur een vlam. Deze kachels worden veel gekocht door mensen die een zeer eenvoudige bediening wensen.

    Gesponsorde inhoud


    Palazzetti RS232 poort (DB9) Empty Re: Palazzetti RS232 poort (DB9)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 12:24 pm