Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
turkoois
erwin
jeanhup
steven
petrah
9 plaatsers

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.


    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van francky vr jan 14, 2011 10:07 pm

    bm.bolink schreef:Hoi,
    Ik zit rond de 2500 euro te denken max.
    gr. Berlinda
    Voor 1800 euro een zibro carmen 11 kw en als k zeg dat die gaat !!!! kom maar eens langs .
    Niet veel toeters of bellen maar werkt uit de kunst voor zijn prijs Wink
    Afstellen heel gemakelijk en ook het programeren is cheers
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van francky vr jan 14, 2011 10:19 pm

    francky schreef:
    bm.bolink schreef:Hoi,
    Ik zit rond de 2500 euro te denken max.
    gr. Berlinda
    Voor 1800 euro een zibro carmen 11 kw en als k zeg dat die gaat !!!! kom maar eens langs .
    Niet veel toeters of bellen maar werkt uit de kunst voor zijn prijs Wink
    Afstellen heel gemakelijk en ook het programeren is cheers
    Ps ik ben geen vekoper ervan he en doe ook niet aan verkoop.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 10:33 pm

    erwin123 schreef:
    cyrre schreef:

    Nee hoor, met 2500 euro kom je er niet, het installeren van
    een schouw kost ook nogal. En een kachel van 2500 euro, wordt moeilijk,
    Alhoewel, een einde reeks misschien, op prospectie gaan zou ik zeggen...
    Met schouw zou ik toch rekenen op 3000 à 3500 euro, op zijn minst.

    cyrre laat de berekening over de prijs liefst over aan de installateur
    er zijn wel kachels van 2000-2500 euro die goed zijn...

    Als iemand gelijk heeft, en dat heb je, dan geef ik dat graag toe...
    Maar met de reacties op mijn genoemde prijs weet bm.bolink nu van iets meer.. Wink


    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 10:39 pm

    cyrre schreef:
    erwin123 schreef:

    cyrre laat de berekening over de prijs liefst over aan de installateur
    er zijn wel kachels van 2000-2500 euro die goed zijn...

    Als iemand gelijk heeft, en dat heb je, dan geef ik dat graag toe...
    Maar met de reacties op mijn genoemde prijs weet bm.bolink nu van iets meer.. Wink



    Ik begrijp haar vraag maar al te goed, ik zit in gelijkaardige situatie, je wil je kosten van de gas drukken, lekker warm zitten, als alleenstaande heb je geen 3000€ of meer om te investeren in een kachel, allez de meeste toch niet. Als ik enkel was verder gegaan op de suggesties die ik kreeg had ik waarschijnlijk nooit een pelletkachel gekocht want dan was het me te duur. Maar ik ben blijven zoeken en heb gekozen voor een minder bekend merk maar daarom niet minder van kwaliteit. Ik lees dat hier mensen problemen hebben met hun kachel van 3000€ en meer, hoge prijzen zijn niet altijd een garantie voor kwaliteit, het is ook de naam en faam dat je erbij moet betalen en geluk heb je ook nodig.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast vr jan 14, 2011 10:48 pm

    kristel schreef:
    cyrre schreef:

    Als iemand gelijk heeft, en dat heb je, dan geef ik dat graag toe...
    Maar met de reacties op mijn genoemde prijs weet bm.bolink nu van iets meer.. Wink



    Ik begrijp haar vraag maar al te goed, ik zit in gelijkaardige situatie, je wil je kosten van de gas drukken, lekker warm zitten, als alleenstaande heb je geen 3000€ of meer om te investeren in een kachel, allez de meeste toch niet. Als ik enkel was verder gegaan op de suggesties die ik kreeg had ik waarschijnlijk nooit een pelletkachel gekocht want dan was het me te duur. Maar ik ben blijven zoeken en heb gekozen voor een minder bekend merk maar daarom niet minder van kwaliteit. Ik lees dat hier mensen problemen hebben met hun kachel van 3000€ en meer, hoge prijzen zijn niet altijd een garantie voor kwaliteit, het is ook de naam en faam dat je erbij moet betalen en geluk heb je ook nodig.

    Groetjes
    Kristel
    Alle begrip hoor,
    Mijn eerste aankoop was een Sideros budgetvriendelijk,
    ik weet niet of er hier nog iemand zo'n kachel heeft maar ik was
    er niet content mee.Veel lawaai, blazen, trillingen op de metalen kast van de kachel..
    Hij heeft er 3 dagen gestaan.
    Ik heb hem gewisseld en opgelegd voor een "geruislozere" Saey Neema.
    Nu heel content mee, maar de prijs was minder met mijn goesting.
    Ik wilde niet meer uitkijken naar een ander merk met ongeveer dezelfde
    prijs van de Sideros omdat ik daar geen vertrouwen meer in had.
    Onterecht blijkt hier nu.
    De meerprijs van de Saey zit hem ook voor een deel in de spekstenen.
    Ik durf niet zeggen dat ie beter is dan een "goedkoper merk".
    Ik verkoop graag een grap en een grol, maar ik wil hier zeker niemand beledigen.
    Als ik dat per ongeluk gedaan heb, sorry hiervoor.


    Groetjes,
    Cyrre


    Laatst aangepast door cyrre op za jan 15, 2011 1:29 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : aangevuld)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 6:40 am

    Berlinda,

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Groet,

    J.Rispens


    Laatst aangepast door Steven op za jan 15, 2011 9:05 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : geen reclame, regel dit via pm)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 7:23 am

    Wij hebben sinds 3 maanden ook een pelletkachel.
    Ik hou al jaren wekenlijks de energie standen bij.
    Het gas verbruik is uiteraard naar zomer nivo.
    Maar de aantal kilo pellets wat wij verbruiken valt vies tegen.
    Als ik het dan ga omrekenen bespaar je bijna niets.
    De warmte van en pelletkachal is wel lekker ,de buiten gevel waar de schoorsteen uit komt is nu al zwart.
    Het schoon maken van de kachel is ook een pittege klus als je dat goed wil dooen.
    IK hen niet helemaal tevreden met een pelletkachel.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van pedro za jan 15, 2011 8:08 am

    Martv,

    als ik het goed zie woon je in Nederland,wat betaal je daar voor een zak pellets?
    De warmte die je bekomt van een pelletkachel is toch meer dan van een gaskachel?

    En ivm het zwartkomen van uw gevel,mss heb je niet de ideale schouw/trek?

    Grtzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 8:54 am

    Martv schreef:Wij hebben sinds 3 maanden ook een pelletkachel.
    Ik hou al jaren wekenlijks de energie standen bij.
    Het gas verbruik is uiteraard naar zomer nivo.
    Maar de aantal kilo pellets wat wij verbruiken valt vies tegen.
    Als ik het dan ga omrekenen bespaar je bijna niets.
    De warmte van en pelletkachal is wel lekker ,de buiten gevel waar de schoorsteen uit komt is nu al zwart.
    Het schoon maken van de kachel is ook een pittege klus als je dat goed wil dooen.
    IK hen niet helemaal tevreden met een pelletkachel.



    martv
    zijn al jou problemen die je hier beschrijft nu al opgelost??

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    ik denk het persoonlijk niet als ik jou reactie nu hoor ,jij bent een van de weinigen die zo reageert ,
    misshien heb je een minder goede installateur ? of is er iets mis met de uitlaat of iets dergelijks ,nochthans heb je een zeer goede kachel naar ik lees.
    k zou toch eens een goede stielman bij de zaak roepen en ook eens proberen met andere pellets.



    gr fleur
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van petrah za jan 15, 2011 12:12 pm

    Martv schreef:Wij hebben sinds 3 maanden ook een pelletkachel.
    Ik hou al jaren wekenlijks de energie standen bij.
    Het gas verbruik is uiteraard naar zomer nivo.
    Maar de aantal kilo pellets wat wij verbruiken valt vies tegen.
    Als ik het dan ga omrekenen bespaar je bijna niets.
    De warmte van en pelletkachal is wel lekker ,de buiten gevel waar de schoorsteen uit komt is nu al zwart.
    Het schoon maken van de kachel is ook een pittege klus als je dat goed wil dooen.
    IK hen niet helemaal tevreden met een pelletkachel.

    ik denk dat je de gasstand per dag vergelijk met het pelletverbruik en idd in de drie voorbije maanden is het natuurlijk erg koud geweest , maar ik denk dat je toch pas kan vergelijken na een jaar stoken , omdat je in de winter maar ook in de zomer per maand veel aan de gasrekening betaald en er dan geen pelletverbruik is , hier is de besparing echt minstens 600 euro per jaar terwijl dat niet eens een eerlijk vergelijk is want wij stoken het beduidend warmer dan met de cv , zou hier de temperatuur ook op 20 -21 staan zou het pelletverbruik ook heel wat minder zijn , wat betreft die vuile gevel , is hier echt niet en wij stoken nu voor de vierde winter ,
    wil je echter het gebruiksgemak van een cv vergelijken met een pelletkachel , ja dan klopt dat je meer werk hebt , cv is thermostaat omhoog draaien en bij de kachel zal je echt even met zakjes moeten lopen en soms wat schoonmaken ,maar dat weegt niet op tegen de voordelen van zo een kachel , daarom nogmaals , wat ben ik blij met onze kachel .
    groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 3:31 pm

    Ik vergelijk het verbruik over het gemiddelde gas verbruik van de afgelopen 5 jaar.
    Dat is gemiddeld 45 kub ,nu gebruik ik nog 5 kub per week voor warmwater en koken.
    Dat is een besparing van 40 kub X 0.60 gasprijs = 24.00 €uro
    Gebruik nu 6 X 15 kilo pellets = 90 kilo X 0.30 = 27.00 €uro.
    Is een verlies van 3.00 €uro in de week X 28 stookweken = 84.00 verlies per jaar.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van pedro za jan 15, 2011 4:04 pm

    Martv schreef:Ik vergelijk het verbruik over het gemiddelde gas verbruik van de afgelopen 5 jaar.
    Dat is gemiddeld 45 kub ,nu gebruik ik nog 5 kub per week voor warmwater en koken.
    Dat is een besparing van 40 kub X 0.60 gasprijs = 24.00 €uro
    Gebruik nu 6 X 15 kilo pellets = 90 kilo X 0.30 = 27.00 €uro.
    Is een verlies van 3.00 €uro in de week X 28 stookweken = 84.00 verlies per jaar.

    je rekent hier aan 30cent per kilo,dat is 4,50€ per zak.Reken es aan 23cent per kilo dan kom je uit aan 20,7€.Da is toch al iets anders hé.En zoals hierboven gezegd moet je het bekijken over een heel seizoen,mss heb je nu wel extra moeten stoken met uw pellets omdat het buiten zo koud was,terwijl je met uw gas toch ook extra ging moeten stoken.

    Grtzzzzzzzzz


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van petrah za jan 15, 2011 5:10 pm

    Martv schreef:Ik vergelijk het verbruik over het gemiddelde gas verbruik van de afgelopen 5 jaar.
    Dat is gemiddeld 45 kub ,nu gebruik ik nog 5 kub per week voor warmwater en koken.
    Dat is een besparing van 40 kub X 0.60 gasprijs = 24.00 €uro
    Gebruik nu 6 X 15 kilo pellets = 90 kilo X 0.30 = 27.00 €uro.
    Is een verlies van 3.00 €uro in de week X 28 stookweken = 84.00 verlies per jaar.

    nogmaals ,je moet het per jaar bekijken , je rekent het voordeel van de zomer niet mee en dat is dus terwijl je geen pellets verstookt ,
    komt ook nog bij dat je schrijft 28 stookweken ,in de maanden okt-febr-maart-apr gebruik je echt geen 90 kilo in de week ,
    als je een gemiddeld gasverbruik per week pakt moet je dat wel vergelijken met een gemiddeld pelletverbruik per week , nu pak je het gemiddelde gasverbruik en dat zet je af tegen het piekverbruik van de winterstook met pellets ,
    ligt mss aan mij maar ik kan je echt niet op die manier met je meerekenen ,
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van martin1949 za jan 15, 2011 8:41 pm


    Forum,

    In deze topic lees ik veel over gebruik en het kostenplaatje van een pelletkachel.

    Enige dagen geleden las ik in onderstaande topic, dat de prijs van pellets waarschijnlijk zal gaan stijgen.

    Waarschijnlijk prijsstijging van Pellets!

    Heeft iemand een idee met hoeveel de prijs zal gaan stijgen, maar waar ik wel benieuwd naar ben is het omslagpunt bij bijvoorbeeld aardgas.


    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 8:57 pm

    Wij hebben een ruimte van 88m² die we met een pelletkachel verwarmen (living, keuken, bureel). Tot vorig jaar 1100,- EUR aan elektriciteit opgestookt, nu denk ik met ongeveer 700,- EUR aan pellets toe te komen.
    Kostprijs kachel + schouw: ongeveer 3500,- EUR.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 9:54 pm

    hoi,
    Ik lees alle reacties, en kan me nu beter orienteren.
    In ieder geval bedankt alvast allemaal en ga volgende de week de berichten allemaal heel goed lezen, en ga dan maar eens kijken wat voor mij goed is en rendabel.
    Thanks allemaal
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast za jan 15, 2011 11:02 pm

    Wij hebben het "instapmodel" van Ecoteck. We hebben wel geinvesteerd in een goed rookgaskanaal, dwz buiten dubbelwandig en tot boven de daknok.
    We waren rond de 3300 Euro kwijt.
    Qua besparing op stookkosten : ik denk dat we uitkomen op hetzelfde bedrag als vroeger met gas (wellicht iets goedkoper), maar dat het in huis een stuk aangenamer warm is.
    Om echt alle kosten eruit te halen, zal vele jaren duren.
    Toch zijn we erg tevreden over de kachel.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 73
    Registration date : 23-10-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van turkoois za jan 15, 2011 11:03 pm

    Martv schreef:
    Ik vergelijk het verbruik over het gemiddelde gas verbruik van de afgelopen 5 jaar.
    Dat is gemiddeld 45 kub ,nu gebruik ik nog 5 kub per week voor warmwater en koken.
    Dat is een besparing van 40 kub X 0.60 gasprijs = 24.00 €uro
    Gebruik nu 6 X 15 kilo pellets = 90 kilo X 0.30 = 27.00 €uro.
    Is een verlies van 3.00 €uro in de week X 28 stookweken = 84.00 verlies per jaar.


    turkoois

    Ik heb een iets andere uitkomst:
    Sinds3-11-2010 heb ik een pelletkachel en houd ik het verbruik van pellets bij, tevens neem ik iedere week de meterstand van de gasmeter op. afgelopen jaar (zonder pelletkachel) had ik een verbruik van 1400 m3 gas.
    In de winterperiode gebruik je ongeveer 70% van je jaarverbruik aan gas.
    Op de site: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (hier moet je invullen wat je normale jaarverbruik is) dan wordt berekent wat het streefverbruik van gas van de afgelopen week zou moeten zijn als ik normaal gestookt zou hebben (zonder pelletkachel)
    Voor besparing gas: zie hieronder:
    225 m3 verbruikt Kosten € 105.44
    544 m3 streefverbruik
    -319 m3 bespaart. Gas Bij Greenchoice € -0.4686 per m3 inclusief alle toeslagen en btw.
    Bespaart € 149.48 op gas

    pelletverbruik tot 9-1-2011: € 98.79 (25,33 cent per kilo)
    gasverbruik tot nu toe 225 m3 € 105.44

    besparing op gas tot nu toe € 149.48
    totale besparing € 50.70 vanaf 3-11-2010 tot 9-1-2011 (De aanschafkosten van de kachel zijn hierin niet meegenomen)








    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast zo jan 16, 2011 8:12 am


    besparing op gas tot nu toe € 149.48
    totale besparing € 50.70 vanaf 3-11-2010 tot 9-1-2011 (De aanschafkosten van de kachel zijn hierin niet meegenomen)




    turkoois

    dit zou 450 euro winst betekenen op jaar-basis ,elektriciteit-verbruik is daar waarschijnlijk nog niet bij afgetrokken ?
    is 4500 euro bespaart in 10 jaar --aankoop kachel + onderhoud van 10j is nog een vraagteken ???
    eigenlijk zal je maar winst maken na 10jaar stoken of begrijp ik dit verkeerd ??


    gr fleur





    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast zo jan 16, 2011 10:38 am

    In November 2011 kom ik hier uitgebreid op terug.
    Dan weet ik percies het gas en pellet verbruik van een jaar.
    De kunst is om zo goedkoop mogelijk goede pellets tekopen.
    Ik stook nu op German Pellets die behoorlijk duur zijn.
    Wil gaan kijken of de kachel ook goed brandt op de pellets van de Lange die een stuk goedkoper zijn.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van jeanhup zo jan 16, 2011 11:43 am

    De hierboven gegeven vergelijking gebaseerd op 'ik betaalde eerst x, en nu y. Dus besparing: z' zijn volstrekt subjectief en niet representatief.

    De berekening van de besparing dien je simpel terug te voeren naar de prijs per opgeleverd kWh aan warmte:

    Pellets
    prijs per kg gebaseerd op een gemiddelde prijs van €3,60 voor 15 kg: €0,24
    calorische waarde pellets: 4,7 kWh per kg.
    gemiddeld rendement pelletkachels: 90%
    prijs per geproduceerde warmte-kWh: €0,057

    Gas
    prijs per kWh aardgas (gemiddeld sinds 2007): €0,055
    opslag voor vaste kosten aardgas: 10%
    gemiddeld rendement aardgasketels: 99% (gemiddeld over PCI/PCS)
    prijs per geproduceerde warmte-kw: €0,061

    Per kWh zijn houtpellets dus vooralsnog 6,5% goedkoper dan aardgas.
    Hoe prijzen zullen verlopen is moeilijk te zeggen maar aardgas zal ook zeker nog (veel) duurder worden gezien de te verwachten olieprijsstijging.
    Houtpellets zullen door de toegenomen vraag ook nog wel iets duurder worden maar volgen in elk geval niet de mogelijk weer explosief stijgende aardolieprijs.

    Sommige pelletkachel gebruikers bereiken veel grotere besparingen dan de bovenvermelde 6,5%. Dit heeft drie mogelijke redenen:
    - goedkoper inkopen in bulk
    - met een pelletkachel slechts plaatselijk/tijdelijk verwarmen ipv met CV hele huis
    - voor veel pelletkachelgebruikers wordt het een sport om zo zuinig mogelijk te stoken, voorheen met de CV was dat meestal niet het geval.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van petrah zo jan 16, 2011 1:41 pm

    kijk dit zijn de officiele cijfers , maar ik denk dat hier idd de grootste besparing zit in het voor en na-stookseizoen , want in de koudste periode stoken wij de pelletkachel beneden en de cv in de rest van het huis , maar in de maanden okt-nov-maart-apr.-mei dan blijft de cv uit en wordt de kamer naar gelang de kou warm gestookt , dat wil zeggen dat in die maanden niet heel de boven warm gestookt wordt , dus wat hier bij punt 2 staat, het plaatselijk/tijdelijk verwarmen.
    en wat dan de officiele getallen zijn dat weet ik niet , ik zie alleen mijn gasrekening , die nu heel wat minder zwaar op de mat valt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast zo jan 16, 2011 3:04 pm

    Ik ben het helemaal eens met petrah en Jean. Je stookt veel bewuster, waar ik vroeger van 6u tot 23u heel men huis verwarmde met de CV, is dit nu nog maar paar uurtjes per dag. Met deze zachte temperaturen al bijna niks meer. Als de CV niet opslaat en ik heb de badkamer nodig zet ik vlug het elektrisch vuurtje op, dat brandt dan misschien 15 min, waar ik anders mijn hele CV in gang zou zetten. Je stookt gewoon veel bewuster. Bij deze temperaturen verbruikt men kachel amper 500gr per uur, ik laat ze 's nachts ook gewoon doorbranden zo blijft hier alles op temperatuur. Ik krijg mijn afrekening rond april en weet nu al zeker dat ik serieuze besparing zal hebben.

    Groetjes
    Kristel
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van boxke zo jan 16, 2011 7:48 pm

    Ik heb sinds de start van opmetingen (17 oktober 2010 tot nu) een 1680kg pellets verstookt, naast 580 liter stookolie.
    Dit leverde reeds een besparing op van 200 euro (1680 kg pellets ~ 840 l stookolie equivallent die niet verstookt werd), gerekend aan de prijs van stookolie een jaar geleden (vorige vulling van tank). Zonder die pellets zou ik trouwens ondertussen de tank al opnieuw moeten aan vullen (kostprijs stookolie ondertussen 17% gestegen).
    Volgens mijn inschatting gaat mijn totaal omgerekend energie verbruik nog steeds uitkomen vergelijkbaar aan vorig jaar : 2500liter stookolie equivallent per jaar, maar dan ingevuld met 1100liter stookolie en 2800 kg pellets. Reken je de onderhoudskost en aankoopprijs kachel en schouw (+ vaste kost stookolie onderhoud blijft), dan zal de terugverdientijd tussen de 15 en 20 jaar liggen - betwijfel ten zeerste dat die beestjes zolang meegaan.
    Maar de warmteverdeling is nu wel beter dan voordien met alleen radiatoren. Wel het nadeel van ventilatoren lawaai.


    Laatst aangepast door boxke op zo jan 16, 2011 7:50 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : jaartal fout)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gast zo jan 16, 2011 9:49 pm

    HOi,
    Daar ben ik dan weer, heb alles goed gelezen, en ben inderdaad meer geld kwijt dan ik had gedacht.
    Toch heb ik nu nog zoiets, het lijkt me een fijnere warmte en het bespaart op de gasrekening. Maar mischien niet zoveel als ik had gedacht.
    Ik heb geen schouw of zo nodig, alleen een goede pijp naar buiten door de muur.
    En ik wil kijken naar een goedkopere pelletkachel, maar wel een goed, misschien addler toch, dat weet ik nog niet.
    Volgens mij als ik het hier zo lees, is gewoon de warmte fijner, warmer.
    En dat spreekt mij aan, als ik niet hoger uitkom met de gasrekening en dat verschil verstook in de kachel, heb ik volgens mij een behaaglijker warmte in huis dan nu.
    HOeveel kw kachel heb je ongeveer nodig voor 90M2 opp of reken je kub.meter inhoud, dus met de hoogte van het huis??
    Als ik geen schouw neem, dus gewoon een pijp naar buiten wat zijn dan ongeveer de kosten voor de aanleg? moet wel goed zijn, volgens mij dan dubbele pijp? Ga ervan uit dat ik ongeveer 5 meter pijp nodig heb. De hoogte van de woonkamer is 2.75 meter.
    En nog een vraag, wordt de opstal/brandverzekering duurder van het huis?
    Volgende week heb ik tijd en ga ik naar een kachel winkel.
    Maar volgens mij is de alder ook heel goed, wat ik zo lees.
    Ik ben echt een stuk wijzer geworden, dus iedereen bedankt, lees met grote interesse.
    MOet trouwens de pijp van de afvoer boeven het dak uitkomen? heb wolfskap dus die loopt vrij spits naar boven bij mij.
    Hoor en lees de reacties wel weer.
    ALvast nogmaal bedankt en fijne werkweek iedereen.
    Berlinda
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van erwin zo jan 16, 2011 10:05 pm

    belinda

    de brandpolis zal niet duurder worden, wel best even informeren

    de schouwbuis boven de goot 1m is voldoende


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren. - Pagina 2 Empty Re: ik twijfel over aanschaf pelletkachel, dus graag hulp, BVD voor het lezen en of reageren.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 10:41 pm