Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 15 gasten

Luc


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    mcz comfort air

    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty mcz comfort air

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 12:01 pm

    Beste pelletbranders

    Als ik mijn kachel s'morgens opzet. Een mcz comfort air 11.5kw dan duurt het ongeveer een 3 uur op de max stand om de ruimte zo een 93m³ op een themperatuur te krijgen van 20 graden de themperatuur s morgens gemeten is 14 graden. Is dit normaal? Ik heb het gevoel dat er veel warmte verloren gaat. Kan men deze kachel anders instellen van rookgasventilator enzo...
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Péétje Brik zo feb 20, 2011 1:37 pm

    Ik denk het wel, want je moet niet enkel je ruimte verwarmen, maar je muren moeten ook opnieuw op temperatuur gebracht worden, 14 graden is wel heel laag, beter de kachel tijdens de nacht op laagste stand zetten, verbruik zal even veel zijn als nu, maar aangenamer leven.
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van knoepken zo feb 20, 2011 1:45 pm

    Dit is normaal, beter is s'nachts de kachel temperatuur in te stellen op bv 18 gr en laten branden de ganse nacht.Het zal profeitiger zijn in pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast zo feb 20, 2011 2:26 pm

    Daan schreef:Beste pelletbranders

    Als ik mijn kachel s'morgens opzet. Een mcz comfort air 11.5kw dan duurt het ongeveer een 3 uur op de max stand om de ruimte zo een 93m³ op een themperatuur te krijgen van 20 graden de themperatuur s morgens gemeten is 14 graden. Is dit normaal? Ik heb het gevoel dat er veel warmte verloren gaat. Kan men deze kachel anders instellen van rookgasventilator enzo...



    beste daan

    ik denk ook dat je met isolatie-problemen zit,als je ruimte s nachts afkoelt naar 14° zegt dat al iets over groot warmteverlies.
    om s morgens de ruimte op te warmen moet je al naar de maximum-stand gaan wat ook al veel zegt dat er terug veel warmte verloren gaat.
    normaal zou die ruimte moeten verwarmt worden in de helft van de tijd van nu en een tandje minder in plaats van volle bak.


    gr fleur
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van boxke zo feb 20, 2011 2:55 pm

    Ik kan alleen maar beamen: om die termische massa (muren - vloer,...) op te warmen van 14 naar 20 heb je vele uren nodig. Mijn living is in de morgen 17 gr, en het duurt 2 uren om alleen deze op temperatuur te trekken (21 gr).
    Wel kan je tijd winnen door niet alleen het brandvermogen op maximum te zetten (5) maar ook de ventilator die binnen alles rondblaasd; Bij mij is die in mode 'auto' beperkt tot blaasstand 3, en dan gaat er teveel warmte door de schouw ipv binnen. Ik zet de ventilator altijd manueel op 5 voor minstens 1 uur, en de auto stand wordt pas terug ingeschakeld eens de temperatuur 20 graden is.
    kvkkvkkvk
    kvkkvkkvk
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 338
    Registration date : 26-11-09

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van kvkkvkkvk ma feb 21, 2011 4:37 pm

    Daan schreef:Beste pelletbranders

    Als ik mijn kachel s'morgens opzet. Een mcz comfort air 11.5kw dan duurt het ongeveer een 3 uur op de max stand om de ruimte zo een 93m³ op een themperatuur te krijgen van 20 graden de themperatuur s morgens gemeten is 14 graden. Is dit normaal? Ik heb het gevoel dat er veel warmte verloren gaat. Kan men deze kachel anders instellen van rookgasventilator enzo...
    bij mij ishet ook soms maar 14 graden duurt 45 a 1uur om 20 graden te krijgen slecht geisoleerd mcz ego air
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 6:43 pm

    kvkkvkkvk schreef:
    Daan schreef:Beste pelletbranders

    Als ik mijn kachel s'morgens opzet. Een mcz comfort air 11.5kw dan duurt het ongeveer een 3 uur op de max stand om de ruimte zo een 93m³ op een themperatuur te krijgen van 20 graden de themperatuur s morgens gemeten is 14 graden. Is dit normaal? Ik heb het gevoel dat er veel warmte verloren gaat. Kan men deze kachel anders instellen van rookgasventilator enzo...
    bij mij ishet ook soms maar 14 graden duurt 45 a 1uur om 20 graden te krijgen slecht geisoleerd mcz ego air

    Oke bedankt allemaal voor de reactie's

    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 6:47 pm

    NU heb ik nog 1 vraag... Kan je bij deze kachel de themperatuur van de uitlaatgassen zien?

    Groetjes

    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di feb 22, 2011 8:54 pm

    Daan schreef:NU heb ik nog 1 vraag... Kan je bij deze kachel de themperatuur van de uitlaatgassen zien?

    Groetjes


    Controlleer vooral het aantal tr/min en luchtdebiet.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van boxke di feb 22, 2011 9:07 pm

    Daan schreef:NU heb ik nog 1 vraag... Kan je bij deze kachel de themperatuur van de uitlaatgassen zien?

    Groetjes


    Zet de onderste knop van het bedieningspaneeltje in de bovenste stand (MAX) en druk kort op de 'test' knop => temperatuur verschijnt in display (zorg wel dat bovenste knop in 'remote' staat zodat de kachel door de afstandsbediening gestuurd wordt en niet door de schakelaar op het zijpaneeltje omdat je die aan het verschuiven bent.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 5:23 pm

    Themperatuur uitlaat om en bij de 145 graden...
    Als ik deze test doe maar zet heb dan op med dan zou ik de rookgasventilator en de hoeveelheidlucht... het eerste cijfer is 217 en het 2de is 199... de kachel staat op een pellettoevoer van -1... Zijn deze getallen goed?

    Groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast do feb 24, 2011 7:15 pm

    Daan schreef:Themperatuur uitlaat om en bij de 145 graden...
    Als ik deze test doe maar zet heb dan op med dan zou ik de rookgasventilator en de hoeveelheidlucht... het eerste cijfer is 217 en het 2de is 199... de kachel staat op een pellettoevoer van -1... Zijn deze getallen goed?

    Groetjes
    je rookgasvent draait veel toeren voor weinig luchtdebiet. Alle dichtingen in orde? deur, reinigingsluikjes ... Op welk vermogen is dit?

    Volgens mij meet hij te weinig debiet doordat hij ergens anders lucht trekt. Daardoor gaat je vent sneller draaien om aan u nodige hoeveelheid te zitten en stuwt hij hierbij u warmte buiten. Nochtans is de rookgastemp redelijk goed. Dus dit spreekt tegen ...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van erwin do feb 24, 2011 7:45 pm

    dafke dat active system is dus ook niet onfeilbaar, en geeft blijkbaar soms een omgekeerd resultaat.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van boxke do feb 24, 2011 7:57 pm

    Daan schreef:Themperatuur uitlaat om en bij de 145 graden...
    Als ik deze test doe maar zet heb dan op med dan zou ik de rookgasventilator en de hoeveelheidlucht... het eerste cijfer is 217 en het 2de is 199... de kachel staat op een pellettoevoer van -1... Zijn deze getallen goed?

    Groetjes

    Weet niet of je de getallen van Comfort Air kan vergelijken met een toba - zou anders twijfelen of je de getallen niet in omgekeerde volgorde hebt gezien;
    M'n toba geeft op hoogste brandstand een eerste getal 199 (= fixed = rookgasventilator snelheid) en als tweede getal een variërend getal tussen 195 en 215 (= luchtdebiet = hangt af van de schouwtrek op dat moment).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast za feb 26, 2011 8:53 pm

    erwin123 schreef:dafke dat active system is dus ook niet onfeilbaar, en geeft blijkbaar soms een omgekeerd resultaat.
    Ik dacht dat er hier op het forum nog zo een "geval" was. Weet niet meer wie. Bleek bij hem ook teveel trek te zijn. Toen was de installateur langsgeweest en heeft hij een dopje van het t-Stuk gehaald waarbij er een soort valse trek ontstond en minder trek creerde aan de kachel. Daar was het probleem toen opgelost.
    Zelf heb ik ook een klant gehad waarbij de natuurlijke trek redelijk goed was maar met de ventilator te hoog. Dus veel warmte verloren via schouw. Fero langsgeweest met een italiaan en de ventilator wat minder doen draaien. later een trekregelaar geplaatst in rookkanaal en probleem was opgelost.

    Dus het active system reageerd goed bij slechtere schouwen. Maar het omgekeerde is dus minder.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast za feb 26, 2011 9:23 pm

    dafke_307 schreef:
    erwin123 schreef:dafke dat active system is dus ook niet onfeilbaar, en geeft blijkbaar soms een omgekeerd resultaat.
    Ik dacht dat er hier op het forum nog zo een "geval" was. Weet niet meer wie. Bleek bij hem ook teveel trek te zijn. Toen was de installateur langsgeweest en heeft hij een dopje van het t-Stuk gehaald waarbij er een soort valse trek ontstond en minder trek creerde aan de kachel. Daar was het probleem toen opgelost.
    Zelf heb ik ook een klant gehad waarbij de natuurlijke trek redelijk goed was maar met de ventilator te hoog. Dus veel warmte verloren via schouw. Fero langsgeweest met een italiaan en de ventilator wat minder doen draaien. later een trekregelaar geplaatst in rookkanaal en probleem was opgelost.

    Dus het active system reageerd goed bij slechtere schouwen. Maar het omgekeerde is dus minder.



    dafke
    heeft dit ook iets te maken met de diameter van de uitlaatbuis??
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van boxke zo feb 27, 2011 5:06 pm

    fleur schreef: heeft dit ook iets te maken met de diameter van de uitlaatbuis??

    Daan,

    ik denk dat Fleur hier een goede bemerking geeft;
    Je temperatuur van uitlaatgas is normaal (145 gr in hoogste brandstand).
    Maar je rookgas ventilator doet zeer veel toeren om toch maar het minimum ingestelde debiet (door active system) aan lucht te halen.
    Dit kan als oorzaak hebben wat Dafke zei: een leklucht (ergens slechte dichting) waardoor alle inkomende lucht niet passeert langs de debietsensor die in je lucht-ingangs kanaal zit.
    Of:
    de weerstand die het uitgangskanaal (schouw) heeft zorgt ervoor dat hoe snel de ventilator ook draait, je nauwelijks luchtdebiet haalt (de ventilator stroom krijgt die luchtkolom van inlaat tot uitgang schouw nauwelijks in beweging - dus te weinig trek/teveel weerstand).
    Hoe ziet je schouw eruit (diameter + lengte + kaarsrecht omhoog of met bochten)vertrekkende van de kachel uitlaat ?

    gr,
    Boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast ma feb 28, 2011 6:47 pm

    boxke schreef:
    fleur schreef: heeft dit ook iets te maken met de diameter van de uitlaatbuis??

    Daan,

    ik denk dat Fleur hier een goede bemerking geeft;
    Je temperatuur van uitlaatgas is normaal (145 gr in hoogste brandstand).
    Maar je rookgas ventilator doet zeer veel toeren om toch maar het minimum ingestelde debiet (door active system) aan lucht te halen.
    Dit kan als oorzaak hebben wat Dafke zei: een leklucht (ergens slechte dichting) waardoor alle inkomende lucht niet passeert langs de debietsensor die in je lucht-ingangs kanaal zit.
    Of:
    de weerstand die het uitgangskanaal (schouw) heeft zorgt ervoor dat hoe snel de ventilator ook draait, je nauwelijks luchtdebiet haalt (de ventilator stroom krijgt die luchtkolom van inlaat tot uitgang schouw nauwelijks in beweging - dus te weinig trek/teveel weerstand).
    Hoe ziet je schouw eruit (diameter + lengte + kaarsrecht omhoog of met bochten)vertrekkende van de kachel uitlaat ?

    gr,
    Boxke

    beste

    Bedank alvast voor de reactie
    Er is een flexibel van 80 in de bestaande schouw getrokken dus kaars recht...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van erwin ma feb 28, 2011 6:52 pm

    Daan schreef:
    beste

    Bedank alvast voor de reactie
    Er is een flexibel van 80 in de bestaande schouw getrokken dus kaars recht...

    zoals dafke uitlegde hoger reageert het activesysteem beter bij een slechtere schouw,

    misschien het active systeem eens uitzetten en kijken hoe de kachel dan brand Shocked


    Laatst aangepast door erwin123 op ma feb 28, 2011 7:01 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast ma feb 28, 2011 6:58 pm

    Daan schreef:
    boxke schreef:

    Daan,

    ik denk dat Fleur hier een goede bemerking geeft;
    Je temperatuur van uitlaatgas is normaal (145 gr in hoogste brandstand).
    Maar je rookgas ventilator doet zeer veel toeren om toch maar het minimum ingestelde debiet (door active system) aan lucht te halen.
    Dit kan als oorzaak hebben wat Dafke zei: een leklucht (ergens slechte dichting) waardoor alle inkomende lucht niet passeert langs de debietsensor die in je lucht-ingangs kanaal zit.
    Of:
    de weerstand die het uitgangskanaal (schouw) heeft zorgt ervoor dat hoe snel de ventilator ook draait, je nauwelijks luchtdebiet haalt (de ventilator stroom krijgt die luchtkolom van inlaat tot uitgang schouw nauwelijks in beweging - dus te weinig trek/teveel weerstand).
    Hoe ziet je schouw eruit (diameter + lengte + kaarsrecht omhoog of met bochten)vertrekkende van de kachel uitlaat ?

    gr,
    Boxke

    beste

    Bedank alvast voor de reactie
    Er is een flexibel van 80 in de bestaande schouw getrokken dus kaars recht...

    en wat staat er boven op de schouw ??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast ma feb 28, 2011 9:03 pm

    jl schreef:
    Daan schreef:

    beste

    Bedank alvast voor de reactie
    Er is een flexibel van 80 in de bestaande schouw getrokken dus kaars recht...

    en wat staat er boven op de schouw ??

    de buis zelf is zo een 6 meter hoog deze word boven op de schouw afgedekt met een inox afdekplaat met een gat van 80 en daar zit een schouwkap op...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast ma feb 28, 2011 9:59 pm

    Daan schreef:
    jl schreef:

    en wat staat er boven op de schouw ??

    de buis zelf is zo een 6 meter hoog deze word boven op de schouw afgedekt met een inox afdekplaat met een gat van 80 en daar zit een schouwkap op...

    is dit dan een chinees hoedje of een trekkende kap
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di maa 01, 2011 5:57 pm

    Het gaat om een chinees hoedje... Ik heb net nog eens gekeken op de min stand staat het eerste cijfer op 138 en het 2de op 175... Wat zijn dan de juiste waarde zowel min als max...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di maa 01, 2011 6:12 pm

    Daan schreef:Het gaat om een chinees hoedje... Ik heb net nog eens gekeken op de min stand staat het eerste cijfer op 138 en het 2de op 175... Wat zijn dan de juiste waarde zowel min als max...

    hoi
    de juiste waarden weet ik niet ,dafke zal daar op kunnen antwoorden
    juist gekeken bij mij op eco staat 175/148
    Anonymous
    Gast
    Gast


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gast di maa 01, 2011 9:55 pm

    waarden weet ik zo niet van buiten. Zal straks een kijken of ik die in mijn camionet vind. Op welke stand staat je 1ste en 2de convectieventilator?

    hoe kan ik pdf-file posten? PM anders je e-mail, dan stuur ik het door.

    Gesponsorde inhoud


    mcz comfort air Empty Re: mcz comfort air

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 10:22 pm