Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

KLIK hier voor de groepsaankoop Badgerpellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie zijn er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten

Christophe76, jl, michel.moestermans

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

Buffervraagje: ketel omgebouwd met pelletbrander kan temp niet houden

Deel

Gast
    Gast

Buffervraagje: ketel omgebouwd met pelletbrander kan temp niet houden

Bericht van Gast op di mei 17, 2011 2:06 pm

Ik heb mijn stookolieketel laten ombouwen met een brander voor pellets.
    Het ding draait goed, maar de regeling is moeilijk.
    De ketel is gemaakt voor een stookoliebrander die snel op temp is.
    Als ik nu CV vraag, dan daalt de keteltemp tot 37° (veiligheid) in afwachting dat de brander aanslaat.

Een oplossing is een buffer bij te plaatsen, maar hoe werkt dat precies? Hoe weet de ketel dat hij dat vat ook warm moet houden?

Zijn er nog buffers waar je later zonnepanelen kan aansluiten en ook rechtstreeks de brander (bv Biosol)?

Of zou ik nu een buffer met dubbele spiraal en spiraal voor ww (minder kans op legionelle) aanschaffen?

erwin
    Admin

Man Aantal berichten: 7820
    Leeftijd: 52
    Registration date: 15-02-10

Re: Buffervraagje: ketel omgebouwd met pelletbrander kan temp niet houden

Bericht van erwin op di mei 17, 2011 2:55 pm

gerten schreef:
    Als ik nu CV vraag, dan daalt de keteltemp tot 37° (veiligheid) in afwachting dat de brander aanslaat.

Een oplossing is een buffer bij te plaatsen, maar hoe werkt dat precies? Hoe weet de ketel dat hij dat vat ook warm moet houden?

de temperatuurvoeler in de buffer stuurt dan de brander

Gast
    Gast

Bericht van Gast op di mei 17, 2011 5:26 pm

gerten schreef:Ik heb mijn stookolieketel laten ombouwen met een brander voor pellets.
    Het ding draait goed, maar de regeling is moeilijk.

Zijn er nog buffers waar je later zonnepanelen kan aansluiten en ook rechtstreeks de brander (bv Biosol)?

Of zou ik nu een buffer met dubbele spiraal en spiraal voor ww (minder kans op legionelle) aanschaffen?

Gerten , misschien zit hier iets in dat je kan dienen !!

http://www.sanitairwebshop.be/?page=catalog&view=subcategory&subcat_id=69

Gast
    Gast

Bericht van Gast op wo mei 18, 2011 12:11 pm

Ik zag op de website van Kmp dat hun gewoon cv installatie nog een kleinere boilerinhoud heeft voor cv.
    Er staat wel een aparte regeling bij, zou dat bestaan?
    Dat ik gewoon zeg hoe laat het welke temp moet zijn en dat de regelaar / thermostaat dan de brander opstart op het goede moment en de pomp aanzet als de temp hoog genoeg is ofzo?

Ik zal ondertussen eens kijken naar de buffers, maar de extra plaats kan ik niet direct missen.

11221
    Pellet
    Pellet

Aantal berichten: 162
    Registration date: 28-10-09

Bericht van 11221 op wo mei 18, 2011 2:41 pm

Zo werkt ons systeem:
    http://solar.limerkens.be/
    Hier komt ook ons sanitair warm water uit, via een inox flexibel in doorstroom.

Lees dit eens door:http://pellets.forummotion.com/t1700-sht-thermodual-tda-combiketel-pellets-stukhout-houtvergasser

Wij hebben in het begin onze zonneboiler nog gekoppeld aan onze oude mazoutketel.
    De ketel werd aan/uit gestuurd via een relais van de sturing van de zonneboiler.
    In de zonneboiler zitten 3 temperatuursvoelers. Aan de hand van deze voelers gaat de sturing, volgens zelf in te stellen temperaturen de ketel aansturen.
    De keteltemperatuur op zich regelden we via een thermostaat met ketelvoeler.
    Dit heeft een jaar prima gewerkt, totdat we de mazoutketel ten grave hebben gedragen naar een oud-ijzer handel.

Sturing van zonneboiler gebeurt met een RESOL.

erwin
    Admin

Bericht van erwin op wo mei 18, 2011 3:31 pm

als ik het goed begrijp begint de pomp en de brander tegelijk te werken, en krijgt de brander het water niet op temperatuur, volstaat dan geen retourklep min temp tussen in en uitgang ketel en na de pomp, zolang watertemp niet bereikt is draait de pomp dan het water terug naar de ketel, als temp bereikt is gaat het naar de radiatoren

11221
    Pellet
    Pellet

Bericht van 11221 op wo mei 18, 2011 7:07 pm

erwin123 schreef:als ik het goed begrijp begint de pomp en de brander tegelijk te werken, en krijgt de brander het water niet op temperatuur, volstaat dan geen retourklep min temp tussen in en uitgang ketel en na de pomp, zolang watertemp niet bereikt is draait de pomp dan het water terug naar de ketel, als temp bereikt is gaat het naar de radiatoren

Dat is natuurlijk een vereiste op een houtgestookte ketel!!
    Als er dat niet tussen zit, is dat het eerste wat dient te gebeuren. Retourtemperatuurverhogingsklep van 63°C minimum.

Gast
    Gast

Bericht van Gast op wo mei 18, 2011 8:52 pm

Erwin, 11221, dat is bij dus niet geïnstalleerd. Is wel een foutje dan van mijn installateur dan.
    Houdt de installatie veel in?
    Ik veronderstel dat ik na de pomp een klep moet installeren en dan aansluiten op de retour leiding. Is de klep groot (lang)? Bij mij is alles in stalen buizen, dus ik vermoed dat dit niet zelf te installeren is?

erwin
    Admin

Bericht van erwin op wo mei 18, 2011 11:11 pm

gerten schreef:Erwin, 11221, dat is bij dus niet geïnstalleerd. Is wel een foutje dan van mijn installateur dan.
    Houdt de installatie veel in?
    Ik veronderstel dat ik na de pomp een klep moet installeren en dan aansluiten op de retour leiding. Is de klep groot (lang)? Bij mij is alles in stalen buizen, dus ik vermoed dat dit niet zelf te installeren is?

best de cv-installateur daarover aanspreken dan,
    hier zie je een voorbeeld

http://www.heimeier.com/nl/PDF/Info_dutch/3.1-lq.pdf

11221
    Pellet
    Pellet

Bericht van 11221 op do mei 19, 2011 8:07 am

Of zoiets (kies je met vast ingestelde temp.)
    Termovar

OF

ESBE

Of, hetgeen meestal geplaatst wordt, een compleet groepje (maar in uw geval niet meer interessant, aangezien jij je pomp al hebt):

laddomat

11221
    Pellet
    Pellet

Bericht van 11221 op do mei 19, 2011 8:16 am

1 van de meest gemaakte fouten bij zowel biomassa-CV ketels, als CV-pellet kachels. Vooral bij deze laatste wordt dat nogal eens vergeten.
    Door de te lage ketel/kachel temperatuur, krijg je condensatie en versneld doorroesten van je ketel/kachel.

Het is nu vr okt 31, 2014 4:35 pm