Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 20 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
jeanhup
petrah
6 plaatsers

    instellen ECO stop

    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty instellen ECO stop

    Bericht van Gast zo sep 18, 2011 12:53 pm

    Wij hebben sinds een week een pelletkachel van Kalor (type Chaira).
    We gebruiken de German Pellets. Als de temperatuur op 19 gr.is ingesteld reageert de kachel niet op de temperatuur in de kamer.De temperatuur in de kamer loopt langzaam op en de toevoer van de pellets blijft constant.De display blijf constant op de ecostand staan terwijl de temperatuur blijft oplopen. Kent iemand dit probleem?
    José
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van petrah zo sep 18, 2011 1:01 pm

    volgens mij is dat niet echt een probleem , de kachel blijft warmte geven ook op de laagste stand , in deze tijd van het jaar kan je de kachel dan beter uitzetten en mss later weer aan , het werkt niet net als een centrale verwarming die uitschakelt als de thermostaat de gevraagde warmte heeft bereikt , en dan later weer opstart , even wennen hoe je met een pelletkachel om moet gaan , en wordt het straks kouder dan kan hij gewoon op eco blijven branden
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van jeanhup zo sep 18, 2011 1:18 pm

    Petrah heeft gelijk: als de ruimte minder warmte verliest dan je kachel op de ECO stand produceert zal het inderdaad gewoon warmer worden.

    Als je een wat recenter model hebt (bouwjaar vanaf 2009/2010) dan kun je de ECO-OFF functie instellen op je Kalor (en zustermerken Adler, Artel etc.). Met deze functie zal de kachel zichzelf uitschakelen bij een instelbaar aantal graden boven de ingestelde temperatuur en weer automatisch inschakelen als de temperatuur gezakt is tot hetzelfde aantal graden onder de ingestelde temperatuur.

    Deze functie kun je als volgt instellen:
    druk een aantal keren op SET totdat je UT04 in het display ziet.
    Ga met de TEMP +/- naar A9, druk op SET
    Druk ca. 27 keer op SET totdat je PR28 ziet. Deze zal op OFF staan. Deze kun je op 2 zetten met de TEMP +/- knoppen. Druk op SET om te bevestigen.

    Als je je kachel nu op 20°C ingesteld hebt zal de ECO-OFF functie bij 22°C (20+2) de kachel uitschakelen en bij 18°C (20-2) de kachel weer inschakelen.

    Let op: de kachel zal zich alleen zelf weer inschakelen als ze ook met de ECO-OFF functie is uitgezet. Zet je de kachel met de hand of via de programmaklok uit dan zal ze zelf niet meer starten bij het bereiken van een te lage temperatuur.

    groet,

    Jean
    Importeur van Adler en Pasian pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast zo sep 18, 2011 1:35 pm

    Bedankt voor de tips! Het is jammer, dat we dit niet in de handleiding kunnen terugvinden.
    We gaan het met de ECO-OFF functie proberen.
    Ik laat weer even wat horen als het werkt.
    Groet,
    José
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast zo sep 18, 2011 1:52 pm

    Beste Jean,
    Als we de kachel dan op de ECO-OFF stand hebben ingesteld onthoudt de kachel dit programma dan? En hoe krijgen we hem weer op de ECO stand.
    Groet,
    José
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van jeanhup zo sep 18, 2011 4:00 pm

    Welk programma?
    Hij gaat vanzelf weer op ECO nadat hij is opgestart en de ingestelde temperatuur weer heeft bereikt. Je hebt dus de volgende stadia in het hele ECO-OFF traject:
    gemeten Temp => ingestelde Temp: ECO
    gemeten Temp > ingestelde Temp + PR28: ECO-OFF
    gemeten Temp < ingestelde Temp - PR28: ECO-START
    gemeten Temp < ingestelde Temp: ON 1-5
    en dan begint alles weer van voren af aan.



    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast zo sep 18, 2011 5:53 pm

    Jean,

    Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Hier hebben we echt wat aan. Een pelletkachel is voor ons helemaal nieuw, dus we hebben er helemaal geen ervaring mee.
    José
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van jeanhup zo sep 18, 2011 6:40 pm

    Graag gedaan!
    Maar hoe komt het dat je leverancier dit soort informatie niet kan geven? Lijkt me primair toch zijn taak.

    groet,

    Jean
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van erwin zo sep 18, 2011 7:31 pm

    jean, verkort die eco-off de levensduur van de ontsteking dan niet erg, als die kachel regelmatig aan/uit gaat?

    als dat kostenplaatje van vervangen ontstekingskaars duurder uitkomt dan de uitgespaarde pellets in eco-off dan is het misschien in sommige gevallen goedkoper om de kachel gewoon in eco te laten branden,
    als het te warm word dan gewoon de deur van de gang openzetten.

    heb je hier al eens een vergelijking over gemaakt wat?



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast zo sep 18, 2011 7:58 pm

    Beste Jean, In het weekend is onze leverancier slecht te bereiken. We hadden al veel vragen, de meeste zijn door hem beantwoord maar deze dus niet. Voor de zekerheid heb ik de bijgeleverde handleiding nog eens goed gelezen, maar het staat er helaas niet in.
    Dit had toch ook in de handleiding moeten staan.
    Groet,
    José
    povi1
    povi1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 110
    Leeftijd : 66
    Registration date : 29-12-09

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van povi1 zo sep 18, 2011 8:01 pm

    Erwin123, ik denk dat een gloeikaars er toch een beetje voor gemaakt is he om op de gepaste momenten de nodige hitte te geven . ik vergelijk dit met een diesel auto als je die nu op 1 jaar tijd 100 keer start of 500 keer, daar moet dat zekers tegen bestand zijn . En zo vlug gaat een gloeikaars bij een auto niet defekt he . Dus waarom bij een pelletkachel wel ??Ik spreek hier gewoon uit mijn ervaring . amai
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van jeanhup zo sep 18, 2011 8:02 pm

    Het ligt er maar aan hoe je de verschilwaarde instelt: bij eens huis dat snel afkoelt kun je beter een wat grotere waarde instellen (b.v. 3°) bij een wenstemperatuur van 20°C schommelt de temperatuur dan tussen 17 (20-3) en 23°C (20+3). Bij een normaal geisoleerd huis is een verschilwaarde van 2°C meestal goed.
    Stel het vermogen van de kachel ook niet te hoog in dan warmte de ruimte te snel op.

    Zo'n gloeikaars kost de wereld ook niet (€30-€60 gemiddeld) en zal gemiddeld zo'n 1500 opstartbeurten meegaan.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast di sep 20, 2011 4:37 pm

    Het enige nadeel (vind ik) is dat, wanneer de kachel ca. 10 keer opstart, er elke keer een kleine 300 Watt gebruikt wordt.
    De hoeveelheid pellets om op te starten en het stroomverbruik is dan (meestal) meer dan wanneer je de kachel op ECO laat "pruttelen".
    Dan is het (meestal) goedkoper.

    Je kunt dan eventueel deuren open zetten naar andere kamers, die verwarm je dan ook.
    Het is maar een idee.

    Groet Arjan.
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van peter van den Branden di sep 20, 2011 4:43 pm

    In een perfect geisoleerde ruimte is de eco stop goed!!!!

    anders beter laten branden op eco en inderdaad deuren naar andere ruimtes open zetten

    groeten

    Peter
    Maggy
    Maggy
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 134
    Registration date : 19-05-10

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Maggy di sep 20, 2011 5:47 pm

    Wij hebben de Eco-off mogelijkheid maar heel even gebruikt toen we onze kachel net hadden. De parameters waren nog niet goed ingesteld waardoor de kachel soms niet goed ontwaakte, maar de belangrijkste reden om Eco-off niet meer te gebruiken was de gezelligheid van de vlammetjes. Dan maar het zolderraam open...

    m vr gr
    Maggy
    peter van den Branden
    peter van den Branden
    verkoper


    Man Aantal berichten : 158
    Leeftijd : 65
    Registration date : 29-01-10

    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van peter van den Branden di sep 20, 2011 6:09 pm

    Mijn kachel, een Arce, staat nu op het eco-stop systeem (voor en najaar)

    eens de echt koude dagen beginnen laat ik hem gewoon branden (eco)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gast di sep 20, 2011 10:24 pm

    ik heb een externe thermostaat moeten aanschaffen voor mijn kachel want hij meette enkel de achterzijde van de koude schouw en niet de temperatuur van de omgeving kostprijs +250€ extra

    Gesponsorde inhoud


    instellen ECO stop Empty Re: instellen ECO stop

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 6:53 am