Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 31 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 31 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
steven
Péétje Brik
Jef
player
8 plaatsers

    Koude lucht blazen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Koude lucht blazen Empty Koude lucht blazen

    Bericht van Gast do dec 01, 2011 2:08 pm

    Beste mensen,
    Sinds gisteren heb ik een pelletkachel (p956). Wanneer deze op stand 1 staat geeft de afstandsbediening aan dat het 25° is, maar dit voelt zo zeker niet aan. Hij blaast koude lucht als ik 3meter van de kachel sta. Komt dit doordat de kachel interne verbrandingslucht aanzuigt? Kan ik dit op een gemakkelijke manier oplossen?
    Heb in de handleiding gelezen van een rooster in de muur maar dit geeft toch ook trek als de dampkap opstaat in de keuken...
    Mag ik een pvc buis aansluiten op de aanzuigmond en waar kan ik die vinden? Moet er een filter op en wat met condensatie...

    Bedankt
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van player do dec 01, 2011 2:34 pm

    Waarschijnlijk voel je de koude lucht die de kachel aanzuigt. Heb je eventueel een mogelijkheid om externe lucht (kelder, buitenmuur, ...) te gebruiken als toevoer?
    Ikzelf heb er weinig last van totdat ik bvb de deur naar de inkom opzet. Dan voel ik duidelijk dat de kachel de koude lucht van deze plaats aantrekt.


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Jef
    Jef
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 618
    Leeftijd : 66
    Registration date : 31-10-08

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Jef do dec 01, 2011 5:36 pm

    alias_MT schreef:Beste mensen,
    Sinds gisteren heb ik een pelletkachel (p956). Wanneer deze op stand 1 staat geeft de afstandsbediening aan dat het 25° is, maar dit voelt zo zeker niet aan. Hij blaast koude lucht als ik 3meter van de kachel sta. Komt dit doordat de kachel interne verbrandingslucht aanzuigt? Kan ik dit op een gemakkelijke manier oplossen?
    Heb in de handleiding gelezen van een rooster in de muur maar dit geeft toch ook trek als de dampkap opstaat in de keuken...
    Mag ik een pvc buis aansluiten op de aanzuigmond en waar kan ik die vinden? Moet er een filter op en wat met condensatie...

    Bedankt

    T'is misschien een kachel voor in de zomer lacher


    @ Jef het is niet nodig om onmiddellijk met iemands vragen te gaan spotten volgende maal ga ik gewoon berichten beginnen verwijderen groeten Philip ps en dit geld voor alle leden


    Laatst aangepast door Philip op za dec 03, 2011 1:49 pm; in totaal 4 keer bewerkt (Reden : tekst bijgevoegd mvg philip)


    _________________
    Iris plus Speksteen


    26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
    1 Omvormer SMA 5000TL-20
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Péétje Brik do dec 01, 2011 5:58 pm

    Als je 3 meter van je kachel staat voel je de temperatuur van de lucht die in de kamer aanwezig is. Wat is het gevoel als je vlak voor de kachel staat?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Gast do dec 01, 2011 7:18 pm

    Hallo,

    Altijd proberen om de verbrandingslucht aan te zuigen van buiten, ik heb dit ook gedaan na de eerste winter en het verschil is toch wel opmerkelijk...

    en proficiat met de keuze van de kachel hé!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Gast za dec 03, 2011 11:37 am

    Ik heb twie kanalen naast elkaar (gemetseld\) op een kanaal komt de afvoer van de rookgassen, Kan ik op het andere kanaal(vlak ernaast) de aanvoer voor de verbranding aansluiten?Het betreft een inbouw haard van nordic fire.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van steven za dec 03, 2011 11:39 am

    als het 2 aparte zijn, zie ik geen probleem


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Gast za dec 03, 2011 11:41 am

    Ja maar op dat kanaal voor de verbranding zit natuurlijk trek naar boven toe maakt dat uit? krijgt de haard dat tegen de stroming in aangezogen?
    De ander vraag is; Mijn inbouwhaard(moet nog komen) heeft een rooster aan de voorkant voor de aanzuiging van de lucht, is dat los te koppelen en aan te sluiten op dat kanaal?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Gast za dec 03, 2011 1:00 pm

    ik heb op de aanzuigmond een pvc aangesloten die door de muur nu buitenlucht aanzuigt, maar ik krijg nog steeds koude lucht op 3/4 meter van de kachel. Net aan de blazer vooraan is de lucht wel warm.
    Op stand 1 krijg ik de kamer niet warmer dan 20graden. Dat is volgens mij niet genoeg voor een kachel van 9kW. De kamer is maar 36m.
    Ik vraag mij trouwens ook af of de temperatuur in de kachel, 115,° wel warm genoeg is?
    Installateur nog eens laten komen?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van steven za dec 03, 2011 1:43 pm

    Alais,

    Dat is op stand 1 geen abnormale temp. Bij mij bijvoorbeeld is het 128 in de afvoergassen.

    Je kan de pellettoevoer wat verhogen, dan zal het warmer worden.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Philip za dec 03, 2011 1:57 pm

    of de kachel simpel op stand 2 te plaatsen

    want je zegt kachel moet zwaar genoeg zijn
    ok, indien je huis goed geisoleerd is in slechter geisoleerde huizen zal stand 1 waarschijnlijk niet genoeg zijn


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    ZaurusUser
    ZaurusUser
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 141
    Leeftijd : 56
    Registration date : 28-12-09

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van ZaurusUser za dec 03, 2011 5:48 pm

    Op stand 1 voel je waarschijnlijk op 4m afstand de opgewarmde lucht niet meer maar de lucht die door de opgewarmde lucht weggeduwd werd.
    Stand 1 = spaarstand = maar een beetje opwarmen = zeker geen 9kW
    Kijk eens in de handleiding van uw kachel. Daar staat waarschijnlijk iets als "2,5/9kW". Dat is minimum en maximum. Op stand 1 mag je enkel naar het minimum kijken.


    _________________
    Rika Topo
    plusche
    plusche
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Leeftijd : 78
    Registration date : 16-01-10

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van plusche za dec 03, 2011 7:13 pm

    hallo,Ik heb een p955
    werking kachel is voeding staat op stand 3 ventilateur op 2 graden 23.
    als de kachel zijn temperatuur bereik gaat deze automatische naar stand 1 voeding .
    je moet ook de afstandbediening ver genoeg van de p956 leggen.buiten lucht aanzuigen zou ik niet doen want piazzetta vragen ze dat niet.temperatuur is op voeding stand 3 115 a 120graden
    op stand 1 99a 103 graden.met badger pellet
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van jeanhup za dec 03, 2011 9:36 pm

    Maak je geen zorgen: het is normaal dat de luchtstroom op 3 meter voor de kachel koud aanvoelt. Zelfs al voelt het koud op 3 meter voor je kachel: je kachel verwarmt de ruimte echt wel. Je hand ervaart de luchtstroom echter als koudte omdat deze je huid sneller afkoelt dan langzaam of niet bewegende lucht. Dit is hetzelfde principe dat ervoor zorgt dat het op een zeer hete dag met veel wind minder warm aanvoelt dan een matig warme dag zonder wind.

    Als de afgekoelde luchtstroom te sterk is moet je de installateur de snelheid van deze ventilator iets laten verlagen (of navragen hoe je dit zelf kunt doen). Bij de meeste kachels die ik ken voel je de luchtstroom op 1 meter voor de kachel al niet meer bij de ecostand.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Koude lucht blazen Empty Re: Koude lucht blazen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 10:58 pm