Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
ss
steven
francky
john-159
pedro
9 plaatsers

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Gast vr dec 23, 2011 8:07 pm

    Hallo,

    Mijn naam is Bert en heb sinds vandaag een Thermorossi 3001 EASY. (dus met afstandbediening/thermostaat)

    Nu valt mij het volgende op:

    Om de 5 seconden draait de worm en werpt pellets in de brander. Hoort dit? Vindt het wat vaak.....
    De kachel staat op ventilator-stand 1 en de verbrandingsniveau-indicator staat ook op 1 streepje.
    De temperatuur heb ik minimaal gezet: 15 graden.
    Ik krijg de kamertemperatuur niet onder de 24 graden, tenzij ik wat ramen en deuren openzet :-)

    Normaal met mijn CV aan heb ik het 19 graden, wat voor ons een prima temperatuur is.

    Mijn kamer is +/- 40m2 en 2.60 hoog. Doe ik wat verkeerd, moet ik iets anders instellen?

    De kachel is aangesloten op de schouw (schoorsteen is +/- 6 meter hoog, heeft volgens installateur een prima trek. Hij vond een binnenbuis in de schoorsteen plaatsen niet nodig.
    Overigens vertelde de installateur mij ook dat een schoorsteenbrand bij een pelletkachel eigenlijk niet mogelijk is omdat de temperatuur van de verbrandingsgassen daarvoor te laag is. (150 graden?) Klopt dit?

    Veel vragen, maar ik heb goede hoop op jullie antwoorden.
    Ik heb tijdens mijn oriëntatie-tocht voor een kachel veel gehad aan jullie forum!!!

    vr gr,

    Bert
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van pedro vr dec 23, 2011 9:28 pm

    Hallo pietpellet,
    welkom hier!

    Als je hier al wat gelezen hebt,dan zou je toch al wat antwoorden moeten weten op uw vragen Cool . Onder andere de temperatuur,als je die instelt op 15gr en als het al 18 a 19gr is in uw huis,dan kan je niet evrwachten dat het gaat afkoelen hé!De kachel zal altijd een minimum warmte afgeven!En zeker nu met dit weer zal het vlug te warm worden in (een goed geisoleerd ?!)huis...

    Dat de worm vaak draait,is ook normaal....

    Over het al dan niet plaatsen van een flexibel/vaste buis zijn hier ook al paaaaaaginas vol van geschreven,maar om es op uw vraag te antwoorden:kachel kan perfect branden zonder flexibel(al dan niet enkel of dubbelwandig lol! lacher )

    grtz,
    pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van pedro vr dec 23, 2011 9:30 pm

    Pellettoevoer op miunimum zetten en luchttoevoer/trek op max kan ook al wa helpen als je het minder warm wil hebben(en meer warmte door uw schouw wil jagen Laughing )


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van john-159 vr dec 23, 2011 9:31 pm

    U kachel heeft teveel vermogen voor deze oppervlakte, zeker bij momenteel hoge buitentemperatuur.
    Mijn kachel is 6kw voor 30m²en heb ook constant 24 graden met deur open. Ik vind dit persoonlijk wel lekker.
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van francky vr dec 23, 2011 9:32 pm

    Probeer eerst eens te kijken of je de kachel al kent ? (algemene instellingen ervan!!!)je hebt hem nog maar een dag..... als je het niet vind zal de verkoper je wel helpen met je probleem.


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van steven vr dec 23, 2011 11:26 pm

    je pellettoevoer is gewoon te hoog. die moet wat naar beneden.

    Contacteer Ann hier op het pelletforum als je installateur niet wil/kan helpen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van pedro za dec 24, 2011 7:41 am

    Aangezien de topicstarter de kachel nog maar heeft van gisteren zal de installateur wss nog niet op de hoogte zijn hé.


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van steven za dec 24, 2011 9:21 am

    installateur verwittigen dan!


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 11:07 am

    Allen bedankt voor de antwoorden.

    @Steven: Ik heb in de handleiding niets kunnen vinden over hoe ik zelf de pellettoevoer omlaag kan brengen, zal wel door de installateur gedaan moeten worden, vermoed ik.

    @pedro: Ik had de cv uitstaan (behalve voor de warmwatervoorziening). Ik verwarm nu met gemak de hal (10m2) en bijkeuken (15m2)erbij. Vóór het kacheltijdperk riepen wij eerst nog voortdurend tegen de kinderen: "Deur dicht!!!" als ze de kamer uit/binnnen gingen. Dit is nu verleden tijd :-)
    Ik kan uiteraard pas na de kerstdagen contact opnemen met de installateur. Ik dacht: misschien doe ik iets verkeerd en kan het 'probleem' zelf oplossen.

    @francky: De hele handleiding had ik al doorgelezen, maar soms hebben jullie, als ervaringsdeskundingen, tips en trucs die niet in de boekjes staan.

    Ondertussen is het vandaag weer lekker warm in huis, toch wel een fijne warmte ten opzichte van een CV.

    Ik wens jullie goede kerstdagen toe.

    PS voor wat betreft de vraag over 'schoorsteenbrand' ben ik nog benieuwd naar een reactie.

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van ss za dec 24, 2011 11:55 am

    Het is inderdaad zo dat een schoosteenbrand BIJNA uitgesloten is bij een pelletkachel. Maar zeg nooit "nooit!". Het is ook juist dat de rookgassen aanzienlijk mindere temperatuur hebben dan deze van een houtkachel!
    Groeten,
    ss
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van vinnus1 za dec 24, 2011 12:25 pm

    Inderdaad SS,zeg nooit,nooit.
    Wij waren zo fier dat we zo abnormaal weinig verbruikten,tot donderdagmorgen.
    Normaal blijft de kachel dag en nacht branden en om de twee dagen grondig kuisen.Toen we donderdag de kachel afzette begon het na 3 à 4 minuten zeer hard te stinken,ik ging kijken en tot mijn grote verbazing stelde ik vast dat mijn buizen tot meer dan een meter van de kachel rood waren en de siliconen dichtingen smolten er gewoon uit.Ik durf het zo stellen dat zelfs het behang dat 10 cm. van de buis af is begong te branden.Dit alles gebeurde volgens mij door een te lage schouwtemperatuur,condens,en roetvorming.Door de kachel in uitdooffaze te zetten krijgt ze in één keer veel hitte en zuurstof en zie hier het resultaat.Dat een installateur zegt
    Dat het niet kan is hij niet goed op hoogte van wat wel kan,of nog geen ervaring genoeg.
    Mijn ervaring Vinnus1


    _________________
    Harman Accentra
    Nestor Martin
    COMBULUX
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van ss za dec 24, 2011 12:29 pm

    Hm, maar dit zou weleens kunnen liggen aan het gebrek aan onderhoud! Kachel en schoorsteen MOETEN steeds op tijd en stond gereinigd worden...
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van vinnus1 za dec 24, 2011 12:41 pm

    SS,
    Het was net 4 weken geleden dat dit alles een groot onderhoud kreeg.
    Ik heb toen gezien dat de buizen zeer grondig waren gereinigd.Hij haalde ze uit elkaar en meteen speciale borstel(soort van stalenborstel)gekuist en in alle moffen nieuwe rubbers.Dus...SS,zit daar dan de oorzaak?,


    _________________
    Harman Accentra
    Nestor Martin
    COMBULUX
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Fleur za dec 24, 2011 12:46 pm

    vinnus1

    dat was zeker brand in een eind horizontale buis achter de kachel ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van nick1 za dec 24, 2011 12:48 pm

    Kan wellicht een stomme vraag zijn van een volslagen leek maar...waarom krijgt een kachel in de uitdooffase een grotere hitte te verwerken?


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van vinnus1 za dec 24, 2011 1:00 pm

    Fleur,
    Ik vermoed dat het daar begonnen is en zo omhoog.


    _________________
    Harman Accentra
    Nestor Martin
    COMBULUX
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Fleur za dec 24, 2011 1:05 pm

    is hetzelfde of een schouwbrand dat jij hebt meegemaakt venus maar dan in een horizontale buis waar roet blijft liggen.
    het is niet om met stenen te werpen venus....maar zou het niet aan te raden zijn steeds een doorvoer te beveiligen met dubbele buis met glaswol omdit te voorkomen want had jou papier verder moeten branden........


    gr fleur


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van ss za dec 24, 2011 1:15 pm

    Terechte opmerking Fleur, maar dan is die horizontale buis toch niet deftig gekuist vrees ik!?
    Inox of ijzer gaat niet in de fik als ze niet vol met vuil hangt...
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Fleur za dec 24, 2011 1:30 pm

    vroeger heb ik meermaals de opmerking gemaakt nooit horizontale buizen te monteren want daar blijft altijd roet zich ophopen.
    met vertikale buis ga je dit nooit meemaken, hoogstens het potje zou uitzonderlijk kunnen ontbranden (maar die wordt toch normaal regelmatig een keer gekontroleerd.(je kachel uittrekken uit de muur is al andere koek)
    je zou wel in de buis kunnen zuigen via het potje buiten

    een muurdoorvoer onder 45graden ,waardoor je geen horizontale buizen hoeft te monteren voorkomt dit fenomeen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Geert za dec 24, 2011 3:49 pm

    bij een thermorossi kan de pellettoevoer niet vermindert worden, men kan enkel de rookgasventilator van level veranderen, voor de rest is er niks te veranderen bij een thermorossi.

    mvg, Geert


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van steven zo dec 25, 2011 11:03 am

    @nick1,

    omdat bij de uitdooffase op maximale kracht de lucht in de kachel wordt geblazen zodat de pellets zo snel mogelijk opbranden en koelt het branderpotje. Hierdoor komt alle energie van de pellets op korte termijn vrij.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001 Empty Re: Vragen over mijn nieuwe Thermorossi 3001

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 3:10 am