Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 25 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
steven
arjan.moes
6 plaatsers

    Heb je een schouw nodig?

    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Heb je een schouw nodig? Empty Heb je een schouw nodig?

    Bericht van arjan.moes wo feb 08, 2012 11:42 am

    Als reactie op de FAQ van Steven hierbij mijn aansluiting,
    Ik hem mijn rookgasafvoer rechtstreeks (horizontaal) naar buiten gebracht.
    Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een wandmontage gelijkend aan onderstaande afbeelding.

    Heb je een schouw nodig? 558808
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 10:18 am

    Beste,

    Dit is eigenlijk een afvoer voor een gashaard of ketel met concentrische aansluiting. Dus niet voor een pelletkachel. De regels betreffende schouwen zijn zeer sterk afwijkend. In veel gevallen is het zo dat de problemen er pas komen wanneer er sprake is van hinder bij de buren en iemand erover klaagt. Dan kan de schouw gegarandeerd aangepast worden. Mijn mening is dat het steeds beter is voor bovendaks uit te monden.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van steven vr feb 10, 2012 10:34 am

    Vandebosch,

    bedankt!

    Wou er eigenlijk zelf niet op reageren


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 10:59 am

    Daarbij is deze constructie volgens het in Nederland geldende bouwbesluit verboden!

    Omdat veel mensen dit bouwbesluit niet kennen en er weinig controle op zolang het goed gaat heeft de brandweer in Zuid-Holland een informatiefolder gemaakt, zie Schoorsteen


    Laatst aangepast door dicktwist op vr feb 10, 2012 2:42 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Tikfout)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 2:36 pm

    Steven,

    Ik wou er eigenlijk ook niet op reageren want ik krijg er een beetje hoorns van hoe dikwijls die vraag al gesteld en beantwoord is. Het is ook afhankelijk van wat de fabrikant van de kachel voorschrijft uiteraard en hoe de aansluiting is. Bij Edilkamin heb ik zwart op wit staan dat aangesloten mag worden op de buitengevel mits gebruik te maken van 1.5meter buis en een bocht van 45°. Bij MCZ heb ik net hetzelfde gevraagd en is duidelijk gezegd dat de garantie vervalt bij problemen met dit soort aansluitingen. Ze geven wel degelijk toe dat het mogelijk is en fuctioneert, maar dat is steeds op risico van de installateur. Extraflame volgt dezelfde regels daaromtrent. Wat andere merken beslissen kan ik uiteraard niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat de handleiding van de fabrikant of invoerder geldend is als richtlijn en dat die gevolgd MOET worden. Verder is het nog zo dat daarbij de wetgeving van het land waarin aangesloten wordt in acht moet genomen worden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 4:07 pm

    hoi,
    ik heb zelf een afvoer van 1,5 m omhoog gehad op aanraden van de instalateur maar ik vond dat maar niks ,ten eerste bij wat meer wind en deze recht op de pijp blaasde gingde kachel uit ,ten tweede de ramen en rolluiken kort in de beurt van de pijp werden vuil ik heb dan gevraagt om de kachel te verplaatsen en een pijp tot boven de nok van het dak te plaatsen maar dat ging volgens hem niet want er moest een twee bochten aankomen en de pijp moest ook nog een stuk schuin lopen en dan zou ik problemen krijgen met de kachel.Omdat ik verbouwingen ging doen en en inbouwhaard wilde naar een andere verkoper gegaan en mijn prbleem daar uitgelegt deze man is dan komen kijken en zij dat het geen probleem was en die wilde zelfs geen kachel plaatsen zonder schouw hij zij dat hij konstant 2 personen op de baan heeft om problemen van andere instalateurs op te lossen hij zij er zijn verkopers die erop uit zijn zoveel mogelijk kachels te verkopen en met een ppijp van 1,5m omhoog heb je snel een kachel geplaatst en de kostprijs is lager maar wie daar hier omvraagt om het toch zo te doen daar plaatsen wij geen kachel. IK ben zeer blij dat ik nu een volledig pijp tot boven de nok van het dak heb geen probleem meer met vervuiling en bij wind hoe sterk die ook is mijn kachel brand altijd goed.
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van arjan.moes vr feb 10, 2012 6:35 pm

    Onder voorwaarde is In Nederland is een geveldoorvoer voor pelletkachels toegestaan.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]




    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 6:56 pm

    Leuk om te lezen wat handelaars er van vinden, stukje creatieve interpretatie van de wet zullen we maar zeggen.

    Het bouwbesluit is daar echt helder in en schrijft dwingend voor waaraan een rookgaskanaal voor vaste brandstoffen dient te voldoen. Dat er niet expliciet vermeld wordt dat daarbij pellet gestookte verbrandingsinstrumenten en -installaties daaronder vallen is helder, de tekst dateert van voor de intrede van deze kachels.

    Linksom of rechtsom is een pelletkachel een kachel voor vaste brandstoffen en dient de rookgasafvoer te voldoen aan de daarover gestelde eisen.

    Zie Afd. 3.14 van het Bouwbesluit.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van steven vr feb 10, 2012 7:30 pm

    wetgeving gaat boven wat er in een handleiding staat geschreven.

    Dat is niet meer dan de orde van de rechtsbronnen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 7:51 pm

    Steven,
    helemaal correct vandaar dat ik dit memoreerde.

    Helaas zijn er mensen, handelaren of slimme doe-het-zelvers, die daar wel omheen denken te kunnen met soms noodlottige gevolgen.

    CO is een onzichtbare, onmerkbare moordenaar.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van jeanhup vr feb 10, 2012 8:36 pm

    Of je een boven het dak uitkomende schouw nodig hebt is van diverse omstandigheden afhankelijk. Het is aan een vakman om dat te beslissen.

    Of je echter bij wet gedwongen bent om een boven het dak uitkomende schouw te hebben is iets heel anders. In de Europese normen staat vastgelegd dat dit voor 'positive pressure flues' niet noodzakelijk is. De enige eis die daaraan gesteld wordt is dat het materiaal voldoet aan de CE eisen, dat de installatie brandveilig is en dat de uitmonding plaats vindt op een lokatie die niet te dicht bij ventilatieopeningen of ramen ligt.
    Zie ook: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (dit is het aangenomen ontwerp voorstel - voor het inzien van de norm zelf moet je betalen).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 9:09 pm

    Wat mij opvalt dat de meningen erg uiteen lopen over dit onderwerp.

    Wat ik verwarrend vind is dat sommige onder ons hun mening niet onderbouwen en het dus voor een leek zoals ik het er niet duidelijker op wordt.

    Ik denk persoonlijk dat een geveldoorvoer gewoon kan mits je minimaal 2 meter verticaal gaat voordat je de gevel doorvoer maakt. Een pelletkachel heeft toch niet voor niets een rookgasventilator?

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 7:30 am

    Remco,

    ik geef slechts aan wat de wet in Nederland over dit onderwerp zegt (met de betreffende paragraaf uit het Bouwbesluit).

    Dat er mensen zijn die vinden dat dit niet voor hen geldt is hun keuze en ik reageer dan ook omdat die keuze neergezet wordt alsof dat een juiste zou zijn.

    Hierdoor ontstaat die verwarring die je zelf aangeeft, dat het technisch mogelijk om een pelletkachel anders aan te sluiten klopt maar correct is het niet.

    Lees mijn link naar het bouwbesluit maar eens goed door en je bent volledig op de hoogte.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 8:30 am

    @dicktwist

    Ik kan hier niets lezen over een geveldoorvoer van een pelletkachel. Volgens Europese normen mag het dus wel.

    Voordat ik een pelletkachel ging plaatsen heb ik geïnformeerd bij mijn gemeente en die konden mij niet bevestigen dat je voor een pelletkachel geen geveldoorvoer mocht maken.

    Ik heb in NL ook bij heel veel pelletkachel verkopers navraag gedaan en van de meeste kreeg ik gewoon het advies van een geveldoorvoer, zelfs fabrikanten zoals Edelkamin, Adler, Nordic Fire en Pasian geven het advies van een geveldoorvoer.

    Ik heb vorige naar een MCZ Muza hydro gehad en deze branden niet echt optimaal, slechte verbranding veel geluid van de rookgasventilator etc.

    Ik heb toen bezoek gehad van Fero en iemand van MCZ Italie. Volgens deze experts moest ik echt mijn rookgasafvoer tot boven de nok maken. Maar zij konden mij niet bevestigen dat dan al mijn problemen verholpen zouden zijn. Ik moest wel een investering doen van meer dan 2000 euro en heb dit niet gedaan maar gekozen voor een andere kachel.

    Kan iemand mij overtuigen waarom een rookgasafvoer tot boven de nok van mijn woning beter zou zijn dan een geveldoorvoer? En waarom een pelletkachel een rookgasventilator heeft? deze is toch juist gemaakt voor een geveldoorvoer?

    Gr.
    Remco



    Laatst aangepast door frue66 op za feb 11, 2012 8:58 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 8:48 am

    Remco,

    in bericht 8 heb ik geschreven dat een pelletkachel beschouwd dient te worden als een kachel voor vaste brandstoffen. Als je dan het bouwbesluit leest is het volgens mij duidelijk.

    Omdat de pelletkachel in NL redelijk nieuw is staat deze niet expliciet vermeld en weten instanties vaak niet hoe daarmee om te gaan.

    M.v.g.,
    Dick
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van jeanhup za feb 11, 2012 8:54 am

    In het bouwbesluit staat nergens iets dat het plaatsen van een rookkanaal in je muur verbiedt. Er staat feitelijk dat je 2 meter van je buren af moet blijven en minimaal 0,3 meter boven de grond of andere constructies:

    Artikel 3.51 Plaats van de opening
    1. Bij toevoer van verbrandingslucht via een verblijfsgebied, heeft de volgens NEN 1087 bepaalde verdunningsfactor van de uitstoot van een afvoervoorziening voor luchtverversing en van een afvoervoorziening voor rookgas, ter plaatse van een in de uitwendige scheidingsconstructie gelegen instroomopening voor verbrandingslucht, ten hoogste de in tabel 3.33 aangegeven waarde. Bij de bepaling van de verdunningsfactor blijven afvoervoorzieningen en belemmeringen die op een ander perceel liggen, buiten beschouwing.
    2. Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas, liggen op een afstand van ten minste 2 m van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de uitwendige scheidingsconstructie van de gebruiksfunctie. Dit geldt niet voor een in een dak gelegen instroomopening of uitmonding. Indien het perceel waarop de gebruiksfunctie ligt, grenst aan een openbare weg, openbaar water of openbaar groen, wordt die afstand aangehouden tot het hart van de weg, dat water of dat groen.
    3. Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoerziening voor rookgas, gelegen boven een constructieonderdeel of het aansluitende terrein, liggen, ter voorkoming van gehele of gedeeltelijke afsluiting van de opening door ophoping van vuil of sneeuw, ten minste 0,3 m boven de bovenzijde van dat constructieonderdeel of dat terrein.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van jeanhup za feb 11, 2012 8:55 am

    Bij de verdunningsfactor moet je wel rekening houden met de verschillen tussen een gasgestookt toestel en een toestel voor vaste brandstoffen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 9:04 am

    @jean

    Dank je, ik kon het ook al niet vinden waarom het niet zo mogen.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 2:54 pm

    heb mijn kachel nu 2 jaar en mijn rookgasafvoer is , binnen 2.5m verticaal door de muur en dan 0.5 omhoog , en moet zeggen dat ik er nog nooit problemen mee gehad heb , de gassen worden toch met een ventilator naar buiten geblazen , of heb ik het mis ,ben op de bouwinnovatie geweest omdat een kennis ook een kachel wilt plaatsen ,en heeft zijn probleem uitgelegd , en niemand van de verkopers maakte er problemen van om te werken met een doorvoer door de muur , en ja wat de wet voorschrijft , als ik met mijn vrouwke iets ga eten mag je ook niks meer drinken van de wet , maar drink toch een glaasje wijn , wie niet ???
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast vr nov 23, 2012 9:59 pm

    SORRY????????
    En als jouw kind onder de auto komt met iemand met dat ene glaasje wijn.....
    Dan zeg je toch ook niet Jammer maar zo precies moet je de wet niet nemen..
    No MNM
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast za nov 24, 2012 2:24 pm

    huntjm1
    wat ik wil zeggen , hoeveel kachels en schouwen zouden er volgens de wet geinstalleerd zijn ? heb hier in het dorp al verschillende mensen een kachel zien installeren en ze zijn allemaal op verschillende manieren geinstalleerd ,en wat dat glaasje wijn betreft , denk dat iedereen ooit zich daar wel is laat aan verleiden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 4:40 pm

    Geen idee of iemand er inmiddels nog iets aan heeft, maar omdat we overwegen om een pelletkachel te plaatsen heb ik m'n licht eens opgestoken bij het betreffende NL-ministerie om nog eens te vragen of die geveldoorvoer nou wel of niet mag volgens het meest recente Bouwbesluit. Dit was hun reactie:

    Het Bouwbesluit is inderdaad per 1/4/2012 op een aantal punten aangepast.
    Maar een geveldoorvoer is nog steeds mogelijk. Wel moet u, ingeval van nieuwbouw, rekening houden met de eis van art. 3.51 lid 2: een uitmonding van een afvoervoorziening voor rookgas ligt op een afstand van ten minste 2 meter van de perceelsgrens, gemeten loodrecht op de gevel. Maar dit voorschrift bestond vroeger ook al. De eisen zijn wat dit betreft juist lichter geworden, want vóór 1/4/2012 gold voor de uitmonding ook de eis dat deze, gemeten LANGSZIJ aan de gevel, op een afstand van ten minste 1 meter van de perceelsgrens moet liggen. Deze eis is dus nu vervallen.
    Voor een nadere toelichting kunnen wij u nog verwijzen naar het Infoblad toevoer van verbrandingslucht en afvoer van rookgassen op:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Met vriendelijke groet,
    Helpdesk Bouwregelgeving
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van steven ma nov 26, 2012 5:28 pm

    Xel,

    dat kan heel goed zijn, maar natuurwetten zijn in België en Nederland dezelfde. Geen goeie trek (kan probleem zijn bij geverdoorvoer) is om problemen vragen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gast ma nov 26, 2012 10:21 pm

    Hi Steven, kan ik me iets bij voorstellen. Aan de andere kant, en daar ben ik niet technisch genoeg voor: de pelletkachelmannen zeggen dat de temperatuur van de uitlaatgassen niet hoog genoeg is om 'uit zichzelf' door een al te lange schoorsteen te gaan. Dat zou alleen maar tot condensvorming leiden? Uitlaatgas van bijvoorbeeld een open haard zou zo'n 700 graden zijn en van een pelletkachel 'slechts' zo'n 200 graden, waardoor deze minder makkelijk de weg door de hele (lange) schoorsteen afleggen, in die tijd teveel afkoelen dan condenseren? Wie heeft er uiteindelijk gelijk? Ik wou dat ik het wist! Zoals eerder gesteld, een schoorsteen is voor ons financieel en optisch geen alternatief, is er een soort kachel dat wel een aanvulling op onze woonwensen biedt qua warmtevoorziening? En is een gevelafvoer van zo'n 2 meter echt niet goed voor een pelletkachel? Is dan het rendement niet OK, spelen daar nog andere zaken?
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van ss ma nov 26, 2012 10:26 pm

    Xel, als je nu eens het forum doornam, dan zou je het weten!!!
    Die discussie over de rookafvoer zou nu toch al lang achter ons moeten liggen!!! Waarom stellen nieuwelingen die schouw toch ALTIJD in vraag??? Verhaal zonder einde en altijd dezelfde vragen en altijd dezelfde twijfels...
    Groeten,
    ss

    Gesponsorde inhoud


    Heb je een schouw nodig? Empty Re: Heb je een schouw nodig?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 7:22 am