Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

KLIK hier voor de groepsaankoop Badgerpellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie zijn er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 1 verborgen en 5 gasten

BB, Bjorn, ponneke

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

Pellets branden in een gewone houtkachel ....

Share

Hans52
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten: 190
    Leeftijd: 62
    Registration date: 21-11-11

Pellets branden in een gewone houtkachel ....

Bericht van Hans52 op zo feb 19, 2012 1:30 pm

Ik was zo benieuwd om te weten wat voor resultaat het geeft als je pellets in een gewone houtkachel zou gaan branden met behulp van een pelletkorf dat ik zelf een pelletkorf heb gemaakt van geperforeerd plaatstaal om het te kunnen proberen. De korf heeft een formaat van 35cm breed 20cm diep en 15cm hoog. Daar gaat precies 5kg pellets in. Ik heb het nu voor het eerst getest in een houtkachel van kennissen en het resutaat is zeer bevredigend. Korf in de kachel plaatsen opvullen met pellets wat brandgel erop en aansteken. De volledige oppervlakte van de pelletkorf gaat branden en geeft een erg mooi vlammenspel dat perfect te regelen is met de luchttoevoerklep van de kachel. De verkregen warmte is meer dan behoorlijk want de kachel mocht als snel op minimum luchttoevoer gezet worden (misschien mag de korf in oppervlakte wel een stuk kleiner). Het verbruik zal wel een stuk hoger liggen dan in mijn pelletkachel maar met een volle pelletkorf (5kg pellets dus) brandt de kachel toch een 3 à 4 uur. Het bijvullen gaat redelijk met een schop pellets in de korf te gieten. Het lijkt me dus wel interessant voor mensen met een houtkachel... veel minder vuiligheid en toch voldoende warmte en veel gemakkelijker aan te steken.

Vriendelijke groeten

Hans

PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)

lange123
    Starter
    Starter

Man Aantal berichten: 12
    Leeftijd: 46
    Registration date: 12-11-11

pellets branden in een inbouwhaard

Bericht van lange123 op zo feb 19, 2012 5:02 pm

Hallo,

Ik heb hetzelfde geprobeerd dmw een stalen plaat in dezelfde vorm als de bodem van mijn inbouwhaard te maken . Nadien deze plaat geperforeerd ( een 300-tal gaatjes geboord ) onderaan 2 stalen latjes gelast waardoor de plaat hoger dan de luchtrooster komt te liggen en dus de luchttoevoer perfect te regelen is. De voorkant een opstaande boord tegen gelast en wederom voorzien van de nodige gaten.
    Als je dit geheel in de kachel plaatst dan gebruik je achter-en zijkanten als box en is de capaciteit max benut. In mijn kachel kan ik gemakkelijk een 12 kg pellets kwijt wat toch een redelijke brandtijd geeft. Een nadeel bijvullen dooft het vuur waardoor je ze dus opnieuw moet aansteken maar voor in het voor-en najaar is dit perfect omdat je dan genoeg hebt aan een vulLing.
    Ondanks toch een geslaagd project.

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten: 1980
    Registration date: 06-12-11

Re: Pellets branden in een gewone houtkachel ....

Bericht van Fleur op zo feb 19, 2012 6:19 pm

een dure bedoening om pellets in een houtkachel te verbranden.
    ik heb mij het omgekeerde al afgevraagd ,moest men pellets kunnen maken uit massief hout (inplaats van zaagmeel)....zouden die niet langer branden en zo het verbruik omlaag halen in onze pelletkachel ??

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

Gast
    Gast

Bericht van Gast op zo feb 19, 2012 6:33 pm

Fleur,
    ik heb mij het omgekeerde al afgevraagd ,moest men pellets kunnen maken uit massief hout (inplaats van zaagmeel)....zouden die niet langer branden en zo het verbruik omlaag halen in onze pelletkachel ??

ik denk het niet. De dichtheid van pellets is veel groter dan die van hardhout zoals beuk en eik. Een ton pellets is ongeveer 650 liter terwijl voor een kuub eiken, strak gestapeld toch gauw 1,2 kuub gerekend moet worden en dan praat je over een 700 - 720 kilo.

Daarbij is de restvochtigheid van droog (2jaar gedroogd) eiken rond de 15% - 20% en bij pellets minder dan 10% en voor de verdamping van dat vocht is energie, lees warmte, nodig.

Voor mij is nummer 1 de firestixx, 2 hardhout (eik) en 3 mijn eigen productie (omdat ik daar alles in draai wat maar brandt en geen geld kost).

M.v.g.,
    Dick

Hans52
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten: 190
    Leeftijd: 62
    Registration date: 21-11-11

Bericht van Hans52 op zo feb 19, 2012 7:42 pm

@ Fleur: of het een dure bedoening is weet ik zo nog niet Fleur ... als ik dat eens uitreken dan kost dat in de houtkachel branden van pellets ongeveer 0,28 euro per uur volgens mijn test van de voorbije dagen (Macro pellets aan 2.92€ per 15kg en met 5kg zo'n 3,5 uur branden). Heb niet zo direct een idee op hoeveel dat komt als je geklieft hout gaat branden... aankopen van geklieft hout is tegenwoordig ook niet zo goedkoop... ik dacht zo'n 50 euro per m³, en dat is er toch ook vrij snel door. Zal dat eens proberen uitvissen op hoeveel dat komt met geklieft hout.

@lange 123: het bijvullen verliep nog vrij goed vond ik... als je de pelletkorf terug volledig gaat opvullen dan moet je het inderdaad terug aansteken (een aanmaakblokje er bovenop). Ik probeerde gewoon met een kolenschop een paar scheppen pellets (ik schat zo'n 1,5 à 2kg) er bovenop te doen en dat lukte wel... eerst wat rookvorming maar met wat extra luchttoevoer gingen de bijgevulde pellets al snel ontbranden.
    Ik zou de korf wel kleiner maken wat de oppervlakte betreft en misschien iets hoger zodat ik op dezelfde capaciteit kom van een 5kg pellets. De reden hiervoor is dat ik denk dat het verbruik nog wat zou kunnen dalen, aangezien de volledige oppervlakte aan het branden is en de geproduceerde warmte gerust nog wel wat minder mag zijn... dus kleiner valmoppervlak.

Vind het in ieder geval ook een zeer geslaagde test.

Vriendelijke groeten

Hans

PREMIUM WOODPELLETS (Makro) 2,92 €/zak van 15 Kg
    GRANILUX pellets (Makro) ook aan 2.92 €/zak van 15Kg
    ELITE pellets (Groepsaankoop West Vlaanderen GBS) 3.60 €/zak van 15Kg (Thuis geleverd)

Het is nu ma sep 01, 2014 10:58 pm