Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+24
ben-revo
alainvanackere
krusty
atlasgust
erwin
jeanhup
Ikzelf
pol 2
jc
boxke
Annejanne
pellbox
Hans52
Jef
nick1
steven
martin1949
Philip
Fleur
ss
rika1967
Uthrex
pedro
ann
28 plaatsers

    brandpot


    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast do jun 14, 2012 9:36 pm

    Ik heb hetzelfde probleem en ik vervang om de 3 jaar de branderpot.
    Dit kust mij een goeie 60 EUR.
    Weet ook niet waarom, dus ik vervang gewoon de pot.
    Heb al gevraagd om een nieuwe pot te maken in RVS. Maar dit kost mij teveel geld.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup do jun 14, 2012 11:39 pm

    Ik vind dat de leverancier of producent gewoon gratis zo'n branderpotje moet leveren - of dat nu onder de garantie valt of niet. Dat ding kost qua productiekosten maximaal €10,-. Het lijkt me vrij onzinnig om voor zo'n bedrag je klant tegen je in het harnas te jagen en je merk een slechte reputatie te bezorgen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Annejanne vr jun 15, 2012 6:30 am

    @jeanhup, dit noem ik pas service en klantvriendelijkheid tof


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Fleur vr jun 15, 2012 8:32 am

    @ jean

    zo n potje kost waarschijnlijk maar 5 euro als je ze per container koopt ,in welk land in de wereld worden ze gegoten ????(om het eens niet over china te hebben),zeker waar er weinig millieu-wetten gelden.
    die potjes dat ze daar gieten zijn weg-werp potjes (minderwaardig materiaal - zie kostprijs)
    laat ze hier in belgie in onze befaamde gieterijen maar eens potjes produceren,die zullen wel tegen een stootje kunnen ....maar de kostprijs als wisselstuk zal ook het dubbele zijn,150 euro en dan .....ja dan zijn we terug bij het begin


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup vr jun 15, 2012 9:22 am

    Het gieten van gietstaal is ook in Europa goedkoop en gebeurt meestal gewoon in Italië of Slovenië. China is ook mogelijk en hoeft zeker niet slechter te zijn dan de Europese gieterijen, als de kwaliteitscontrole door de opdrachtgever maar goed is.

    Dat deze vuurpotjes zo overmatig versleten zijn hoeft niet aan de kwaliteit van het gieten of het staal te liggen: het kan ook aan de pellets met hardhout (b.v. eik of oosterse hardhoutsoorten) liggen die een hoge mate aan tanninezuur bevatten. Een hoge verbrandingstemperatuur + tannizezuur = funest voor gietijzer.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Uthrex vr jun 15, 2012 10:46 am

    Hoeveel kachels verkopen jullie Jean? Paar honderd alle jaren? Die kost van dat potje gaat al snel wegen in het budget hoor. Ja, 1 potje kost niks. Geef dat toch gewoon erbij. 50 van die potjes wegen als iets, 100 van die potjes alle jaren kosten gewoon stukken van mensen.
    Ik vind er niks abnormaals aan dat die dingen gewoon verkocht worden.
    Neemt niet weg dat ik het abnormaal vind dat die dingen zo snel slijten.
    En mogelijk is hardhout niet goed voor gietijzer, maar in mijn gietijzeren kachel heb ik ooit tonnen hardhout gesmeten. Dat ding ging gewoon verder... (zonder een andere discussie op de gang te brengen natuurlijk)


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup vr jun 15, 2012 11:00 am

    Uthrex: het zal zeker niet bij alle kopers zijn dat er problemen zijn met het vuurpotje binnen de eerste 2 jaar (bij is dat ongeveer 2%). Die zou je gerust onder garantie of een coulance-regeling kunnen vervangen zonder daarover met je koper in discussie te moeten gaan. Zeker bij een merk dat toch aan de bovenkant van de markt zit.

    Trouwens niet alle hardhout is slecht: het is vooral eiken dat een hoog gehalte aan looizuur heeft.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast vr jun 15, 2012 1:04 pm

    @Uthrex,

    En mogelijk is hardhout niet goed voor gietijzer, maar in mijn gietijzeren kachel heb ik ooit tonnen hardhout gesmeten.

    inderdaad zit in veel hardhout meer looizuur maar dat verbrandt gewoon mee en gaat met de rookgassen mee de schouw in. Het kan pas (enig) kwaad bij condensatie en dat is na het verlaten van de schouw.

    @Jean,
    het is vooral eiken dat een hoog gehalte aan looizuur heeft.

    dat klopt maar dat zal het vuurpotje niet aantasten vanwege de hoge temperaturen (zie een eerder antwoord aan martin1949).

    Die zou je gerust onder garantie of een coulance-regeling kunnen vervangen zonder daarover met je koper in discussie te moeten gaan.

    Klinkt goed, zo zou het moeten en ik ben benieuwd naar de eerste bevestigende reacties van tevreden klanten.

    M.v.g.,
    Dick
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van krusty vr jun 15, 2012 1:50 pm

    brandpot - Pagina 4 Leuvensestoof

    De meesten onder ons zullen wel de heerlijke warmte van deze kachel, LEUVENSE STOOF genaamd wel kennen.
    Dat was kwaliteit om UUUUUUUUUUUUUUU tegen te zeggen , daar kon je jaren meer goed doorbranden in de winter zonder de branderpot te laten barsten .
    Daar tegenover zijn de branderpotjes van vandaag maar speelgoed of chocolade

    The good old days from the 50' and the 60's....where are they ?????
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van ss vr jun 15, 2012 2:20 pm

    Prachtige kachel trouwens!!!
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup vr jun 15, 2012 2:53 pm

    Het probleem van vuur- en ascorrosie wordt versterkt door het hoge temperatuur bij de verbranding in een pelletkachel. Bij oplopende vlamtemperaturen wordt deze vorm van corrosie steeds heviger (met een piek rond 750ºC daarna neemt het weer af) en wordt dan nog eens versterkt door het - bij die temperaturen - vormen van catechol uit looizuur. Catechol reageert met ijzer en tast dit aan.
    Uit testen is gebleken dat staalsoorten met een hoog chroomgehalte veel beter resistent zijn tegen deze vorm van corrosie. Gietijzer bezit maximaal 2,5% chroom en zal daarom niet geschikt zijn voor een pelletkachel die afgeregeld is op een hoge vlamtemperatuur i.c.m. looizuurhoudende brandstof.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast vr jun 15, 2012 5:03 pm

    Klinkt ingewikkeld en geleerd.

    Vuurcorrosie en ascorrosie zijn in ieder geval in Wikipedia nog vacant dus daar kan nog heel wat over geschreven worden.

    Hoe je van looizuur, waarvan overigens diverse soorten bestaan, uit de chemische formule C76H52O46 catechol (chemische formule C6H6O2) wilt maken is mij niet helder maar ik ben dan ook geen chemicus.

    Daarbij is catechol als aromatische alcohol irriterend voor de huid, de luchtwegen en het maag-darmstelsel. Om het dan de eigenschap toe te dichten dat het om de spijsvertering te bevorderen gietijzeren vuurpotjes consumeert lijkt me wat boud gesteld.

    Gietijzer bevat ijzer, koolstof, mangaan en silicium doch van chroom is m.i. geen sprake, ik kan nergens een gietijzerformule vinden waarin ergens in de keten Cr voorkomt.

    Laten we het gewoon simpel houden, Martin1949 heeft hardhouten pellets gestookt (mengsel merbau, meranti, azobé en mogelijk wat eik) met een sterk verminderde (-30%) pellettoevoer en dan krijg je zoals ik in een ander topic al stelde een "smidsvuurtje" en dan brandt gietijzer gewoon langzaam weg.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup vr jun 15, 2012 5:21 pm

    Dick: ik ben gelukkig ook geen chemicus maar wat ik wel weet dat in de grote chemische reactie die 'vuur' heet een hoop stoffen uiteenvallen en zich weer verbinden tot nieuwe stoffen. En dit lukt in een zeer hete vuurpot met overmatig zuurstof ('smidsvuurtje') nog veel beter dan in een normaal houtvuur - net zoals jij beschrijft. Het is echter niet gewoon de hoge temperatuur die dan het gietijzer wegbrandt: het zijn de toegenomen chemische reacties die samenhangen met deze hoge temperatuur.

    Chroom komt o.a. in de gietstaalsoort ASTM A47 voor die ook gebruikt wordt voor nokkenassen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast vr jun 15, 2012 6:16 pm

    Jean,
    Chroom komt o.a. in de gietstaalsoort ASTM A47 voor die ook gebruikt wordt voor nokkenassen.

    ik heb een simpele MCZ Musa Air en die heeft gelukkig geen nokkenassen en het branderkorfje is van gewoon grijs gietijzer.

    Ik ben in ieder geval blij dat we het voorlopig in grote lijnen eens zijn.

    M.v.g.,
    Dick
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    brandpot - Pagina 4 Empty Hardhout (eik) pellets schadelijk ?

    Bericht van boxke za jun 16, 2012 8:43 pm

    Dicktwist, Jean,

    mag je dan stellen dat de pellets die nu in de samenaankoop zitten (Bioflam) een aanslag op de kachel zijn ? Ik dacht nu juist eens meer warmte te hebben door hardhout pellets te gaan stoken - geven in eerste test nauwelijks asse tov het dennehout en meer warmte.
    Jullie reacties hier slagen me om het hart nu ik juist een voorraad heb opgedaan. Bioflam stelt dat het in de samenstelling om 90% eik gaat.

    Heb zelf ook een MCZ (Toba)en stook met een luchtoverschot (veel schouwtrek); Ik kan de schouwtrek verminderen door hogere pellettoevoer, maar krijg je dan niet nog meer een smidsvuur (dikke laag gloeiende asse) ?

    Gr,
    Boxke
    martin1949
    martin1949
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-05-10

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van martin1949 za jun 16, 2012 9:01 pm

    Hoi,

    Ik heb er zelf ook een zeer ontevreden gevoel bij, dus ik heb het weer opnieuw aangekaart bij de leverancier.
    Niet voor die 4 tientjes, maar de deugdelijkheid van het materiaal.
    Wellicht is het een constructiefout en kan Fero / MCZ hun voordeel hier mee doen.

    De leverancier zou het nogmaals onder de aandacht brengen van de vertegenwoordiger en Fero.
    Ik heb nu de foto's meegezonden van het vuurpotje.

    Zodra ik meer weet meld ik mij op het forum.

    MVG
    Martin Dreischor
    MCZ Musa Hydro
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Fleur za jun 16, 2012 9:15 pm

    en ik die dacht dat mcz een van de topmerken was......al die miserie voor een dom branderpotje.

    ps; mijn pispot is uit beter materiaal gemaakt,kan goed tegen looizuur en gaat al 45 jaar mee. lacher


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31459
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van erwin za jun 16, 2012 10:05 pm

    @boxke
    als dat zo was dan hadden we het hier wel al gehoord zeker, na de 100 bestelde paletten van de groepsaankoop vorig jaar, je kan dus op twee oren slapen Smile


    Laatst aangepast door erwin op za jun 16, 2012 10:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van jeanhup za jun 16, 2012 10:12 pm


    Boxke: ik ken de pellets en het productieproces van Bioflam niet en ik kan er daarom ook weinig over zeggen - misschien treffen zij wel maatregelen om eventuele nadelige effecten van looizuur of andere bestanddelen te compenseren.
    Op de website van leverancier Ecolutions lees ik dat zij er volledig achter staan en dat de afnemers er positief over zijn.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van steven zo jun 17, 2012 12:04 am

    het is zoals met alles. alles met mate, zeker nooit overdrijven dan maak je geen brokken!

    niet te hard stoken


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast zo jun 17, 2012 7:00 am

    Boxke,

    maak je geen zorgen en stook lekker. Dat looizuurverhaal heeft niets met het branderpotje van Martin1949 te maken. Ik stook in mijn pelletgrill al drie jaar 100% eiken en ik kan je verzekeren dat die intensief gebruikt wordt, branderpotje is nog als nieuw.

    M.v.g.,
    Dick
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Fleur zo jun 17, 2012 8:29 am

    @ steven

    of slimmere kachels maken met allerlei begrenzers die hun eigen temperatuur regelen... wat?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast zo jun 17, 2012 8:31 am

    of slimmere kachels maken met allerlei begrenzers die hun eigen temperatuur regelen..

    Zoals bijvoorbeeld het Active System van MCZ....
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van boxke zo jun 17, 2012 11:19 am

    Bedankt voor de reacties; Ecolutions staat idd 100% achter zijn geleverd product, en mocht dit een probleem op grote schaal zijn dan hadden we hier idd meer van gehoord;
    Misschien is Martin zijn situatie specifiek voor de thermokachel? Bij deze kachels is een veel grotere energie toevoer over langere periode (opwarmen van grote hoeveelheid water) dan bij luchtkachels; Het aantal kW van eenzelfde model in thermische kachel is ook beduidend groter dan zijn lucht versie: ik ga ervan uit dat dan met eenzelfde branderkamer veel meer pellets verstookt worden per uur => veel meer thermische stress of de onderdelen die niet door de watermassa gekoeld worden (branderpotje).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast zo jun 17, 2012 11:38 am

    Boxke,

    Martin had recent inderdaad wat problemen met zijn Musa Hydro, de bedieningsstangetjes om de warmtewisselaar te reinigen waren weggeteerd en die zijn onder garantie vernieúwd. Over de oorzaak daarvan is in het betreffende topic gesproken over looizuur in hardhouten pellets als mogelijke oorzaak.

    Over het branderpotje zijn de veronderstellingen divers, ik denk dat het komt door teveel knijpen van de pellettoevoer in combinatie met hardhouten pellets waardoor je door de grote hitte het gietijzer wegbrandt. De koolstof wordt opgevreten om het maar simpel te houden.

    Wat ik eerder al stelde, eventueel looizuur in hardhouten pellets gaat gewoon met de rookgassen naar buiten, zeker met een Air-uitvoering. Gewoon lekker genieten van je pellets komend stookseizoen.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gast zo jun 17, 2012 6:35 pm

    Jean,

    ik kom toch even op een opmerking van jou terug:
    Dick: ik ben gelukkig ook geen chemicus maar wat ik wel weet dat in de grote chemische reactie die 'vuur' heet een hoop stoffen uiteenvallen en zich weer verbinden tot nieuwe stoffen.

    als dat klopt was ik al op zeer jeugdige leeftijd bezig met alchemie. Volgens mij, maar ik zat vroeger tijdens de scheikundelessen meer naar de meiden te kijken dan dat ik oplette, is de "chemische reactie die vuur heet" toch iets simpeler.

    Eenvoudig gesteld is het proces het binden van het atoom koolstof (C)aan twee atomen zuurstof (O) en is vuur (hitte) de katalysator in dat proces. Als dat slaagt is het resultaat CO2 en als dat minder goed verloopt CO, we streven echter naar CO2 want wij pelletiers zijn groene stokers.

    Als we het een beetje gewoon houden, Jip en Janneke taal, en gewoon juiste argumenten gebruiken schrikken we anderen niet af door bijna te doen of je voor het stoken van een pelletkachel een academische graad nodig hebt.

    Deal?

    M.v.g.,
    Dick

    Gesponsorde inhoud


    brandpot - Pagina 4 Empty Re: brandpot

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr apr 19, 2024 7:19 pm