Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 1 verborgen en 9 gasten

krusty, wvema

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

problemen met buren en gemeente

Deel

Gast
Gast

problemen met buren en gemeente

Bericht van Gast op di maa 13, 2012 2:50 pm

Heb vorig jaar een pelletkachel laten plaatsen, met muurdoorvoer en een schouwke van 2 meter hoog op mijn gevel, brandt perfect, geen reuk, geen rook, echt nul,nul hinder.
Nu woon ik in een appartementsblok van 10 mensen en rara 9 mensen zeggen er geen last van te hebben maar 1 (mijn directe buur) zegt natuurlijk van wel (zijn echt moeilijke mensen, had het eigenlijk moeten weten). Ze zijn naar de gemeente geweest die mij een aangetekend schrijven hebben verstuurd waarin staat dat de gevel gemeenschappelijke bezit is en ik eerst toestemming aan iedereen had moeten vragen, ook de schouw is volgens hun niet conform de wet.
Nu volgens mijn installateur is het perfect mogelijk zonder schouw te werken en de rookgassen direct naar buiten te transporteren. Enkel het T-stuk is zeer belangrijk volgens hem. Nu is mijn vraag, kan ik het t-stuk ook binnen monteren en buiten een zogenaamd rooster plaatsen zodat het niet meer opvalt?? Spreken we dan nog van een schouw met een directe muurdoorvoer, en ben ik volgens de wet dan wel in orde? Wie o wie weet misschien een oplossing want krijg er behoorlijke stress van.

Bij voorbaat dank

Gast
Gast

Re: problemen met buren en gemeente

Bericht van Gast op di maa 13, 2012 3:06 pm

Beste,

Een schouw dient steeds bovendaks uit te monden. Met een muurdoorvoer werken is geen oplossing. Er zijn veel personen die zo een schoorsteen geïnstalleerd hebben, maar het is zo dat daar nooit iets over gezegd wordt tot iemand er een probleem van begint te maken. In Uw geval zou dit inderdaad voor problemen kunnen zorgen aangezien de gevel inderdaad gezamelijk is en iedereen toestemming dient te geven die eigenaar is voor zulk een installatie. Het heeft meestal te maken met "ontsiering van het straatbeeld". Spijtig genoeg kan je daar echt niet onder uit.

arjan.moes
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 64
Registration date : 05-02-12

Bericht van arjan.moes op di maa 13, 2012 3:27 pm

Ik zou de gok nemen en het op een rechtzaak aan laten komen, mits je installateur je met raad en daad bijstaat.

Keteltje
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 58
Registration date : 15-01-12

Bericht van Keteltje op di maa 13, 2012 3:28 pm

Raar dat de gemeente zich daar mee moeit. Meestal zeggen die toch dat dit op privé eigendom is en dat ze zich daar niet mee moeien.
Ze hebben wel gelijk met het feit dat je toestemming had moeten vragen aan de andere eigenaars om een gat in de gevel te maken.
En dekt de blokpolis wel brandschade als dit zou ontstaan door jouw kachel?
Kan je geen buitengewone vergadering bijeenroepen om alsnog toestemming te krijgen van de andere eigenaars om dat gat te maken?
Natuurlijk wel eerst zien dat die daar geen probleem mee hebben. Laughing

Gast
Gast

Bericht van Gast op di maa 13, 2012 3:53 pm

Schouw is wel niet geïnstalleerd aan straatkant maar aan achterzijde van mijn gevel, maar soit ik heb morgen een afspraak gemaakt met advocaat , die had blijkbaar nog iets achter de hand maar wou nog niet zeggen wat, ben benieuwd. cherry

bedankt

Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2531
Registration date : 06-12-11

Bericht van Fleur op di maa 13, 2012 6:09 pm

@lanza
had je toestemming van de syndicus(op papier)om daar een schouw te plaatsen,want die staat in voor het beheer van het ganse gebouw.

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

Gast
Gast

Bericht van Gast op di maa 13, 2012 6:43 pm

Neen, dat is het hem juist, ik heb liggen slapen met deze kwestie.
Alle ja ik zou nog altijd toestemming kunnen vragen aan de mede-eigenaars(heb 3/4 de meerderheid) maar dat neemt ni weg dat die schouw daar volgens de wet niet mag staan.
Zal morgen bij advocaat horen of die een oplossing heeft, laat wel weten hoe het hier afloopt.

Fleur
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2531
Registration date : 06-12-11

Bericht van Fleur op di maa 13, 2012 6:55 pm

@lanza
dien advocaat gaat juist aan uwe geldbeugel zitten ,onderling oplossen met de syndicus is de beste oplossing.

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

albert
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 54
Leeftijd : 69
Registration date : 17-05-10

Bericht van albert op di maa 13, 2012 7:17 pm

Als syndicus van een appartementsgebouw zegt de wet dat iedere verandering aan de buitengevel en algemene delen moet worden aangevraagd aan de Algemene Vergadering. Dit punt word eerst op de dagorde geplaatst, in de Algemene Vergadering word er over dit punt gestemd
het plaatsen van een punt op de dagorde wordt meegedeeld in een brief aan de syndicus en ongeveer een 2 tal maanden voor de Algemene Vergadering
Bij goedkeuring of afkeuring wordt dit genoteerd in de notulen van de Algeme Vergadering.
De Syndicus is niet bevoegd om daar een goedkeuring over te geven.
Na de vergadering kan altijd nog een mede eigenaar dit punt aanvechten bij de vrederechter
Wat de gemeente daar bij komt doen versta ik niet
En wat Fleur zegt oppassen voor Uw geldbeugel.
Veel sucses
Albert

Annejanne
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Vrouw Aantal berichten : 1227
Leeftijd : 65
Registration date : 05-07-09

Bericht van Annejanne op di maa 13, 2012 8:38 pm

Inderdaad, Fleur heeft gelijk. Niemand wordt beter met een rechtszaak: de advokaat is steeds de grootste winnaar duivel

steven
Moderator

Man Aantal berichten : 6167
Leeftijd : 40
Registration date : 29-10-08

Bericht van steven op di maa 13, 2012 10:04 pm

je hebt een schouw nodig tot boven aan het dak en hebt toestemming nodig van de medebewoners

Jef
Pelletkachel
Pelletkachel

Man Aantal berichten : 631
Leeftijd : 59
Registration date : 31-10-08

Bericht van Jef op wo maa 14, 2012 12:01 am

Hoe het wettelijk zit daar ga ik me niet over uit spreken.Maar wat Albert hier boven schrijft zal zo ongeveer kloppen.
Wat de schouw betreft je kan best stoken met een schouwke met een T stuk en een metertje hoog ik stook zo al ondertussen 3 winters probleemloos en ik weet er die zo zelfs al veel langer stoken zonder probs dus laat je hierover niet gek maken.

26 zonnepanelen Suntech 205Wp = 5330Wp
1 Omvormer SMA 5000TL-20

krusty
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2154
Leeftijd : 66
Registration date : 19-11-11

Bericht van krusty op wo maa 14, 2012 12:08 am

Als je in een appartement woont moet je altijd aan den bureau van de SYNDIC passeren!!
Opletten daarmee......je doet zomaar niet wat je wilt !!
Of je nu huurder of medeeigenaar bent maakt geen verschil.

albert
Pellet
Pellet

Bericht van albert op wo maa 14, 2012 7:56 pm

Krusty: in een appartementsgebouw zijn de mede eigenaars baas en niet de syndic, natuurlijk moeten de algemene voorwaarden van het gebouw worden nageleefd. Maar deze kunnen aangepast worden door de raad van Mede egenaars met 3/4 van de stemmen ieder appartements gebouw wordt verdeeld in duizendste dus per grootte van de oppervlakte per appartement je hebt dus 750/1000 nodig voor een geldige stemming dit word opgenomen in de notulen en deze worden getekend door de medeeigenaars op het eind van de vergadering.

albert
Pellet
Pellet

Bericht van albert op wo maa 14, 2012 7:59 pm

nog een regeltje
Een huurder heeft geen stemrecht, deze kan enkel een vraag stellen aan de eigenaar van het appartement en zo hopen dat deze dit op de Algemene vergadering ter sprake brengt

Gast
Gast

Bericht van Gast op wo maa 14, 2012 11:51 pm

Ben ook eigenaar van mijn appartement maar we zitten hier met 3 appartementen en heb ook toestemming gevraagt voor de schouw want de buitenmuren van een appartement zijn inderdaad medeeigendom.Maar ik denk dat de advocaat in jouw geval de grootste financieele winnaar word.Je kan het probleem beter met je buur proberen op te lossen.

Steven.

krusty
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2154
Leeftijd : 66
Registration date : 19-11-11

Bericht van krusty op ma feb 03, 2014 4:54 pm

Is de topicstarter met de noorderzon verdwenen..............en is er nu al na bijna 2 jaar een oplossing voor gevonden ????

Anonieme gast , je beloofde ons in bericht 7 het resultaat  te melden , of ben je terug in je winterslaap gevallen ??

account van TS is ondertussen verwijdert wegens langdurige inactiviteit, zie forumregels.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud Vandaag om 11:26 pm

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu zo dec 04, 2016 11:26 pm