Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
steven
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
pedro
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
krusty
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
Fleur
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
ss
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
jeanhup
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
Philip
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
Annejanne
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 
Maryline
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_lcapOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_voting_barOverstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet I_vote_rcap 

 

 Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptydi sep 11, 2012 10:55 pm

Goedendag,

Een tijdje geleden vroeg een buurman mij waarom wij geen pellet-cvketel hebben. Toen dacht ik daar niet zo over na. Tot ik onze energierekening zag: wij betalen (inclusief BTW) ongeveer 5500 euro per jaar aan gas. Oeps!

Nu ben ik mij aan het verdiepen in de CV-palletketels maar zie door de bomen het bos niet meer... help!

Wij hebben een huis van 350 vierkante meter, plafondhoogte is ongeveer 3 meter. Er is een goede kelderruimte precies onder de huidige CV-ketel. Wij willen ook een warmwater-vat erbij nemen.

Waar moet ik op letten?
Wat voor ketel(merk) zou geschikt zijn?
En is het echt zo dat je 30 - 40% voordeliger uit bent?
Gaat de huidige CV-ketel helemaal weg?
Kunnen de verwarmingsplaten gewoon blijven hangen?

Hoop vragen! Dank voor het meedenken!
Terug naar boven Ga naar beneden
steven
Moderator
steven


Man Aantal berichten : 5473
Leeftijd : 48
Registration date : 29-10-08

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptywo sep 12, 2012 8:49 am

Die 30 tot 40% zal misschien straf zijn, maar je zal wel besparen.

de radiatoren die je nu hebt kunnen blijven hangen. Er zijn heel veel verschillende merken van ketels: Okofen, Viessmann, Saint Roch, ....

Je kan hier ook sanitair water van aftappen. Een degelijk buffervat is zeker aan te raden.


Kijk hier eens bij de merken: https://pellets.forummotion.com/c2-pellet-cv-ketels-branders



Mvg,


Steven

_________________
Edilkamin Pellbox SCF
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.formmotion.com
Gast
Gast
Anonymous



Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptywo sep 12, 2012 6:52 pm

Zoals Steven, al zij, er zijn vele verschillende merken. Je kijkt best welke verdelers er in jou buurt zitten.
De oppervlakte is geen probleem, een goede installateur kan het juiste vermogen voor je berekenen. Voor zo'n oppervlakte werk je best ook met een buffervat, eventueel gecombineerd met warm water.
Kijk ook eens rond hier op het forum er is heel wat informatie te vinden.

Succes

Gisse
Terug naar boven Ga naar beneden
grossard.rob
Admin
grossard.rob


Man Aantal berichten : 900
Leeftijd : 41
Registration date : 18-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyvr sep 14, 2012 11:00 pm

5500 aan gas? amai m'n ...

Hoe zit het dan met de isolatie, daar haal je veel meer uit en krijg je in sommige gevallen nog veel van terug.
Verlies vloer 10 a 15%
Dak 30%
Muur en ramen 15 a 25%

Ik heb nu noch vloerisolatie nog spouwmuurisolatie,
maar tocht geëlimineerd en nageisoleert. Ramen vervangen, daken geisoleerd 18dik, en sectionaalpoort geisoleerd.
Verbruik nu 7000kwh gas en 12500 kwh pellets (= 2250kg, 5kw per kg gerekend) op jaarbasis.

Voor isolatie 23600kwh gas en dan wegwerpbare palletten en nog een zak kolen per 3 dagen a 9€ per zak.
En dan hadden we het comfort van nu niet eens.

Op isolatie kan je hard op besparen en zelfs meer dan een kostelijke omschakeling naar pellets.
Een edilkamin ottowa zal ongeveer 4900€ kosten ongeplaatst zonder silo, die erbij nog eens 1500€.
Het zal zeker een groot deel besparen, maar de goedkoopste energie is diegene die je niet verbruikt.

De brander wordt gewoon vervangen en de vertrek en aankomstpunten zullen gewoon naar de hoogtes van de nieuwe ketel aangepast worden. Radiators blijven gewoon hangen.

SWW moet je voor oppassen, want ookin de zomer moet je ketel hiervoor draaien.
En dat neemt toch wat tijd en pellets in beslag. Meermaals opstarten geeft misschien koekvorming etc..
Continu draaien heeft een verhoogt verbruik.
(Ik zet zelfs de waakvlam uit op mijn ketel daar ik toch geen sww via de heteluchtketel krijg)
Heb je een aparte warmwaterboiler op elektriciteit zou ik deze houden. (of richting warmtepompboiler gaan 1/3 van het verbruik)

Dat is het enige nadelige aan een pelletketel volgens mij.
Wanneer ik mijn heteluchtverwarming buitengooi wordt dat een pelletketel, want van pellets ben ik zeer tevreden.
Ik heb de voorraad, de kachel, maar geen radiatoren of vloerverwarming in huis.
Nu doet een kachel (edilkamin moon)90% van al het werk, de traditionele houdt de boel 's nachts boven de 15 graden.
Ik zou het je zeker WEL aanraden, maar met dergelijk verbruik moet je je eerst andere vragen stellen denk ik.

Met vriendelijke groeten

Grossard Rob


_________________
Mcz Aki Hydromatic 18m2
Edilkamin Moon 11KW Te Koop
Pellets: Verschillend onder 4€

12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

Dj-Sets (House)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://soundcloud.com/tripple-d
Gast
Gast
Anonymous



Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyza sep 15, 2012 6:24 pm

Het probleem dat Rob vermeld voor het sanitair warm water, heb je niet wanneer je naar een iets duurdere modulerende ketel gaat. Mijn ketel bijvoorbeeld zal alleen ontsteken wanneer er warmte gevraagd wordt. In de zomer normaal enkel voor warm water. Van koekvorming heb ik nog geen last gehad.
Momenteel staat ook bij mij de ketel volledig uit, daar ik sinds kort een zonneboiler ingebruik genomen heb.
Gisse
Terug naar boven Ga naar beneden
grossard.rob
Admin
grossard.rob


Man Aantal berichten : 900
Leeftijd : 41
Registration date : 18-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyza sep 15, 2012 8:45 pm

Gisse, dan is je SWW toch gescheiden?
Welke naverbranding heb je op de zonneboiler, niet je pelletketel daar hij uitstaat.
Nu weet ik wel dat je opbrengst van de zon dan bijna volledig of volledig gedekt wordt.
Maar wanneer je dan water wilt moet hij telkens opspringen en de ketel toch eerst op temperatuur brengen?


_________________
Mcz Aki Hydromatic 18m2
Edilkamin Moon 11KW Te Koop
Pellets: Verschillend onder 4€

12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

Dj-Sets (House)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://soundcloud.com/tripple-d
wakuwaku
Pelletje
Pelletje
wakuwaku


Man Aantal berichten : 35
Registration date : 17-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyza sep 15, 2012 11:17 pm

Wij zijn sinds vorige week over op een pellet cv ketel van Edilkamin, de 33kw Atlanta. We hebben er een buffer van 1000 liter met 200 liter sww ingebouwde boiler.

Installatie binnen 1 dag, incl afbraak oude boiler, mazoutketel had ik zelf al verwijderd.

Ketel ingesteld op 's-avonds tussen 17-19 uur en 's-nachts tussen 5 en 7 uur. Dus zowel 's-morgens als 's-avonds maximaal rendement.

We hebben 3 kinderen, douchen 's-morgen en 's-avonds geen probleem, veel beter dan met onze boiler.

Verbruik pellets ongeveer 4 kilo per dag en een constante water temp tussen de 50 en 60 graden.

Nu het kouder wordt ook de cv 's-avonds aangezet, heb niet extra moeten bijverwarmen, 's-avonds alles lekker op 22 graden, de thermostaat schakelt alleen een pompje in die vervolgens het water uit de buffer gaat rondpompen.

Dus ook in de zomer zal het sanitair water goedkoper op temperatuur blijven dan met een electrische boiler.

De Edilkamin ligt qua prijs veel scherper dan overige merken, maar is erg degelijk uitgevoerd, met afstandsbediening die tevens als thermostaat kan dienen.

Gas was voor ons geen optie omdat de aansluiting bijna net zo duur was als de pellet installatie, maar dan hadden we wel 20 meter oprit moeten opengooien.



Laatst aangepast door wakuwaku op zo sep 16, 2012 12:13 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31576
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyza sep 15, 2012 11:35 pm

wakuwaku gefeliciteerd met de cv, hoe gebeurt de pelletaanvoer naar de brander?

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
wakuwaku
Pelletje
Pelletje
wakuwaku


Man Aantal berichten : 35
Registration date : 17-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyzo sep 16, 2012 12:09 am

Gewoon met een worm zoals onze pelletkachel. 100 kg in reservoir.
Terug naar boven Ga naar beneden
boxke
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje
boxke


Aantal berichten : 223
Registration date : 18-10-10

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyzo sep 16, 2012 9:21 am

Wakuwaku,
4 kg is wel behoorlijk veel voor warm water alleen in de periode dat je geen cv warmte nodig hebt; 4kg pellets = 20kWh; Zelf heb ik ook een gezin met 3 grote kinderen en het verbruik van de elektrische boiler op zuiver nachttarief wordt wekelijks genoteerd; Ik heb daar een gemiddelde op van 4,8kWh. De ene zijn waterverbruik is de de andere niet - toegegeven - maar de pelletketel aanlaten in de zomermaanden voor SWW vraagt veel energie omdat je telkens die 1000l buffer opwarmd.
In de veronderstelling dat je warmwater verbruik het dubbele zou zijn van het onze (zelden 2 douches per dag), dan zitten we in kostprijs gelijk: 4 kg pellets = 93 cent, 4,8kWh nachttarief (meterkost inclusief) = 9,5centx4,8= 46 cent.

Gr,
Boxke
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyzo sep 16, 2012 10:43 am

@ Rob, naverwarming gebeurt door de pelletketel. Deze staat in principe ingesteld om 1 x per dag bij te warmen tussen 19 en 20u indien nodig(wanneer boiler onder de 40° zakt), maar op dit moment is dit totaal niet nodig, de zon staat volledig in voor de verwarming van mijn zonneboiler 4OOl. Vanmorgen om 8u was het water nog 62°.
Terug naar boven Ga naar beneden
grossard.rob
Admin
grossard.rob


Man Aantal berichten : 900
Leeftijd : 41
Registration date : 18-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyzo sep 16, 2012 10:52 am

Gisse
Maar dan is het probleem van in de zomer bij jou geelimineerd.
Want je hebt dan zoals ik aangaf een apart circuit voor SWW.
Pas wanneer je rendement van de zonneboiler zwaar onvoldoende is , zal het ook al tijd zijn om bij te stoken.
Mij is altijd verteld dat een ketel minstens al een 1u nodig heeft om op te starten naar temperatuur,
vooraleer hij aan het SWW begint.
Nu zijn er wel al met een extra buffervat die die tijd al serieus inkorten.

_________________
Mcz Aki Hydromatic 18m2
Edilkamin Moon 11KW Te Koop
Pellets: Verschillend onder 4€

12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

Dj-Sets (House)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://soundcloud.com/tripple-d
wakuwaku
Pelletje
Pelletje
wakuwaku


Man Aantal berichten : 35
Registration date : 17-04-12

Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Emptyzo sep 16, 2012 4:14 pm

Boxke
Inderdaad met uitsluitend nacht tarief ben je ook redelijk voordelig uit met een boiler, maar je hebt wel het nadeel dat als ie leeg is je hem niet even aan kunt zetten.

Van die 4 kg stoken wij ook, zou de installatie 1 maand eerder in gebruik genomen zijn, dus vollop "zomer", dan zou de kachel maar 1 keer aangaan en de buffer doet de rest.

Zoals bijv na een dag als vandaag, mooi weer, timer gezet op alleen 's-morgens, dan verbruik ik 2 kilo schat ik.

We zijn ook voor comfort gegaan, onze boiler van 150 liter was te klein, we douchen vrij lang en zeker ik want ik zit met gewrichts problemen en dan is een lange hete douche heerlijk. Nu hebben we constant een boiler van 200 liter die heerlijk op temperatuur blijft.

Ik ben ervan overtuigd dat een gezin dat minder douched wel toe zou komen met een opwarming van 1x per dag.

ook wil ik de pellet toevoer van AUTO afhalen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik moet nog eens in de handleiding duiken.

We hebben de installatie nu 1.5 week draaien dus is het nog wat experimenteren met instellingen. Als het goed is zou door het gebruik van een buffervat het pelletverbruik 30% lager liggen dan zonder buffer.

Nadat ik de parameters van mijn pelletkachel ook wat had veranderd is die ook veel zuiniger geworden.

Ik zal zien hoe het morgen gaat, met 1 opwarming per dag, to be continued...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet   Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Overstap van CV-ketel op gas naar CV-Pellet
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» stookolie ketel vervangen door een pellet ketel
» pellet ketel
» pellet cv ketel elektromet

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Pellet CV ketels + branders :: Pelletketels algemeen-
Ga naar: