Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 3 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

eddy1, Geert, hermanos

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

temperatuur rookgas

Deel

jeanhup
    verkoper

Aantal berichten : 1473
    Registration date : 18-11-09

Re: temperatuur rookgas

Bericht van jeanhup op vr dec 13, 2013 8:48 am

Fleur: dat klopt maar dat wat op het CE-label staat is het optimum. Dus als je met echte pure dennenhouten DIN+ pellets stookt, een schouwtrek hebt van 10-12 Pa (bij warme schouw) en niks aan de parameters verandert, zou je hetzelfde vermogen, rendement en rookgastemperatuur moeten kunnen halen als op het label staat.

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2534
    Registration date : 06-12-11

Bericht van Fleur op vr dec 13, 2013 9:38 am

dat is het hem juist jean,vroeger nam ik ook die redenering aan,maar sedert ik nu verschillende pellts heb uitgetest kom ik tot een ander besluit.
    wat op die zakken vermeld staat klopt niet altijd ,heb zelfs mijn grootste twijfels dat het zuiver naaldhout is ,tenzij er een enorm verschil moet bestaan tussen naaldbomen (600 soorten)
    ofwel mengen ze toch andere zuivere houtsoorten ertussen en heb ik het hier NIET over brol ,afval of wat dan ook.

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

wvema
    Pelletje
    Pelletje

Man Aantal berichten : 23
    Registration date : 10-12-13

Bericht van wvema op vr dec 13, 2013 10:27 am

Bij mijn (helaas nog niet geplaatste   Mad  ) Boxtherm60 is dat volgens het instructieboekje:
    Temperatuur rookgassen in uitgang bij Max. 140 °C
    Temperatuur rookgassen in uitgang bij Min. 65 °C

alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 207
    Leeftijd : 47
    Registration date : 08-05-13

Bericht van alainvanackere op vr dec 13, 2013 11:17 am

mijn kachel momenteel op P2 96°

Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets

hawkz
    Starter
    Starter

Man Aantal berichten : 12
    Registration date : 16-11-12

Bericht van hawkz op vr dec 13, 2013 11:49 am

@fleur

rookgastemperatuur kan je verhogen en verlagen via pellet toevoer indien de vlam te hoog/min wordt extractie motor iets hoger/lager gezet.

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Bericht van Fleur op vr dec 13, 2013 12:21 pm

@hawkz
    dan klopt jou redenering ook niet,alles hangt te veel af van andere faktoren,uitlaat en in het bijzonder het soort pellets
    er is werkelijk een TE groot verschil in de kwaliteit en de warmte-afgifte van de pellets die je gebruikt
    met de pellet toevoer te verhogen regel je eigenlijk de warmte-afgifte ,ik verander nooit de extractie, de rookgastemperatuur stijgt dan iets naarmate de hoeveelheid brandstof (pellets)je toevoegd...........maar te veel pellets toevoegen betekent ook grotere hitte van de kachel die in veiligheid springt.(pellet toevoer word stopgezet)

hawkz
    Starter
    Starter

Man Aantal berichten : 12
    Registration date : 16-11-12

Bericht van hawkz op vr dec 13, 2013 1:04 pm

@fleur

Redenering en testen is van buurman (hij is daar al 5 dagen aan bezig), ik hou het in de gaten in de hoop iets slimmer te worden Smile

Testen worden gedaan met altijd de zelfde pellets, als ge pellet toevoer teveel verhoogd wordt vlam veel hoger en blijft je verbranding niet goed (zeer zwarte ruit) gevolg dat je moet bijstellen van extractiemotor of kachel valt in veiligheid zoals je zegt.

Ikzelf probeer gewoon te weten te komen of de rookgastemperatuur echt invloed heeft op warmteafgifte van kachel, als ik mijn kachel op fabriek instellingen is verbranding niet goed (zwarte ruit - hoge vlam). Als ik men pellet toevoer verminder is verbranding heel goed maar gaat rookgastemperatuur een heel stuk naar beneden bijgevolg dat ik de indruk heb dat warmteafgifte ook minder is, kan maar een gevoel zijn. Het is niet gemakkelijk om zeker te weten, de ene dag is het kouder als de andere het zit hem in veel factoren hé.

Hou jullie op de hoogte als ik slimmer wordt van de buurman zijn bevindingen Laughing 

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

meer warmte bij hogere temperatuur rookgas ?

Bericht van Fleur op vr dec 13, 2013 1:13 pm

hawkz shreef :als ge pellet toevoer teveel verhoogd wordt vlam veel hoger en blijft je verbranding niet goed (zeer zwarte ruit) gevolg dat je moet bijstellen van extractiemotor

dan heb je een groot probleem met je uitlaat (schouw) volgens mij

dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

Bericht van dxnature op vr dec 13, 2013 3:44 pm

@hawkz

Ik regel meestal de kachel bij naar rendement. Ik zorg dat het verschil tussen rookgas temperatuur en uitgeblazen temperatuur (ventilatiewarmte) zo groot mogelijk is. Het is dus de kunst om de temperatuur die de kamer in blaast hoog is een de rookgas temperatuur laag. Ze hangen beide aan mekaar vast door de optimale verbranding die kan worden ingeregeld als je weet waar je mee bezig bent. Het belangrijkste gegeven hierin is METEN! Niet met de natte vinger werken. Koop een IR temperatuur meter en je kan evalueren anders kom je er nooit.

Het spreekt voor zich dat je wel hoeft te verstaan hoe het verbrandingsproces van je kachel werkt en dat je daarbij alle stappen noteert samen met de verkregen resultaten. Werk spat voor stap en geen tal van parameters tegelijk. Ik was dertijds begonnen met P1 te optimaliseren en als dat gedaan was verder te gaan met de andere P standen. Meten is weten, de gulden regel van de meet- en regel technici. De weg is lang maar het resultaat o zo mooi.

Succes!

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 196
    Registration date : 12-06-13

Bericht van janus_wago op vr dec 13, 2013 4:19 pm

dxnature schreef:Ik regel meestal de kachel bij naar rendement. Ik zorg dat het verschil tussen rookgas temperatuur en uitgeblazen temperatuur (ventilatiewarmte) zo groot mogelijk is. Het is dus de kunst om de temperatuur die de kamer in blaast hoog is een de rookgas temperatuur laag.

Spreek je je zelf hier nu niet tegen?
    Een lage rookgas temp. en hoge uitblaastemp. houdt toch in dat het verschil tussen beide klein is?

dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van dxnature op vr dec 13, 2013 5:24 pm

Neen, je rookgas temperatuur laag en uitblaas temperatuur (ventilator) hoog, letterlijk. Het is de kunst om zo weinig mogelijk temperatuur naar de schouw te sturen en zoveel mogelijk naar je woonkamer. Logisch toch, of niet soms. Of wil je de warmte van je kachel niet benutten? Ik neem weinig rekening met wat de display van de kachel aangeeft maar meet op de rookgas afvoerbuis en aan de ventilatierooster met een IR meter de temperaturen op. Dit is voor mij de, bijna reële waarheid waar ik kan op rekenen. Nooit op de kachelruit meten want die geeft reflectie voor een IR meter waardoor je meting fout is.

Als dat verschil klein is heb je te veel verlies. Dit verschilt van kachel tot kachel.

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op vr dec 13, 2013 6:39 pm

Sorry, maar ik kan je niet volgen  Question 
    Je houdt je rookgas zo laag mogelijk?
    Maar de temperatuur van de lucht naar je kamer zo hoog mogelijk?

Dan is het verschil tussen die 2 toch klein?

Ik log hier de rookgas temperatuur constant en zie dus in een grafiek het verloop ervan.

Maar er zijn per dag verschillen die ik "nog" niet kan verklaren.

dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van dxnature op vr dec 13, 2013 7:17 pm

Denk dat we beide een beetje naast mekaar aan het praten zijn. Allereerst is er het rendement van de rookgas kanalen die zoveel mogelijk warmte recupereren om ze de in te huiskamer te sturen. Daarnaast regel je de snelheid van de rookgasextractor in direct verband tot de optimale verbranding zodat men alles uit de pellets kan halen wat er van energie in zit. Een klein voorbeeldje. Als je de rookgasextractor te snel laat draaien ga je een hoge flue temperatuur krijgen maar je pellets zijn te snel opgebrand. Bij een overwegend hardhouten pellet gaan die wel meer temperatuur geven als ze te snel opbranden verliezen deze te veel energie omdat hardhout langer een bepaalde temperatuur kan aanhouden dan naaldhout pellets door de hogere densiteit van de materie. Hier zet men best de rookgasextractor trager, maar ook niet te traag omdat je anders door een te slechte verbranding een vuile kachel en schouw krijgt. Het is dus echt zoeken en dan spreken we nog niet over de exemplarische verschillen tussen de pelletmerken en de continuiteit van hun produkt.

Er zijn steeds verschillen daar een pelletkachel nooit lineair brand en ze up's en down's in het vlammenspel geven. Ook de schouw trekt niet altijd even hard door de verschillen van de schouwtemperatuur en de wind buiten. Je moet voor dit alles dus tijd nemen om een goede afstelling te bekomen. Er zijn veel variabelen vandaar dat je er soms moeilijk een touw kan aan knopen.

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op vr dec 13, 2013 7:35 pm

Ik heb hier nu 3 dagen achter elkaar hetzelfde weer, geen wind en 10°c ideaal om te testen dus.
    Ik schrijf alleen waardes op en hoop zo een verband te vinden tussen temperaturen,flow, en snelheden van ventilators.
    Zie:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Bericht van Fleur op vr dec 13, 2013 8:31 pm

na de eerste vrieskou deze week

3 winters met badgerpellets : pellettoevoer op 00
    vorige winter xylets van total: pellettoevoer op -10
    deze winter met de flammi s : pellttoevoer op +10

zonder veranderen van extractie -- optimale verbranding --zelfde stralingswarmte

curleo
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 131
    Registration date : 09-03-12

Bericht van curleo op za dec 14, 2013 10:55 am

ik denk dat de afgelegde weg van de rookgassen hier ook een rol in spelen.
    schat dat die bij mijn kachel nog geen 1meter moeten afleggen, eer die de kachel verlaat(laag model), dus zowiezo hogere rookgastemp, en waarschijnlijk dan ook minder rendement?, maar het is dan wel weer een gietijzeren brandkamer die toch een betere stralingswarmte geeft dan pakweg plaatstaal, niet?

wel een interessante (home)studie

curleo

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op za dec 14, 2013 11:13 am

Het rendement van de Brio is ook +/- 90% dus niet veel verschil met andere kachels.
    Gietijzer is dikker en houd de warmte daardoor beter vast dan plaatstaal.
    Maar of er verschil is qua stralingswarmte?

Kun je nergens vinden op de CE verklaring van je kachel hoe hoog de rookgastemp. is?
    Of zelf eens meten of je sensor wel juist aangeeft?

vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 62
    Registration date : 10-11-10

Bericht van vinnus1 op za dec 14, 2013 12:17 pm

Wat hier soms verteld en geschreven word,denk ik soms dat ons klein Belgie heel veel profjes heeft.
    Mijn ervaring is,dat iedere kachel verschillend reageert ,schouw,inlaat bij koud weder inlaat binnen,juistheid van de sensoren,enz.
    Ik weet zeker dat er niet genoeg verbranding in de verbrandingskamer aanwezig is,of deze is niet zuiver,vuile ruiten,oranje vette vlammen dan ben je niet goed bezig.
    Indien je het rendement verhoogd en  de kachel brand perfect zal automatisch de schouwtemp. verhogen en ook P1 neem dat van mij aan,dan mag je van mij dit een  maand op papier schrijven en prutsen.

Er is maar één iemand die dit perfect kan regelen en dat is een GOEDE installateur die er een speciaal koffertje voor heeft en schouwtrek kan meten vacuum in de verbrandingskamer enz.
    Iemand die geen voelbare metingen kan garanderen kan nooit een kachel voor 100% afstellen.
    Maar één ding weet ik zeker schouwtemperatuur is gelijk met rendement,hoe meer rendement,hoe hoger de schouwtemperatuur. En zelf altijd de prof. willen spelen is ook altijd niet goed.

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op za dec 14, 2013 12:36 pm

Maar één ding weet ik zeker schouwtemperatuur is gelijk met rendement,hoe meer rendement,hoe hoger de schouwtemperatuur. En zelf altijd de prof. willen spelen is ook altijd niet goed.

Hierin kan ik je niet volgen?
    Want het is juist andersom.
    Neem bv een openhaard, deze heeft een enorme schouwtemperatuur en een laag rendement.

Het rendement wordt alleen bepaald door de hoeveelheid energie die je in de kachel stopt.
    En de hoeveelheid energie die de de living ingeblazen wordt.

Verder wil ik helemaal geen profje spelen, mar gewoon begrijpen hoe de kachel werkt en wat de beste afstelling is.
    In bericht (5) schreef ik trouwens al dat het niet goed te doen is zonder een testopstelling.

Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Bericht van Fleur op za dec 14, 2013 12:36 pm

affraid ik heb een kachel staan met 6 meter uitlaatbuis waarvan 4 meter binnenshuis die zen warmte kan afgeven aan de ruimtes waar die doorloopt ,de laatste 2 meter zijn door het dak en iets daarboven......van rendement gesproken

als je aan 10 installateurs dezelfde vraag stelt sta je soms verbaasd hoeveel verschillende antwoorden je krijgt.......hoewel ik ook geen prof ben !!

trouwens......zou dat forum hier wel bestaan zonder al die profjes...... rollen 

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op za dec 14, 2013 1:10 pm

Juist Fleur, de rookgassen moeten zo koud mogelijk door de schouw naar buiten.
    Dat is toch logisch.

De condenserende gaskachel werkt ook met dat principe, afkoelen van de rookgassen.

Maar je moet natuurlijk wel voldoende trek overhouden om een goede verbranding te bekomen.
    Dus er zit een beperking aan het afkoelen van de rookgassen.

dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van dxnature op za dec 14, 2013 2:00 pm

Janus, uiteraard is er een beperking aan het afkoelen van de rookgassen en de situatie van Fleur is zo goed als ideaal, dat deden ze in de oudheid ook zoals ik me herinner van bij mijn grootvader met zijn "Leuvense stoof". Heb hier ook een aantal meter binnenbuis aan de kachel. Trouwens ik heb je een poosje geleden PM verstuurd omdat niet alles on topic was.

dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Bericht van dxnature op za dec 14, 2013 2:39 pm

@vinnus1
    Je hebt overschot van gelijk met je stelling maar je schiet een belangrijk item voorbij.

1- Waar zijn die GOEDE installateurs met dat "speciale koffertje". Ik heb ze nog nooit gezien. Zelfs diverse interventies van de technische dienst van een bekend en gerenomeerd kachel importeur hadden zo'n koffertje niet bij en heb hen er zelfs attent op gemaakt dat ze bepaalde zaken niet konden meten zonder specifieke apparatuur, waarna men een week later terug kwam om te meten waaruit bleek dat er effectief iets aan de hand was met de kachel. Wie ben ik nu als klant, die technisch vrij goed op de hoogte ben door mijn beroepsverleden doch in een andere sector, om een hersteldienst daarop te wijzen hoe ze hun werk moeten doen. Met deze wil ik nu niet stellen dat er geen goede technici rondlopen, doch ze zijn zeer schaars.

2- Om deze "tekortkoming" te compenseren zoeken klanten naar een oplossing en komen er vele op dit forum terecht want ze zoeken oplossingen voor hun problemen waar ze mee blijven zitten.

Dat er door deze scheefgetrokken situaties soms onwaarheden opborrelen is onvermijdelijk en de profjes waarover je schrijft zijn ook het gevolg van al die onzekerheden omdat ieder zoekt naar oplossingen binnen hun eigen logica. Ik kan zoals ieder ander ook verkeerd zijn met een stelling die ik in neem. Als de sector zijn blazoen eens zou willen oppoetsen zou dit al een hele verbetering zijn. Er is in het verleden al frekwent over deze materie geschreven als je even rond zoekt.

Mea culpa als ik verkeerd ben.

vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 62
    Registration date : 10-11-10

Bericht van vinnus1 op za dec 14, 2013 2:52 pm

dxnature,

In het geen je schrijft deel ik volledigen je mening,is weeral zo dikwijls gebeurd dat ik me verkeerd uit druk,waar ik me voor verontschuldig.

Gast
    Gast

Bericht van Gast op za dec 14, 2013 3:18 pm

Even als tussendoor info in dit lezenswaardige topic, niet iedereen kan zich evengoed uitdrukken op een computer en dat is absoluut niet erg want een ontvanger mag best wat moeite doen om de boodschap te vatten.

Ik moet sommige dingen ook wel eens meerdere keren lezen om te begrijpen wat er precies bedoeld wordt en meestal lukt dat prima. We hebben op het forum liever een oprechte visie die wat moeizaam geformuleerd is dan een briljant klinkend zwamverhaal.

Ik constateer dat jullie het in principe goeddeels eens zijn en dan denk ik dat de onderbouwde visie over "verkopers" belangrijker is dan de wijze waarop je het formuleert. Ik vind het een goede informatie welke op feiten is gebaseerd en welke in ieders belang is.

janus_wago
    Pellet
    Pellet

Bericht van janus_wago op za dec 14, 2013 5:58 pm

Nu hou jullie vast, ik ben de hele middag aan het testen geweest op P3
    (rooster = temp. uitblaaslucht)
    rookgas = 142° bij pellets -30% rooster is dan 50° (was enigste instelling dat hij niet lekker brand)
    rookgas = 150° bij pellets -30% toevoerlucht-30% rooster is dan 58°
    rookgas = 173° bij pellets  0%   toevoerlucht-30% rooster is dan 63°
    rookgas = 199° bij pellets +20% toevoerlucht-30% rooster is dan 74°

nota: toevoerlucht hangt ook van de schouwtrek af en is in de praktijk dus wat variabel
    Met deze cijfers ben ik aan het rekenen gegaan.
    Ik heb op P3 een vermogen van 5,15kW
    Ik heb dus 73° en rooster van 63° als 5.15kW aangenomen.
    Lucht uit schouw 15m³/h
    lucht in living 399m³/h
    Ik kom op de volgende rendementen:
    Rookgas 199° rooster 74° = 85%
    Rookgas 173° rooster 63° = 83%
    Rookgas 150° rooster 58° = 83%
    Rookgas 142° rooster 50° = 80%

Uit deze berekening lijkt het dus dat het rendement van de kachel iets stijgt als de rookgassen warmer worden.
    Maar ik hou dan nog geen rekening met het aantal pellets.
    Daar ga ik nu aan rekenen  Laughing

Edit: ipv rendement kan je het misschien beter de verhouding noemen tussen energie door schouw en energie in living.

Laatst aangepast door janus_wago op za dec 14, 2013 6:07 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : edit toegevoegd)

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud Vandaag om 5:00 pm

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu do dec 08, 2016 5:00 pm