Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 10 gasten

bertus


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+14
jeanhup
grossard.rob
gertdc
Maggy
steven
pedro
stef123
paularis
Dan12
nick1
goldwing
erwin
krusty
Sele
18 plaatsers

    bocht van 45° naar beneden als schouw?


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31399
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin do 8 mei 2014 - 0:13

    sele,

    bedankt voor de feedback, ik ben zeker dat de kachel nu brandt zonder een wiebelende vlam bij het minste zuchtje wind.
    maar vooral veel veiliger - zonder kans op rookgasterugslag - dan met het gedrocht van bericht 3 dat elite-fire erop propte.

    zijn ze hem al komen afstellen op de nieuwe schouw, ik denk dat de rookgasfan nu wel de helft trager kan draaien  Wink
    Sele
    Sele
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 38
    Registration date : 25-11-12

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Sele do 8 mei 2014 - 8:59

    neen die hebben we niets laten weten,om dat we er toen ook al zelf wat mee moesten spelen,
    maar goed dat je dit zegt,als ik hem nog eens op zet zal ik het wat aanpassen Smile
    we kunnen wel niet alles aanpassen,want er is een code voor nodig, maar zoals pellets toevoer en luchtafvoer kan ik wel aanpassen..
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast ma 5 okt 2015 - 13:43

    Bij ons staat sinds afgelopen week vrijdag dus ook een pelletkachel met hetzelfde pijpje als in de 3de post alleen in het zwart. Na hier gelezen te hebben heb ik de installateur maar eens gebeld. En die beweert dat hij er zo al vele heeft geplaatst. Hij was niet blij toen Ik zei dat hij moest terug komen omdat dit het toch niet was gelijk de opstelling nu was.
    Ik heb de vrijdag s'avonds in de buiten gestaan en ik zag uit het pijpje gloeiende Assen of iets dergelijke komen. Dit had hij nog nooit gehoord. En daarom hebben we besloten om dubbelwandige buis te plaatsen. Ah ok ja maar nu moet ik nog 2 maal tot bij u komen 1 maal voor op te meten en nog eens voor het installeren hiervan. Dan vraag ik of hij de buis in het zwart dubbelwandig heeft, begint hij dat is nog duurder.
    Nu wij gingen verder op de installateurs hun ervaring. Maar nu weten we het zelf niet meer het vertrouwen is wat zoek.  Als die schouw hoger uitkomt is er dan nog zo de geur van verbranding waarneembaar? En komen er dan nog gloeiende deeltjes uit de schouw, daar rechts van de schouw een epdm dak van de veranda ligt ?
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van harrielok ma 5 okt 2015 - 14:21

    De geur van verbranding zal nog waarneembaar zijn.
    Gloeiende deeltjes echter nihil.
    Is de installatie niet van te voren besproken.
    Zwart dubbelwandig is in de regel 25% duurder


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin ma 5 okt 2015 - 15:03

    @bcolemont: welke kachel heb je en welke installateur heeft vrijdag dat omgekeerde schouwpijpje zo geplaatst?
    test eens of de kachel wel uitvalt als je het deurtje opent of achteraan de luchtinlaat afsluit.
    misschien heeft die dozenschuiver in het geniep wel de veiligheidsensor van de luchtstroom uitgeschakelt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast ma 5 okt 2015 - 16:05

    De installatie is wel op vooraf besproken maar ging niet zo als wij dachten. Wij wilden de kachel schuin in een hoek plaatsen en de pijp vanboven er uit laten komen en dan aan het plafond door de muur naar buiten en daar een pijpje of sluithoed.
    Maar aangezien er een raam staat in de buurt zagen ze dit niet zitten wegens roetbeslag. En toen kwamen ze af met de oplossing dwars door de muur en een 45 graden buisje naar beneden.

    Het gaat hier om een Edelkamin Kikka. Ik ga hier nog geen namen plaatsen, ik ga eerst zien hoe dat alles opgelost gaat worden.
    Volgens de installateur valt ze uit als ik de deur langer dan 5 seconden open doe  terwijl ze brand. Heb dit nog niet geprobeerd.
    Wel is ze in het weekend plots zonder stroom komen zitten tijdens werking en toen was het een zwarte rook wat eruit kwam.
    Kan dit dat ze door deze opstelling ook meer lawaai maakt omdat ze echt de rookgassen moet uitblazen en dit met een schouw minder is door de onderdruk ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin ma 5 okt 2015 - 19:48

    "En toen kwamen ze af met de oplossing dwars door de muur en een 45 graden buisje naar beneden."

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 1217ors

    als de wind eens op dat buisje zit wordt uw kachel een potentieel CO gevaar in huis.
    hij kan dan inwendig zelfs oververhitten als de warmte niet voldoende weg kan.
    maar ach, wat kan uw verkoper dat toch allemaal schelen.


    houd ons op de hoogte of het opgelost geraakt, dan kunnen we daarna de award "edilkamin prutser van het jaar" uitreiken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van ponneke ma 5 okt 2015 - 23:30

    Jammer, had graag het "schokkende beeld" gezien Erwin.... Laughing


    _________________
    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Lesje_10

    Ik ben geen postorderbedrijf
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin ma 5 okt 2015 - 23:35

    dat hij eerst maar zorgt dat die omgekeerde straalpijp daar weg is en [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] tekst uit zijn hoofd kent.
    als hij de award eerder krijgt zou hij kunnen denken dat het een beloning is voor zijn goede vakmanschap...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast di 6 okt 2015 - 9:31

    Ik blijf dit soort berichten met verbazing lezen. Zijn de mensen, kopers in dit geval nu echt zo dom? De mensen die dit plaatsen interesseert het niets,gaat alleen maar om verkopen.
    Internet staat vol met wat wel en niet, zo ook dit forum. Plenty info over kachels/kachelpijpen en schoorstenen.Iedereen zoekt tegenwoordig het net af als men wat wil weten of al het alleen maar voor de laagste prijs. De mensen kijken schijnbaar niet verder als de kachel hoog is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin di 6 okt 2015 - 10:27

    ver kijken is zelfs niet nodig, de schouwvoorschriften van edilkamin staan vooraan in de handleiding van de kikka:
    minimum 1,5 meter, minimum tot boven de goot en buiten dubbelwandig...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Fleur di 6 okt 2015 - 15:39

    bcolemon schreef ;Wel is ze in het weekend plots zonder stroom komen zitten tijdens werking en toen was het een zwarte rook wat eruit kwam.

    dit kom je dan tegen als er GEEN schouwtrek is......pardon....als er helemaal geen schoorsteen is !!!


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast di 6 okt 2015 - 20:37

    Ale ze zijn vandaag hier geweest. En ze hebben prijs gemaakt voor dubbelwandige inox schouw. En de prijs komt neer op 1575 euro all in 6% btw.
    Het is al bij één 4,75m buis en 2 bochten van 45 graden plus een t stuk potje en een kopstuk (hij had er een naam voor maar het schiet me niet meer te binnen) maar geen regenkap want anders staat water in de buis bij regen zei hem. Het was van een duits top merk Raape of zoiets ? ik vind het niet terug op internet.
    De schouw moest 1,5 m boven de nok uitsteken omdat ze kort bij de veranda staat en dat zou de EPDM daarop kunnen aantasten wegens de zuurte van de assen ?

    Wij hadden ze graag in het zwart gehad om dat we pas een leefveranda aangebouwd hebben en dan daar een inox buis tegen dat steekt wat af.
    Er kwam dan nog eens 40% boven op als ik ze gelakt wil hebben in eender welke ral kleur.
    Is deze prijs correct ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin di 6 okt 2015 - 20:59

    op deze site staan prijzen van zwarte DW buis 80/130:
    Tstuk met dop, 5m buis, 2 bochten van 45°, trekkap erop en wat beugels komt rond de 800€ voor materiaal, btw in.

    maar de buis hoeft volgens mij geen 1,5m boven de nok van het huis, 1 m boven de goot of 1e dakpan die je tegenkomt is voldoende.
    er zijn toch genoeg platte daken in epdm met een schouwbuis van 1 meter in het midden erop...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty pelletkachel schouw gaat naar beneden?

    Bericht van Gast di 6 okt 2015 - 21:34

    Zou ik dit zelf kunnen plaatsen ? Moeten er dan nog instellingen gewijzigd worden door de installateur aan de kachel ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin di 6 okt 2015 - 21:49

    als je de buis bij inoxbuis.be in zoersel haalt en zelf plaatst, vind je altijd wel een kennis/familielid die wil helpen als het niet alleen lukt.
    het kan zijn dat de kachel daarna iets moet bijgeregeld worden, is moeilijk te voorspellen.
    maar uw installateur mag daar geen probleem van maken, je steekt gewoon de handen uit de mouwen om een hoop geld te besparen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van pedro wo 7 okt 2015 - 21:54

    Ik heb mijn dubbelwandige buis ook zelf geplaatst en zo heel wat geld uitgespaard...
    Alles besteld via [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] en super geholpen geweest via de chatfunctie op de site!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast za 10 okt 2015 - 20:16

    hier is ons pijpje met de roetuitstoot !

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 10eqwbn
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin za 10 okt 2015 - 20:24

    die roetplek gaat alleen maar groter worden als je niets gaat ondernemen.
    maar er staat daar wel een raam vies in de weg...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast za 10 okt 2015 - 20:27

    Ja er staat een raam in de weg. Onze eerste gedachte van plaatsing was de kachel schuin in de hoek binnen te plaatse en de buis binnen tot tegen het plafond en dan links schuin boven het raam uit te komen.
    Maar dit werd afgeraden door de plaatsers en dit is dus hun oplossing. En ja dit is niet wat het moet zijn maar je gaat verder op hun expertise. Niet dus.

    We gaan dan toch de buis zelf plaatsen maar ik heb nog enkele vraagjes.
    Zou het mogelijk zijn om een T stuk schuin te plaatsen en dan met een bocht van 30 of 45 graden ongeveer in het midden van de ruimte tussen de ramen recht naar boven te gaan tot 1 a 1,5 m boven het dak? Mag dit ?
    En moet dat t stuk dan in de muur in gewerkt worden of kan ik dit tegen de muur laten aansluiten ?  
    En dan vanboven moet ik kijken voor een regenkap of een zweedse kap ?
    ik wou hier kijken gaan voor de buizen [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] daar dit in de buurt is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin za 10 okt 2015 - 20:39

    de verkoper had misschien in de hoek ook door het plafond en door het dak kunnen gaan ?
    heb je hem nog gekontakteerd voor een eventuele afstelling achteraf.
    gritsel die beroette steentjes in een emmer en gooi ze door zijn open inkomdeur. Smile

    T-stuk komt op de muur, dat past op het buisje waar nu de bocht van 45° opzit, en max 45° tov. vertikaal verdraaien.
    als je 1 meter boven de schuinte van het dak gaat is een gewone regenkap waarschijnlijk voldoende.
    neem de fotos van hoger bericht 16 en 50 maar als leidraad, vermoedelijk heb je de bovenste 2 bochten niet nodig.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast za 10 okt 2015 - 22:03

    Is natuurlijk een ver van ideale situatie om direct achter de kachel schuin te gaan. Je gaat nu al  2x 45graden maken in de eerste meter van je kachelpijp. De vraag is of je kachel dit echt lekker gaat vinden. Maar wie zet er nu een kachel onder een raam, heb je niet een plek zonder raam in huis? Anders gewoon tegen een kachelpijp aankijken door het raam (geen gezicht)en recht omhoog. Ik ging toch maar zoveel mogelijk de hoek in of de andere kant naast het raam met de kachel en minimaal 2 tot 2.5 m direkt recht omhoog.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin za 10 okt 2015 - 22:28

    recht omhoog en het gedeelte voor het raam overplakken met "boomstam-folie".
    van binnen door het raam tegen een boom aankijken kan nog meevallen. Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van ponneke za 10 okt 2015 - 22:35

    Als er geen andere optie is, het raam halveren, licht komt er voldoende binnen langs de veranda.
    Maar ik zit me de ganse tijd af te vragen wat die kachel onder dat raam te zoeken heeft.
    Is ook van binnenuit vervelend om dat raam telkens te poetsen.....

    Ik blijf me verbazen affraid


    _________________
    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Lesje_10

    Ik ben geen postorderbedrijf
    Anonymous
    Gast
    Gast


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gast za 10 okt 2015 - 23:26

    Nu het is toch niet anders, ik ga  het T stuk schuin zetten en dan met een bocht proberen de buis terug recht te krijgen op de muur.

    Alleen heb ik dit nodig of kan ik dit gebruiken om het T stuk aan de muur aan te sluiten ?
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van erwin za 10 okt 2015 - 23:42

    als het buisje waar de 45° bocht opzit ver genoeg uit de muur steekt heb je dit niet nodig volgens mij, het T-stuk past dan op dat buisje.
    anders moet je eens de bocht proberen eraf te halen en meten hoeveel cm er precies uitsteekt.
    als je dan de opbouw die je in gedachte hebt aan de leverancier doorgeeft, kan die meestal dadelijk zeggen wat je allemaal nodig hebt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    bocht van 45° naar beneden als schouw? - Pagina 3 Empty Re: bocht van 45° naar beneden als schouw?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -
      » Schouw
      » schouw
      » schouw

      Het is nu do 28 maa 2024 - 10:05