Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
krusty
stef123
framaro
harrielok
Kris 42
demosthenes
alainvanackere
ben-revo
peter m
makhila
Péétje Brik
hktz
grossard.rob
francky
Annejanne
Johnny Derveaux
jeanhup
zoom
Keteltje
erwin
paularis
Fleur
john-159
Groene Ridder
nick1
bart b
flair
ss
player
pedro
Philip
Uthrex
steven
knoepken
38 plaatsers

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty aardgas of pellets

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 3:52 pm

    Hallo allen,

    Ben aan het overwegen een pelletkachel aan te schaffen om bij te verwarmen in voor- en naseizoen. In de winter gebruik ik mijn cv op aardgas dan. Er wordt beweerdt dat de verwarming op pellets tot 50% goedkoper is dan aardgas. Ik kom echter uit op hele andere getallen. Verwarmen op aardgas aan 21 eurocent per kub.m gas. Equivalent aan pellets, 1,8 kg pellets zou me ongeveer 42 cent kosten. Of is mijn berekening verkeerd?
    Groetjes, Dirk
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van knoepken vr aug 28, 2009 4:13 pm

    Houd er rekening mee dat u in de zomermaanden ook de volle pot aardgas betaald , dat terwijl je bij wijze van spreken maar tijdens die maanden enkel warm water gebruikt???Natuurlijk is het n' investering die je maar na n' x aantal jaren terug wint . Ik heb mijn pellet kachel in dienst gesteld op 21/01/09 en tot heden 38 zakken verstookt.Mij gasverbruik van af 21/01/09 tot heden 398m3.Verder ga ik er niet over praten,ik zou zeggen aan u de keus????(tijdens deze periode heb ik mijn thermosstaat permanent op 15 gr laten staan).Kwestie van tijdens hevige koude (zoals verleden winter)s'nachts nog altijd n'beetje warmte te hebben.
    gr Knoepken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 4:25 pm

    Hey Dirk,

    Ik vrees dat je berekening inderdaad verkeerd is.

    Ik denk dat je het als volgt moet berekenen:

    1 m³ gas = 10 kWh = 0,56 € (berekening vind je hier: gasprijzen)
    1 kg pellets = 4,8 kWh = 0,48 € (= 3.5 €/15kg/4,8kwh*10kwh)

    Inderdaad geen fantastisch verschil bij een zakprijs van 3,5 €/15kg, maar ik nam ook niet de duurste gasleverancier uit de lijst. En de afronding is in het voordeel van gas: 1 m³ gas = 2,08 kg pellets (ipv 1.8 kg).
    De gasprijs staat ook niet meer op zijn toppunt (dankzij de crisis). Ik verwacht opnieuw een stijging in de nabije toekomst.

    energieinhouden van verschillende brandstoffen vind je hier: Energieinhouden

    Groeten,
    Koen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 8:36 pm

    hendi1 schreef:Hallo allen,

    Ben aan het overwegen een pelletkachel aan te schaffen om bij te verwarmen in voor- en naseizoen. In de winter gebruik ik mijn cv op aardgas dan. Er wordt beweerdt dat de verwarming op pellets tot 50% goedkoper is dan aardgas. Ik kom echter uit op hele andere getallen. Verwarmen op aardgas aan 21 eurocent per kub.m gas. Equivalent aan pellets, 1,8 kg pellets zou me ongeveer 42 cent kosten. Of is mijn berekening verkeerd?
    Groetjes, Dirk

    UUUUUH! €0.20,- dit zijn nog prijzen vanuit de jaren 70 haha!
    Wij betalen hier in energie maffialand (NL) €0.73 per m3
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 8:39 pm

    Voordeel
    Hoe bereikt u een besparing tot 50 % ? Een voorbeeld:

    U gebruikt 2.000m³ gas per jaar, dit kost u : € 1.400,- incl. BTW
    De gemiddelde gasprijs is +/- € 0,70 incl. BTW
    per m³ bij een verbruik van +/- 2.000m³
    Om dezelfde energiewaarde te bereiken:
    gebruikt u 3.400kg pellets, dit kost u : € 633,- incl. BTW
    (226 zakken a 15kg a € 2,80 incl. BTW, af fabriek)
    UW VOORDEEL : € 767,- incl. BTW
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 9:49 pm

    Beste caddy(verkoper)

    Ik denk dat we uw bovenstaande uitleg een beetje moeten bijwerken omdat

    1) U spreekt als verkoper en uw aangehaalde 50% had juister geweest had u gezegd 30%

    2) Uw zakprijs is een beetje laag ( niet iedereen heeft de mogelijkheid aan die prijs AF FABRIEK te kopen , neem maar een gemiddelde van 4 €

    3) Laat ons dus ook maar de aangehaalde VOORDEELprijs halveren

    4) U doet alleen winst indien de olieprijzen ZEER hoog staan zoals verleden december

    5)Vergeet ook niet het jaarlijks onderhoud van laat ons zeggen 100 € ongeveer te noteren

    6) en last but not least ook niet vergeten de afschrijving van de pelletkachel

    Desondanks dit vind ik het een goeie bijverwarming die indien we een zachte winter hebben mij

    IETS laat besparen op een milieubewuste manier zonder fanatiek te zijn


    EEN ding is zeker een pelletkachel kan nooit het comfort van centrale verwarming evenaren

    omdat je nooit in elke kamer een pelletkachel kunt plaatsen, en ja comfortabel zitten kost

    geld Razz
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 10:19 pm

    Hoi Krusty,
    Ik heb hier in huis de, Kalor 75 Staan en gebruik hem als hoofdverwarming
    Heb hem zelfs moeten terug doseren (schroeven) het werd hier echt te heet, 24.5c
    En gezien ik geen bloedvatenvernauwing heb vind ik persoonlijk 21.5c lekker met de binnendeuren allemaal open. Het verbruik komt bij mij op +/- 1100,Kg pellets per jaar
    En gebruik nog maar 250m3 gas voor warm tapwater als het aan mij ligt gooi ik de gasmeter er ook uit en koop 2 lpg flessen en ga verder met een butaan badgeiser voor het warm tapwater want alleen het jaarbedrag voor de meter is €230,- mijn maandelijks energie voorschot is van € 182,- naar € 60,- gedaald dankzij pellets, ik koop ze bij, de Lange B.V.
    Met warme groetjes, Caddy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast vr aug 28, 2009 10:59 pm

    Ja ok , je krijgt het voordeel van de twijfel Razz

    Maar zou het gas dan zoooooooveel duurder zijn in B of zijn de pellets in NL zoveel goedkoper geek
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van steven za aug 29, 2009 12:26 am

    Krusty,

    de pelletprijs in NL is als je goed rondkijkt heel wat goedkoper dan in België.

    Kijk maar eens op de online winkel van plospan. Dat zijn heel scherpe prijzen (voor NL)


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Uthrex za aug 29, 2009 9:08 am

    Op de online winkel van Plospan staat een pallet €215 geleverd. Maar zonder 19% btw, wat de prijs op €260 brengt. Vind ik niet zo goedkoop voor een palletje van 780kg.
    Afhalen kan tegen €170 per pallet, ook weer zonder BTW. Incl komt dat op €3.89 per zakje van 15kg.
    Hier in België kan ik ze ook afhalen tegen €3.8 per zak/pallet.

    Mvg,
    Uthrex
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast za aug 29, 2009 9:19 am

    wij hebben onze aardgas ook alleen nog maar om het water te verwarmen

    vorig jaar bijna 4000kg pellets verbruikt ( alleen nog pelletkachels om heel het huis te verwarmen) en nog denk ik dat we winst hebben gemaakt ( moet mijn afrekening nog wel krijgen van de gas)


    maar het voornaamste vind ik ook dat je nu weet wat je verbruikt , je moet niet bang afwachten tot je de afrekening hebt gekregen
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van steven za aug 29, 2009 10:08 am

    Uthrex,

    Als je 4 palletten kan afhalen, zit je aan 3,65 euro per zak.

    Ze zijn duurder geworden dan vorig jaar, want toen was het verschil wel groot.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do sep 03, 2009 2:13 pm

    Vorig jaar lag ik aan meer dan 1000 euro voor de gas , dit jaar nog slechts 250 euro voor het warm water en sporadisch eens de cv opgezet.
    Voor de rest pelletkachel als hoofdverwarming en ongeveer 250 euro opgestookt.
    Aan hendi 1 , beter je pelletkachel als hoofdverwarming gebruiken en de cv als bijverwarming.Als je kachel zwaar genoeg is verwarm je gans de beneden met de pelletkachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do sep 03, 2009 2:55 pm

    Hé, de gas-prijs is in NL ongeveer 65 cent per m3.
    Net over de grens in Duitsland ook.

    Betaal € 39,- per maand aan gas haha.
    De rest doet de pelletkachel.
    TIP:
    Als je een pelletkachel neemt voor "bij-verwarming" kun je beter voor een € 150,- meer een kachel nemen die het goede vermogen WEL heeft.
    Je zult zien dat je pelletkachel meer gebruikt als ie er staat.

    Oh ja, je kunt wel 50% besparen op je energie-rekening, koop bigbags in plaats van zakjes van 15 kilo.
    (hier in de buurt tenminste).

    Groeten Arjan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do sep 03, 2009 3:26 pm

    je moet trouwens bovenop de prijs van het gas ook nog eens de kosten aan de distributeur meerekenen.De gasprijs is dit jaar dan mss 20 tot 30% gedaald.de distributeurs zijn wel met 20 % gestegen.Velen zullen staan kijken als ze vorig jaar hun gasrekening krijgen.Electrabel en vriendjes hebben de voorschotten verlaagd omwille van de dalende prijzen maar door de gestegen distributiekosten is dit zo goed als een nuloperatie.Alleen betaal je ondertussen maandelijks minder, dus de eindafrekening,.....
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Philip wo sep 09, 2009 7:43 am

    we zullen zien zei de mus
    ikke heb mijn eindafrekening van de gas 1 week na installatie van mijn pelletkachel toegekregen ^^
    dat komt dus werkelijk prachtig uit om te kijken wat ik bespaar aan gas.
    verder woon ik in een veel te warm huis,wanneer het buiten een droge vrieskou is met overvloedige zonneschijn behalen we hier binnenshuis nog vlot 21° (zolang de zon schijnt)
    dus mijn stookkosten zijn bij zulke mooie vriesdagen uiteraard lager omdat mij cv niet van 17° alles moet opwarmen tot 21°


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di sep 22, 2009 8:03 pm

    Beste,

    Allen bedankt voor de info. Ben zelf nog eens aan het rekenen geslagen na juist de prijs van pellets te hebben gezien bij Indieco, vriendelijke man trouwens. 4,7 euro voor een zak van 15 kg Badger.
    2 kg pellets kost dus 62 cent = 1 kuub gas die momenteel 58 cent betaald wordt. Denk dat ik nog eventjes ga wachten om mij een pelletkachel aan te schaffen.

    MVG, Dirk
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van steven di sep 22, 2009 8:59 pm

    Hendi1,

    Je neemt er dan ook heeeeeeeeeeeel dure pellets uit.

    4,7 euro is zelfs voor badger heeeeeel duur.

    Ik denk niet dat je goed hebt rond gekeken naar prijzen.

    Kijk hier in onze pelletdatabase om een meer genuanceerd beeld te hebben over de prijs van pellets:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di sep 22, 2009 10:06 pm

    Als je een beetje rondkijkt heb je din+ pellets aan 3,80 à 4 eur per zak.
    Stel dat je alleen pellets gebruikt : dan kan je de kosten voor het gebruik van het EANDIS netwerk ook nog schrappen.

    Groetjes,
    Steven
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van pedro di okt 06, 2009 7:02 pm

    Ook niet vergeten dat je bij aardag vaste kosten betaald(vaste vergoeding,meter,....) Hier komt dat ongeveer aan 360€ per jaar+ 21%BTW,en dan heb je nog niks verbruikt!!!!!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di okt 06, 2009 7:43 pm

    wij hebben vooral de kachel om 'vlammetjes' te zien , een c.v. installatie verwamt wel maar een kachel vindt ik gezelliger , mijn man had alles al gekocht om een houtkachel te plaatsen , meters dubbelwandige pijp , dakdoorvoer , hout gehak en netjes tegen de muur gestapeld , maar dat had hij snel verkocht nadat hij een pellekachel had gezien .
    dus alhoewel het dus in eerste instantie niet om de kosten is gegaan is dat voordeel toch mooi meegenomen .
    berekeningen zoals jullie heb ik niet gedaan , wat ik weet is dat wij van de energiemaaschappij vorig jaar 960,- euro terug hebben gekregen , en dat wij bij plospan 2 pallets hebben gekocht , samen 104 zakken van 15 kilo kosten 2 maal 201,50
    dus in het eerste jaar al 600 euro , dit zal ook zo dit jaar zo gaan ,
    kachel kostte 2000 euro en nu dus al 1200 terug verdiend , daar moet ik nog bij zeggen dat het een veel gezelliger huiskamer is geworden en het ook veel warmer is , enige moppers van mijn man is dan ook , veel te heet en hij slaapt wat af in de bank , maakt daarbij het geluid dat hij heel wat bomen omzaagt , ik denk dan voor de volgende pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di okt 06, 2009 8:08 pm

    enige moppers van mijn man is dan ook , veel te heet en hij slaapt wat af in de bank , maakt daarbij het geluid dat hij heel wat bomen omzaagt , ik denk dan voor de volgende pellets[/quote]


    lol!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Pellets of aardgas?

    Bericht van Gast wo maa 03, 2010 8:47 pm

    Hallo iedereen,
    onze huidige inzethaard (hout) is na 20 jaar trouwe dienst aan vervanging toe.
    We waren eerst zinnens om een aardgas-haard te plaatsen, maar overwegen
    nu ook de optie pelletkachel.
    Het is voor ons echter één grote onbekende. We hebben al wel enkele verdelers bezocht, en er is één type/merk wat in onze smaak valt ook omdat
    deze het beste de afmetingen benadert die we nodig hebben: Edilkamin Pellinsert 54.
    Kunnen jullie ons helpen bij de keuze tussen gas of pellets, en dan denken
    we in bijzonder aan jullie eigen ervaringen en voor- en nadelen.

    alvast bedankt!
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Philip wo maa 03, 2010 8:52 pm

    wat zie je eigenlijk zelf van je kachel ?
    wil je comfort zonder dat je er iets hoeft voor te doen kies dan voor aardgas, er is altijd ene beetje werk aan een pelletkachel, ten opzichte van een gewone houtkachel wel veel minder


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo maa 03, 2010 8:53 pm

    Gas zou ik al zeker niet nemen. OK, het is proper en weinig onderhoud.
    Maar het is duur.
    Zie hier een grafiek: Energieprijzen

    Gesponsorde inhoud


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 11:18 pm