Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Inbouw Evacalor Tommy

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast di maa 05, 2013 2:10 pm

    Hallo, ik ben michiel en sinds enkele weken hebben wij een Evacalor pelletkachel staan.
    Betreft een inbouwtype met naam Tommy.

    Gezien wij deze kachel hebben voorzien ter vervanging van de huidige elektrische verwarming hebben wij gekozen voor een 11kw type zodat wij de woonkamer en ook de gang en keuken hiermee kunnen verwarmen. Dit lukt ook aardig.

    Wij hebben enkele vragen/problemen met de kachel waar de installateur zo niet onmiddelijk een pasklaar antwoord voor leek te hebben. Zo kwam ik op dit forum terecht.
    Er zijn dus hoge verwachtingen :p

    Momenteel stoken wij op de pellets welke wij bijgeleverd kregen.
    Merk Cogra. Deze hebben een mooi vuurbeeld en geven ook veel warmte en beperkte hoeveelheid as. (gemaakt van den, dus hars)
    Vermits het venstertje nogal snel (3à4 uur) ondoorzichtig vuil word zijn we beginnen zoeken naar andere pellets en hier terecht gekomen.
    Hebben recent geprobeerd op pellets welke zelf gemaakt zijn door een kennis. Combinatie van 50% eik en 50% schrijnwerkerij afval. Deze geven iets minder warmte maar verbruiken wel minder. Echter het glas is evensnel vuil, en dat was net hetgene we probeerden te vermijden.

    Iemand suggesties van merk pellets die vriendelijk zijn voor het glas? :-)

    Bovendien maakt de kachel een irritant fluitend geluid wanneer deze kouder is dan 40° (tijdens opstart en afkoelfase). Voor dit probleem komt de installateur deze avond terug. Hij zou een gaatje boren in de inlaat van kachel ...
    Hopelijk is dit de correcte oplossing, de kachel was niet bepaald goedkoop, dus destructieve technieken hebben niet onmiddelijk mijn voorkeur.



    Laatst aangepast door erwin op di maa 05, 2013 7:18 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van erwin di maa 05, 2013 2:20 pm

    michiel,

    welkom op het forum en veel leesplezier, met de zoekknop kun je meer info vinden over onderwerpen die je interesseren.

    ivm pellets is er maar 1 raad, testen van verschillende merken, iedere kachel en schouw is anders.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast di maa 05, 2013 2:23 pm

    Michiel,
    welkom op het forum en bedankt voor je uitgebreide relaas. Een installateur die bij een gloednieuwe kachel gaatjes gaat boren roept bij mij twijfels op en ik zou zeker laten vastleggen dat dit een eventuele garantieclaim niet beperkt.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast di maa 05, 2013 2:30 pm

    Dat gevoel heb ik ook ja.
    De constructeur zou het advies van de gaatjes gegeven hebben...

    Ik heb intussen, voor zover het iets waard is, via mail bevestiging gekregen dat de installateur het euvel dient op te lossen of een nieuwe komt plaatsen.

    Dit kunnen hardmaken is natuurlijk nog wat anders en hopelijk hoeft het nooit zover te komen.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Fleur di maa 05, 2013 8:11 pm

    @michiel schreef :Hij zou een gaatje boren in de inlaat van kachel ...

    michiel,waar gaat hij dat gaatje inboren?,de inlaat is toch een gat van 50mm....


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 8:23 am

    De installateur is gisteren terug langs geweest.

    Hij had instructies gekregen van zijn baas om een gaatje te boren in de inlaat van de kachel.
    Hij beweerde dat de lengte van deze inlaat op bepaalde toerentallen een resonantie zou kunnen veroorzaken met het fluitend geluid te gevolg. Intussen had ik zelf al ontdekt dat de kachel enkel fluit wanneer de deur dicht is. Dus vermoedde ik dat er iets niet goed dicht zou zijn. De koord in de deur was intussen al vervangen door een dikker exemplaar dus dat kon het al niet zijn.
    Gelukkig was de technieker eveneens geen voorstander van extra gaatjes in de kachel en zocht deze verder.
    Bleek uiteindelijk dat de kader van de deur, die het het glas vasthoud, bovenaan een minuscuul gaatje had.
    Een inoxtape op de binnenzijde aan de deur heeft het probleem verholpen.
    Nu kan ik tevreden en "geruisloos" van mijn kachel geniet en kan de zoektocht naar de ideale pellet verdergaan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 8:25 am

    Wat het ruitje betreft zou dit ook te maken hebben met hoever de brandkorf verwijderd is van het glas.
    Dit lijkt mij vrij logisch en aannemelijk.
    Gezien de kachel die ik heb een nogal ondiepe verbrandingsruimte heeft zal het vrijwel onmogelijk zijn het glas verschillende dagen proper te kunnen houden.
    Dit hebben ze er uiteraard niet bijverteld bij de aankoop.

    Al lijkt een pellet die "minder" stof produceert wel een potentiële verbetering.
    Echter verbranden zonder rook of stof is ook uitgesloten...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:02 pm

    Van de verkoper kreeg ik een italiaans expemplaar van de handleiding.
    Na aandringen ook een nederlandstalige maar van een ander merk.
    Deze zou "gelijk" zijn. echter het aantal menu's en programeerbare programmas verschilt wel met wat in de handleiding staat beschreven.

    Jammer dat ik de instellingen en parameters nergens kan bekomen, experimenteren met verschillende merken pellets zou een beter resultaat kunnen geven als de kachel ook naar behoren kan ingesteld worden per pellet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:08 pm

    Michiel,
    er zijn twee verschillende zaken, dat zijn instellingen en parameters. De instellingen zijn voor de gebruiker om de kachel te bedienen volgens de gebruikershandleiding en de parameters zijn voor de installateur om de kachel op de plaatselijke situatie af te stellen. Er wordt sterk afgeraden om binnen de garantieperiode als gebruiker in de parameters te wijzigen omdat in veel gevallen dan de verkoper/installateur een eventuele garantieclaim afwijst.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:34 pm

    Ah Ok. Dat begrijp ik.
    Ik vrees echter dat de installateur hier minder begrip voor zal hebben en voor elke afstelling (moest die nodig zijn om een optimaal resultaat te bekomen na pelletwissel) een factuurtje zal opstellen voor zijn tijd.

    Wat het moet gezegt, de technieker heeft 4 uur aan de parameters gewerkt en op de pellets die bijgeleverd werden, op moment van installatie, brand hij zeer mooi.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van erwin wo maa 06, 2013 3:39 pm

    de technieker heeft 4 uur aan de parameters gewerkt en op de pellets die bijgeleverd werden, op moment van installatie, brand hij zeer mooi.

    dan zou ik zeker niet gaan experimenteren, intussen misschien de installateur nog eens kontakteren voor de juiste handleiding..


    Laatst aangepast door erwin op wo maa 06, 2013 3:43 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gast wo maa 06, 2013 3:43 pm

    Mss wel. Voor de gewone bediening denk ik dat ik deze wel onder de knie heb intussen. Nu het vrouwtje nog overtuigen dat elke dag het ruitje van de kachel kuisen leuk is en niet beter kan met andere pellets :p
    Bompa
    Bompa
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 90
    Registration date : 04-08-13

    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Bompa wo sep 18, 2013 4:15 pm

    "Nu het vrouwtje nog overtuigen dat elke dag het ruitje van de kachel kuisen leuk is"

    Michiel,

    je kunt het ook in haar plaats doen! Goede oefening voor de armspieren

    lacher lacher lacher


    Laatst aangepast door Bompa op wo sep 18, 2013 4:16 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Emoticon toegevoegd)

    Gesponsorde inhoud


    Inbouw Evacalor Tommy Empty Re: Inbouw Evacalor Tommy

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 6:33 am