Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 32 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 30 gasten

alvaho, Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+36
costerke
Mauritsius
jeanhup
Luc Melis
antonio1980
meribo
Relax
binck
Pcorsa
nick1
ben-revo
jc
Fleur
stef123
boke
piet
forma
pollydor
Jef
francky
jan 49
vyncke002
theco
ann
ss
krista
turkoois
petrah
Geert
erwin
boxke
Annejanne
Philip
biezoe
pedro
steven
40 plaatsers

    Tips voor schoonmaken ruit


    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 8:53

    krista schreef:hey

    ik veeg dat af met een prop keukenpapier en dat gaat goed,niet meer stof dan anders,als je altijd je kachel weer moet doven en opstarten scheelt dat ook weer in je verbruik he.

    groeten


    ik meen te weten dat mijn extraflame stil valt bij het openen van de deur (maar ik heb het nog nooit geprobeerd moet ik er wel bij vermelden)



    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4741
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van pedro vr 3 dec - 8:55

    Da kan bijna nie zeker Fleur??Kzou zegn,test het es!:-)


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 9:17

    pedro schreef:Da kan bijna nie zeker Fleur??Kzou zegn,test het es!:-)



    inderdaat pedro,heb eens de test gedaan en de kachel brandt verder
    handleiding eens ter hand genomen en wat lees ik :
    DE DICHTINGEN VAN DE DEUR GARANDEREN DAT DE KACHEL HERMETISCH WORDT AFGESLOTEN EN GOED KAN WERKEN -HET IS NODIG DAT DE DICHTINGEN WORDEN GECONTROLEERD..............
    bizar toch.........en ik die dacht dat die kachel zou stilvallen met open deur......of is er dan toch nog een veiligheid tekort ???



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 9:23

    hier pedro,wat ik dacht

    ALARM ---DEPR FAIL = HET KACHELDEURTJE IS NIET GOED DICHT

    maar dat geldt dan waarschijnlijk juist bij het opstarten en verder niet meer wat?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van steven vr 3 dec - 11:12

    bij mij brand de pelletkachel 'mooier' als ik de deur gewoon tegen leg en niet sluit.

    de ruit wordt ook minder snel vuil. waarschijnlijk krijg ik door de aanvoer van lucht op die manier een soort van airwash van de ruit


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ss vr 3 dec - 12:28

    Steven, dat is wel niet de bedoeling he!!! Normaal moet de deur dicht bij een pelletkachel!
    Vuile ruit heeft tal van oorzaken, kan eventueel slechte schouwtrek zijn, het aanzuigen van valse lucht door een dichting en dan kun je het omgekeerde effect van Steven krijgen, te weinig aanvoer van lucht (inlaat verstopt of de voeler vuil... En, niet te vergeten slechte pellets...
    Het kan echt vanalles zijn vrees ik... Als de kachel voorheen goed functioneerde zou ik nog niet te snel aan die parameters gaan prutsen, ik vind dat de meesten op het forum daar nogal vlug toe besluiten! Kuis eerst je kachel, gooi er eens andere pellets op als je onlangs van merk veranderde, kuis je inlaat en je schouw...
    Groeten,
    ss kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 12:46

    Hey Fleur

    Ik heb toevallig ook een extraflame en ik heb een tijdje terug een veelvoud aan DEPR fails gehad.

    Het was gewoon een plukje haar over de onderdruksonde Laughing

    Ik heb de handleidingen ook gelezen en geven inderdaad de indruk dat ook maar een minimaal lekje de kachel doet storen. Mijn bevinding is dat de extraflame een spartaanse kachel is, heel eenvoudig en eigenlijk niet zo storings gevoelig als ik dacht in het begin. En de mijne brand ook gewoon door, deur open of dicht. En met de deur open krijg ik die DEPR FAIL medling niet eens.....terwijl dat inderdaad wel wordt geschreven in het manual.

    Het zal wel een geval van "indekken" zijn wat ze dun in hun manuals. Als je zoveel angstpraat in een manual zet zijn mensen namelijk veel sneller geneigd om een installateur te bellen, en dat is weer goed voor hun economie.


    Wat betreft de vuile ruit sluit ik me aan bij de meesten hier. Het is vrij normaal, ik MOET mijn kachel iedere week of soms zelfs vaker schoonmaken(bij dag en nacht stoken) anders gaat de warmte hard achteruit. De ene keer beslaat de ruit in een paar uurtjes (brico pellets) andere keren weer niet (corpellets, al is de aanslag die er uiteindlijk op komt wel een stuk bruiner dan die van de brico).

    Staat trouwens ook in de manuals dat pelletkachels gewoon regelmatig schoongemaakt moeten worden. Tis geen stoof waar je 4 weken niet naar de as-la hoeft te kijken, dat heb ik wel gemerkt.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ss vr 3 dec - 12:49

    Palette, Fleur heeft een Thermorossi...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 12:54

    Ik meende te lezen:

    ik meen te weten dat mijn extraflame stil valt bij het openen van de deur (maar ik heb het nog nooit geprobeerd moet ik er wel bij vermelden)

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ss vr 3 dec - 12:56

    FLEUR???????? Uitleg? zot

    Of heeft je dochter een Thermorossi? Of heb jij een verzamelling pelletkachels?
    wat? Ik kan niet volgen klop
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 13:56

    ss schreef:FLEUR???????? Uitleg? zot



    beiden gelijk ,ik verwarm met een extraflame comfort plus...en de dochter met een thermorossi 7000 affraid

    ik zit nog steeds te denken op die deur en nu ik hoor dat steven zijn kachel beter brand met de deur open is mijn enige uitleg als volgt.

    nu valt mijne frank
    de eerste keer toen ik in aanraking kwam met een pelletkachel was op een ROMMELMARKT ,die stond daar gans de dag te branden ,zonder probleem,mooi om te zien.maar wat mij toen onmiddelijk opviel was die uitlaatpijp,GEWOON EEN DRIETAL METER FLEX DIE OP DE GROND LAG.
    die kachel werkte uitstekend door het gesloten circuit en de extractie motor.ik ben benieuwd moest je in deze situatie met deze uitlaat op de grond en DE DEUR open nog het hetzelfde resultaat zou bekomen......misschien is het dat wat ze bedoelen in de handleiding om de kachel zo hermetisch mogelijk af te sluiten.


    met een schoorsteen mag die deur open staan maar moet niet of mag niet,want zou het niet kunnen dat steven zijn kachel beter brand met de deur tegenaan omdat er een tekort zou zijn aan verbrandingslucht ??? study


    voer voor discuttie zeker amai amai



    gr fleur

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van erwin vr 3 dec - 15:04

    de sensor die de stroming meet zit in de inlaatbuis,
    dus als de deur open is meet die toch een stuk minder,

    normaal moet de kachel uitvallen, maar indien de resterende lucht door de buis niet lager word dan de alarmwaarde zal hij niet uitvallen

    tenzij de alarmwaarde in de parameters te laag staat Shocked
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 16:01

    wat ik dan raar vind is dat als bij mijn kacheltje de deur een aanzienlijke tijd open staat er niks heel geks gebeurt, en als er een plukje kattenhaar over het onderdruk sensortje zit heb je om de 2 uur DEPR FAIL. dus ergens heel gevoelig, en ergens ook helemaal niet.

    Als ik mijn deur open zet dan brand de mijne een heel stuk minder en gaat de warmte wisselaar terug lopen in temperatuur. Maar absoluut geen storing. En ik krijg een bak as door de kier van de deur naar buiten.

    @ Steven: Misschien dat door een inlaat restrictie je kachel rustiger gaat branden? Toen ik een gaasje had gemaakt om te voorkomen dat rondvliegende haren in de inlaat terecht komen ging mijn kachel ook wat rustiger branden. een hand voor de inlaat en er gebeurde precies hetzelfde als ik de deur openzet, de vlammen kakken in.

    kan de aanvoer van lucht ook rustiger gezet worden? Bij mij is die zowieso veel te heftig denk ik.





    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ss vr 3 dec - 16:23

    Aanvoer en afvoer is zelfde ventilator!!!!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 16:50

    Ja dat klopt! Nu je het zo zegt: Ik heb toen bij de "reperatie" die ik gedaan heb op die sensor inderdaad geen directe ventilator gezien op de aanvoer.

    Wel een hele dikke gezien voor het einde van de uitlaat. Manual erbij study

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ss vr 3 dec - 17:14

    Voorzichtig met die ventilator dat je geen beschadigingen aanbrengt!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 20:31

    Komt goed, ik kan sleutelen. normaal is dat wel iets robuuster, een CT of mn moto's/auto. pelletkachel is iets nieuws en ben blij dat ik niet onverdroten dingen ben gaan losdraaien. ik las al iets over afdichtingen en dergelijke, dus ik begin daar niet aan voordat ik een setje nieuwe pakkingen heb. zeker niet met die kou, kan nu ff niet zonder kampvuur
    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ann vr 3 dec - 20:35

    Pallette als je een goed trekkende schouw hebt zal je kachel inderdaad doorbranden. Indien je terugslag zou hebben zal hij uitvallen. Bij die sensor krijg je een fysieke kortsluiting.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 20:51

    okay, duidelijk.

    schouw trekt erg goed, misschien te goed om de kachel perfect te laten branden, ik heb nu ook gelezen dat bij mijn model de aanvoer/afvoer niet te regelen is dus ik zal het ermee moeten doen voorlopig.



    ann
    ann
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Vrouw Aantal berichten : 285
    Leeftijd : 57
    Registration date : 25-01-10

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van ann vr 3 dec - 20:56

    regelen van de rookgasventilator is inderdaad een installateursparameter.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast vr 3 dec - 21:03

    ah, een "verborgen code", en die krijgt de eindgebruiker zeker niet?

    hij moet echt terug, als ik gedeeltelijk mn hand op de inlaat plaats brand de kachel veel mooier en vliegt er minder onverbande stukjes pellet in het rond.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast wo 8 dec - 11:22

    Ik heb nu mijn rookgasventilator beetje minder gezet om te kijken of dat wat doet voor mijn vuile ruit. Eerste vaststelling is, is dat mijn vlam veel mooier en rustiger brandt, de stofdeeltjes niet meer zo hoog vliegen. Nu nog kijken wat het na een paar uur branden zal geven.

    Groetjes
    Kristel
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Philip wo 8 dec - 11:32

    nja da kan ik niet op mijn kacheltje
    althans ik niet


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast wo 8 dec - 11:40

    dat had ik nou ook met mijn adler
    dan zeggen ze je moet de extractie verhogen,maar ik moest hem juist verlagen en dan kon ik twee dagen branden dan had ik nog maar een lichte waas op mijn ruit.
    als je er te weinig opzet dan komt er een lichtzwarte waas op vooral in de ecostand(p1)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast wo 8 dec - 11:42

    Inderdaad, hoger zetten had ik ook al geprobeerd maar dat kwam zeker niet goed, vlam ging heel onrustig branden, gensters vlogen in het rond. Wat ik nu ook onmiddellijk opmerk is dat men kachel veel meer warmte afgeeft dus weeral een pluspunt.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gast wo 8 dec - 12:59

    Ik krijg nergens de installatie parameters voor de extractie motor. (Philip, die heb je ook bij jou kachel als het goed is, kan niet via de normale parameters maar ik heb gehoord dat er installateurs parameters zijn om de extractie motor te regelen.)

    Ik heb dus een restrictie gemaakt voor de inlaat en dat werkt PERFECT. Mooie as, vooral weinig as, geen verkleefde troep of onverbrande pellets meer. Rusitgere vlammen en veel hitte. Ben er erg blij mee en vooral blij dat ik geen dure oplossing hoef te voorzien.

    En bovenal: de ruit blijft schoon, zowat de hele week. Dan heb ik hooguit een witte waas en op zn rustigste stand in de hoekjes wat bruin....maar wel na een hele week, en niet na 1/2 dagen zoals voorheen.

    Gesponsorde inhoud


    Tips voor schoonmaken ruit - Pagina 5 Empty Re: Tips voor schoonmaken ruit

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 28 maa - 20:18