Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    vermogen kachel in warmer klimaat

    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 1:02 am

    Alternatieve berekening: 1kw per 20m³

    Wat zouden jullie nemen voor een ongeisoleerd huis met te verwarmen ruimtes van 160m³
    Op een plaats waar het nooit vriest (Benissa, Costa Brava)
    Ik zelf zat toch aan 11kw te denken?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van erwin wo jun 12, 2013 1:24 am

    misschien ook even vermelden hoe de te verwarmen ruimte van 160m3 ingedeeld is.
    hoeveel bedraagt de min/max temperatuur in de koudste wintermaanden ongeveer.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 9:09 am

    De ruimtes grenzen aan elkaar en zijn door open bogen met elkaar verbonden.
    Isolatie 0,0
    Muren zijn wel +/-1m dik, hoge plafonds met balken onder de pannen(schuin tot 3m)
    Min buitentemp = 0° max 20° in januari.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van erwin wo jun 12, 2013 12:44 pm

    is er in de winter overdag veel inval van de zon binnenshuis,
    hoeveel varieert de binnentemperatuur zonder verwarming,
    van smorgens tot savonds, en gedurende de nacht.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 1:09 pm

    Zonder verwarming koelt het af tot 15° in huis.
    Zon komt er niet zoveel binnen.

    Ik heb ook wat verder zitten rekenen, de radiators die er nu hangen hebben een,  capaciteit  van +/-6Kw
    Volgens een Spaanse website zou ik +/- 6.6Kw nodig hebben aan radiators, wat denk ik redelijk overeen komt met de werkelijkheid omdat het nu met de cv vrij lang duurt voor we een  aangename  temp. bereiken.
    Als we daar al komen bij 5° en harde wind buiten.

    Dus de vraag wordt dan: welke pellet kachel neem je het best als je warmte verlies rond de 7Kw ligt?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van erwin wo jun 12, 2013 1:24 pm

    janus,

    vermoedelijk is een 8kw voldoende, ecoforest is een spaans merk met uitstekende kachels.
    ik zou in de buurt proberen dealers te vinden, en voor het type venus 7kw / vigo 9.5kw gaan.

    website ecoforest


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 1:41 pm

    Oké, daar ben ik al wat mee.
    Maar nu het volgende probleem, de vrouw zou hier graag een inbouw type hebben, en op het eerste gezicht zijn die van ecoforest nu niet echt mooie types Crying or Very sad
    Dus zoek ik nog ff verder.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 2:03 pm

    Je zou eens naar MCZ kunnen kijken als het persé een inbouw moet zijn, dat merk heeft verschillende modellen en staat bekend om zijn kwaliteit al weet ik niet hoe de Spaanse importeur is want ik ken alleen de Belgische.

    De andere kant is dat een vrijstaand model meer keuzes biedt, eenvoudiger te plaatsen en gemakkelijker te gebruiken en te onderhouden. Als je dan voor de door admin Erwin geadviseerde modellen zou kiezen heb je een goede kachel van Spaanse origine wat ook voordelen biedt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 6:36 pm

    Van die MCZ vind ik alleen een dealer in Barcelona, en daar staan geen inbouwmodelen op de site.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 6:48 pm

    Boschmarin is denk ik de importeur voor Spanje en die zal ongetwijfeld ook andere modellen kunnen leveren dan wat op zijn website staat. Op de site van de fabrikant [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] kun je alle modellen bekijken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast wo jun 12, 2013 7:27 pm

    Die had ik ook gevonden, daar in Barcelona.
    Maar ik ga mij maar eerst even concentreren op Merken/modellen die we hier in het dorp kunnen krijgen.
    salgueda en Ravelli(ecotec) zijn hier beter te verkrijgen lijkt het op.

    Edit;  salgueda heeft alleen houtkachels.


    Laatst aangepast door janus_wago op wo jun 12, 2013 7:56 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : verkeerde info)
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van pellbox wo jun 12, 2013 10:20 pm

    Ravelli heeft verschillende degelijke inbouwkachels.  je zal zeker wat vinden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast do jun 13, 2013 7:11 pm

    Janus,
    ik maak me enige zorgen om de selectieprocedure die je volgt en wel om de volgende redenen:
    Die dikke muren waar je over spreekt zijn naar ik aanneem opgetrokken met natuursteen wat lokaal voorhanden is en dat is zonder isolatie een koudebron van jewelste en daar valt bijna niet tegen te stoken.

    Verder opteer je voor een inzet terwijl daar geen voorziening voor lijkt te zijn waarbij het aanzien en uiterlijk van de kachel erg belangrijk is. Je stelt in het topic over Ecoteck vragen over het geluidsniveau en wil het liefst in het dorp een kachel verwerven.

    Ik zou je een ander voorstel willen aandragen, laat je specifieke situatie door een energiedeskundige beoordelen qua warmteverlies in Kw/H zodat je een redelijk inzicht krijgt in het werkelijk vermogen wat je nodig hebt. Als dit bijvoorbeeld 7 Kw is ga je je oriënteren op de kachels die 1 slag zwaarder zijn dus 8-9 Kw en dan dan binnen die categorie en de gerenommeerde merken op zoek naar de juiste kachel en leverancier.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast do jun 13, 2013 8:04 pm

    dicktwist schreef:Janus,
    ik maak me enige zorgen om de selectieprocedure die je volgt en wel om de volgende redenen:
    Die dikke muren waar je over spreekt zijn naar ik aanneem opgetrokken met natuursteen wat lokaal voorhanden is en dat is zonder isolatie een koudebron van jewelste en daar valt bijna niet tegen te stoken.

    Klopt, dat hebben we deze winter ondervonden.
    Maar met de radiatoren van de cv en de houtkachel lukt het wel.
    Radiatoren zijn dus 6kw en houtkachel onbekend.
    Nu lieten we het overdag afkoelen en in de avond stookten we tot 20/21°
    Met de pelletkachel zullen we meer stoken verwacht ik en dus de muren niet zo af laten koelen.
    Ps ik denk trouwens dat de meeste warmte door het dak zal verdwijnen zijn houten balken waar stenen platen opliggen en dan direct de pannen.

    Verder opteer je voor een inzet terwijl daar geen voorziening voor lijkt te zijn waarbij het aanzien en uiterlijk van de kachel erg belangrijk is. Je stelt in het topic over Ecoteck vragen over het geluidsniveau en wil het liefst in het dorp een kachel verwerven.

    Dit snap ik niet helemaal?
    Ik wou de houtkachel uit de schouw slopen en de pellet erin:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Als de plaatselijke kachelwinkel een passend en mooi type verkoopt dan is dat toch zeer positief lijkt mij?
    Service op 1000m wie zou dat niet willen.

    Ik zou je een ander voorstel willen aandragen, laat je specifieke situatie door een energiedeskundige beoordelen qua warmteverlies in Kw/H zodat je een redelijk inzicht krijgt in het werkelijk vermogen wat je nodig hebt. Als dit bijvoorbeeld 7 Kw is ga je je oriënteren op de kachels die 1 slag zwaarder zijn dus 8-9 Kw en dan dan binnen die categorie en de gerenommeerde merken op zoek naar de juiste kachel en leverancier.

    Zoals eerder geschreven kan ik het aan de hand van de huidige verwarming redelijk inschatten, en Spanje is een mooi land om in te wonden, maar een goede en betrouwbare 
    energiedeskundige is in een land waar (nog) niemand over isolatie nadenkt niet zo eenvoudig.
    Verder heb ik ook nog niet beslist hoor, dat zal nog wel een paar maanden duren en misschien zelfs nog langer. Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast do jun 13, 2013 11:37 pm

    Blijkbaar maken sommige zich zorgen over de bestaande schouw Wink
    Maar die is er later ingebouwd en het stuk tot het plafond is een stalenbuis van +/-180mm doorsnede.
    Hoogte tot plafond is 1,65m en op het dak is een gemetseld stuk van 1,5m.
    Wat misschien wel belangrijk is, het huis staat min of meer in de luwte van een heuvel, en bij een bepaalde windrichting kon ik de houtkachel niet aansteken wegens "geen trek"
    Zou een pelletkachel dat probleem ook hebben?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 9:43 am

    De foto en begeleidende tekst maken het een stuk duidelijker. Dakisolatie zou ale een hele verbetering zijn t.a.v. het warmteverlies maar dat staat los van de kachel.

    Als je bij de plaatselijke leverancier een passende kachel naar smaak vindt is dat ideaal. Je zult in ieder geval de schouw moeten intuberen en dan is de vraag of je met die lengte voldoende natuurlijke trek krijgt. Het hardnekkige sprookje dat je voor een pelletkachel geen trekkende schouw nodig hebt omdat deze een rookgasventilator heeft is....inderdaad een sprookje.

    Onder Algemeen > FAQ staan 4 topics over rookgasafvoer en daaraan gerelateerde problemen, de moeite waard om eens door te lezen denk ik.

    Verder heeft je vrouw bezwaar tegen het geluid van de ventilator in je houtkachel las ik, een pelletkachel heeft er twee. De genoemde rookgansventilator en een ruimteventilator die de verwarmde lucht de leefruimte inblaast. Een pelletkachel, zelfs de stilste, maakt dus altijd geluid en ik raad je aan om eens bij een brandende pelletkachel te gaan zitten luisteren.

    Overigens vind ik het geluid van mijn kachel niet storend en was er vrij snel aan gewend maar dat ligt voor iedereen anders.

    Je zou eens op een website van een imorteur kunnen kijken en een willekeurige handleiding downloaden en die eens aandachtig doorlezen om je een beeld te vormen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 9:54 am

    De berichten over de schouwen heb ik doorgenomen en verder zal ik mij nu inderdaad eens op zoek gaan naar een werende kachel.
    Maar gezien het hier nu 30° is vrees ik dat ik nog ff moet wachten Laughing

    Gezien de temperaturen, is nu mijn grootste probleem nu om de watertemp. van de zonneboiler te beperken.


    Ps, dakisolatie is niet echt een optie gezien de authentieke boomstammen onder het 200 jaar oude dak.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Fleur vr jun 14, 2013 12:18 pm

    @janus
    opletten als er helemaal geen wind is ,dit geld zeker voor een pelletkachel want daardoor krijg je kans voor rookontwikkeling in huis.
    ik zou gewoon een gat boren recht door de muur voor de uitlaat als het een muur is langs achteren van de woning uiteraard
    jij woont daar toch in niemandsland en ver van buren af die geen hinder zullen ondervinden


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 12:24 pm

    Leuk bedacht, maar na die meter muur is direct de straat, dus dan kan ik elke week een nieuwe schouw kopen No

    Het probleem met de trek is alleen als de wind over de heuvel komt, dus pal uit het noorden.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Fleur vr jun 14, 2013 12:30 pm

    janus
    wat bedoel je met elke week een nieuwe schouw kopen ??
    buiten is er geen buis nodig,juist een buis door de muur.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 12:39 pm

    Dat hij eraf gereden wordt door de passerende wagens.
    De vorige eigenaar heeft de dakgoot ook al verwijdert om die reden tongue

    En ja, de situatie is hier nogal speciaal .
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Fleur vr jun 14, 2013 12:50 pm

    rare boel daar jonas
    je woont daar in niemandsland,buren op veilige afstand,maar de vrachtwagens rijden de dakgoten af....angry


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 12:58 pm

    Ja, het betreft dus een oude boerderij met aan de zuidkant het mooiste uitzicht van de hele wereld, maar de achterzijde (of moet ik voorkant zeggen) grenst hij pal aan een doodlopende straat.

    Een mens kan niet alles hebben hè Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty janus

    Bericht van Gast vr jun 14, 2013 9:51 pm

    Vandaag in een andere zaak geweest, die verkochten het Spaanse merk Bronpi.
    Prijs ligt een stuk lager dan ecoteck en heeft ook kanalisatie, echter ook een stuk groter, moet eens heel goed gaan meten of die wel in de schouw past.

    Voordeel, die kachel is hier in de buurt meer verkocht en dan kun je eens bij mensen thuis gaan luisteren.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van erwin vr jun 14, 2013 10:39 pm

    Het merk Bronpi is hier niet echt bekend, garantie bedraagt 5j volgens de site..
    doe dat eerst, een brandende kachel bekijken en beluisteren..

    website Bronpi


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    vermogen kachel in warmer klimaat Empty Re: vermogen kachel in warmer klimaat

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 11:50 pm