Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Pellet CV Ketel - Sime Solida 8 PL

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pellet CV Ketel - Sime Solida 8 PL Empty Pellet CV Ketel - Sime Solida 8 PL

    Bericht van Gast wo 4 sep 2013 - 21:23

    Hallo,

    Anderhalf jaar geleden heb ik mijn oude stookolie ketel vervangen door een Pellet CV ketel.
    Ik had al enkele jaren een pelletkachel en was tevreden van het rendement en de warmte. Dus mij overtuigen om voor de CV over te schakelen naar een pelletketel was niet moeilijk. Aardgas is namelijk niet aanwezg in onze straat.

    De Pellet CV ketel is van het merk SIME, type Solida 8 PL. Italiaanse afkomst.
    De opstart en indenststelling werd gedaan door de firma SENEC (regio Gent) die ook exclusieve invoerder is van het merk SIME.
    Tot op vandaag ben ik matig tevreden over de brander. Het verbruik ligt redelijk hoog, tot ongeveer dan 15 zakken (van 15kg) per week in de winter. Dus toch een 2-tal zakken per dag.

    Ik ben niet echt technisch aangelegd maar toch vermoed ik dat er iets niet juist zit met de efficientie van de installatie. Het zit namelijk zo:
    De brander is aangesloten op een buffervat van 500L dat op zijn beurt aangesloten is op de CV leidingen. De ketel staat ingesteld op een temp van 65°. Maar deze 65° wordt gemeten in de brander zelf en niet in het buffervat. De sonde-voeler steekt in de ketel en dus niet in het buffervat (terwijl hier wel verschillende meet-gaten zijn). Mijn gezond verstand zegt dat de ketel zou moeten aan/uit springen in functie van de temperatuur in het buffervat omdat deze in rechtstreeks contact staat met de radiators. Dus dat je een soort van min en max temperatuur kan instellen gemeten in het buffervat. Want wat gebeurt er 's nu nachts? De thermostaat (living) slaat af - er is geen pompcirculatie meer van buffervat naar radiators en buffervat blijft op temperatuur door de isolatie - maar de ketel blijft actief en branden omdat de temp in de ketel wel daalt met als gevolg dat ik de hele nacht door onnodig pellets verbruik.

    Ik heb dit reeds meermaals gezegd aan SENEC maar ik heb het gevoel dat ze het ook niet goed weten. Zij zijn enkele keren ter plaatse gekomen. Zij zeggen dat de temperatuur wel in de ketel zelf moet gemeten worden (anders kan er overhitting plaatsvinden) - en niet in het buffervat. Op de schema's (techinsche info van de ketel) zie ik duidelijk dat er een lijntje van temperatuur-voeler loopt van de ketel naar het buffervat. Dus ga ik ervan uit dat dat de manier van werken is.

    Kan iemand mij helpen hiermee?
    Alvast bedankt - Geert.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pellet CV Ketel - Sime Solida 8 PL Empty Re: Pellet CV Ketel - Sime Solida 8 PL

    Bericht van jeanhup wo 4 sep 2013 - 21:37

    Als het goed is draait de pomp (of laddomat) tussen ketel en buffervat ook als de ketel aanslaat en zal het vrij snel in het buffervat ongeveer net zo warm worden als in je ketel (en andersom). Het zal dus niet kunnen voorkomen dat de ketel koud is en het buffervat niet. Zoals het nu geinstalleerd is is het een eenvoudige maar op zich wel redelijk goed werkende manier om een ketel met buffer op temperatuur te houden. Als je vind dat de ketel te vaak te kort aanspring kun je wel de maximale temperatuur verhogen (65º is eigenlijk te laag - dat is de minimumtemperatuur voor een pelletketel om condensatie te vermijden - daarboven begint hij normaal pas te pompen of gaat de Laddomat open). Ik stel de starttemperatuur meestal in op 65 en de stoptemperatuur op 85 (dus ketel begint te branden als de watertemp tot 65º gezakt is en stopt pas weer bij 85º). Als je niet wil dat je radiatoren een dergelijke hoge temperatuur krijgen moet je er een mengventiel of platenwarmtewisselaar tussen zetten.

    Afhankelijk van je het soort besturingssysteem dat op je SIME zit zou je er inderdaad ook één of meerdere buffervoelers aan kunnen hangen. Daarmee krijg je een iets nauwkeurigere temperatuurhandhaving maar het systeem krijgt er niet opeens een veel hoger rendement van.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

      Het is nu vr 19 apr 2024 - 13:14