Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 23 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
krusty
Fleur
erwin
7 plaatsers

    schouw mee opgevuld met isolatie

    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast zo nov 10, 2013 7:07 pm

    Beste,
    Deze zomer werd mijn spouwmuur nageïsoleerd met parels.
    Wanneer ik echter onlangs mijn pellet kachel (Funny) wou aanzetten zag ik dat er een paar van die isolatie parels rond de aansluiting van het rookkanaal zaten.
    Heb dit toen even open gedaan en ben toen tot de vaststelling gekomen dat mijn schouw mee opgevuld is met de isolatieparels . Ik vrees dus dat ik ergens een scheur moet gehad hebben in de schouw. Nadeel is natuurlijk dat ik nu mijn pellet kachel niet meer kan gebruiken wat uiteraard ook niet de bedoeling is!

    Ik heb al tientallen telefoontjes gepleegd naar zowel schoorsteenvegers, schoonsteencontroleurs/herstellers, dakwerkers, etc... allen verwijzen ze mij naar elkaar door en niemand wil zich nog maar de moeite doen even te komen kijken en een oplossing uit te werken. Enige wat sommigen wel onmiddellijk doen is een offerte van enkele duizenden euro’s meegeven voor een nieuwe schouw te laten steken (intuberen).

    Ik ben het ondertussen stilaan beu geworden nergens degelijke assistentie of advies te krijgen dus waag ik maar even mijn kans op dit forum daar hier toch enkele experts zitten vermoed ik
    Ik ben ondertussen aan het overwegen om zelf een nieuw rookkanaal langs de buitengevel te plaatsen. Dus concreet een gat door de muur en dan de buizen eraan langs de buitengevel. Denk dat dit mij financieel ook nog voordeliger zal uitkomen dan te laten intuberen.

    Mijn vraag hierin is welke lengte hebben die buizen langs de buitenzijde nodig? (Ze zouden komen te staan op de zijgevel en dit is tevens de regen en wind kant, ik zal dan denk ik een ‘hoedje’ ook moeten zetten op uiteinde?). Moet dit tot bovenaan het dak komen (zal dan op een dikke 7a8 meter komen) of is voor een pellet kachel een kortere lengte toepasbaar (bvb 2 meter ofzo).
    Alvast bedankt voor jullie tijd en advies!
    Groetjes,
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31459
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin zo nov 10, 2013 7:12 pm

    op de volgende link staan 4 topics over schouwen, lees die eerst eens door: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    in uw geval dubbelwandige buis diameter 100mm gebruiken met een trekkap erop..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast zo nov 10, 2013 7:56 pm

    Bedankt Erwin,
    Ik heb ondertussen de gegevens nagekeken en idd zeer nuttige info.
    Ik zat inderdaad ook met een dubbelwandige en een trekkap in men hoofd.
    Om praktische (de installatie) en deels ook financiele redenen had ik deze liever zo kort mogelijk gehouden (bvb 2 meter), is dat ok?

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31459
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van erwin zo nov 10, 2013 11:40 pm

    NDC,

    heb je al eens raad gevraagd aan deze firma, misschien is er nog een andere oplossing voor de dichtgespoten schouw die wij niet weten..

    heb je momenteel een alternatieve verwarming, of zit je in de kou?
    dan kan een Tstuk en 2 meter buis met bocht en kapje u eventueel wel snel en tijdelijk uit de nood helpen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 9:52 am

    Dag Erwin,

    Deze firma had ik nog niet gecontacteerd, zal dit deze week eens doen.

    Ik heb wel al tamelijk wat gelijkaardige firma's gecontacteerd (schouwvegers en schouwinspectie met camera etc) maar ik werd nogal rap 'weggestuurd'. Het is niet een vogelnest ofzo die ze moeten zien weg te halen maar een schouw die (volledig?) vol zit met isolatie en daar trekken ze precies liever snel hun handen van af... Ofwel sturen ze snel een offerte nog door van enkele duizenden euro om de schouw te laten intuberen en hierbij stel ik mij dan persoonlijk toch wel wat vragen of dit met een dichtgespoten schouw uberhaupt wel mogelijk is?? Even logisch redenerend, als ge een buis in een volle schouw stampt, dan is die toch nog steeds vol? Dus hoe kan dergelijke oplossing dan werken?
    Vandaar dat ik mij tot dit forum richtte omdat hier toch wel wat volk zit die mss enige kennis en advies ter zake heeft. Heb hier gisterenavond nog redelijk wat uren zitten zoeken en lezen op dit forum ook en veel info gevonden (danku Erwin voor de linken door te geven hierin :-) ) maar tis niet altijd evident door het bos de bomen nog te zien.
    Als alleenstaande vrouw probeer ik mij dus zo goed mogelijk te informeren over alle mogelijkheden (zodat er mij niemand in de luren kan leggen :-) ), alsook het prijsplaatje speelt een rol in de oplossing.

    Gelukkig heb ik inderdaad nog een CV op gas die zijn werk doet en dankzij de isolatie ondertussen het hier wel goed houdt binnen. Superdringend is het daarom niet maar ik zou toch graag deze winter weer gebruik kunnen maken van mijn pellet, is warmer, gezelliger en goedkoper dan gas , maar dat weten jullie ook wel natuurlijk :-) .
    groetjes
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 10:08 am

    Beste NDC, is het niet mogelijk dat de firma die de parels ingespoten heeft per ongeluk een gat in je schouw geboord heeft en dat de parels daar zo gekomen zijn?
    Dan zou je hun aansprakelijk kunnen stellen en voor de extra kosten kunnen laten opdraaien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 10:30 am

    Dag Piet,

    Ik heb dat stuk reeds nagekeken (dit stuk van de buitengevel komt paar cm naar buiten en is in andere zwarte steen gemetst dus wist ik wel waar kijken op de gevel) maar daar stel ik geenenkel boorgat vast dus daar hebben ze niet direct zitten in werken zo te zien.

    Wat echter wel het geval is is dat mijn binnenmuur onderaan ter hoogte van de aansluiting kachel op schouw ( +/- 50 cm boven de grond) wel een scheur bevat en ik vermoed en vrees dat die scheur net voldoende zal geweest zijn om die isolatie parels erdoor te stampen tot in de schouw. Ik heb al zover mijn arm kan reiken in de schouw zitten krabben om die bollekes weg te halen maar er zitten er nog bovenop waar ik niet goed meer aan kan.

    Wat ik echter niet weet (en vanaf daar beginnen mijn vragen en problemen) is ofdat zich dat dan inderdaad 'slechts' beperkt tot het onderste deel van mijn schouw ofdat zich dat nog ergens hoger in de schouw ook nog zou voor doen? Andere scheuren in de muren dan die onderste zijn mij niet gekend noch zichtbaar maar who knows...
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Fleur ma nov 11, 2013 11:27 am

    ndc
    ik zou zowiezo de bestaande schouw terug vrijmaken
    ken je niemand in jou vriendenkring die eens boven op de schouw kan zien in hoeverre die volzit.
    als je geluk hebt dat het onderste gedeelte vol zit kan je misschien van van boven deze door prikken ,eenmal een gat gemaakt gaat de rest vanzelf ,zit hij natuurlijk een heeeel eind vol dan zal het van langs onder moeten gebeuren .
    ik veronderstel dat die schouw recht omhoog loopt en dit is een voordeel.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 11:48 am

    Dat was in eerste instantie ook mijn gedacht Fleur, maar ik zie mezelf niet tot bovenaan mijn dak kruipen en helaas in de onmiddelijke vrienden of familie kring zijn er ook geen mensen die daarvoor staan te springen.

    Maar wanneer ik hierover toen verder na dacht stelde ik mij ook vragen mbt de verdere brandveiligheid nadien. Stel dat ik er op een of andere manier in zou slagen om die doorgang terug vrij te krijgen ( er tevens vanuitgaande dat deze blockage zich vooral op het onderste deel zou bevinden, riskeer ik dan geen brandgevaar of smeltende isolatie door resterende isolatie parels die her en der achterblijven of wat als er zich ergens toch nog een andere scheur zou voordoen?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty ma nov 11, 2013 11:57 am

    NDC leest dit eens [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Ik denk dat die parels onbrandbaar zijn!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3080
    Registration date : 06-12-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Fleur ma nov 11, 2013 11:57 am

    ndc,het beste is altijd je schouw te tuberen met vaste enkelwandige buis of dubbelwandige flex,rondom de tubering isoleer je dan met glaswol.
    jou probleem is nu iemand te vinden die op die schoorsteen wil kruipen,ken je gene zwarte piet in jou omgeving............ik woon jammer genoeg niet in jou buurt...wat? 


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 12:06 pm

    klopt krusty, was ook de reden waarom ik dergelijke parels gekozen had, maar ze zijn wel traag smeltend, smeulend en stelde me de vraag of dit dan een impact zou kunnen hebben of t'een of t'ander. Ben hier ondertussen aan het rondneuzen of de rook van een pellet heet genoeg is (of net niet) om dat smeltprocess in gang te kunnen zetten of niet
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van vinnus1 ma nov 11, 2013 3:18 pm

    Ik vermoed dat er zelfs geen barst in je schouw zit waar de parels door gingen.

    Mijn voorstel is,als je vroeger geen problemen met je schouw had ,je eens heel rustig en goed moet Kijken,
    en ik herhaal goed en rustig, of er geen gaatje is geboord langs buiten,en dan is opgestopt met cement.
    Dit zou eigenlijk niet mogen gebeurd zijn,maar wie zonder fouten is werpe de eerste steen.

    Indien mocht blijken dat dit zo zou zijn,en vroeger de schouw goed was.
    Huur een industriele stofzuiger (tussen de30 à 40€ per dag) schuif je kachel uit de schouw,zuig er alles leeg en klaar is kees.
    Je bent enkel 30€ kwijt en wat tijd het zal langer duren voor de stofzuiger te halen dan de korrels eruit te halen.Denk hier maar eerst eens even over na voor je dure mannen op den hof haalt.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 3:56 pm

    De schouw was tot voor die isolatie werken inderdaad goed.
    Is nu onderaan enkel dat ik zie dat die volledig toe zit met die bollekes. Ik weet niet tot hoe hoog dat toe zit maar het is misschien inderdaad toch een beter idee van daar eerst nog wat dieper (allee, hoger :-) ) in te frutselen om die bollekes daar weg te halen en dan is het probleem misschien inderdaad van de baan en kan ik weer van mijn pelletkachelke genieten!

    Mijn vrees is enkel dat die nog tot op eenzekere hoogte vol zit waar ik niet meer aan kan, of dat ik op een bepaald ogenblik terug een open schouw voel en denk dat alles ok is maar dat zich op een nog verdere hoogte misschien weer een stuk toe zit. En daar maak ik mij zorgen over.... hoe weet ik of de schouw volledig vrij zal zijn want ik kan dat zelf niet zien natuurlijk.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 4:02 pm

    Bij de bouwmarkt flexibele schoorsteenstokken huren of kopen en daarmee van onderaf zonder veegborstel de schouw tot bovenaan doorragen. Stokken zijn 1 meter lang dus genoeg meenemen, paar keer op en neer en dan komen de korrels wel los.
    vinnus1
    vinnus1
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 410
    Leeftijd : 69
    Registration date : 10-11-10

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van vinnus1 ma nov 11, 2013 4:10 pm

    NDC,spijtig dat het zo ver is,anders kwam ik het voor jouw doen hoor.Wees gerurst op een uur is alles geklaard.Drie tot vier keer je stofzuiger leeg kieperen en klus geklaard.


    _________________
    Harman Accentra
    Nestor Martin
    COMBULUX
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 4:23 pm

    Is hier deze namiddag een gekend forumlid nog even langsgekomen om eens een oogje op de zaak te werpen en hij stelde ook voor om toch eerst gewoon proberen de schouw leeg te halen en zodoende de bestaande schouw te kunnen blijven gebruiken ipv de (zware) kosten te maken voor nieuwe externe schouw.

    Ik zal dus binnenkort een dagje zwarte piet spelen en hopelijk komt de sint mij dan belonen met een open schouw die terug bruikbaar is :-)
    Ik hou jullie zeker op de hoogte en wens hierbij alvast al mijn hartelijke dank mee te geven aan iedereen die mij hierin reeds heeft bijgestaan!!
    groetjes,
    Nadia

    PS: verdere tips en adviezen blijven uiteraard welkom :-) werken
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty ma nov 11, 2013 4:40 pm

    schouw mee opgevuld met isolatie Fmsl

    Ik ben even tot bij NDC gereden om de zaak eens van naderbij te bekijken, de bollekes  zien er uit zoals op foto , ze zitten los in de schouwpijp, ik heb thuis geprobeerd ze in brand te steken, ze zijn onbrandbaar  maar door de hitte schrompelen ze ineen, vermoedelijk is dit redelijk gemakkelijk op te lossen door met iets flexibel in het gat te reutelen zullen ze gemakkelijk er uit vallen.
    Ik denk dat het schouwpotten 20/20 zijn. De hoogte is ongev 7 meter er zou dus ongeveer 4 kruiwagens bollekes moeten uitkomen als ze vol zit.

    Ik denk ook dat de vorige eigenaar er een houtkachel ingeplaatst had en dan vollenbak verwarmen, dan springen de eerste 2 potten kapot door de hitte en is er daardoor een zeker aantal bollekes ingesijpelt tot op zeker hoogte

    Ik stelde voor
    1) Schouw  leeg  maken , kachel terugplaatsen en proberen, is volgens mij voldoende
    2) Tweede poging de schouw intuberen met flexibel ( indien teveel of te weinig trek)
    3)De duurste poging een geisoleerde buis tot boven op de buitenmuur , is niet zo mooi en veel te duur.

    Nooit ongeisoleerde buis van 2 meter met hoedje op want je gaat een grote zwarte vlek op de muur krijgen. Opgelet wegens de windrichting is het mogelijk dat je buur niet kontent zal zijn.Het is daar ook een wijk dus dat laatste zeker niet doen.



    Vraag eens aan je buur of hij weet van schouwpotten of een gemetste schouw.!!!!
    Of heb je eventueel nog het plan van het huis????
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty ma nov 11, 2013 4:45 pm

    " flexibele schoorsteenstokken" dat zal niet Dick gaan het gat is maar 8 cm achter de kachel !!!

    Van boven op het dak zal het wel gaan.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 5:04 pm

    Ik bedoel een set als in de link aan het eind, stokken zijn 18 mm. enflexibel genoeg om bochten van 45° te nemen, heb er tig jaar mee geveegd: link
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 5:07 pm

    Nogmaals men dank Krusty!

    Zou zo een flexibel electriciteitsbuis soelaas kunnen bieden voor het prikken?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty ma nov 11, 2013 5:18 pm

    het gat is maar 30 cm van de grond , het zal echt niet gaan vanuit de living !!
    Een electriciteitsbuis is soepelder en kan misschien gaan !

    Ik heb ook zo een set , maar vind die (5) buizen van 1 meter toch redelijk stijf.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gast ma nov 11, 2013 5:25 pm

    Met een mechanische rioolrat kun je het ook eens proberen:
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4408
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van krusty ma nov 11, 2013 5:30 pm

    A ja dat kan,
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    te huur hier
    Gentsesteenweg 419
    9420 Erpe-Erondegem
    Tel: 053/80 93 45
    Fax: 053/80 96 76
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van grossard.rob di nov 12, 2013 11:21 pm

    Hey,

    Dus je hebt eps parels laten inspuiten, maar het type zonder hars of lijmverbinding.
    Feit is dat wanneer je je schouw gaat leeghalen er nog een gedeelte gaat vrijkomen uit de scheur of zelfs nadien wanneer je denkt dat alles ok is.

    Sowieso zoals meermaals aangegeven is het aan te raden eerst langs boven de schade te bekijken.
    Kwestie om al te zien waar je aan begint of het effectief alleen beneden is zoals je denkt.
    Echter de massa in je spouw duwt neerwaarts dus je zal dat met snelbeton of in de schouw met vuurvaste cement zo snel mogelijk moeten dichten.
    Daar je zeker een koudeplek zal krijgen bij verlies van parels en de hoge warmteoverdracht.

    Ook zeer goed op boorgaten kijken zoals aangegeven, om te zien of het voor de installateur echter een fout of een onvoorzien gebrek (scheur aan binnenkant) is.

    OFFTOPIC ben ik ook de materie spouwmuurisolatie aan het bekijken, echter de realiteit is dat het "onderzoek" maar op een enkele plaats wordt gedaan.
    Ipv meerdere plaatsen en hoogtes. Hebben ze bij U thermische fotos genomen voor en na de werken?
    Van de 5 firma's deed niemand hieraan mee of keken ze me hoofdschuddend aan dat dat niet nodig was. Hoe weet ik dan dat het overal behoorlijk is gedaan.
    Sommigen geven aan de hand van voor en na foto's promotie maar doen dit niet bij een klant.

    Met vriendelijke groeten,
    Grossard Rob

    Gesponsorde inhoud


    schouw mee opgevuld met isolatie Empty Re: schouw mee opgevuld met isolatie

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu vr apr 19, 2024 12:17 pm