Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 22 gasten

Nenabert


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast wo 20 nov 2013 - 20:24

    Net even de site doorzocht naar hetgeen ik zoek, maar vrees dat ik niet echt vind wat ik zoek. En dat zijn nl parameters. Zou zijn situatie hier uitleggen, maar vind ik wat te persoonlijk en niet aan mij om hieromtrent een topic aan te maken, dus op hoop van zegen dat er hierover zo een topic passeert. Verder wel een heel interessante site Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo 20 nov 2013 - 20:37

    dan heb ik bij deze maar een topic voor je aangemaakt..

    parameters zijn hier, maar die geven we niet meteen zomaar weg aan iedereen (zie [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    probeer dan eens kort en bondig de situatie uit te leggen zonder persoonlijk te gaan, misschien zijn de parameters niet eens de oorzaak van de problemen die er zijn.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast wo 20 nov 2013 - 20:47

    Ik zal hier toch even de situatie wat schetsen. Men broer zit momenteel in een scheiding, vandaar dat hij even geen installateur kan laten komen door de kostprijs, maar had deze kachel toch 2dehands aangeschaft doordat er een kindje aanwezig is. Er was daar een houtstoof aanwezig, maar hij vond dit niet handig doordat er geen constante warmte was. Ikzelf ken er te weinig van om in de "echte" parameters dingen te gaan veranderen.

    Hij zegt dat hij er eigenlijk wat meer van had verwacht, dus neem ik aan dat de parameters (ik weet dat dit verschilt van schouw tot schouw aangezien men ouders iemand hebben laten komen voor hun pelletkachel) niet op zijn schouw zijn afgesteld en er mss wat te veel warmte door de schouw gaat. Krijgt dus de temperatuur niet hoog genoeg.

    Betreft zijn schouw is deze kachel aangesloten op een bestaande schouw. is ongeveer 2 meter buis van diameter 80mm die gaat dan over in een flexibel die in zijn oude schouw tot boven gaat. De lengte van de flexibel weet ik niet, maar als ik een schatting moet geven denk ik een 8m.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo 20 nov 2013 - 20:50

    is het een iris van het oude type, stookt hij op graden of op vermogen.
    hoe groot is de te verwarmen ruimte ongeveer, heeft de kachel een groot onderhoud gehad voordien?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast wo 20 nov 2013 - 21:16

    de kachel had volgens de vorige eigenaars een groot onderhoud gehad begin deze maand alsook was er een nieuwe ventilator geplaatst. De kachel zelf is volgens de factuur aangekocht in het jaar 2009. De maand kan ik niet juist zeggen, zou ik even moeten navragen. Hij stookt op p3 als ik me niet vergis. Heeft het beiden al eens geprobeerd. De ruimte is als ik me niet vergis 150 a 160 m³. Kan het nu niet nameten aangezien ik niet bij hem thuis zit. Het enige dat ik me herinner is dat er achteraan op de kachel 8kw stond ( heb deze mee gaan ophalen, vandaar dat ik dit zag staan).
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo 20 nov 2013 - 21:20

    staat de bediening boven op de kachel of onder het venster?
    als de isolatie redelijk is moet het wel lukken met die kachel.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast wo 20 nov 2013 - 21:34

    de bediening is onderaan het venster. Isolatie is er, ik ga niet zeggen dat het 100% is, maar laat ons zeggen voor 90% geïsoleerd. Moest het iets uitmaken, hij gebruikt momenteel pellets van de colruyt.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin wo 20 nov 2013 - 21:38

    dan is het de gewone iris, die pellets van colruyt zijn goed.

    ik denk dat het beter is om de kachel ineens te resetten naar de standaardwaarden, vermits er waarschijnlijk nog wel een en ander zal aangepast zijn door de vorige eigenaars.
    ik stuur je straks de nodige info via PM, je krijgt dan een melding bovenaan!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast wo 20 nov 2013 - 21:41

    Ok dan zal ik morgen eens bij hem langsgaan, kan ik het samen met hem eens bekijken. Alvast bedankt.




    info doorgestuurd!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast do 21 nov 2013 - 18:08

    ok na de reset en een half uurtje branden op p1, p2, p3 heb ik volgende waarden

    P1  t 161  FL 21
    P2  t 193 FL 24
    P3 t 223 FL 25

    A1 26
    A2 32
    A3 39

    Ik weet niet of het van belang is, maar bij elke maal ik keek stond sf op 10
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin do 21 nov 2013 - 19:32

    SF en de Ax waarden zijn ingestelde waarden, die wijzigen niet.

    rookgastemp t en de trek FL zijn veel te hoog, er gaat heel veel warmte door de schouw.
    weet je de diameter van de flex?

    kachel in P1 en dan de snelheid van de rookgasventilator (A1) in stapjes van 2 verlagen en telkens de waarden FL en t bekijken na 30min branden.
    FL zou tussen 18-20 moeten komen en de rookgastemp zal dan dalen.

    daarna idem voor P2 (parameter A2) en P3 (parameter A3)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast do 21 nov 2013 - 19:40

    ok, als ik me niet vergis is de diameter van de flexibel 200 mm.

    kan dit veranderd worden tijdens het branden? we zullen beginnen bij p1 en hou jullie op de hoogte
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31458
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van erwin do 21 nov 2013 - 19:43

    liefst wijzigen terwijl hij brand, je ziet dan meteen hoe de kachel reageert.
    kijk dan ook eens naar de vlam, deze moet witgeel en gejaagd blijven, maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn.



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast za 23 nov 2013 - 23:07

    Dankzij veel hulp van Erwin kachel in orde gekregen. Kachel brandt nu goed en geeft meer warmte ook!
    Een grote dank voor de hulp van men broer en ik!


    ggd, succes met de kachel verder!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast za 30 nov 2013 - 21:25

    Nog even updaten hier, ik kom net van bij men broer en met deze temperaturen hoeft hij de kachel niet meer hoger te zetten dan p1, het wordt anders te warm.  Brand met de pellets van Colruyt en is er heel content van ;-).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gast zo 1 dec 2013 - 10:14

    mijn iris komt momenteel ook niet hoger dan P1 bij de huidige temperaturen, zelfs met deur naar boven nog te warm, brand hier met een mengeling van elite en pelleo pellts.

    Gesponsorde inhoud


    edilkamin iris geeft onvoldoende warmte Empty Re: edilkamin iris geeft onvoldoende warmte

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 19 apr 2024 - 12:20