Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 10 gasten

bertus


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
erwin
peterman
6 plaatsers

    rika induo - aankoeken horizontale worm

    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman zo 1 dec 2013 - 0:07

    Vandaag storing gehad met mijn induo,melding schroefmotor blokkage.Aan het zoeken geweest en uiteindelijk was het aangekoekt roet of resten van de pellets aan het uiteinde van het wormwiel.Heb dat wat afgestoken met een beiteltje en hij was gelukkig weer vertrokken!!Al iemand die dat ook voorhad ,moet ik dat regelmatig reinigen misschien?
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty rika induo aankoeken wormwiel

    Bericht van peterman vr 27 dec 2013 - 17:50

    Hallo,een viertal weken geleden liep het wormwiel van mijn induo vast.alles goed bekeken en ik zag dat aan het wormwiel en net ervoor waar het wormwiel  in draaid een harde koek waardoor alles blokkeerde.Heb dat met een scherpe beitel eraf gedaan ,wat niet zo makkelijk is,je kan er slecht bij!Heb dit nu al elke week gedaan om te voorkomen dat hij opnieuw vastloopt.Zou er een oplossing zijn om dat aankoeken te vermijden?Ik gebruik wonterspan pellets.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31399
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van erwin vr 27 dec 2013 - 19:28

    elke week koek wegbeitelen aan de worm? test dan snel maar eens andere pellets...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman vr 27 dec 2013 - 19:47

    Heb nog 2 palletten wonterspan staan dus zal nog niet direkt kunnen veranderen ,zal misschien eens een week met een ander merk branden?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast vr 27 dec 2013 - 20:07

    Misschien je huidige pellets mengen met een ander merk pellets en kijken of dit helpt?
    costerke
    costerke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 195
    Leeftijd : 62
    Registration date : 30-10-12

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van costerke vr 27 dec 2013 - 20:11

    Is dat geen stof van de zakken die je er mee inkiepert die samenkoekt, geplet is?

    Groetjes Rudy.
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman vr 27 dec 2013 - 22:42

    Bij de rika induo zijn er eigenlijk twee wormwielen de eerste trekt ze wat omhoog vanuit de reservoir en de andere ligt gewoon horizontaal en draait de pellets in de vuurkorf. als dat vuurkorfje dus brand dan komt het uiteinde van dat horizontale wormwiel dus in kontakt met die brandende pellets.
    Het uiteinde van dat horizontale wormwiel en de cilinder waar hij in draaid ;waar dus de pellets in getransporteerd worden;wel daar koekt het aan en komt het wormwiel te blokkeren.
    De eerste maal dat het voorviel heb ik de pelletreservoir leeggemaakt om te zien of er veel stof in lag maar daar was geen stof te zien.Het zou me verwonderen als het met stof te maken heeft.

    rika induo - aankoeken horizontale worm  250sh3m
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast ma 30 dec 2013 - 18:10

    Horizontale worm kan idd aankoeken. Vandaar ook dat het onderhoud belangrijk is. Toch minstens eenmaal per jaar(afhankelijk van gebruik) de schroef goed reinigen.

    Hoelang is de induo geinstalleerd? Aantal branduren? Onderhoud al gedaan(indien nodig) en door wie?


    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman di 14 jan 2014 - 20:11

    Kachel staat er ondertussen een dikke 2 maanden .Dit weekend(zondagmorgen) opnieuw wormwiel die vastgelopen was.Opnieuw die koek afgebeiteld en opnieuw opgestart.S'avonds thuisgekomen en op display was er nu een foutmelding dat hij niet ontstoken was??Dat had ik nog niet voorgehad,na drie maal heropstarten ging hij dan toch aan het branden.Ik zag dat hij wel pellets aanvoerde maar die gingen niet in brand .Na drie pogingen gelukkig wel!!Heb nog niet veel geluk gehad met mijn induo.
    Heb vernomen dat er volgende week een software update komt voor de induo.Blijkbaar zijn er nog problemen bij andere kachels!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast di 14 jan 2014 - 20:52

    Zo snel aankoeken is niet normaal. Goede pellets? Genoeg schrouwtrek? Buitenluchtaanvoer?

    Niet ontsteken kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb eens een klant gehad die regelmatig op hout brandt(wat opzich geen probleem is) maar bij het "kuisen" van de kachel alle as in het potje borstelde :s Dus de as valt naar beneden en komt in de bougie te zitten. Dus nu stofzuigt hij de kachel ...
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman di 14 jan 2014 - 21:13

    Ik trek lucht van buitenaf.
    Schouwtrek weet ik niet maar ga vanaf de kachel recht naar boven door een plat dak daarop nog 3 meter dubbelwandige inoxbuis.
    Ik vind de nieuwe pellets van wonterspan(van dit jaar)veel langer dan mijn vorige.?Misschien moeilijker ingang te steken??
    Veel steun vanwege stroomop heb ik ook nog niet gehad.Ze hebben deze week een update beloofd ,ben eens benieuwd??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast do 6 feb 2014 - 11:07

    Mijne verticale schroef is sinds gisteren geblokkeerd, ik heb al de container leeggemaakt en zoveel mogelijk verwijderd uit de schroef maar niets mag baten. Installateur gecontacteerd en wachten zeker  Rolling Eyes
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman do 6 feb 2014 - 21:21

    bij mij nog steeds hetzelfde,regelmatig ,zeker wekelijks moet ik het horizontale wormwiel reinigen anders loopt die sowieso vast!
    Op die update van Rika zit ik nog te wachten.Vanwege stroomop of leverancier moet ik niet op veel ondersteuning rekenen,
    spijtig voor mij maar ook voor hen!!Goeie reclame is het niet.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast do 6 feb 2014 - 21:34

    Wij hebben toch al een 20tal induo's geinstalleerd en buiten enkele kleine problemen(bij de eerste serie) loopt alles vlot.

    Is de installateur al langs geweest? Die moet op zijn minst toch langskomen en eventueel tel contact opnemen met Stroomop en alles eens overlopen/checken.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast do 6 feb 2014 - 22:04

    Ik heb mijn steen verwijderd en blijkbaar blokkeert de verticale schroefmotor. Als ik de motor laat afkoelen, start de kachel terug correct. Maar na een paar uur slaagt de kachel terug uit met "blokkage schroefmotor". Wanneer ik de schroefmotor verwijder, kan ik de vijzel vrij bewegen zonder enige blokkering. Dus volgens mij motor te warm, eventueel in combinatie met de kleinste blokkade is game over voor de kachel tot de motor terug is afgekoeld. Circa 30-45mins, vrij vervelend en zeker als er niemand thuis is.

    Kan ik de motor ergens elders kopen dan mijn installateur? Ik heb een BTW-nummer, eventueel rechtstreeks bij Stroomop?
    Ik heb Stroomop reeds gecontacteerd maar zij verwijzen mij terug door naar de installateur...
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman vr 7 feb 2014 - 18:59

    Valt de schroefmotor niet onder garantie ?Ik heb vooral last van het niet ontsteken sinds ik een nieuwe pallet wonterspan ben begonnen.
    Die pellets zijn veel langer dan van mijn vorige pallet.Denk dat ik eens een ander merk pellets ga proberen in mijn induo ,iemand een tip?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4394
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van krusty vr 7 feb 2014 - 20:07

    Inderdaad je zegt het zelf ....t'is omdat de pellets langer zijn dat ze trager vallen !
    Probeer deze van colruyt ,die zijn korter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast di 11 feb 2014 - 19:00

    Beste,

    Ikzelf heb een Rika Induo sinds september, ik heb 1050 kg pellets en 4m³ hout gestookt.
    De kachel heeft zonder één probleem deze maanden gefunctioneerd. Ik heb onze centrale verwarming bijna niet meer moeten gebruiken.
    Onze living is 55 m². Ik heb voorlopig niks moeten reinigen, enkel de asbak.
    Ik stook met Elite pellets, ze hebben niks stof en de kachel vervuild bijna niet. Het wormwiel heb ik eens nagekeken en is volledig proper.
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman di 11 feb 2014 - 20:58

    Hallo,Dirk vv,blij te horen van jou dat je geen problemen hebt wat erop zal wijzen dat mijn wonterspan pellets niet zo goed zijn voor een induo.Ik heb wekelijks storing horizontaal wormwiel loopt vast,de cilinder waar het wormwiel in draait koekt aan en die koek is echt zo hard als een steen,daardoor loopt het wormwiel vast.?

    haal hier eens een paar zakjes elite pellets, mogelijk ben je dan van het worm-beitelen vanaf.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty raad gevraagd van Rika gebruikers/kenners

    Bericht van Gast za 22 maa 2014 - 19:41

    Hallo,

    Heeft iemand van jullie ook problemen met weerkerende schroefmotor blokkage bij een Rica induo kachel?
    Bij ons gebeurd dit met een gemiddelde van om de 2 à 3 weken ongeveer.
    De kachel blokkeert een aantal keer, je kan hem met de speciale sleutel dan terug goed zetten en soms terug aanzetten.
    Op sommige momenten moet je volledig resetten, om steeds tot een volledige blokkade te komen.
    3à4 dagen op voorhand hoor ik aan het piepend/ krakend geluid al dat het eraan komt.
    Zelfs tijdens het onderhoud kan ik aan het geluid zeggen wanneer de blokkade gaat gebeuren.

    Steeds komt er iemand van de firma waar wij hem aankochten. Geen slecht woord over de service ze doen wat ze kunnen en steeds zeer snel!
    Eerst was hun verklaring foute pellets, raar aangezien wij dezelfde pellets gebruiken als degene die we erbij kregen.
    De volgende keer lag het aan het hout, tja zou kunnen natuurlijk vanaf dan geen hout meer gebruikt.
    De keer erna lag het nogmaals aan het hout, excuseer er is geen hout meer gebruikt?
    De voorlaatste keer lag het aan de worm, de pellets 'koeken' daar wat aan, af en toe eens met een schroevendraaier uitkappen… dat weigeren wij dus te doen!
    De laatste keer was het nogmaals het 'aankoeken' wat men verwijderde en we kregen nieuwe software want Rica erkende het probleem.

    Nu zijn we 4 weken later…door het mooie weer heeft ze meer dan 2 weken niet gebrand en het probleem is daar weer.
    We gebruiken nog steeds geen hout, kochten al een speciale karcher Assen stofzuiger die we elke dag gebruiken alvorens het toestel aan te steken. Kortom alles wat ons verkooppunt ons adviseert volgen wij braaf en netjes op, in de hoop dat er een einde aan komt.

    De volgende keer zou er iemand van Rika meekomen want zij weten het niet meer.
    Excuseer?! de volgende keer wil ik een nieuwe kachel en ze mogen de deze bij Rika voor mij part 24/24 observeren.
    Na 8 dagen dat je moet zorgen dat er iemand thuis is vinden wij het wel welletjes geweest en worden wij zo stilaan moedeloos ervan.
    Misschoen ook een positieve noot, de dagen dat ze werkt zijn we er wel tevreden van.

    Ondertussen weet ik ook dat stroomop de verdeler in België is, is het raadzaam hen zelf te contacteren of het toch maar overlaten aan mijn verkoper?

    fam. De Cock
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Fleur za 22 maa 2014 - 20:26

    @kurt
    heb je deze topic al eens aandachtig gelezen....

    https://pellets.forummotion.com/t4653-rika-topo-lawaai


    vergelijkbaar met jou probleem en toevallig ook een rika........... amai
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman ma 24 maa 2014 - 20:35

    Hallo Kurt,

    blijkbaar zit je met hetzelfde probleem als bij mijn induo,bij mij koekt het horizontale wormwiel ook snel aan en loopt om de 2 weken vast.
    Ben dan maar beginnen afbeitelen maar dat is verre van plezant,zeker bij zo een dure kachel van enkele maanden oud.

    Welke pellets gebruik je,en zit er stof in de zakken? bij mij zit daar blijkbaar veel te veel stof in.(wonterspan).
    Na wat lezen op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat de pellets die men gebruikt ook zeer belangrijk is,
    Ga mij voor volgende winter elite pellets aanschaffen blijkbaar is iedereen daar content van!!

    Stroomop contacteren heeft bij mij niet veel geholpen,blijkbaar moet je eerst de installateur contacteren,die zal wel raad vragen aan stroomop.
    Ik ben geen ingenieur of dergelijke, maar volgens mij komt dat wormwieluiteinde te veel in contact met de vlam bij die Rika Induo Smile ,
    bij andere pelletkachels zie je dat niet.Anders ben ik ook wel tevreden als hij brand!!?
    gr.Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast di 25 maa 2014 - 10:02

    Het is idd het horizontaal wormwiel dat vast draait door aankoeken, dit is zowel door Rika als de installateur bevestigd.
    Wij hebben ondertussen andere software, Rika hoopte het probleem hiermee op te kunnen lossen.
    Wij gebruiken de pellets die de installateur aanraadde.
    Ik reinig alles volgens de voorschriften en doe dit elke dag, al moet dat normaal niet.
    Maar dat wormwiel afkappen is niet standaard en dat weiger ik dus te doen!

    Sinds vandaag is er geen schroefmotor blokkage maar start hij niet meer op.
    Over onze installateur geen slecht woord, als ik ze bel komen ze!
    Maar ik vind dit voor ons beide een vervelende situatie (elke 2 weken).

    kizzy
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gast di 25 maa 2014 - 12:12

    Werken jullie op vermogen of via ruimtevoeler op temp?
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van peterman di 25 maa 2014 - 20:56

    Mijn induo werkt op temp.met ruimtevoeler.
    Ik vraag mij af hoe die koek eigenlijk ontstaat ,door het stof in de zakken of door de slechte verbranding van de pellets of....ik weet het eigenlijk niet.
    Ik heb ook al enkele malen gehad dat de kachel niet ontstoken was maar dat komt blijkbaar doordat mijn pellets zeer lang zijn.na nog eens starten is hij meestal vertrokken.
    Mijn installateur heeft me wonterspan pellets aangeraden maar blijkbaar zijn deze toch niet zo ideaal voor mijn kachel. Hopelijk zal dit met andere pellets beter zijn ;heb helaas nog een volle pallet wonterspan staan.

    Gesponsorde inhoud


    rika induo - aankoeken horizontale worm  Empty Re: rika induo - aankoeken horizontale worm

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 28 maa 2024 - 10:04