Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

korando


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    een defect moederbord bakken

    mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 120
    Leeftijd : 61
    Registration date : 26-06-14

    een defect moederbord bakken Empty een defect moederbord bakken

    Bericht van mikelbikel di jul 01, 2014 1:38 pm

    Hallo, ik lees hier regelmatig dat sommige mensen een defect moederbord hadden en dit dus hebben laten vervangen, en dat natuurlijk met de nodige kosten... Voor hen die het willen en durven proberen en alsook een beetje handig zijn, de volgende tip; (weliswaar nog niet uitgetest op moederborden van pelletkachels maar het principe blijft hetzelfde); Bak je moederbord in de oven! Ongelooflijk? neen toch niet...
    Heb het zelf uitgetest met eerst een grafische kaart, daarna met een moederbord uit een laptop, beide onherstelbaar stuk en nu toch met sucses gered. Simpel uitgelegd worden moederborden samengesteld uit printplaten en elementen die daarop gesoldeerd zitten. Deze soldeerpunten worden bij fabricatie gesmolten via verhitting. Niet altijd zijn alle contactpunten even goed versmolten en bij apparaten die trillingonderhevig zijn (zoals bvb pelletkachels) durven deze soldeerpunten al eens na verloop van tijd slecht contact te geven.

    Bouw je moederbord uit en verwijder alle afbouwbare plastick elementen (wat niet kan losgevezen worden laat je zitten) Reinig eventueel met Isopropanol, of andere vloeistof met hoog alcoholgehalte (geen nagellakverwijderaar) Belangrijk is dat je de oven voorverwarmd op de juiste temperatuur (190°C) Je steekt je moederbord met de soldeerpunten naar boven en je houdt die van de ovenplaat weg door te ondersteunen met enkele alufolie proppen. 10 à 12 minuten laten bakken, daarna oven af en ongeopend minstens 20 min. laten afkoelen. Daarna voorzichtig alles weer monteren. Met een beetje geluk is de fout zonder kosten hersteld! Op youtube vind je genoeg filmpjes die het laten zien, zoek maar even onder motherboard in oven etc...

    Enne als er iemand een poging doet, laat het dan ook weten!
    mvg,
    michel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31400
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van erwin di jul 01, 2014 4:18 pm

    "opnieuw bakken" van prints is een bekend hobby-pruts-lapmiddel wat vaak wordt toegepast door zogenaamde blije "experts".
    als elcos/weerstanden/ed. de bakbeurt overleven kan het een ultieme laatste middel zijn om een print (meestal tijdelijk) uit de vuilbak te houden.
    maar we kijken uit naar de ervaringen van de eerste die zijn defecte kachelprintje heeft gaar gestoofd...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 120
    Leeftijd : 61
    Registration date : 26-06-14

    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van mikelbikel di jul 01, 2014 4:31 pm

    Als het dan toch bedoeld is voor de vuilnisbak vind ik het toch de moeite om te proberen. Lapmiddel, misschien wel... Maar ondertussen doet mijn dure grafische kaart het toch alweer voor drie jaar (400€ uitgespaard), het moederbord uit een laptop voorlopig reeds 2 maanden... En alles werkt nog prima.
    Natuurlijk weet je nooit op voorhand voor hoelang zo'n ingreep zal standhouden en is er geen garantie dat de bakbeurt idd zal helpen.


    _________________
    Groeten,
    Michel

    Edilkamin Tiny sept. 2013
    Bijgeleverde pellets: Wonterpellet: 800kg winter 13-14
    Wonterpellet: 200kg + Elite 750kg winter 14-15
    Elite 250kg + Wonterpellet 700kg winter 15-16
    Combulux (groepsaankoop) 1000kg winter 16-17
    Comfo-pellets 900kg winter 17-18
    Comfo-pellets winter 18-19 1200kg
    Comfo-pellets winter 19-20 1250kg
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van ss do jul 03, 2014 11:56 am

    Man man man... Ik ga hier niets op zeggen, te onnozel voor woorden, wel een wijze raad als je iets zelf wilt doen aan slechte contacten; KOOP VERDORIE DAN EEN SOLDEERBOUT, ga alle soldeerpunten langs en duw er eens voorzichtig de warme tip tegen, duw niet te lang dat je door de hitte van je bout geen meer schade aanricht dan er al is!
    Al drie borden vervangen en geen enkel gevonden met slechte contacten.

    In de oven braadt je rosbief...
    In een kookpot kook je aardappelen (ik wil vermijden dat een ander "uitvinder" je als advies geeft om je printplaat eerst te koken!).

    Voor er nog stommere voorstellen komen, wij herstellen audio/videoapparatuur, geen ovens...

    Succes,
    ss
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van nick1 do jul 03, 2014 3:17 pm

    Dju toch, heb ik alweer pech! Omdat stoomovens hip zijn en voor gezonder doorgaan dacht ik mee te gaan met den tijd door me zoiets aan te schaffen. Blijkt da'k nu geen printplaten meer kan bakken of mogen deze ook in de stoomoven?  scratch 


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 120
    Leeftijd : 61
    Registration date : 26-06-14

    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van mikelbikel do jul 03, 2014 4:09 pm

    Ik weet dat deze truuk werkt en bij grote regelmaat wordt toegepast.
    Ook worden printplaten bij professionele hersteldiensten bijna op dezelfde wijze behandeld; repair by airflow,waarbij gebruik wordt gemaakt van hete lucht (trekt een beetje op een haardroger)
    Er is geen enkel bedrijf die printplaten zal herstellen met een primitief soldeerboutje, om zo tientallen tot honderden micro-contactjes te solderen...
    En neen, stoomovens en microgolfovens zijn niet aangewezen.



    _________________
    Groeten,
    Michel

    Edilkamin Tiny sept. 2013
    Bijgeleverde pellets: Wonterpellet: 800kg winter 13-14
    Wonterpellet: 200kg + Elite 750kg winter 14-15
    Elite 250kg + Wonterpellet 700kg winter 15-16
    Combulux (groepsaankoop) 1000kg winter 16-17
    Comfo-pellets 900kg winter 17-18
    Comfo-pellets winter 18-19 1200kg
    Comfo-pellets winter 19-20 1250kg

    Gesponsorde inhoud


    een defect moederbord bakken Empty Re: een defect moederbord bakken

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 12:13 pm