Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 20 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gast di 1 apr 2014 - 17:49

    Even voorstellen, ik ben Jan B.

    Ik heb plannen om mijn stookolie ketel te vervangen door een pellet ketel.
    Ik zoek meningen, aanbevelingen en op-aanmerkingen over het stoken met pellets in een CV installatie.
    Ons huidige CV systeem bestaat uit twee in cascade opgestelde stookolieketels van ca 15 KW elk die een 200 liter boiler en in totaal 14 radiatoren verwarmen.
    De tweede ketel start alleen op bij buiten temperaturen onder 0 graden
    Ons gemiddeld stookolie verbruik is 4.000 - 4.500 liter per jaar.

    De CV ketels en de boiler staan in de kelder en er is een plaats in de kelder van 2 meter bij 1.7 meter met toegang van buiten (vroegere kolen kelder)
    Alle informatie en ervaringen zijn welkom. 
    Bij voorbaat mijn dank
    Jan B.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van jeanhup wo 2 apr 2014 - 1:22

    Hallo Jan,

    Ik heb zelf thuis deze in gebruik, en ook een groeiende groep klanten met een pellet-cv systeem. Er zijn heel veel verschillende vormen van pellet-cv's, pelletopslagsystemen en buffertanks/boilers.

    Om je een advies of relevante informatie te geven is het handig om wat meer over je wensen/verwachtingen te weten:
    - wat is je budget of hoe snel wil je de ketel terug verdienen?
    - wil je de boilers ook vervangen?
    - ben je zelf handig en bereid om de ketel/brander/asreservoir regelmatig schoon te maken of wil je een (duurdere) ketel waar je zo min mogelijk omkijken naar hebt?
    - hoe groot is het te verwarmen volume en hoe is het geisoleerd?


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gast wo 2 apr 2014 - 10:06

    Hallo Jean,
    - Een redelijke terugverdien tijd lijkt mij tussen 3 en 5 jaar
    Ik maak mij wel zorgen wat er gaat gebeuren met deze terugverdien tijd als de Belgische staat ook nog accijnzen gaan heffen op hout pellets.
    - De boiler is nog in goede staat en wordt gebruikt met zacht water ( water verzachter)
    - Ik heb een groot gedeelte van de CV installatie zelf aangelegd met hulp van een installateur die de laswerken uitvoerde.
    Ik ben 67 jaar en op pensioen en kan op dit ogenblik nog veel zelf doen.
    Maar met de toekomst in gedachte zou een meer autonome installatie aangewezen zijn.

    - Wij wonen in een vrijstaande villa met vier slaapkamers. Aangezien wij maar met 2 personen in dit huis wonen is maar een deel echt verwarmd
    maar als de kinderen en kleinkinderen logeren worden de in gebruik zijnde ruimtes mee verwarmd (vandaar de twee CV stookolie ketels)
    De totale bewoonbare oppervlakte is ca 260 m² met een gemiddelde plafondhoogte van 2.6 meter.
    Het huis werd omstreeks 1935 gebouwd en heeft aan de noord en de oost zijde een volle 1.5 steen goed droge muur en aan de zuid en west zijde een volle steen buitenmuur met een spouw van ca 5 cm en aan de binnenzijde een halve steen muur.
    Alle ramen werden vervangen en zijn voorzien van dubbel glas
    Het dak werd in 1995 geheel gerenoveerd en voorzien van een 8 cm dikke Roofmate isolatie plaat.  
    Wij stoken in de winter s'avonds vaak bij met een Flam inbouwhaard en verbruiken per jaar ca 7 m³ beuk/eik brandhout.
    Omdat wij in de schaduw van hoge bomen wonen wordt in het voorjaar en najaar vaak s'avonds met de inbouwhaard bij verwarmd.

    Ik hoop dat deze informatie voldoende is om een idee te vormen van de nodige installatie.
    Het idee van een buffer tank is nieuw voor mij, wat is het doel van deze buffer tank en hoe groot moet die zijn.

    Groeten
    Jan
    Op dit moment nog stookolie verbruiker
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van jeanhup wo 2 apr 2014 - 10:28

    Beste Jan,

    Als je een terugverdientijd van maximaal 5 jaar ambieert kun je dus maximaal €6250 investeren (€1250 besparing per jaar x 5). Dat betekent dat alle duurdere zelfreinigende ketels met een grote losstaande pelletbunker afvallen.
    Je komt dan automatisch uit bij de compacte pelletketels met geintegreerd pelletreservoir die je nog steeds met zakken pellets moet vullen en waarbij je 2-4 keer per maand de ketel even moet reinigen. Dat is flink wat meer werk dan je nu gewend bent van je mazoutketels.

    Als je mazoutketels en -tanks toch vervangen dienen te worden dan komen binnen de gewenste terugverdientijd ook wel de grotere professionele zelfreinigende ketels in het vizier van Oostenrijkse of Zweedse makelij. Die vergen een investering van ca. €12.000 met een pelletreservoir dat volgeblazen kan worden en waarbij je dus niet meer hoeft te slepen met zakken pellets. Qua gemak lijken die duurdere ketels al wat meer op wat je gewend bent van een mazoutketel. Toch is onze ervaring dat zelfs de duurste ketels nog wel eens een storing in de verbranding of de pellettoevoer hebben.
    En daar komt het buffervat om de hoek kijken: een buffervat is een zeer goed geisoleerde accummulatietank waarin (voor een 40kw systeem) ca. 1000 liter water op temperatuur gehouden wordt (en waarin ook een boiler geintegreerd kan worden). Een buffervat heeft 2 functies:
    - doorlopende warmtevoorziening indien de ketel in storing is of als iemand de pellets is vergeten bij te vullen (het huis wordt dan nog verwarmd door de grote hoeveelheid warm water in de buffertank)
    - tegengaan van het 'pendelen' van de pelletketel (veel branderstarts/-stops) in voor- en naseizoen of in de zomer als de ketel alleen gebruikt wordt voor warmwater. De ketel kan dan langer aan één stuk branden en zal ook iets schoner en zuiniger branden.

    Met een buffervat heb je ook geen ketels in cascase meer nodig. Volgens een grove berekening zou je een ketelvermogen van ca. 33kW nodig hebben.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gast wo 2 apr 2014 - 10:36

    Vergeet ook niet dat je de pellets ergens moet stockeren.
    vagehond
    vagehond
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Leeftijd : 64
    Registration date : 24-02-12

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van vagehond wo 2 apr 2014 - 19:54

    Ik wil je zeker niet bang maken, maar je moet tellen dat 1 liter huisbrandolie = 2 kg pellets.
    dus ga je per jaar 8 a 9 ton pellets gebruiken.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31459
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van erwin wo 2 apr 2014 - 20:48

    wat het pelletverbruik gaat zijn is nog even koffiedik kijken, met pellets ga je heel anders stoken.
    en zelfs dan nog, 4000 liter mazout kost je 3200€, 8 ton pellets 2000€.
    maar je moet ze wel kunnen stokeren natuurlijk...



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Dan12 wo 2 apr 2014 - 21:48

    2 oudere cv stookketels verbruiken in verhouding samen meer als 1 nieuwe pelletketel lijkt mij.

    Ik heb een pelletketel edilkamin van 33kw die momenteel ruim 500 kuub verwarmd. Het huis is recent goed geïsoleerd.
    Deze ketel voorziet 13 grote radiatoren van warm water, enkelen zelfs 5-plaats. (grote waterinhoud)
    Btw het sww is ook op de ketel aangesloten.

    Ja het is meer werk in vergelijking met een mazout of gasketel. maar het is ook financieel aantrekkelijk. De aankoop van brandstof is ruim voordeliger.
    afgelopen winter (zeer zachte winter welliswaar) maximaal 2 zakjes per dag verbruikt, in de koudere periode.
    dus om de twee dagen vullen. en om de 2 weken asse opzuigen.

    pellets opslag kan m.i. makkelijk in de kolenruimte.  de ruimte die 8 ton pellets in beslag nemen is te berekenen.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31459
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van erwin wo 2 apr 2014 - 22:10

    de ruimte die 8 ton pellets in beslag nemen is te berekenen.

    men noemt dit in de EN-norm "de stortdichtheid van de pellets" (gestort gewicht per volume-eenheid)
    deze dient > 600 kg/m3 te zijn.
    1 ton pellets (1000kg) zal dus ca. 1.7m3 volume innemen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gast do 3 apr 2014 - 9:03

    Hallo allemaal,
    Jullie reacties en adviezen helpen mij om nu met de (her)berekeningen te starten.
    Alvast iedereen bedankt
    Jan
    Anonymous
    Gast
    Gast


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gast do 3 apr 2014 - 9:49

    vergeet ook niet om na te gaan of je in aanmerking komt voor een aanpassingspremie of renovatiepremie bij de Vlaamse overheid en/of je gemeente.

    Gesponsorde inhoud


    stookolie ketel vervangen door een pellet ketel Empty Re: stookolie ketel vervangen door een pellet ketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 19 apr 2024 - 16:47