Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Rika Rio probleem rookgasventilator

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast zo aug 17, 2014 11:59 pm

    Beste forumleden,

    Ik kocht mij vandaag een occasie Rika Rio aan (bouwjaar 2008).
    De verkoper van de Rio had de kachel in z'n veranda geïnstalleerd en heeft hem waarschijnlijk nooit goed afgeregeld,
    aangezien de rookgasventilator na de start-up op volle kracht blijft draaien.
    Graag verkreeg ik de toegangscodes tot de instellingen.

    Mvg,
    Sieggy
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin ma aug 18, 2014 12:43 am

    heb je hem horen draaien bij de vorige eigenaar of gekocht zonder te testen.
    als de rookgasventilator op maximum blijft draaien heeft dit waarschijnlijk niets met de instellingen te maken.
    is de inlaatbuis open, sluit de deur goed af. bij te weinig lucht door de kachel gaat de rookgasventilator ook hoger draaien.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van pellbox ma aug 18, 2014 8:23 am

    De kachel een groot onderhoud geven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast ma aug 18, 2014 1:30 pm

    Beste,

    De kachel was reeds gedemonteerd, dus gekocht op vertrouwen zonder testen.
    De inlaatbuis is perfect open (hij zuigt de lucht aan beter dan een stofzuiger).
    Ook de deur sluit goed af.
    Een groot onderhoud kan ik hem geven, maar volgens mij is er niets "verstopt".

    Maar is het met deze kachel niet mogelijk om manueel de snelheid van rookgasventilator te regelen? Bij mijn vorige pelletkachel was dit mogelijk.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin ma aug 18, 2014 1:48 pm

    bij de rika rio (en de identieke saey neema) kan de snelheid van de rookgasfan enkel ingesteld worden voor min en max vermogen,
    daartussen regelt de kachel zelf.

    u heeft een PM met de parameters, vergelijk de huidige ingestelde waarden eens met de standaardwaarden.
    voornamelijk voor G1,2,3 en L1,2.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast ma aug 18, 2014 11:55 pm

    Bedankt voor de PM!
    Alle instellingen stonden op standaard, uitgez. S1 = 0,9

    Heb als test G1 en G2 op 500 ingesteld en G3 op 15%. Geen enkel verschil merkbaar.
    Ook geen verschil te merken met aanpassingen aan L1 en L2.
    De ventilator blijft op volle snelheid draaien.

    Kan dit een defect aan de luchtmassameter zijn?

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin di aug 19, 2014 12:00 am

    de luchtstroommeter kan een verkeerde waarde doorgeven wegens defect of vuil.
    deze zit meestal gemonteerd in het uiteinde van de inlaatbuis, voorzichtig proper maken met een fijne borstel.
    een foutieve aansturing van de rookgasfan vanop de print is ook nog een mogelijke oorzaak.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast wo aug 20, 2014 12:30 am

    De luchtstroommeter werd gereinigd, zonder resultaat.

    Nu heb ik gezien dat er aan de bekabeling van de rookgasventilator gesoldeerd werd. (zie bijgevoegde foto)
    Of dit zo gesoldeerd uit de fabriek gekomen is, zou mij sterk lijken? Dus vraag ik mij af of dit nog origineel is?
    De bruine en blauwe draad die achter mijn vinger verdwijnen, komen van de condensator.

    De verkoper vertelde mij wel dat de kachel eerst als toonzaalmodel gebruikt werd.
    Zou het kunnen dat de rookgasventilator "losgekoppeld" werd van de computer om op volle snelheid in zijn toonzaal te kunnen werken?

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Rio
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin wo aug 20, 2014 1:10 am

    alles kan natuurlijk, maar waarom een rookgasfan met veel lawaai op max moet staan blazen in de winkel zie ik niet meteen zitten.
    vergelijk het eens met het elektrisch schema in deze handleiding (pag5, fig7, rookgasfan is pos II)
    als je er niet uitgeraakt denk ik dat je het beter eens navraagt bij de invoerder stroomop.be, zij gaan u zeker willen/kunnen verder helpen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Greenhorn wo aug 20, 2014 7:26 pm

    @ sieggi

    Als er een kunststof isoleerkapje over zat zou het kunnen, al lijkt mij dat ook sterk van Rika, als die soldering bloot lag is daaraan geprutst.
    Fout zou wel eens softwarematig kunnen zijn.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast do aug 21, 2014 8:21 am

    Kijk ook eens de sensor na in de rookgasventilator. Heb dit bij mijn rika ook al eens moeten laten vervangen.
    Deze zit onderaan en kost eigenlijk geen moeite of geld als je die moet laten vervangen.
    Je kan dit makkelijk testen door deze sensor uit te schakelen en de draadjes door te verbinden.
    Als je na dit door verbinden geen resultaat hebt, kan je dit ook al uitsluiten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast do aug 21, 2014 11:04 pm

    Heb de draadjes doorverbonden van de sensor, zonder resultaat.

    Van zodra ik het stopcontact insteek, begint de ventilator te draaien. Zelfs al ligt de kachel af.
    Als de kachel brandt en de exit/cleaning/exit-fase wordt gestart, waarna het display uiteindelijk uitvalt, blijft de ventilator draaien.
    De ventilator kan dus enkel afgezet worden door het stopcontact uit te trekken.

    Nu goed, ik zal de firma Stroomop even contacteren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast zo aug 24, 2014 11:08 pm

    De reactie van "rloncke" in onderstaand topic heeft mij ertoe aangezet om de printplaat uit te halen:
    https://pellets.forummotion.com/t7636-edelkamin-moon-rookgasventilator-blijft-draaien

    Mijn vriend heeft de TRIAC-componenten uitgemeten en de TRIAC die de rookgasventilator stuurt was inderdaad defect.
    De TRIAC is ondertussen besteld (0,80 EUR) en hopelijk kan ik volgende week melden dat het probleem opgelost is  Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin zo aug 24, 2014 11:33 pm

    dankzij het forum en een vriend met enige kennis van elektronica is het probleem dan mogelijk opgelost voor weinig geld.
    ik ben er vrijwel zeker van dat je binnenkort een goed werkende kachel gaat hebben, houd ons op de hoogte!

    ps: het kan altijd, maar volgens mij is de kans dat die triac na de aankoop defect raakte redelijk klein.  study


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast do aug 28, 2014 11:11 pm

    Even een korte update:

    De TRIAC werd vervangen met als gevolg dat de rookgasventilator geen teken van leven meer gaf.
    Na verder zoeken bleek er nog een IC defect die de TRIAC aanstuurt.
    De IC is besteld...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gast vr aug 29, 2014 10:17 pm

    De kachel doet het weer!
    Iedereen die tips gaf, bedankt! Vooral erwin voor de behulpzaamheid. De posting van rloncke gaf uiteindelijk de doorslag.
    Een goede zoekfunctie op het forum is van levensbelang Wink

    Ik ben van plan om nu nog voor een externe luchttoevoer te zorgen om de kachel nog wat stiller te maken en om de luchtverplaatsing in huis te verminderen.

    Ook schaf ik mij waarschijnlijk nog een thermostaat aan (pellet-control) want vind het wel belangrijk om de temperatuur te kunnen instellen.
    Iemand een idee waar ik dit aan een schappelijk prijsje zou vinden?

    Groeten,
    Sieggy
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van krusty vr aug 29, 2014 10:41 pm

    Zonet eens gegoogled .....pellet-control........en je vind een schat aan info!!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van erwin vr aug 29, 2014 10:48 pm

    blij te horen dat de kachel weer werkt zoals het moet.
    met de externe luchtaanvoer gaat de kachel in de meeste gevallen wat stiller branden.

    met google vind je idd. veel info over de pellet-controller maar bitter weinig verkopers op het eerste zicht.
    die ga je volgens mij enkel vinden bij stroomop of een rika-verkoper.
    misschien eens wat verkopers uit de regio afschuimen uit het verkooppunten rika topic.
    de prijs nieuw is ca. 60€ voor het draadmodel met 5 m. kabel, draadloze uitvoering ca 100€ duurder.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rika Rio probleem rookgasventilator  Empty Re: Rika Rio probleem rookgasventilator

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 7:07 am