Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    nieuwe kopen of herstellen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe kopen of herstellen Empty nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gast ma sep 15, 2014 8:34 pm

    Hallo,

    Ik ben Koen, ik heb al 7 jaar een rika pelletkachel.
    Ik heb al enkele jaren problemen gehad vooral met ophopen van de pellets in het bakje in de pelletkachel.
    Na bijna een schouwbrand hebben ze nu een nieuw schouw gestoken.
    Het laatste jaar (ook al was het een vrij zachte winter) waren er minder problemen,
    maar toen ik een onderhoud liet doen waren er een 4 tal zaken die aan vervanging toe waren.
    De kosten weet ik nog niet direct, maar het lijkt erop dat ze aardig gaan oplopen.
    Nu ben ik aan het twijfelen tussen een nieuwe kopen of herstellen, vandaar mijn zoektocht naar informatie.

    Grts,
    Koen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31400
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van erwin ma sep 15, 2014 8:55 pm

    Koen,
    welkom op het forum. was de schouw dan eerst niet korrekt uitgevoerd.
    eigelijk ben ik wel benieuwd wat in uw rika na 7j dienst aan vervanging toe is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4394
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van krusty ma sep 15, 2014 10:34 pm

    Vrij veeeeeeeel kan er echt niet kapotgaan, een beetje handige harry en met het forum als hulp zou  je dit eigenlijk zelf moeten kunnen opknappen .
    Want meestal zijn het de werkuren /verplaatsing en de btw die er teveel aan zijn.

    Ophopen van pellets ,is meestal de toevoer te groot en/of de rookgas afvoer iets te laag.
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van stef123 di sep 16, 2014 8:15 am

    Dat interesseert mij ook wel, wat zijn die kosten dan na 7 jaar? Welke onderdelen zijn aan vervanging toe?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4394
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van krusty di sep 16, 2014 8:25 am

     ""wat zijn die kosten dan na 7 jaar""  Dat is koffiedik kijken !

    Laat eens een bestek opmaken van die 4 vermoedelijke problemen en dan kan je zelf afwegen of de kosten verantwoord zijn  !
    costerke
    costerke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 195
    Leeftijd : 62
    Registration date : 30-10-12

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van costerke di sep 16, 2014 11:35 am

    Hier ben ik ook benieuwd wat er na zeven jaar allemaal kan stuk gaan. Ik zal dit topic met aandacht blijven volgen.

    Groeten Rudy.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gast di sep 16, 2014 8:21 pm

    Ik ga pogen een antwoord te geven op jullie vragen.
    Ongeveer 7 jaar geleden wou ik af van de dure stookkosten en kwam ik dus terecht op een pelletkachel.
    Ik heb onze Rika gekocht bij Avantis in Tiegem, toen hadden ze (dacht ik) nog geen showroom.
    De eerste jaren ging de verbranding vrij goed maar na een tweetal jaar moesten we de mensen van Avantis vaak  bellen omdat er ophoping was van de pellets. We lieten ieder jaar een onderhoud doen en zelf gingen we ook vaak gaan uitkuisen, ook de schouw.
    Ter info : Er werd bij het begin een enkelwandige schouwbuis van 80 geplaatst.
    We bleven problemen hebben, parameters veranderen, etc...op een bepaald ogenblik was het zelfs 's morgens uitkuisen 'avonds ophopen. De mensen van Avantis wisten niet wat het probleem was. Wij dachten de schouw, omdat wij dachten dat deze te klein was en alles blijft zitten.

    Op een bepaalde avond komt mijn zoontje naar beneden gevlamd, hij rook vuur. Waar de schouw naar buiten kwam was er rook. Direct kachel afgezet en brandweer gebeld, gelukkig was er niets erg maar de brandweer zei toen dat de schouw altijd dubbelwandig moet zijn. Ik heb toen in een behoorlijke colère naar Avantis gebeld. Zij hebben toen een volledig nieuw schouwbuis komen steken, maar wel één van 100 en een dubbelwandige. Verleden winter werkte het vuur beter maar doordat de cijfers van het elektronisch display niet meer goed zichtbaar zijn kunnen ze de parameters niet meer aanpassen.
    Dit jaar zijn ze dan terug gekomen om onderhoud te doen maar bij het plaatsen van de nieuwe schouw zijn ze zo slim geweest om de schouw zo dicht van mijn parket te plaatsen dat ze het potje onderaan de schouw niet kunnen afnemen. Ze kunnen onderhoud doen maar dan moeten ze de volledige kachel buiten zetten en dat wou de technieker in kwestie niet doen.

    Ik heb dan verleden week een onderhoud laten door ecovlam, 2,5 uren heeft er iemand aan bezig geweest. Een volledig onderhoud, alles buiten gezet, alles nagekeken, schouw uitgekuist...ik moet zeggen dat ik daar wel tevreden over was. Hij stelde vast dat de electronische display en de ventilator kapot waren, dat het bakje die de pellets opvangt moest vervangen worden omdat je het nog moeilijk uit de kachel krijgt, dat het beter zou zijn dat de steen aan de achterwand (die gebarsten is) vervangen zou worden en dat de ontstekingskaars ook best vervangen zou worden.
    Aangezien dat Ecovlam geen rika verkoopt, gaan ze navragen wat dit mij zou kosten, ik ben wachtende op hun antwoord.
    Intussen heb ik ook al navraag bij een andere firma die ook Rika verkoopt en die zeggen me dat dit 800€ gaat kosten, werken en vervoer inbegrepen.
    Dat is zo min of meer het verhaal.

    Nu zijn we wat aan het twijfelen, stel we doen de nodige vervangingen, hebben we dan garantie dat alles weer beter gaat branden voor pakweg een vijftal jaar of ga ik volgend jaar dan weer met problemen zitten of koop ik nieuwe. Bij een nieuwe ga ik het voordeel hebben dat ze qua technologie toch wel wat verder staan dan 7 jaar geleden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31400
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van erwin di sep 16, 2014 9:35 pm

    oonatibo,

    over welke rika kachel gaat het hier juist.
    wat ik mis in het verhaal is dat de verkoper geen kontakt nam met de invoerder als hij de problemen niet opgelost kreeg.
    is dit dan nooit gebeurd.

    het gedeelte van de schouw wat binnen zit mag enkelwandig zijn, hoe hoog is de totale schouw.
    ik vermoed dat de problemen eerder kwamen door een te kleine diameter.

    ik hoop dat de offerte enigsinds meevalt, de gloeikaars en de brandpot is niet zo abnormaal na 7j.
    de rookgasventilator heeft volgens mij zijn vroegtijdige krak gehad door de jarenlange slechte verbranding.


    Laatst aangepast door erwin op di sep 16, 2014 10:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gast di sep 16, 2014 10:02 pm

    De schouw is naar mijn schatten een meter of 6 hoog.
    De verkoper heeft nooit contact opgenomen met de invoerder, ze hebben het steeds proberen op te lossen door de parameters aan te passen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31400
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van erwin di sep 16, 2014 10:28 pm

    6 meter dan is het aangeraden om naar diameter 100 te gaan. dat had de verkoper moeten weten.
    ook dat parameters geen tovermiddelen zijn om een slechte installatie recht te trekken.
    het werd uiteindelijk opgelost, maar dat je tussentijds het Tstuk niet kan kontroleren blijft toch een minpunt.

    volgens mij had dit allemaal zover niet moeten komen, als de verkoper zijn invoerder raad had gevraagd.
    jammer genoeg is het weer maar eens de klant die blijft zitten met de gebakken peren.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van stef123 wo sep 17, 2014 6:45 am

    Volgens ik hier lees ligt het niet zo zeer aan de Rika kachel, maar eerder aan de installatie, verkeerde diameter schouw enz...

    Ook dit is onbegrijpelijk:


    Hoe is het mogelijk! Maar oonatibo zit nu wel met de kosten, spijtig.
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van pellbox ma sep 22, 2014 6:36 pm

    Oonatibo,

    Ik ga u in contact brengen met de invoerder van Rika.

    Via PM zal ik u de contactgegevens bezorgen.

    Zij zullen u kunnen helpen.

    Mvg,

    Steven
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe kopen of herstellen Empty nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gast ma sep 22, 2014 7:34 pm

    We gaan een nieuwe kachel kopen. De keuze is gevallen op een Phebo Stufe van Ecovlam.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4394
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van krusty ma sep 22, 2014 7:53 pm

    Effe een tussendoor vraagje !!...........Waar gaat de oude naartoe?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gast di sep 23, 2014 7:02 am

    Ik zou hem nog graag willen verkopen uiteraard met de vermelding van de herstelkosten, want ik vind het beetje zonde om een kachel van 7 jaar op het containerpark te zetten.

    Gesponsorde inhoud


    nieuwe kopen of herstellen Empty Re: nieuwe kopen of herstellen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 10:50 am