Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
stef123
Fleur
jeanhup
krusty
Péétje Brik
Greenhorn
eddy1
grossard.rob
12 plaatsers

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast di dec 16, 2014 12:49 pm

    Hallo allemaal,

    Ik heb net een winddichte ruwbouwwoning gekocht en zou deze graag verwarmen met behulp van een pelletkachel. Ik ben al bij 2 verschillende verkooppunten langsgeweest (beide met goeie ervaringen hier op het forum) maar ze spreken elkaar wat tegen. Vandaar dat ik graag jullie mening zou hebben.

    De situatie is als volgt:
    - Op het gelijkvloers moet enkel de woonkamer en open keuken van +/- 40m² verwarmd worden. De gang, wc en bergruimtes zijn geen leefruimtes en hier moet dus ook niet verwarmd worden.
    - Op de verdieping zouden alle kamers lichtjes verwarmd moeten worden. Hier moet het geen 22° worden, maar een aanvaardbare temperatuur daar lijkt mij 18-19°. De badkamer zou op termijn eventueel los bijverwarmd kunnen worden met een elektrische verwarming indien dit nodig zou zijn.
    - Overal dubbele beglazing, 8cm muurisolatie en 16cm dakisolatie. Er wordt nog PUR gespoten op het gelijkvloers.
    - Zowel het gelijkvloers als de verdieping hebben een hoogte van +/- 2,50m en de kachel zou vrij centraal staan in de woonkamer. Bijgevoegde plannen verduidelijk de situatie.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

    Nu had ik het idee om in de woonkamer een pelletkachel te plaatsen en in de schouw de kanalisaties bij in te werken. Deze zouden dan uitkomen in de nachthal en slaapkamer 1.

    Verkoper A wist me te zeggen dat het niet aangeraden is om een kanalisatie naar boven te voeren vanwege het gebrek aan ventilatie. De kanalisatie in de slaapkamer zou al helemaal geen goed idee zijn. Er werd me een Edilkamin Story van 13kw aangeraden waarmee het gelijkvloers voldoende verwarmd zou kunnen worden en waarmee op de verdieping de kou gebroken zou kunnen worden met kanalisatie in de nachthal, op voorwaarde dat de deur naar de traphal openstaat voor de ventilatie. Beter zou zijn om voor de verdieping een aparte verwarmingsinstallatie te voorzien.
    Verkoper B raadde een Edilkamin Funny van 11kw aan met kanalisatie naar de nachthal en slaapkamer 1. De temperatuur boven is vanzelfsprekend afhankelijk van de buitentemperatuur maar zou voldoende zijn voor mijn noden.

    Als ik de tabel bekijk, zou ik voor een te verwarmen oppervlakte van +/- 110m² en 275m³ met een 11kw voldoende moeten hebben. Ik heb echter geen idee of de tabel rekening houdt met kanalisatie aangezien er altijd maar een beperkt aantal kw gebruikt zou kunnen worden voor de kanalisatie.
    Is het dan misschien de beste optie om beide voorstellen te combineren en een Story van 13kw te installeren met kanalisatie naar de nachthal en slaapkamer 1?

    Wat is jullie mening hierover of zijn er mensen met een gelijkaardige situatie? Het plaatsen van een pelletketel met cv zou ik willen vermijden vanwege de hogere kostprijs en het geringe verbruik van de radiators op de verdieping. Bovendien zou er dan ook nauwelijks een vlam te zien zijn.

    Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!

    Groeten,
    Jeroen


    Laatst aangepast door JeroenM op di dec 16, 2014 1:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Toevoeging isolatiegegevens)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Fleur di dec 16, 2014 1:51 pm

    er bestaan ook kachels met een 2de ruimteventilator (kanalisatiemotor)
    op een of andere manier moeten alle te verwarmen ruimtes in verbinding staan om een goed resultaat te bekomen (de verwarmde lucht die je naar boven stuurt moet uiteindelijk afgekoeld terug naar de kachel !


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob di dec 16, 2014 3:29 pm

    Is een hydro kachel dan niet meer aan te raden? Met een paar goedgeplaatste radiators

    Je spreekt van geen ventilatie, dan gaat de warmte zich ook niet goed verplaatsen. Als achteraf onvoldoende blijkt heb je meer kosten. Nu heb ja waarschijnlijk alles toegankelijk liggen.


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Greenhorn di dec 16, 2014 8:08 pm

    Jeroen, Ik zou daar toch mee oppassen een pelletkachel als enige verwarmingsbron. hoe ga je uw sanitair warm water produceren? Met gas of een warmtepompboiler? 18 à 19 graden boven ga je niet halen als het serieus vriest, en elektrisch bijverwarmen is ook al niet aan te raden.
    Persoonlijk zou ik een kleine gascondensatieketel voorzien als back-up indien gas aanwezig in de straat.Het idee op zich vind ik wel goed, maar ik denk moeilijk te verwezenlijken met op de bovenverdieping een gebrekkig comfort. Bij een ernstige panne aan uw pelletkachel zal die ook niet in 1 dag gerepareerd zijn en daar zit je dan in de kou.Laat je in elk geval grondig informeren en vraag aan de verdeler als die klanten heeft met eenzelfde instalatie.
    succes met je project!
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob di dec 16, 2014 10:05 pm

    @ Greenhorn, ben het volledig met je eens.


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Fleur di dec 16, 2014 10:23 pm

    k vraag me af wie van de forumleden beschikt over meerdere verwarmingsbronnen zoals hier gesuggereerd wordt... Twisted Evil
    en als de cv-installatie in panne staat voor enige tijd ?
    trouwens moest mijn pelletkachel ontploffen en zit ik krap bij kas om een nieuwe te kopen staat er hier morgen een simpele houtkachel die je voor een prikje op tweedehands vind,moest die niet naar behoren branden haal ik mijn flexibel uit de schoorsteen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast wo dec 17, 2014 8:09 am

    Bedankt allemaal voor de reacties.

    @Greenhorn: er is geen gas aanwezig in de straat dus een gasketel is geen optie. Ik was van plan om het SWW te voorzien via een warmtepompboiler. Zou het dan een betere optie zijn om beneden in de woonkamer een lichtere pelletkachel van 6-7-8kw zonder kanalisatie te zetten en boven te verwarmen via vloerverwarming op de warmtepomp?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van jeanhup wo dec 17, 2014 9:10 am

    Met een warmtepompboiler verwarmen is niet verstandig: je ontrekt namelijk de warmte voor de warmtepompboiler aan je huis.
    Een kanalisatiepelletkachel kan werken mits je (zoals al eerder gezegd) de ventilatie goed is tussen de kamers waarin je warmte inblaast en de ruimte waar de pelletkachel staat. Het aanleggen van een goed werkend kanalisatiesysteem is echter ook niet heel goedkoop en kanalisatiekachels produceren meer geluid (extra ventilator) dan gewone pelletkachels of cv-pelletkachels (bijna geen geluid).
    Ik denk dat een CV-pelletkachel met een klein buffervat met geintegreerde boiler de meest ideale optie is. Eventueel kun je deze nog uitrusten met een solarspiraal waardoor je ook in de zomer warm water hebt zonder dat je de pelletkachel hoeft te starten.
    Radiatoren aanleggen in een casco huis is niet zo heel duur en een veel betere investering in je eigen huis (comfort, meerwaarde) dan een kanalisatiesysteem.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van eddy1 wo dec 17, 2014 10:08 am

    Jeroen,
    ben noodgedwongen , wegens een defecte schouw over geschakeld op een pelletkachel, had eerder een houtkachel staan. Die houtkachel warmde zowel de living,bijkeuken als keuken op. In totaal ongeveer een 70 vierkante meter en boven werd de warmte door de hitte schouw,die midden door mijn huis liep ook gebroken. Van tijd moesten wij gewoon de deur naar boven nog open zette gezien de kachel zoveel warmte gaf. Ik zou het snel weten en ook de kostprijs is wel lager dan van al de pellets. Want zij die zeggen dat ze met 2 palletten pellets een volledige winter warm stoken, moeten ofwel een zeer goed ge-isoleerd huis hebben ofwel liegen ze en hebben ze het koud. Dat is mijn ervaring.
    Wij hebben spijtig een oud niet ge-isoleerd huis. Heb nu een pelletkachel staan met een kanalisering naar de keuken-bijkeuken. Willen wij het met deze kachel op alle plaatsen warm(22 graden) hebben,stoken wij ongeveer 20 à 25 kg pellets per dag op. Kachel staat dan aan van s'morgens 6 uur tot s'avonds 21 uur.Komt dan ook duur uit, zijnde bij aankoop per zak rond 4 euro, toch aan een 6 euro gemiddeld per dag. Daar wij vroeger met de houtkachel het steeds rond de 25 graden hadden en dat was ook een heel andere warmte. Wat mijn bijkomend verbruik elektriciteit jaarlijks gaat zijn, weet ik zo nog niet, maar dit is dan ook bijkomende kost.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast wo dec 17, 2014 6:02 pm

    Met 1 pelletkachel ga je je huis nooit helemaal kunnen verwarmen tenzij je graag veel pellets wil opstoken door constant je kachel te laten branden op een hogere stand met alle binnendeuren wagenwijd open en je het leuk vind om half naakt in je woonkamer te zitten omdat het daar gewoon veel te warm is.
    Tel daarbij ook nog eens dat een huis ook eens verlucht moet worden waarmee je in mum van tijd uw nipt opgespaarde warmte op uw slaapkamers volledig kwijt bent.
    Kanalisatie zal daarbij altijd iets helpen daar je de warmte afgifte kunt verspreiden zodat het in de woonkamer niet te heet is maar wonderen moet je daar echt niet van verwachten.
    Vergeet ook niet dat je altijd een trekgevoel zult hebben met alle deuren open.
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Greenhorn wo dec 17, 2014 7:32 pm

    Jeroen

    De kunst is zo weinig mogelijk energie te verbruiken, dit betaalbaar te houden en technisch zo simpel mogelijk en dat is niet gemakkelijk!
    Ik zou beginnen met een warmteverliesberekening te laten uitvoeren. Omdat je geen toegang hebt tot het aardgasnetwerk is een lucht-water warmtepomp absoluut gerechtvaardigd.
    Persoonlijk zou ik zowel boven als beneden vloerverwarming aanleggen -back-up- en werken met een gewone pelletkachel.
    Ga in het voorjaar eens naar batibouw.
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Péétje Brik wo dec 17, 2014 7:35 pm

    Wij verwarmen hier ons compleet huis, met wat bijverwarming in de badkamer op elektriciteit, op een pelletkachel met kanalisatie, nog geen minuut beklaagd.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4395
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van krusty wo dec 17, 2014 9:12 pm

    Misschien eerst eens goed nadenken over isolatie buitenmuren !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast do dec 18, 2014 8:33 am

    Hoe meer reacties, hoe moeilijker de beslissing wordt.

    @jeanhup: Klopt het dat je in een CV-pelletkachel weinig vlam hebt en dat deze best in een afzonderlijke ruimte (kelder) staat?

    @Greenhorn: Batibouw staat al op de agenda en een warmteverliesberekening lijkt me inderdaad wel interessant.

    @Péétje Brik: Hoe warm wordt het nu bij jou boven met de kanalisatie op een gemiddelde winterdag? En heb je veel isolatie?
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Fleur do dec 18, 2014 9:28 am

    jeroen
    binnen een week en nog tientallen reacties verder weet je het helemaal niet meer.
    de beste manier is op het veld gaan zien,bij de man met de pet ,met een vergelijkbare woning als die van jou,probeer die te bereiken in jou dichtste omgeving,daar voel je de warmte,hoor je het geluid,wat onderhoud inhoud en waar de beste eerlijke mekaniekers zich bevinden
    bij mensen ten huize praat je over zaken die op forums of beurzen nooit aan de orde zijn.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van jeanhup do dec 18, 2014 10:18 am

    @Jeroen:
    Er bestaan 2 soorten pelletsystemen die je aan je CV kunt koppelen:
    - de cv-pelletkachel (ook wel thermokachel of hydrokachel genoemd). Dit is een pelletkachel met raam die je in je woonruimte kunt plaatsen. Deze straalt ook warmte uit de woonruimte (meestal ca. 10% van het totale vermogen) en je hebt dus ook sfeervolle vlammen in je woonkamer. Nadeel is dat het pelletreservoir meestal niet al te groot is in verhouding tot de volgende categorie.
    - de pelletketel. Dit is een gesloten pelletsysteem dat qua uiterlijk en formaat meestal niet geschikt is om in de woonruimte te plaatsen. Het vlammenspel is meestal niet zichtbaar en de pelletketel is ook beter geisoleerd om zo min mogelijk warmte aan de ruimte af te staan en zoveel mogelijk aan het CV-water. Het reservoir is meestal stukken groter dan een cv-pelletkachel. Doordat ook de aslade groter is, hoef je deze minder vaak te reinigen.

    De vlam van een cv-pelletkachel (in je woonruimte) is net zo groot of klein als die van een gewone luchtpelletkachel. Als je weinig vermogen nodig hebt (wenstemperatuur bereikt) zullen alle soorten kachels op een lager vermogen gaan branden met een kleinere vlam. Of je systeem aan CV of luchtkanalen gekoppeld is maakt dan weinig uit.
    De warmte die een cv-pelletkachel in je woonruimte uitstraalt is eveneens afhankelijk van het gevraagde vermogen: als dat klein is, straalt de kachel ook minder warmte uit.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob vr dec 19, 2014 10:03 pm

    @Fleur: in bericht 5 over mijn onderschrift gekeken? :-)


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Fleur vr dec 19, 2014 10:59 pm

    @grossard.rob
    de doorsnee belg is al blij dat ze zich een pelletkachel kunnen aanschaffen van een 2000 euro.
    verder vraag ik mij af hoeveel huisgezinnen er beschikken over hetgeen waar jij hebt in geinvesteerd ,
    had je dit ook aangeschaft zonder alle voordelen dat je van vadertje staat hebt gekregen vraag ik mij dan af
    ik denk eerder dat binnen enkele jaren de houtkachel terug zen intrede zal doen met een grote ketel op om over warm water te beschikken ...........maar jullie hebben dit waarschijnlijk niet meegemaakt
    zoals je aangaf in een ander topic ,we gaan (of moeten)terug in de tijd


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob vr dec 19, 2014 11:16 pm

    Fleur, ge hebt gelijk. En thuis heb ik dat ook nog meegemaakt...
    Echter al die subsidieregelingen waren of zijn er. Dus als je kunt, gebruik ze dan.
    Ik ben niet te mottig om te zeggen dat ik dat gedaan heb of om anderen aan te raden dat te doen.
    Geld dat je niet moet uitgeven, moet je ook niet uitgeven.

    Nu ben ik bezig om mijn lening te herzien,
    2Jaar geleden van 4,87 semi variabel naar 4,00 procent vast.
    Voordeel van tussen de 8000 tot 20000€ Intrest op 24j.
    Nu kan ik vast van 22j naar 20j voor hetzelfde bedrag + De extra verbonden kosten meegeleend naar 2.53 vast.
    Voordeel op 20j, 29000€ Intrest minder betalen of 1300/per jaar extra.
    En ik hoop dat iedereen die dit leest zijn lening ook eens tegen het licht houd en daarmee zijn werken al dan niet met subsidies kan doen..

    Dat gezegd zijnde ga ik wel terug on topic gaan :-)


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van stef123 za dec 20, 2014 8:02 am

    Mijn ervaring met mijn combine kachel is toch ook dat ik het met hout rapper warm krijg dan met pellets. In het tussen seizoen stook ik met pellets. Tijdens de koude dagen doe ik het zo: overdag hout en 's nachts de pellets om niet te moeten opstaan en hout bijvullen.

    Dat is, vind ik toch, een voordeel van de combine. Ik heb een beetje een vergelijkbaar probleem als Jeroen, mijn huis is verkocht en bij mijn nieuwe (1963) huis gaat het over een te renoveren huis waar nieuwe verwarming in moet, bij Jeroen over een nieuwe woning.

    Plus hetgeen hier al is gezegd, als de pelletkachel in panne valt of de elektriciteit valt uit, kan je terug vallen op hout stoken en zit je niet in de kou.
    Relax
    Relax
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 652
    Leeftijd : 60
    Registration date : 19-12-08

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Relax za jan 03, 2015 1:54 pm

    Weinigen onder ons hebben een back up systeem indien hoofdverwarming uitvalt.
    Ik heb op de slaapkamers elektrische vuurtjes hangen als het te koud moest worden, maar nog nooit gebruikt, aangezien mijn woonruimtes, verwarmd met een CV-kachel met verwarmingen op gelijkvloers, net genoeg warmte door het houten plafond krijgt.
    En als de kachel uitvalt, dan haal ik boven de vuurtjes.
    En als de elektriciteit uitvalt, dan ga ik, samen met veeeel anderen, kou hebben, om vervolgens bij een buur met een oude houtkachel aan te kloppen.


    _________________
    MCZ Nova Hydro, dus met verwarming
    Badger
    XTZ99.25MKII
    XTZ99.25MKII
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Leeftijd : 55
    Registration date : 18-11-13

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van XTZ99.25MKII do jun 18, 2015 8:11 am

    Even kort onze situatie schetsen:
    Houten woning, muren 12 cm isolatie, dak isolatie met unilin dakplaten, zoldervloer isolatie 24 cm.
    Leefruimte 45 m2, hoogte plafonds 2,6 m. Verwarming bestaat uit een piazzetta P962 12 Kw kachel, badkamer wordt verwarmd door een speciale elektrische accumulatie kachel. Door de goede isolatie hebben we sowieso lage stookkosten, deze winter ongeveer 450 euro, inclusief de elektrische verwarming. Bij ons is altijd wel iemand aanwezig, dus er wordt altijd gestookt overdag en 's avonds. Om nu op je vraag te antwoorden: bij zeer koude periodes laten wij ook onze deuren open, zodat de hal, de nachthal en onze slaapkamer, die noordgericht ligt, van enige warmte worden voorzien. Wij halen dan makkelijk 23° in de leefruimte, 21° in de hal en tot 20° in de slaapkamer. Stel dat het overdag -7° vriest en 's nachts -11° dan kunnen wij deze temperaturen in huis halen op één voorwaarde: we laten dan de kachel gedurende een extreme vriesperiode 24 op 24 uur draaien, zodat het huis 's nachts niet afkoelt. De kachel gaat enkel uit om uit te kuisen. Wij hebben enkele winters terug op die manier gestookt en dat ging prima. Dit gaf een meerverbruik van ongeveer 35 á 40 zakjes pellets. Bij een normale winter verstoken we ongeveer 90 zakjes pellets. De accumulatie kachel in de badkamer verbruikt ongeveer 80 á 90 euro per jaar.
    gertdc
    gertdc
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 145
    Registration date : 22-08-10

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van gertdc do jun 18, 2015 3:09 pm

    Ik ben er van aan het terug komen. Op (lange) termijn wil ik een pellet-cv ketel, en dan komt op de plaats van mijn cv kachel een houtkachel.


    _________________
    Ungaro bi-fuel style
    CV pellet/houtkachel


    Blueburn ketel 20kW

    bomenzorg Gert
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 898
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van grossard.rob do jun 18, 2015 8:43 pm

    @ JeroenM,

    Ben je al wijzer geworden bij Batibouw?
    Is er al een keuze gemaakt?

    Graag horen we je verder verloop...

    Rob


    _________________
    Mcz Aki Hydromatic 18m2
    Edilkamin Moon 11KW Te Koop
    Pellets: Verschillend onder 4€

    12 Sunpower X20 355WP Panelen & 9 Longi 375WP Panelen
    Goodwe 6.5KW Hybride + BYD HVS Thuisbatterij 10.8KW + 3Fase
    Vaillant Aurostep 300L Zonneboiler + Hr++ VCW 206 Condensatieketel.
    Duco C+ Tronic Ventilatiesysteem

    Dj-Sets (House)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gast ma dec 14, 2015 10:46 am

    Dag Rob,

    Allereerst mijn excuses voor het (veel) te late antwoorden.

    Ik heb uiteindelijk een MCZ Musa Hydro gekocht van 15kw. Deze zal samen met 7m² aan zonnecollectoren op het dak zorgen voor de opwarming van het water in een buffervat van 800l.
    Dit water zal dan gebruikt worden voor zowel de vloerverwarming als het sanitair warm water.

    Nu zit ik met volgende vraag:
    De woning waar de pelletkachel zal geplaatst worden is ondertussen bepleisterd en wordt deze week nog van vloeichape voorzien. Met de winter voor de deur zal hier extra moeten in verwarmd worden voor het uitdrogen van de plakkerij en chape te bevorderen.
    Kan ik hiervoor de stralingswarmte van de pelletkachel gebruiken zonder de watertoevoer en -afvoer aan te sluiten? Het buffervat zal namelijk pas binnen enkele maanden geplaatst worden.
    Houdt dit een gevaar/probleem aan voor de kachel? Of volstaat het om de rookafvoer aan te sluiten en de kachel op te starten?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel als enige verwarmingsbron Empty Re: Pelletkachel als enige verwarmingsbron

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 6:22 pm