Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 14 gebruikers online :: 4 Geregistreerd, 2 verborgen en 8 gasten

fish11, guystatie, Ingeborg67, willy1100

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

jaap nieuw hier

Deel
Gast
Gast

jaap nieuw hier

Bericht van Gast op do feb 04, 2016 1:02 pm

Hallo allen,

ik ben jaap.
Ben 5 jaar lang bezig geweest met het verbouwen van mijn huis en als laatste project is er nog een redelijk grote serre tegen ons huis geplaatst. En deze moest natuurlijk ook verwarmd worden. Een gaskachel was voor mij geen optie, m.n. omdat gas toch steeds duurder wordt. Toen kwam het plan om een houtkachel aan te schaffen, maar had eigenlijk geen zin op steeds hout te sprokkelen en omdat ik geen bestaande schoorsteen heb moest er een behoorlijke lengte dubbelwandige rook/gas-afvoer geplaatst worden, welke nog duurder zou worden dan de kachel zelf. Ondertussen kregen we steeds meer positieve berichten en informatie over pellet kachels en kwam na enig speurwerk ook op dit forum terecht. Onze voorkeur ging naar de MCZ cute. En we zijn er tot nu toe erg blij mee.
erwin
Admin

Man Aantal berichten : 18918
Leeftijd : 56
Registration date : 15-02-10

Re: jaap nieuw hier

Bericht van erwin op do feb 04, 2016 1:42 pm

omdat ik geen bestaande schoorsteen heb moest er een behoorlijke lengte dubbelwandige rookgas-afvoer geplaatst worden, welke nog duurder zou worden dan de kachel zelf.

heb je de rookgasafvoer dan uiteindelijk anders gemaakt dan de voorschriften ?
omdat een pelletkachel altijd enige schouwtrek nodig heeft, alleen maar om nooit miserie te hebben.
kun je de rookgasafvoer eens in detail beschrijven, liefst van aan de kacheluitgang tot boven.

Gast
Gast

jaap nieuw hier

Bericht van Gast op do feb 04, 2016 2:39 pm

Je hebt inderdaad gelijk Erwin,

Wat ik niet heb meegenomen in mijn verhaal is dat eerst het plan was om de bedoelde houtkachel in de bestaande woonkamer te plaatsen en dan ook meteen de serre zou kunnen verwarmen. Op deze plek staat nu nog onze oude gaskachel welke we eigenlijk niet meer willen gebruiken.
De serre kan afgescheiden worden door 2 grote deuren van de woonkamer, deze staan nu eigenlijk altijd open. Dit zijn onze vroegere tuindeuren welke nu als binnendeuren dienen ze maar.
Als ik de bestaande gaskachel zou vervangen door een hout of pelletkachel, moest de pijp door het plafond en dan via een bovengelegen slaapkamer (van mijn zoon) het dak uit.
Dit zou een dubbelwandige pijp van c.a. 9 meter worden en de slaapkamer is eigenlijk te klein om hier ook nog een pijp doorheen te laten lopen.
Nu hebben we besloten om de nieuwe kachel in de serre (met een plat dak) te plaatsen. De Cute werkt hierbij prima en kan hiermee ook meteen de woonkamer verwarmen en zelfs zonder gebruik van de ventilator is er voldoende trek.
erwin
Admin

Bericht van erwin op do feb 04, 2016 3:27 pm

kijk toch maar goed of de rookgasafvoer voldoet aan het NL bouwbesluit.
ik zou niet willen dat je ooit problemen krijgt met de gemeente of de buren.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

Gast
Gast

Bericht van Gast op do feb 04, 2016 4:13 pm

Erwin,

Denk dat het met de buren wel mee gaat vallen, die wonen hier zo'n 150 meter vandaan. Wink
maar i.i.g. bedankt voor de info. Ik ga het ff doorlezen. study
vinnus1
Pelletkacheltje
Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 419
Leeftijd : 64
Registration date : 10-11-10

Bericht van vinnus1 op do feb 04, 2016 4:15 pm

Wij wonen toch nog steeds in het landeken der belofte als je die richtlijnen ziet in het buitland.
Niet tegenstaande dat het slechter is,zo een regelgeving hoor voor eigen veiligheid en dat van anderen.

Gast
Gast

Bericht van Gast op do feb 04, 2016 5:09 pm

Helemaal mee eens.
erwin
Admin

Bericht van erwin op do feb 04, 2016 6:43 pm

in NL staan volgens mij evenveel schouwen die niet voldoen aan de regels van het bouwbesluit als wel.
zolang de buren niet gaan klagen bij de gemeente over stank of asse gaat het meestal goed.
dan staat op een dag de gemeenteploeg aan de deur met een kopie van het bouwbesluit en de slijpschijf in de aanslag.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu di dec 11, 2018 5:42 pm