Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

afstelling kachel

Deel

rudy.devroey
Pellet
Pellet

Man Aantal berichten : 53
Registration date : 16-02-15

afstelling kachel

Bericht van rudy.devroey op wo feb 24, 2016 7:20 pm

Ik lees veel op dit en andere fora ivm afstellen maar nergens lees ik hoe je kan zien of je kachel goed afgesteld staat.
Dus bij deze, hoe zie je dat je kachel goed is afgesteld? Is dit gewoon op het zicht of kan je dmv meting doen?

krusty
PELLETKACHEL!
PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 2154
Leeftijd : 66
Registration date : 19-11-11

Re: afstelling kachel

Bericht van krusty op wo feb 24, 2016 8:13 pm

Je kunt dat zien aan de vlam.

erwin
Admin

Man Aantal berichten : 12165
Leeftijd : 54
Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin op wo feb 24, 2016 8:26 pm

de vlam verteld alles: wit-geel en lichtgejaagd is ok, oranje wiebelend met zwarte punten is slechte verbranding.
zoals in onderstaande filmpjes zou het ongeveer moeten zijn.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (laag vermogen)

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] (hoog vermogen)

ferret
Starter
Starter

Man Aantal berichten : 18
Leeftijd : 57
Registration date : 14-11-13

Bericht van ferret op ma sep 26, 2016 3:41 pm

Je kunt het zien aan de vlam. Ok, maar hoe weet je welke instellingen moet wijzigen om een goede heldere gele vlam te krijgen? Bijvoorbeeld; moet je meer pellets doorvoeren voor een betere verbranding als de vlam niet mooi is? Of juist minder?

Ik zelf heb een Nordic Fire Rave 80 en ik weet écht niet wat ik moet wijzigen om een mooiere vlam te krijgen. Daarnaast wissel ik nog wel eens van merk pellets (aanbieding of ergens een betere prijs) en nu heb ik bijvoorbeeld de pellets van Xylo maar deze geven een zeer slechte verbranding. Maar 'spelen' met wat instellingen laten geen verandering zien. Hiervoor had ik Hotdevil pellets en deze gaven wel een mooie gele vlam met weinig as. Ik heb deze niet meer genomen omdat de bezorging belabberd was en ik meerdere keren naar België heb moeten bellen...

erwin
Admin

Bericht van erwin op ma sep 26, 2016 6:34 pm

hoe is de rookgasafvoer gemaakt op uw woonboot.
is er niet teveel invloed van de wind.
instellingen wijzigen haalt dan weinig uit.
elke keer de wind draait verandert de vlam.

ferret
Starter
Starter

Bericht van ferret op ma sep 26, 2016 7:36 pm

Haha, ik woon inderdaad op een boot. En ja, de wind komt hier uit alle hoeken maar aangezien mijn rookafvoer een standaardpijp van 8 cm doorsnee die in een rechte pijp van 20 cm doorsnede is gemaakt die 2,5 meter boven het dek uitsteekt en 1,5 meter onderdeks doorloopt en een ronde stormkap heeft maakt de richting van de wind niet zoveel uit lijkt me. Hoogstens de windkracht die misschien een rol speelt...

erwin
Admin

Bericht van erwin op ma sep 26, 2016 7:43 pm

waarom is het gedeelte bovendeks geen dubbelwandig geisoleerde buis, zou veel beter zijn.
maar even terug naar de pellets van xylo: welk merk en wat bedoel je met zeer slechte verbranding.
en wanneer gebeurde het laatste groot onderhoud.

ferret
Starter
Starter

Bericht van ferret op di sep 27, 2016 12:42 pm

De pijp bovendeks is een dubbele pijp. De maat van de buitenpijp is 35cm doorsnee en daarin zit een pijp met een binnenmaat van 20 cm doorsnee en tussen deze pijpen zitten van die korrels (weet even de benaming niet).

Groot onderhoud heb ik toevallig gisteren uitgevoerd; hele kachel gedemonteerd (zijwanden eraf, expansieluikjes eraf en geragd en uitzogen, ventilator aan de onderkant eraf gehaald en schoongemaakt, stenen aan de binnenkant verwijderd en erachter gereinigd, pijpjes aan de bovenkant geragd en gepulkt. Afijn, de handelingen zoals ik de leverancier hier de eerste keer ook heb zien doen.

Het gaat om deze pellets: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

Ik merk met deze pellets (die ook nog eens erg stoffig zijn) dat mijn ruitje binnen een dag is aangeslagen. Ik maak dus nu elke dag het ruitje en de kachel schoon; dat luikje boven de brander maak ik asvrij nadat ik met die beugel een paar keer heen en weer ben gegaan en zuig de hele binnenkant schoon. Eens per week verwijder ik de dop van de pijp achter de kachel en zuig daar ook alles schoon.

erwin
Admin

Bericht van erwin op di sep 27, 2016 4:01 pm

ik geloof dat uw kachel het rds systeem heeft (automatisch regelen van de verbrandingslucht ifv. de schouwtrek)
dat rds systeem wordt door de installateur afgesteld bij de plaatsing, zelf kun je daar niets aan veranderen.
de wijzigingen die je zelf kunt doen via de gebruikersmenu zijn eigenlijk te beperkt om over afstellen te kunnen spreken.
het kan ook goed zijn dat de kachel properder gaat branden in de hogere vermogens maar dat is afwachten.

hoeveel palletten xylo pellets heb je gekocht, wat zegt xylo over het stof in de zakken en het vuile branden ?
ze moeten toch ook weten dat een pellet niet in elke kachel even goed brandt, zelfs al staat er 6 keer DINplus/ENplus op.

ferret
Starter
Starter

Bericht van ferret op vr sep 30, 2016 3:55 pm

Ik heb destijds met Xylo gebeld omdat ze inderdaad meerdere merken verkopen. Ze raden mij aan om Xylo te nemen want dat ging goed met mijn kachel. Geen idee hoe betrouwbaar dat advies was maar ik als leek moet ergens op af gaan.
Ik heb en ga ze niet benaderen over de hoeveelheid stof want ik heb nog 24 zakken en binnenkort ga ik weer over op Hotdevil pellets.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud Vandaag om 3:26 am

Het is nu ma dec 05, 2016 3:26 am