Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 7 gasten

Luc

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

Even voorstellen

Deel
Gast
Gast

Even voorstellen

Bericht van Gast op ma jun 06, 2016 7:52 am

Mijn naam is Patrick,

Afgelopen week hebben wij een oude boerderij gekocht waar ik ook zakelijk activiteiten kan uitvoeren.
Het betreft een oud boerderijtje met in het voorhuis plek voor een open haard of Pelletkachel.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nordic Fire Stylo, gezien bij een kachel ondernemer uit Dokkum.
Nadeel is het formaat,.. Erg groot.
Ook hebben we daar de Quadra Fire gezien, maar deze is volgens mij erg luidruchtig.
Ik heb mij aangemeld voor dit forum (trouwens eerste keer dat ik mij voor iets dergelijks het geregistreerd) om iets meer te weten te komen over de gebruikerservaringen van de Stylo.
De plek waar de kachel komt te staan is dus in een oude boerderij in de pronkkamer, enkele muur, enkel glas...
erwin
Admin

Man Aantal berichten : 18519
Leeftijd : 56
Registration date : 15-02-10

Re: Even voorstellen

Bericht van erwin op ma jun 06, 2016 7:32 pm

hoeveel m3 is die pronkkamer met enkel glas en geen isolatie.
wordt de 12kw nordic fire stylo gebruikt als hoofd of bijverwarming.

houppie
Starter
Starter

Man Aantal berichten : 19
Leeftijd : 61
Registration date : 03-10-13

Bericht van houppie op ma jun 06, 2016 8:21 pm

Volgens mij staat die ook niet op de lijst voor in aanmerking te komen voor subsidie
erwin
Admin

Bericht van erwin op ma jun 06, 2016 9:14 pm

klopt, geen 600€ subsidie op de nordic fire stylo.
de ravelli spillo (zelfde kachel) staat immers niet in de lijst.

Gast
Gast

STYLO

Bericht van Gast op di jun 07, 2016 10:49 am

Goedemorgen.

Het betreft een oud boerderijtje van 1780.

De pronkkamer is ongeveer 30 m2. De STYLO is voor deze ruimte een hoofdverwarming en ik hoop eigenlijk ook dat de warmte de hal en daarmee naar boven wordt geblazen omdat boven gewoon geen verwarming is. De vloeren zijn planken met kieren dus dat moet lukken. Beneden is de woning wel voorzien van cv. Ik voeg een foto bij van de situatie van de woning. Waarom de Stylo, ik heb hem gezien bij klaver Dokkum en het model vind ik erg mooi. Laag model, raampjes zijkant. Stiller in gebruik dan de quad. Alleen de prijs, ja dat is een punt. Idd geen subsidie. maar het is een aankoop voor heel veel jaren dus het is niet anders. Ik ben erg benieuwd naar de gebruikers ervaringen van deze kachel. Ik heb namelijk gehoord dat de raampjes snel zwart worden door de hoge capaciteit van de kachel waardoor je snel op halve kracht gaat stoken. Alvast bedankt.
Gr. Patrick
Gast
Gast

Bericht van Gast op di jun 07, 2016 11:57 am

ruitjes zwart op half vermogen stoken? Een kachel moet branden,is geen waakvlammetjes-apparaat!
Als je dat van tevoren weet moet je een kachel met minder vermogen kopen. 12.5kw kan je niet meer in die kamer zitten als je stookt. Daar blijft toch de meeste warmte hangen, de verspreiding verder in huis is maar beperkt. Hoeveel kuub is al eerder gevraagd????
erwin
Admin

Bericht van erwin op di jun 07, 2016 11:59 am

plafondhoogte schat ik op de foto ongeveer 2m50, dus 75 m3.
een 8kw kachel zal beter zijn.

wat denk je van deze, heeft ook een rustiek uiterlijk.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
kost de helft van een nordic fire stylo, gaat zeker even lang mee, en een importeur met een goede service.

Gast
Gast

Bericht van Gast op vr jun 10, 2016 1:50 pm

Ok ik merk al, te veel vermogen,
Het is idd ook de bedoeling dat er leuk gestookt wordt, dus half vermogen is niet de bedoeling.
De verkopers van Klaver Dokkum waren erg enthousiast over de MCZ Thema Pelletkachel (is met subsidie). Deze heb ik kunnen bekijken, en de brand bak is mooi breed en daarbij ook zonder ventilator mogelijk te laten branden. Met zijn 8 KW zal deze beter passen. Nu zie ik ook nog een nieuw model, MCZ Deco Pelletkachel. Hier ga ik ook eens wat meer info over zoeken, Alleen jammer dat er geen zijruiten in zitten. Voor de bedrijfsruimte heb ik in middles besloten ook te gaan voor een pelletkachel, namelijk de K-Stove 8006 Pelletkachel. Mooi klein en als er bij. deze komt op de zakelijke locatie. Ik hoop hiermee de stookkosten iets te verminderen, en het betreft hier een modern gedeelte van de locatie. Allemaal plannen, in aug dit jaar kan ik aan de slag.
Gast
Gast

Bericht van Gast op vr jun 10, 2016 2:53 pm

Weer een leuk verkooppraatje: Menner u kunt de kachel zonder ventilator laten branden,is lekker stil in huis. Ze vergeten er allemaal bij te zeggen dat dit alleen kan op het laagste vermogen van de kachel. Dus alleen als het niet koud is buiten! Ik heb de afgelopen tijd gezocht naar een stille kachel en overal waar ik kwam hoorde ik deze halve waarheid. De andere helft wisten sommige niet eens en bij de andere moest ik het antwoord eruit trekken. Verkooppraat! Als het koud is kunnen deze kachels niet zonder ventilator branden,kachel wordt te heet en zal in zijn veiligheid gaan en uit gaan.
erwin
Admin

Bericht van erwin op vr jun 10, 2016 9:35 pm

te heet worden daar heeft mcz rekening mee gehouden.
bij inschakelen van de silent functie (ruimteventilator uit) gaat de kachel automatisch naar laagste vermogen.
in hogere vermogens stoken gaat enkel met ingeschakelde ruimteventilator.
die k-stove is chinese makelij, zal wel branden maar verwacht niet teveel kwaliteit.

bekijk ook aandachtig de gemetste schouw in de pronkkamer.
is deze nog in goede staat na meer dan 200 jaar.
trekt ze niet te fel voor een pelletkachel, zodat je de schouw warm stookt ipv. de kamer.
of is ze niet te groot, zodat de rookgas te fel afkoelt in de winter en condenseert.

erwin
Admin

Bericht van erwin op za jun 11, 2016 8:08 pm

Nu zie ik ook nog een nieuw model, MCZ Deco Pelletkachel. Hier ga ik ook eens wat meer info over zoeken,
Alleen jammer dat er geen zijruiten in zitten.

hier staat meer info over de mcz deco die in september 2016 op de markt komt.
toen ik de prijs zag van dat 8kw kacheltje heb ik de site rap gesloten.

Gast
Gast

Bericht van Gast op za jun 11, 2016 10:46 pm

Beste lezers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik wil een goede keuze maken wat betreft de aankoop. Het is veel geld, en het moet wel een pronkstuk worden in huis. Vooral mijn schoonfamilie zijn echte stokers. Maar op de ouderwetse manier. Door hun werk beschikken ze over genoeg hout, en dat maakt het voor hun wat makkelijker om aan brandstof te komen. Ik ben wat meer van de moderne technieken en mijn werk is wat meer achter het bureau. Ik vindt de techniek van de pelletkachel erg leuk, modern en past ook echt bij mij. De boerderij neem ik over van mijn schoonfamilie, geduchte stokers dat zelfs een spijker in de schouw naar de buis een aantal jaren geleden in deze boerderij de schouw deed branden. De eerste bocht van de afvoer wordt rood gestookt. Die betreffende kachel is trouwens wel door de brandweer verwijderd toen het niet helemaal goed ging. Daarom denk ik dat de schouw de nieuwe pelletkachel wel aan moet kunnen. Uiteraard moet dit door de leverancier worden gecontroleerd. Ik ga wat meer voor veilig.

Wat ik mij nog afvraag is waar ik de luchttoevoer van de kachel moet aansluiten. Kan deze lucht uit de kamer zelf of moet er iets anders geregeld worden. De oude kachel haalde de lucht uit de kamer.

Nog wel leuk om te weten is dat de pronkkamer enkelwandig is betegeld met monumentale tegeltjes in kalk. In de winter is de muur dampig of nat door de koudebrug. Bij forst echte bloemen op de ramen. De pelletkachel zel we kapaciteit nodig hebben om de kamer warm te krijgen. Dit is geheel in tegenstelling tot de rest van de woning dat volledig voldoet aan de issolatiewaarden van tegegenwoordig.
@Erwin. Wat bedoelt u met afkoeling van rookgas in de buis. Verwacht u problemen. Water in de kachel?

Bedankt nogmaals.
erwin
Admin

Bericht van erwin op za jun 11, 2016 11:03 pm

laat de kachel de verbrandingslucht maar gewoon uit de kamer halen.
in dit topic vindt je daar meer info over:

de temperatuur van de rookgas bij een pelletkachel is veel lager dan een houtkachel.
als de schouw te groot is koelt de rookgas af tegen de koude wanden en kondenseert.
er komen dan van die vieze bruine plekken in de kamer door de muur.
maar er zit blijkbaar een buis in de gemetste schouw.

erwin
Admin

Bericht van erwin op ma okt 10, 2016 8:06 pm

@ Marte900: staat de pelletkachel ondertussen al te pronken in de pronkkamer ?

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu ma okt 22, 2018 12:39 pm