Weer een nieuwe! Hitskin_logo Hitskin.com

Dit is een voorbeeld van Hitskin.com
Installeer deze stijlGa terug naar de stijlenpagina



Het forum over verwarmen met pellets
 
IndexRegistrerenInloggen
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
 Index
 Forumregels
 Gebruikerslijst
 Profiel
 FAQ
 Zoeken
Wie is er online?
Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 2 verborgen en 18 gasten

eura

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.
Soortgelijke onderwerpen
Affiliates
gratis forum

Meest actieve berichtenplaatsers
erwin
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
steven
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
pedro
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
krusty
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
Fleur
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
ss
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
jeanhup
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
Philip
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
Annejanne
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 
Maryline
Weer een nieuwe! I_vote_lcapWeer een nieuwe! I_voting_barWeer een nieuwe! I_vote_rcap 

 

 Weer een nieuwe!

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast
Anonymous



Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 10:54

Hoi allemaal,

Nu ons huis zo goed als af is (oud huis gekocht, veel aan verbouwd) zijn we op zoek naar een pelletkachel. Deze willen we gebruiken om de woonkamer mee warm te stoken, maar de kachel komt er ook voor de 'gezelligheid'. Mijn ouders hebben al een jaar of drie een pelletkachel (Nordic Fire model Lisa), dus ik ben er enigszins mee bekend

Ik ben me nu een paar avonden aan het oriënteren, maar zie door de bomen (kachel merken/types) het bos niet meer, zodoende ben ik via google op dit forum terechtgekomen.
We zijn op zoek naar een degelijke kachel van ca. 10kW die bij voorkeur een beetje stil is en verschillende types pellets 'lust' zonder al te veel instellingen te moeten veranderen.  

De Funny van Edilkamin vinden we allebei qua model erg mooi, maar ik twijfel een beetje aan het vermogen. Met name het minimum af te geven vermogen is voor ons denk ik wat aan de hoge kant als we de kachel constant willen laten branden in avonden. Dit is trouwens een gevoel gebaseerd op het vermogen van de kachel van mijn ouders.

De FAQ heb ik al doorgelezen, ik ga de komende tijd de rest van het forum even doorspitten :-P

Gr,
Mark
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 13:44

eerst [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] aandachtig lezen en dan rap weglopen van edilkamin.
wie zich dan nog laat vangen aan een EK is op eigen risico, achteraf hier niet komen klagen als problemen niet opgelost worden zoals het hoort.
voor de rest ga ik niets meer over EK zeggen want op het forum staat al genoeg ellende met dat merk.

als je een degelijke kachel zoekt die verschillende soorten pellets lust zonder instellingen te wijzigen kijk dan bij mcz.
het active systeem in die kachels werkt 100x beter als het domme leonardo systeem van EK.
en je krijgt er wel een betrouwbare importeur bij met een fatsoenlijke technische dienst.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Antonius
Pellet
Pellet
Antonius


Man Aantal berichten : 122
Registration date : 01-12-14

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 14:11

Hoi,

Zoals Erwin al zegt,MCZ is idd een heel goede kachel en daar zijn verschillende modellen bij met convectie,dus geen ventilator om de ruimte te verwamren = zeer stil.
Ikzelf heb de MCZ Cap met convectie en ben hier zeer tevreden over!

Deze heeft een vermogen van 8 Kw en mits mijn woning zeer goed geisoleerd is ,is dat meer dan voldoende om de woonruimte van +/- 60 vierkante meter en een hoogte van 2 meter 50 makkeijk op temperatuur te krijgen en te houden..........

Ook de invoerder is inderdaad top!
Ik had de eerste week na plaatsing een probleem met interferentie van het WIFI signaal waardoor mijn kachel uit zichzelf op maximum vermogen begon te branden.
1 telefoontje en de invoerder heeft de volgende dag de boel komen updaten zonder morren of gedoe dus service is daar geen loos woord.

Veel succes in elk geval en welkom bij ons clubke
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 14:16

ge moogt blij zijn dat ge geen EK hebt.
want dan was toen na lang wachten een waalse technieker gekomen die ongeveer evenveel van kachels kent als het achterste van een koe.
en wees maar zeker dat zijn verplaatsing en werkuren betalend zouden geweest zijn !

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 14:26

Bedankt voor de tips, ik heb diverse EK ervaringen gelezen, maar bovenstaande topic heb ik over het hoofd gezien. EK Funny zal het dus niet worden ;-)

Convectie klinkt interessant, hoe verhoudt zich dit tot een kachel met ventilator? Blijft de warmte niet te veel rond de kachel hangen? En kan om die reden hetzelfde vermogen toegepast worden bij een wat grotere ruimte, of is er voor convectie net wat meer vermogen nodig?
Terug naar boven Ga naar beneden
Antonius
Pellet
Pellet
Antonius


Man Aantal berichten : 122
Registration date : 01-12-14

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 14:38

Convectie is aan te raden als uw woning goed geisoleerd is (bv e peil van E-100 of lager) want door de grondige isolatie is er ook (veel) minder warmteverlies.
In uw geval moet je dus bekijken hoe uw woning is geisoleerd.

Convectie is dus eigenlijk een warmtewisselaar die zijn warmte via de bovenkant van de kachel afgeeft ipv via een geforceerde manier.
De warmte is vanzelfsprekend het hoogste voor de kachel maar verspreid zich makkelijk door de ganse living.
Onderschat ook niet de warmtestraling echter niet want deze is ,op een iets of wat hoger vermogen,niet te onderschatten.

Zoals ik al schreef heeft mijn kachel in het begin door die interferentie een hele dag op maximum vermogen gedraait,terwijl wij gaan werken waren,en toe was het een slordige 30 graden in huis!!!De temperatuur buiten was toen een 6 tal graden dus de dimensionering van uw kachel is erg belangrijk.

Te hoog wil zeggen,veel te warm in huis en te licht is ofwel ,heel de dag vol vermogen stoken ,ofwel koude lijden en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 14:59

convectie of ventilator maakt niets uit voor het vermogen, 8kw is 8kw.
enkel kan bij een uitgestrekte ruimte het iets langer duren om alles op te warmen zonder ventilator.
maar eens opgewarmd gaat er weinig verschil zijn.

volgende info van Mork zou nog wenselijk zijn:
hoe lang, hoe breed en hoeveel m3 is de woonkamer .
hoe is de isolatie na de verbouwingen.
is er een bestaande schouw of hoe gaat de rookgas afgevoerd worden.

ps: ik heb nu pas gezien dat Mork in NL woont, dus misschien best een kachel kopen waar subsidie op is.
als ik goed gekeken heb staan er niet veel mcz kachels met convectie in de NL subsidielijst: KLIK.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 19:43

We hebben een L-vormige kamer met twee lange zijden van ca. 8m, de korte zijden zijn ca. 4m, de kamer is ca. 2,70m hoog. Dus dat is ca. 50m2 en 130m3. De kachel komt in de hoek van de twee lange zijden te staan.

Ons huis (2-onder-1-kap) is matig geïsoleerd, wat een convectiekachel misschien weer ongeschikt maakt. De vloer en het plafond zijn geïsoleerd, de ramen zijn vervangen voor dubbelglas, maar de spouw is niet geïsoleerd. Dat durven ik en mijn buurman nog niet aan, de spouw is erg onregelmatig.

Het plan is om het rookkanaal naar boven te laten lopen, door de eerste verdieping en dan op het platte dak te laten uitmonden (ca. 6m hoogte).

Ik heb inderdaad de voorkeur voor een kachel met subsidie, maar ik wil me er niet op blindstaren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Baileysker
Pellet
Pellet
Baileysker


Vrouw Aantal berichten : 62
Registration date : 26-12-14

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 19:59

Sinds vorig jaar hebben we een Piazzetta, als je even googled op dat merk zal je wel regelmatig lezen dat deze tot de beste merken behoren, daarom dat we er ook voor gekozen hebben.
Wij hebben een 8,5kw kachel, ongeveer 45m² te verwarmen, en vorige winter hebben we hem nooit hoger dan de laagste stand moeten zetten. (het was nu wel een heel zachte winter)
Heel belangrijk om een winkel te zoeken die er "echt" iets van kent.
We hebben 2 winkels bezocht van Piazzetta, de ene raadde een 8,5kw aan de andere zei om zeker 10kw te nemen, gelukkig hebben we dat niet gedaan, want het zou hier veel te warm geweest zijn.

_________________
Piazzetta P958D  - 27 november 2015
Badger pellets
Allehoutpellets
Terug naar boven Ga naar beneden
Antonius
Pellet
Pellet
Antonius


Man Aantal berichten : 122
Registration date : 01-12-14

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 20:09

Piazetta,mcz en er zijn ongetwijfeld nog veel goede merken maar het belangrijkste is de installateur en de service nadien en de MCZ heeft in mijn ogen het voordeel dat die zelf het onderscheid maakt indien je verschillende pellets gebruikt,dus geen  verandering in settings die je zelf moet ingeven......maar ook hier het verhaal van het vermogen ,dus mijn raad,ongeacht je keuze van een merk.......het vermogen van de kachel ☺
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 20:17

als de kachel niet op de uitersten van de L-vormige kamer komt zou 8kw voldoende moeten zijn.
als je dan later de spouw zou isoleren zit je allessinds niet met een veel te zware kachel.
persoonlijk denk ik dat een kachel met een ventilator in dit geval beter zou zijn.

mcz heeft verschillende kachels van dat genre in zijn gamma waar subsidie op zit.
ik denk dan aan de cute/thema/ego, hangt ervan af in welke smaak je valt.
meer info kun je vinden op de site van de fabrikant: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

er zijn zeker nog andere goede merken buiten mcz.
maar als je een kachel wil die alle soorten pellets lust zonder iets te wijzigen is het active systeem van mcz het meest aangewezen.
het active systeem lust zelfs de meeste soorten schouwen zonder iets te wijzigen bij de plaatsing.
enkel bij een schouw die heel hard trekt dient de kachel afgesteld te worden via de laptop door een technieker van invoerder fero.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 17 nov 2016 - 20:55

een vraagje voor Mork.
uw ouders hebben 3 jaar een nordic fire kachel.
waarom dan geen nordic fire als ze tevreden zijn van de kachel en hun verkoper.
veel nordic fire kachels hebben nu een gelijkaardig regelsysteem, rds genoemd.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptyvr 18 nov 2016 - 13:03

Nordic Fire is inderdaad ook zeker een optie, maar wilde nog even verder kijken dan alleen de ervaring van mijn ouders. Ik kon er niet veel over vinden op dit forum, maar blijkbaar is het een Ravelli? Ik ga dit weekend even proberen om een lijstje te maken met opties.
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptyvr 18 nov 2016 - 15:28

nordic fire importeert ravelli kachels en kleeft daar hun eigen logo op.
voor meer info verwijs ik naar de zoekknop bovenaan, en dan gewoon nordic ingeven...

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast
Anonymous



Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 24 nov 2016 - 8:31

Het wordt waarschijnlijk een MCZ Cute. Begin volgende week willen we even gaan kijken bij een dealer, er zit er blijkbaar hier één op 10 min. rijden.

De plek twijfelen we nog wel een beetje aan. In de hoek = nieuw kanaal naar boven op platte dak 6m hoog. Of wat meer richting de uiterste hoek = oude schouw gebruiken, flexpijp er in (ø80mm of ø100mm?) naar ca. 9m.
Terug naar boven Ga naar beneden
erwin
Admin
erwin


Man Aantal berichten : 31574
Leeftijd : 61
Registration date : 15-02-10

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 24 nov 2016 - 13:31

9m flexibel dan is diameter 100 nodig.
maar probeer hem uit de uiterste hoek te houden als je het overal even warm wil in de L-vormige kamer.

_________________
Edilkamin Mariu - okt 2009
Italiana Camini Mariu - okt 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
harrielok
verkoper
harrielok


Man Aantal berichten : 789
Registration date : 08-11-12

Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Emptydo 24 nov 2016 - 15:10

MCZ cute heeft een 100 mm Ø rookgas afvoer

_________________
Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.pelletkachelheerenveen.nl
Gesponsorde inhoud





Weer een nieuwe! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Weer een nieuwe!   Weer een nieuwe! Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Weer een nieuwe!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hallo allemaal, weer een nieuwe.
» Dirck2 Mijn praatstoel
» elektriciteit weer duurder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pelletforum :: Algemeen :: Welkom-
Ga naar: