Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 24 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 22 gasten

alvaho, Omerta


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 1:14 pm

    Hoi beste forumleden,

    Ik ben al een paar jaar in het bezit van een IP 78/68 11 kW inbouwkachel . Zéér tevreden over het merk Piazzetta , want wat je soms leest van problemen bij andere merken …. Kachel dients als bijverwarming bovenop mijn CV met radiatoren .

    Probleem : ik heb het gevoel dat mijn kachel niet het maximum rendement haalt en er veel warmte door de schouw gaat / verloren gaat.
    Het eerste jaar in 2015 heb ik de meegeleverde ERDA pellets gebruikt waarvan ik meen te herinneren dat deze best OK waren. Weinig assen die grijs van kleur waren , mooi raam , geen koek of roet.

    Het jaar daarachter ( 2016 ) na wat opzoeking ivm kwaliteit pellets , heb ik OLIMPS aangschaft daar de verdeler geen ERDAS meer verkocht .
    Ik was eerlijk gezegd ontgoocheld in deze OLIMP  pellet na de goeie commentaren . Had het gevoel dat ze minder warmte gaven , meer bruinige assen en de kachel kwam bruiner aan de binnenkant. Bij mijn dagelijkse reiniging / onderhoud kreeg ik dat allemaal netjes opgekuist zonder probleem. Raam werd ook niet significant vuiler.

    In 2017 dan na de ongoocheling van de OLIMPS voor de befaamde BADGER pellets gegaan die tot de beste zouden horen. Terug zelfde liedjes zoals bij de OLIMPS. De ruimte moest ook op hogere vermogens worden verwarmd en kon niet worden warm gehouden na het bereiken van de temperatuur 22 graden op P1.
    Kachel word dagelijks onderhouden en is nog als nieuw ! Jaarlijks onderhoud is OK , mijn verdelen raadt een 2 jaarlijks onderhouden aan , daar ik maar 1 ton pellets verstook / winter en door mijn goede periodieke / dagelijks onderhoud .

    Nu dit jaar ben ik wat beginnen experimenteren met pellets  / instellingen / enz.
    De ruimte die moet worden verwarmd is  4 x 10 x 2.65 ( 106m³ ) + aanliggende ruimte 5 x 5 x 2.65 ( 66 m³ ) met oud dubbel glas en geen spouwmuurisolatie.
    Bijkomende info , op de sticker van de kachel staat bij de rookgastemp bij min. Vermogen 120 graden en bij nominaal vermogen 220 graden !
    Dit jaar heb ik de overschot van BADGER pellets , aangekochte ALLEHOUTPELLETS ( piveteau )  waar ik goede comments van lees  en als test enkele zakjeshardhout fireland pellets van hubo.

    De instellingen van de installateur in de kachel na wat opzoekingswerk online van de toegangscodes :
    Pellet schroef vullen startfase 1   ( 04P ) : 2.8”
    Pellet schroef vullen startfase 2   ( 05P ) : 3.5”
    Pellet schroef vullen vermogen 1   ( 06P ) : 3.5”
    Pellet schroef vullen vermogen 2  ( 07P ) : 4.7”
    Pellet schroef vullen vermogen 3   ( 08P ) : 6”
    Pellet schroef vullen vermogen 4   ( 09P ) : 7.4”
    Pellet schroef vullen vermogen 5   ( 10P ) : 8.6”
    Rookgas ventilator startfase 1 ( 16P ) : 1970
    Rookgas ventilator startfase 2 ( 17P ) : 2250
    Rookgas ventilator vermogen  1 ( 18P ) : 1910
    Rookgas ventilator vermogen  2 ( 19P ) : 1990
    Rookgas ventilator vermogen  3 ( 20P ) : 2210
    Rookgas ventilator vermogen  4 ( 21P ) : 2250
    Rookgas ventilator vermogen  5 ( 22P ) : 2460
    Rookgasventilator voorladen ? ( 34P ) : 1890

    Met deze instellingen lijken de OLIMPS en BADGER pellets te weinig warmte te geven !!!

    Rookgastemp als ik me niet vergis met BADGER / OLIMP  :
    P1 : 85 graden
    P2 : 100/110 graden
    P3  : 110/120 graden
    P4 : 125/135 graden
    P5 : 135/145 graden
    Ver beneden de specificaties die de kachel weergeeft op de sticker  : 120 ( P1 min vermogen ) tot 220 graden bij nominaal vermogen ( P5 )

    Met de hardhout pellets van FIRELAND als test heb ik met bovenstaande instellingen en een proper raam , geen koek , wel iets meer assen ( bruinig van kleur ) een rookgastemp van :

    P1 : 120 graden
    P2 niet getest
    P3 : 155 graden ! Gevaarlijk ?
    P4 : niet getest wegens schrik voor te hoge temp.
    P5 : niet getest wegens schrik voor te hoge temp

    Wat me dadelijk opviel was dat de ruimte beduidend sneller opwarmde aan een lager vermogen p3 ( hardhout ) i.p.v maximum vermogen P5 BADGER / OLIMP . Dit met minder lawaaihinder van de P3 t.o.v P5

    Door de hoger bereikte rookgastemp en rendement?  heb ik de vulsnelheid wat aangepast / gezakt in vermogen P1( anders warmde de ruimte verder op in vermogen P1 na het bereiken van de ingestelde ruimtetemp. van 22 graden en alsook P3 door de hogere rookgastemp .

    Pellet schroef vullen startfase 1   ( 04P ) : 2.8” zo gelaten want kachel start goed
    Pellet schroef vullen startfase 2   ( 05P ) : 3.5” zo gelaten want kachel start goed
    Pellet schroef vullen vermogen 1   ( 06P ) : 2.9” gezakt want ruimte warmde verder op in P1
    Pellet schroef vullen vermogen 2  ( 07P ) : ”4.2” niet getest
    Pellet schroef vullen vermogen 3   ( 08P ) : 5.3” omdat de rookgastemp opliep tot  bijna 160 op 6”
    Pellet schroef vullen vermogen 4   ( 09P ) : 6.4” niet getest wegens schrik voor te hoge temp
    Pellet schroef vullen vermogen 5   ( 10P ) : 7.4” niet getest wegens schrik voor te hoge temp
    Rookgas ventilator startfase 1 ( 16P ) : 1970 zo gelaten want kachel start goed !
    Rookgas ventilator startfase 2 ( 17P ) : 2250 zo gelaten want  kachel start goed !
    Rookgas ventilator vermogen  1 ( 18P ) : 1910 niet aangepast
    Rookgas ventilator vermogen  2 ( 19P ) : 1990 niet aangepast
    Rookgas ventilator vermogen  3 ( 20P ) : 2070 ( om minder warmte door schouw te verliezen)
    Rookgas ventilator vermogen  4 ( 21P ) : 2250 niet aangepast
    Rookgas ventilator vermogen  5 ( 22P ) : 2460 niet aangepast
    Rookgasventilator voorladen ? ( 34P ) : 1890 niet aangepast

    Conclusie :

    Veel meer vlammenspel bij de hardhoutpellet dan de zachthoutpellet ( waar deze pellets meer liggen te smeulen in de branderpot met soms eens een hoger vlam die al snel terug weggaat) ! Dus lijkt me de hardhoutpellet efficiënter en mooier te branden . Het oog wil ook wat !

    Ik heb het gevoel dat de kachel ( zeker in vermogen 3 ) met de firelands werkt zoals het moet en zijn werkelijk vermogen behaald , wat ik jaren niet kon met de ERDA , BADGER , OLIMP pellets met een  rookgastemp van 155 graden ( in P3 ) die ruim binnen de marge van de spec’s van de kachel liggen en een ruimte die vlot opwarmt. Dit alles zonder roet aan de ruit of koek in de branderpot ! In P1 de toevoer van pellets wat lager gezet van de pellets daar de ruimte anders verder opwarmt  bij een buitentemp. van 5 graden. Misschien als het start met vriezen ik de toevoer op P1 weer iets hoger moet zetten. Eveneens de toevoer in P3 iets lager gezet dan installateur door de hoger rookgastemp met hardhout . Of kan dat geen kwaad ?

    Volgende bedenking : de hardhoutpellets waren een test , want ik heb dit jaar als reguliere pellet de zachthout  “allehoupellets “ ( piveteau ) pellets op stock liggen om te gebruiken deze winter waar ik nog geen resultaten van heb. Stel dat deze terug hetzelfde probleem geven als de badgers en olimps , mag ik dan veronderstellen dat de instellingen van de installateur vooral qua vulsnelheid in de verschillende vermogens voor zachthout pellets te laag staan en ik daardoor in alle vermogens een lage rookgastemp met bijhorend laag rendement ( warmteafgifte ) heb ? Want hier zit ik al jaren met de zachthoutpellets ver onder de spec’s van de kachel !

    Mag ik zachthout en hardhout pellets mixen in de kachel en ze samen branden ?

    Is de rookgastemp .bij de hardhoutpellets in P3 van 155 graden te hoog of niet ? Je zou volgens de spec’s van de kachel denken van niet ! Ik las doemverhalen van ontplofte pelletkachels of gebroken branderpotten , dus daarom bewust met de hardhoutpellets niet hoger gegaan dan p3 rookgas 155 a 160 graden met de instellingen van de installateur.
    Ik wil gewoon jullie advies om betere rendement te halen op zachthoutpellets zonder de kachel / rookkanaal te beschadigen wegens te hoge temperaturen.
    Wat zijn de ideale rookgastemperaturen in ALLE vermogens voor het beste rendement volgens uw ervaring ?

    Alvast bedankt !

    Kristof
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin di okt 30, 2018 1:58 pm

    rendement 85.3% volgens de specificaties, meer gaat er niet uitkomen.
    van de 11 kW blijft er dan nog 9.4 kW over.
    voldoet nog juist aan de huidige norm van 85%, lager mag niet meer verkocht worden in belgië...

    is de schouwtrek gemeten bij de plaatsing en kun je de schouw beschrijven.
    bij te hoge schouwtrek heeft regelen aan de parameters weinig zin...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 2:10 pm

    Ze hebben een dubbelwandige buis geplaatst in de bestaande schouw tot aan de nok van het dak !
    Ik schat dat de lengte 5 meter is  en  de schouwtrek is gemeten door de installateur ( met een toestel aangesloten op de kachel ) , want ik was erbij toen alles insgesteld werd op de kachel .

    De installatie lijkt ook conform de handleiding te zijn...
    Kachel staat op een frame met daarop gemonteerd een T-stuk met schouw .
    Zie foto's

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  44964210
    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  44997110
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin di okt 30, 2018 2:25 pm

    de schouw lijkt ok, die zal niet te hard trekken.
    probeer met de fireland hardhoutpellets de rookgas op laagste stand rond de 100 graden te krijgen.
    en dan per stand ongeveer 20 graden hoger.
    als de piveteau pellets tegen vallen mengen met de fireland 1 zak op 1...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 2:37 pm

    Het probleem is dat ik gewoon wens dat de zachthoutpellets een hogere temperatuur bereiken door de instellingen aan te passen.
    Het lijkt erop dat de instelling voor het vullen van pellets "te mager" staat voor deze zachthoutpellets , maar wel goed voor hardhoutpellets omdat die uit hun eigen al een hogere verbandingstemperatuur hebben ( daarmee dat zoveel problemen met gebarsten branderpotten ? ) . Dus mag ik concluderen dat ik in alle vermogens het vullen voor zachthoutpellets mag verhogen t.o.v van wat de installateur instelde ?

    Je bedoelt dus de rookgastemp proberen te matchen op :

    P1 : 100 graden
    P2 : 120 graden
    P3 : 140 graden
    P4 : 160 graden
    P5 : 180 graden

    Ik zal verder testen en waardes opschrijven met de verschillende soorten pellets en hou jullie op de hoogte , tenzij iemand anders nog iets weet ?

    Wat valt er te zien qua instellingen onder de "DATA BANK" optie bij PARAMETERS ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin di okt 30, 2018 3:55 pm

    de vermelde rookgastemperatuur staat los van de soort pellets.
    de problemen met gebarsten brandpotten komen meestal van dezelfde verkopers.
    ik ga er nog een zak hardhout pellets ingieten, brandpot is na bijna 10 jaar nog als nieuw...
    .


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 4:13 pm

    Je bedoelt dus dat ik deze rookgastemperaturen moet verkrijgen met iedere soort pellet, mits aanpassing snelheid vullen en rookgasfavoer ?

    P.S Iemand een idee met wat ik best de dubbelwandige flexibel kuis ? Ik veronderstel dat een gewoone schoorsteenborstel de flexibel kan beschadigen ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin di okt 30, 2018 4:27 pm

    bij een rookgas van 85° kan er nooit veel warmte uit deze kachel komen.

    een DW flexibel is redelijk stevig.
    www.hubo.be/nl/p/schoorsteenveegset-met-nylon-borstel/6800.html
    of een wc-borstel aan een flexibele elektriekbuis vastmaken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 5:30 pm

    Dit is het vlammenbeeld dat ik nu heb met hardhout pellets vermogen 3 @ 145 graden rookgas

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  45004810

    En zo zag het eruit met zachthout badger pellets Embarassed :

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  45063110
    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  45008410
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin di okt 30, 2018 6:57 pm

    is dat met de instellingen van de installateur bij de badger pellets ?
    dan heeft hij er toch wel flink met zijn klak naar gegooid...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast di okt 30, 2018 7:10 pm

    Ja ... Crying or Very sad ik zal er nu nog op letten hoe de "allehoutpellets" branden, maar als die ook weinig vlam&warmte geven, dan is er toch echt iets fout !

    De foto van de assen bij de badgers , heb ik ook wel bij mijn hardhoutpellets van Fireland . Die geven tenminste wel warmte en een mooie vlam !

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast do nov 08, 2018 6:17 pm

    Beste,

    De kachel veiligheid van de rookgas zou op 200°C moeten staan, bij de nieuwere modellen zelfs maar op 178°C. Dus een temperatuur van meer als 160°C is gevaarlijk. De Piazzetta kachel gaan immers bij een temperatuur van boven de 178°C hun blazers op maximum zetten om de kachel te kunnen afkoelen.
    Maar het probleem wat zich iedere keer stelt bij deze eigen afstellingen is dat er geen rekening wordt gehouden met de achterliggende parameters en waardes. Enkel de pellet instellingen veranderen leidt enkel maar tot meer problemen, het is een combinatie van meerdere factoren en parameters. Daarom moet iedere kachel worden afgesteld alvorens in gebruik te worden genomen, in de fabriek weten ze namelijk niet waar de kachel wordt geplaatst en in welke omstandigheden. Dus wordt ze met enkel standaard waarden geprogrammeerd die in de meeste gevallen niet of slecht werken.

    De database code wordt door de fabriek geladen en kan door enkele geselecteerde dealers ook worden geladen, zonder deze databank of de verkeerde zal een kachel niet meer werken.

    Zo te zien zijn de instellingen van de pellet toevoer door uw installateur verhoogd, de onderdruk moet worden gemeten, hier zijn geen standaard waarden voor aangezien iedere schoorsteen anders is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin do nov 08, 2018 10:06 pm

    waarom ligt de max. rookgastemperatuur 20° lager bij de nieuwe modellen.
    is er iets verandert aan de kachels of zijn er problemen geweest.
    kan natuurlijk ook zijn dat de nieuwe modellen met een hoger rendement en lagere rookgastemperatuur werken.
    kontinue op p5 branden is zowiezo niet goed voor de levensduur van een kachel, geen enkele kachel is daarvoor gemaakt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gast vr nov 09, 2018 2:02 pm

    Omdat de warmte wisseling veranderd is, er wordt meer warmte afgegeven naar de ruimte ventilatoren. Dit hebben ze gedaan door een extra structuur toe te voegen in de monobloc. Op die manier wordt de kachel efficiënter en wordt er ook minder warmte afgegeven op de rookgas. Dus zetten ze de veiligheid ook lager, want als de temperatuur te hoog is op de rookgas verliezen we warmte door de schoorsteen en is er iets mis met de afstelling.
    Je heb gelijk Erwin, altijd op P5 branden is voor geen enkele kachel goed. Meestal is dit een teken van een te grote ruimte willen verwarmen met een te kleine kachel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van erwin vr nov 09, 2018 6:48 pm

    door de lagere temperatuur van de rookgas zal waarschijnlijk ook sneller een flexibel gestoken worden in een bestaande schouw.
    of na verloop van tijd komen er vieze bruine plekken door het behang van de kondens als de kachel veel op minimum brandt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?  Empty Re: Inbouwkachel IP78/68 rendement te laag ? Instellingen verkeerd ?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 8:23 pm