van Gast za jan 14, 2012 2:20 pm
in Duitsland moet je eerst een attest hebben dat uw schouw in orde is, of ze beginnen er niet aan.
Wat de juiste vereisten zijn weet ik niet, maar pellethandel.com kan ons dat zeker vertellen.
Hoewel dit een oudere posting is wil ik er toch even op reageren. Ieder toestel wat verbrandingsgassen produceert valt in Duitsland onder de emissiewetgeving en is onderworpen aan de goedkeuring door de verantwoordelijke gebiedsschoorsteenveger.
Dit houdt in dat ieder stooktoestel (kachel, cv) 1 keer per jaar wordt gecontroleerd op de uitstoot van gassen volgens de geldende normen en die worden steeds strenger. Minimaal 1 keer per jaar wordt de schoorsteen door diezelfde schoorsteenveger geveegd en gekeurd en mankementen dienen te worden hersteld alvorens er verder gestookt mag worden.
Verder dient de schoorsteen over de gehele lengte gasdicht te zijn en moet doorlopen tot minimaal 1 meter vanaf het punt van uittreden uit het gebouw. Hierbij wordt ook gelet op belendende bebouwing, er zijn afstandstabellen voor veel situaties waar verplichte afstanden dienen te worden aangehouden.
Oudere hout- en pelletkachels krijgen hier dan ook geen goedkeuring, ik meen dat de grens op dit moment bij een rendement van > 80% ligt. Er was een tijd terug een importeur die een partij goedkope pelletkachels via E-Bay dacht af te zetten op de Duitse markt maar die kregen geen goedkeuring van de schoorsteenvegers hoewel ze wel voldeden aan minimale Europese eisen, hij heeft ze allemaal terug moeten nemen en is failliet gegaan.
Het "
pijpje door de muur en een stukje omhoog" bestaat hier niet, ook de (NL) cv-ketel met het gat door de muur en een gecombineerde in- en uitlaat mag niet. Dat gaat via de schoorsteen volgens de eis van minimaal 1 meter hoger dan waar de schouw het gebouw verlaat.
Dit betekende in mijn geval toen ik vier jaar geleden een nieuwe ketel liet plaatsen dat er ook een compleet nieuwe dubbele afvoer- en aanzuigbuis van 12 meter door de bestaande schouw getrokken moest worden.
Ik weet dat Duitsland zich in Europees verband inzet om deze eisen Europawijd geratificeerd te krijgen hoewel dit op dit moment nog niet in alle bondslanden van Duitsland eenduidig is geregeld. De strengst eisen gelden op dit moment in Noord-Rijn Westfalen en Nedersaksen en die wil men doorvoeren voor geheel Duitsland.
Tot zover dit uitgebreide antwoord, m.v.g.,
Dick