Dat rooster zuigt lucht aan in de ruimte waar de kachel staat.
Voorstellen nieuwe leden
"De Tien Geboden”
Het pelletforum gebruiken:
Navigatie
Wie is er online?
Er zijn in totaal 66 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 2 verborgen en 63 gasten
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
+26
Maggy
nick1
john-159
gertdc
Fleur
jeanhup
francky
wavado
ann
ZaurusUser
cuypersmarc
vinnus1
Uthrex
player
ss
boxke
erwin
pedro
Philip
stoffel
steven
biezoe
Geert
plejo
Jef
pellbox
30 plaatsers
aanzuigen verbrandingslucht
steven- Moderator
- Aantal berichten : 5472
Registration date : 29-10-08
- Bericht nummer 276
Re: aanzuigen verbrandingslucht
er is volgens mij geen opening voorzien voor de aanvoer van externe lucht.
Geert- Pelletkacheltje
- Aantal berichten : 334
Leeftijd : 51
Registration date : 02-12-08
- Bericht nummer 277
deze kachel is wel voorzien voor aantrek van externe lucht, met een kleine aanpassing aan de achterkant van de kachel, bedoel dat er heel kort bij aan die diam.50 een thermostaat staat en die moet verplaats worden, en aan de afschermingskap op die plaats moet een gat uitgeknipt worden, maar tis wel zo dat er aan de achterkant een filter staat voor de aantrek van lucht voor die ventilator, maar of deze dan kan uitgeschakelt worden ofzo, dat laat ik aan de techniekers over.
mvg, Geert
mvg, Geert
Leeftijd : 48
Registration date : 29-10-08
- Bericht nummer 278
dat wist ik niet
Thx, Als de mogelijkheid bestaat ga ik er zeker gebruik van maken.
De kachel komt namelijk boven de kelder en de schouw vertrekt vanuit de kelder, verse lucht genoeg.
Thermorossi 7000 wordt één van de finalisten
De kachel komt namelijk boven de kelder en de schouw vertrekt vanuit de kelder, verse lucht genoeg.
Thermorossi 7000 wordt één van de finalisten
Gast- Gast
- Bericht nummer 280
Hallo,
Iemand positieve of negatieve ervaring met de luchtaanzuig van buiten met een Piazzetta kachel ?
Iemand positieve of negatieve ervaring met de luchtaanzuig van buiten met een Piazzetta kachel ?
Gast- Gast
- Bericht nummer 281
ext-of interne luchtaanvoer ivm droge lucht.
volgende week vervang ik mijn edilkamin marea door de stillere rika como. Tot nu toe heb ik vaak last gehad van te droge lucht (35%) in de woonkamer. Nu vraag ik mij af of de situatie kan verbeteren door mijn rika de lucht te laten aanzuigen uit de hall en niet meer uit de living zelf.
Wat raden jullie mij aan ??
Wat raden jullie mij aan ??
Fleur- PELLETKACHEL!
- Aantal berichten : 3130
Registration date : 06-12-11
- Bericht nummer 282
@ teacher1
een goede luchtverdamper of een pot water op de kachel plaatsen.
verbrandingslucht die door de kachel wordt aangezogen verdwijnt door de schoorsteen.
een goede luchtverdamper of een pot water op de kachel plaatsen.
verbrandingslucht die door de kachel wordt aangezogen verdwijnt door de schoorsteen.
HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
- Bericht nummer 283
Ik doe het met dit toestel (maar haal mijn aangevoerde lucht voor de kachel wel van buiten)
Venta air washer
Goed toestel, quasi onverslijtbaar, en ook tweedehands te vinden...
Venta air washer
Goed toestel, quasi onverslijtbaar, en ook tweedehands te vinden...
Gast- Gast
- Bericht nummer 284
wel of niet installeren luchtpijp voor verse lucht
Hallo
Ik ben dus gloednieuw op dit forum en had gelijk een vraag
Is het beter een verse lucht aanvoerpijp te plaatsen of is dit niet nodig ?
Ik heb een mkc 6 kw en gebruik hem alleen om de beneden verdieping te verwarmen ongeveer 180 kuub
Dit trekt hij makkelijk omdat het huis zeer goed is geïsoleerd en daarin schuilt nu volgens mij het gevaar dat er te weinig frisse lucht in het huis overblijft
Grtz Dimoss
Ik ben dus gloednieuw op dit forum en had gelijk een vraag
Is het beter een verse lucht aanvoerpijp te plaatsen of is dit niet nodig ?
Ik heb een mkc 6 kw en gebruik hem alleen om de beneden verdieping te verwarmen ongeveer 180 kuub
Dit trekt hij makkelijk omdat het huis zeer goed is geïsoleerd en daarin schuilt nu volgens mij het gevaar dat er te weinig frisse lucht in het huis overblijft
Grtz Dimoss
john-159- Pellet
- Aantal berichten : 134
Leeftijd : 60
Registration date : 07-03-11
- Bericht nummer 285
In geval van een zeer goed geisoleerd huis lijkt het mij wel aangeraden^ja.
nick1- Pelletkachel
- Aantal berichten : 838
Leeftijd : 62
Registration date : 22-11-11
- Bericht nummer 286
Je kan de zoekfunctie eens gebruiken, is al veel over geschreven geweest op het forum maar echt wijzer zul je er niet van worden, er zijn immers al evenveel meningen over verse lucht of binnenlucht aanzuigen.
- Aantal berichten : 134
Registration date : 19-05-10
- Bericht nummer 287
Pelletkachels verbruiken voor hun heel efficiënte verbranding veel zuurstof. Als je die vanuit je eigen huis de kachel in laat gaan, zal je (koude) lucht van buiten je huis in moeten laten. Anders heb je zelf vroeg of laat ademnood. Als je huis tochtig is, komt er met de tocht vanzelf voldoende zuurstof binnen. Maar inderdaad, bij een goed geïsoleerd huis is dat niet altijd vanzelfsprekend. Dus in jouw geval zeker wel de kachel op buitenlucht aansluiten. Hebben wij ook gedaan en dat bevalt prima.
Gast- Gast
- Bericht nummer 288
hier had de installateur gezegd dat dat niet nodig was en dat het problemen kon geven bij koude vriestemperaturen dat is wel zijn verklaring he niet de mijne
nick1- Pelletkachel
- Bericht nummer 289
Ik heb toen de keuze gehad van de installateur en heb geopteerd voor aanzuig van binnen. Kon nog altijd een gat maken naar buiten toe in geval van problemen. Tot nu toe alles OK, heb dan ook geen supergeisoleerd huis.
- Aantal berichten : 32455
Registration date : 15-02-10
- Bericht nummer 290
pelletstoof dat was nog een oud bericht van maart,
we gaan die dicussie niet terug openen, laten we zeggen dat de helft het nodig vind en de andere helft niet, daar zijn hier al telefoonboeken over volgeschreven
we gaan die dicussie niet terug openen, laten we zeggen dat de helft het nodig vind en de andere helft niet, daar zijn hier al telefoonboeken over volgeschreven
Leeftijd : 71
Registration date : 22-11-10
- Bericht nummer 291
Ga naar de zoekfunctie en schrijf "externe lucht" en je krijgt hopen info. Laat me toe te zeggen dat je bij een extreem goede isolatie gewoon MOET externe lucht aansluiten! In de andere en eventuele "twijfel"-gevallen is er inderdaad een meningsverschil, ook tussen constructeurs!
Groeten,
ss
Groeten,
ss
nick1- Pelletkachel
- Bericht nummer 292
Heb hier in de living eveneens een carbon monoxide detector gehangen samen met de pelletkachel. Een mens weet maar nooit...
- Bericht nummer 293
nick1 hier doet de kanarievogel die job
Leeftijd : 71
Registration date : 22-11-10
- Bericht nummer 294
Die zal wel niet meer fluiten als het zo ver is he Erwin...
erwin- Admin
- Bericht nummer 295
hij fluit toch al jaren lustig door
Registration date : 05-07-09
- Bericht nummer 296
@Erwin, gelukkig maar, als hij niet meer fluit is er koolstofmonxide en dan vrees ik dat hij omvalt.....
- Bericht nummer 297
dat is een detector die jaaren in de mijnen werd gebruikt
Registration date : 29-10-10
- Bericht nummer 298
wel goedkoop !! zo een kanarie, geen batterij nodig
Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
vyncke002- Pellet
- Aantal berichten : 73
Registration date : 16-10-11
- Bericht nummer 299
Ik heb net een gat door de buitenmuur geboord voor aanvoer van verse lucht.
Ik kan het enkel aanraden.
- neemt een deel van het geluid weg
- je hebt binnen minder een koude tocht gevoel
verbruik en roet op venster moet ik over een langere periode bekijken
Ik kan het enkel aanraden.
- neemt een deel van het geluid weg
- je hebt binnen minder een koude tocht gevoel
verbruik en roet op venster moet ik over een langere periode bekijken
Gast- Gast
- Bericht nummer 300
Lucht aanzuigen van buiten of van binnen?
Ik heb een pelletkachel gekocht en de installateur verzekerde mij dat de luchttoevoer beter van binnen dan van buiten gebeurt.
Hij heeft daarom ook het luchtinvoerkanaal niet aangesloten, zodat de kachel gewoon binnenlucht aanzuigt.
Hij vertelde dat als de lucht van buiten wordt genomen, dat je die dan eerst moet opwarmen en dat dat tot vermogensverlies leidt.
Daarom mijn vraag:
Wat is naar globaal warmterendement toe het beste? Een kachel die zijn aanzuiglucht van buiten of van binnen neemt? Ik denk dat er voor alle twee argumenten te geven zijn: Als de kachel zijn lucht van buiten neemt, dan zal de warme binnenlucht niet als verbrandingslucht gebruikt worden om daarna naar buiten geblazen te worden, wat dus een verlies is aan warme binnenlucht, maar anderzijds in het eerste geval zal de koude buitenlucht, vooral in de wintermaanden ook eerst in de kachel moeten opgewarmd worden om voldoende temperatuur te genereren in de verbranding, wat dus een lagere kacheltemperatuur tot gevolg heeft, dus minder rendement in de warmtewisselaar.
Heeft er al iemand daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan of gevonden, op vlak van vergelijking van globaal warmterendement (los van het argument dat je zuurstof uit de leefruimte onttrekt in het tweede geval)?
Dus wat levert het meeste warmterendement op?
En een bijkomende vraag: als je dan toch lucht van buiten aanzuigt, doe je dat dan best via een apparte buis naar buiten (in mijn geval een buisje van 5cm) of via een dubbelwandige buis die rookgassen buitenblaast en in de buis errond de koude buitenlucht aanzuigt?
Hij heeft daarom ook het luchtinvoerkanaal niet aangesloten, zodat de kachel gewoon binnenlucht aanzuigt.
Hij vertelde dat als de lucht van buiten wordt genomen, dat je die dan eerst moet opwarmen en dat dat tot vermogensverlies leidt.
Daarom mijn vraag:
Wat is naar globaal warmterendement toe het beste? Een kachel die zijn aanzuiglucht van buiten of van binnen neemt? Ik denk dat er voor alle twee argumenten te geven zijn: Als de kachel zijn lucht van buiten neemt, dan zal de warme binnenlucht niet als verbrandingslucht gebruikt worden om daarna naar buiten geblazen te worden, wat dus een verlies is aan warme binnenlucht, maar anderzijds in het eerste geval zal de koude buitenlucht, vooral in de wintermaanden ook eerst in de kachel moeten opgewarmd worden om voldoende temperatuur te genereren in de verbranding, wat dus een lagere kacheltemperatuur tot gevolg heeft, dus minder rendement in de warmtewisselaar.
Heeft er al iemand daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan of gevonden, op vlak van vergelijking van globaal warmterendement (los van het argument dat je zuurstof uit de leefruimte onttrekt in het tweede geval)?
Dus wat levert het meeste warmterendement op?
En een bijkomende vraag: als je dan toch lucht van buiten aanzuigt, doe je dat dan best via een apparte buis naar buiten (in mijn geval een buisje van 5cm) of via een dubbelwandige buis die rookgassen buitenblaast en in de buis errond de koude buitenlucht aanzuigt?
vyncke002- Pellet
- Aantal berichten : 73
Registration date : 16-10-11
- Bericht nummer 301
Je kan op dit forum over dit onderwerp al heel wat lezen.
Mijn installateur ga me dezelfde raad maar ik vermoed dat dat meer te maken had met een besparing van werk voor hem.
Ik heb een jaar na de installatie zelf voor een buitenluchtaanvoer gezorgd.
Ik kan dus vergelijken.
Ik ben over heel de lijn positief.
Voornaamste argument is het uitblijven van een tochtgevoel. Je wil een deur open zetten om de warmte in het huis te verspreiden maar door de binnenluchtaanvoer trek je de koude lucht naar de kachel toe. Sinds ik buitenluchtaanvoer is tochtgevoel weg en verspreidt warme lucht zich beter.
Ik heb niet de indruk dat de kachel meer verbruikt. De geluidsvermindering is miniem.
Ik heb een apart gat van 5cm geboord in de buitenmuur.
Ik wel foto's sturen als je wil.
Mijn installateur ga me dezelfde raad maar ik vermoed dat dat meer te maken had met een besparing van werk voor hem.
Ik heb een jaar na de installatie zelf voor een buitenluchtaanvoer gezorgd.
Ik kan dus vergelijken.
Ik ben over heel de lijn positief.
Voornaamste argument is het uitblijven van een tochtgevoel. Je wil een deur open zetten om de warmte in het huis te verspreiden maar door de binnenluchtaanvoer trek je de koude lucht naar de kachel toe. Sinds ik buitenluchtaanvoer is tochtgevoel weg en verspreidt warme lucht zich beter.
Ik heb niet de indruk dat de kachel meer verbruikt. De geluidsvermindering is miniem.
Ik heb een apart gat van 5cm geboord in de buitenmuur.
Ik wel foto's sturen als je wil.