Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 40 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 40 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

4 plaatsers

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Anonymous
    Gast
    Gast

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel Empty Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Bericht van Gast di jan 18, 2011 9:28 am

Ik heb een gemiddeld jaarverbruik van 2300 m3 aan gas.
    Nu lees ik wel over besparingen, gebruik van hoeveel kilo pellets per jaar,
    maar ik kan nog niets vinden over het reduceren van je gasverbruik.
    Iedere pellet bezitter heeft daar toch wel ervaring mee.
    Wie kan daar een helder en duidelijk praktijkvoorbeeld hierover posten.

Ik heb een goed geisoleerde 2/1 kap woning, L vormige woonkamer tot opp incl keuken 48 m2.
    Gezin met 2 kinderen, koken op gas, en allen 1 keer per dag onder de douche. (geen bad)
    Ik kan voor mijzelf wel na gaan dat het grootste gasverbruik in de wintermaanden is, dus puur de cv verwarming.

verbruik 2309 x 0,3574 = 825.24 euro
    energiebelasting 2309 * 0,1611 = 371.98

Ik hoor hier bedragen van 700 tot 1000 euro besparen. Ik vind dit mega veel besparing.
    Als ik uit ga van 1000 m3 gas besparing op jaarbasis, is dit volgens de huidige tarieven ongeveer 500 euro besparing.
    Je moet dan nog wel voor 350 euro aan pellets kopen.

En dan valt het me een beetje tegen Embarassed
    Anonymous
    Gast
    Gast

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel Empty Re: Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Bericht van Gast di jan 18, 2011 10:33 am

Hallo,

als ik zo zie is uw verbruik van gas zo'n 23205.45 kWh bij ons x 4.3902c€ alles ibgr. Vorig jaar was dat 3.3332 dus dit jaar 30% omhoog! Bij u als ik goed lees 3.574 + 1.611 c€ = 5.185 c€ per kWh. dus 5.185 c€ x 23205.45 dan betaal jij ongeveer 1200€ en wij voor dezelfde hoeveelheid gas 1018€ vorig jaar was dat ongeveer 780€. Kijk eens uit naar andere gas?? Besparing 182€! Voor uw elekriciteit gaat dat ook voor goedkoper stroom binnen te krijgen. Zonnepanelen zijn natuurlijk nog goedkoper.

mvgr. Polle Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel Empty Re: Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Bericht van Gast di jan 18, 2011 10:47 am

Ik heb de tarieven van 2011 gehanteerd. Vorig jaar was ik ook 200 euro goedkoper uit. Dit door de stijging van de gasprijzen. Ik ben al eens overgestapt, maar heb daar slechte ervaringen mee.
    het enige wat ik wil weten is hoeveel m3 gas ik op jaarbasis bespaar als ik een pelletkachel aanschaf.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 10:53 am

Hoeveel gas je gaat besparen is op voorhand moeilijk te zeggen denk ik. Er zijn veel factoren die hiervan af hangen. De keuze van de kachel, hoeveel moet er verwarmd worden, verbruik van de kachel, stookgedrag.
    Ik heb mijn kachel nog niet lang genoeg om te weten hoeveel ik ga besparen maar weet nu al dat het heel pak minder zal zijn, alleen al maar door mijn stookgedrag. Ik stook nu veel bewuster, en veel meer plaatselijk, daar waar vroeger praktisch het hele huis verwarmd werd met de CV. Ik denk niet dat je gigantische bedragen moet verwachten en je moet er rekening mee houden dat een pelletkachel toch wel wat onderhoud nodig heeft, veel meer dan alleen af en toe de asla leegmaken zoals het dikwijls wordt voorgesteld.

Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 11:43 am

Tot over 2 jaar verwarmde ik mijn woning met elektrische accumulatie verwarming. Ik had een verbruik van om en bij de 8000 kw/h voor de verwarming, wat neer kwam op zo'n 750€. Nu verwarm ik mijn woning met pellets (living-keuken-hall-traphall-badkamer)voor een totale oppervlakte van 165m³. Ik gebruik hiervoor ongeveer 135 zakken pellets (vorige winter)aan een gemiddelde prijs van 3,80 per zak. Dus voor een kleine 500 €. Mijn besparing bedraagt zo'n 200€ per jaar, dus ver verwijderd van de 1000€ per jaar. Wat wel waar is, dat ik met mijn aanschaf van een pelletkachel gigantisch veel goedkoper uitkwam, dan dat ik een volledige nieuwe cv-installatie zou hebben geplaatst. Ik moest namelijk nog een gasaansluiting leggen, radiatoren aanschaffen en de cv zelf. Een pelletkachel van 4500€ was een pak goedkoper en daar zit voor mij de grootste winst.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32456
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin di jan 18, 2011 1:58 pm

ieder geval is anders natuurlijk
    maar je mag aannemen gemiddeld 20-25proc max besparing,
    de besparingen van 40-50proc die je soms hoort zijn verkoopspraatjes, deze haal je enkel met de CV dicht

turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

Bericht van turkoois di jan 18, 2011 3:27 pm

Atreeb,

Ik heb een vergelijkbare woonruimte die ik verwarm, nl. L-vormige woonkamer 32 m2 en open keuken 15 m2. woning goed geïsoleerd (11 jr. oud)
    Gezin bestaat uit twee volwassenen. Dus geen kinderen die boven op hun kamer gaan spelen of studeren. Dus buiten de woonkamer en keuken hoef ik overdag en 's avonds niets te verwarmen. Alleen 's morgens de badkamer. Dan gaat ongeveer klein 1 uurtje de cv aan en die verwarmt het grootste gedeelte van mijn woning alvast voor, voordat om half tien de pelletkachel aangaat , nadat ik deze eerst gereinigd en bijgevuld heb.
    Het voordeel van de pelletkachel is de aangename warmte in de woonkamer en keuken (en zeker vlakbij de kachel)want ik vind dit toch een prettige soort van warmte vergeleken met de cv.
    Mijn verbruik van gas het afgelopen jaar was 1400 m3.(1 oktober 2009 tot 1 oktober 2010)(Ik had toen dus nog geen pelletkachel).
    Ik heb sinds 3 november een pelletkachel van Artel de 8.5. kw type EVO. Ik houd sindsdien wekelijks mijn gas- en pelletverbruik bij.
    Ik kan ook iedere maandag op een site ( [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] ) kijken wat het normale streefverbruik zou moeten zijn van het gas voor de afgelopen week. Je vult daar in wat je normale jaarverbruik is. en klikt op de knop "berekenen" Daarna kun je op de onderste regel zien wat jou streefverbruik van de afgelopen week zou moeten zijn (maandag tot en met zondag.) Dit heb ik dus bijgehouden vanaf dat ik de pelletkachel heb.
    Ik heb sinds 3 november 249 m3 gas gebruikt a € 0,4686 inclusief alle toeslagen en belastingen (totaal € 116.68)
    Het streefverbruik met mijn jaarverbruik van 1400 m3 zou 582 m3 mogen zijn. Dus mijn besparing in deze periode tot nu toe is -333 m3 gas. Dus bespaart € 156.04 op gas.
    Nu heb ik natuurlijk ook pellets gestookt in die periode. Met mijn "zuinige kachel" heb ik in deze periode voor € 105,34 aan pellets verstookt. (bijna 28 zakken van 15 kg.)Besparing € 156,04 - 105,34 = € 50,70 tussen 3-11-2010 en 16-1-2011.
    Normaal gebruik je in het stookseizoen 70% van je jaarverbruik aan gas. Stel dat je stookseizoen 6 maanden is dan kunt u uw besparing op gas ongeveer berekenen. Let wel: Je besparing zal niet iedere maand even groot zijn. Ik heb nog geen vergelijk met andere jaren voor de rest van het seizoen.

En met een pelletkachel alleen in de woonkamer en keuken, zit je overdag en 's avonds met een koude boven etage. (denkende aan de kinderen als die boven zouden willen studeren of spelen) Wil je het boven ook verwarmen dan zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden met pelletkachels, zodat je het daar ook kunt verwarmen met bijvoorbeeld kanalisatie of door het plaatsen van cv pelletketel tussen je bestaande cv installatie in.

Maar om nu te zeggen we gaan een heleboel terug verdien door een pelletkachel te plaatsen, dan moet je er rekening mee houden dat het jaren zal duren voordat je de pelletkachel en het daarbij behorende onderhoud ook hebt terugverdient. Want tegen die tijd zal de kachel al wel bijna aan vervanging toe zijn.
    Maar 1 ding kan ik u alvast zeggen. Als u er een aanschaft, dan wil je geen andere soort verwarming meer. Tenzij het een andere pelletkachel is.

Daarom veel wijsheid gewenst bij uw keuze. Lees veel op dit prachtige forum en u zult ook aangestoken met dit o zo fijne pelletvirus.

Groetjes,

Chris (turkoois)

12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 5:34 pm

Ik heb hier een hydro pelletkachel staan en verwarm dus mijn hele woning hier mee.
    Vorig jaar heb ik 2500 m3 gas verstookt.
    Ik heb mijn gasprijs vast staan op 0,51 cent 2500*0,51= 1275,-
    Dit jaar gebruik ik 240 m3 gas is dus alleen voor douchen 240*0,51= 122,-
    Ik gebruik dit jaar 3000 kg pellets = 672,-
    Ik heb dus een besparing van:1275-122-672=481,-

Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 5:39 pm

Ik schat onze besparing zo'n 25 à 30% op de gasrekening wij stoken nu met een houtkachel, binnenkort met een pelletkachel, opgepast hout en pellets moet je ook betalen en het onderhoud van uw pelletkachel ook. We gaan ook een condensatieketel plaatsen dat zal ook een besparing zijn tot 30 % op de gasrekening. Afwachten.....?

Groetjes Polle
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin di jan 18, 2011 7:23 pm

black schreef:Ik heb hier een hydro pelletkachel staan en verwarm dus mijn hele woning hier mee.

black dat is een mooie besparing,
    maar procentueel moet je de kost voor het koken ook bij het totaal rekenen, dit zit in de meesten hun gasrekening immers
    dan krijg je een lager percentage

Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 9:43 pm

Hoi,
    Mijn gasrpijs is met belasting 0.6325, dan heb ik vast tarief voor 3 jaar bij Electrabel, ik zou volgens mijn berekening op jaarbasis ongeveer 350 euro besparen.
    Maar dan heb je wel een veel fijnere warmte met een pelletkachel(hoop ik, heb er nog geen)ben me aan het orienteren. Opslag voor pellets heb ik wel.
    Maar je moet geen groot onderhoud volgens mij aan de kachel hebben na 4 of 5 jaar.
    Heeft iemand hier ervaring mee? En volgens mij gaan de prijzen van gas ook omhoog, wel bij het tankstation want ik tank gas.
    gr. Berlinda
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin di jan 18, 2011 9:50 pm

bm.bolink schreef:Hoi,
    Mijn gasrpijs is met belasting 0.6325, dan heb ik vast tarief voor 3 jaar bij Electrabel, ik zou volgens mijn berekening op jaarbasis ongeveer 350 euro besparen.
    Maar dan heb je wel een veel fijnere warmte met een pelletkachel(hoop ik, heb er nog geen)ben me aan het orienteren. Opslag voor pellets heb ik wel.
    Maar je moet geen groot onderhoud volgens mij aan de kachel hebben na 4 of 5 jaar.
    Heeft iemand hier ervaring mee? En volgens mij gaan de prijzen van gas ook omhoog, wel bij het tankstation want ik tank gas.
    gr. Berlinda

jaarlijks onderhoud is wel aan te raden
    dan word de kachel grondig gecheckt en gereinigd
    is ook belangrijk voor het rendement

Gast
    Gast

Bericht van Gast di jan 18, 2011 10:33 pm

erwin123 schreef:
    black schreef:Ik heb hier een hydro pelletkachel staan en verwarm dus mijn hele woning hier mee.

black dat is een mooie besparing,
    maar procentueel moet je de kost voor het koken ook bij het totaal rekenen, dit zit in de meesten hun gasrekening immers
    dan krijg je een lager percentage

Ik kook elektrisch
    Ben nu bezig met een zonneboiler en als dat goed draait.
    Dan weg met de gaskraan. heel happy
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 11:14 am

black schreef:Ben nu bezig met een zonneboiler en als dat goed draait.

Bedenk wel dat met een zonneboiler vaak nog naverwarming van je tapwater nodig is, om het gevaar van legionella te beperken. Als je dit met een elektrische boiler ondervangt, kun je inderdaad het gas buiten de deur houden!
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

Bericht van Annejanne wo jan 19, 2011 11:53 am

Mijn gasverbruik is sinds de pelletkachel bijna gehalveerd! Ik gebruik de gas nog voor warm water en verwarming van badkamer, keuken en living gedurende 1.5 uurtje 's morgens en 1.5 uurtje 's avonds. Als de kleinkinderen blijven slapen is de verwarming op de slaapkamer ook aan.

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 5:00 pm

Ik heb geen gas op dit moment, maar gezien de vorige ervaringen met gas in Nederland betaalde we toen voor een vergelijkbaar woon oppervlak en isolatie waarde dik 192 euro per maand! daarnaast mochten we ook nog doodleuk 350 euro bij betalen omdat ergens halverwege de prijzen gestegen waren. Dat is dus 2654 euro per jaar!!!

Nu stoken we mazout voor warm water (das 20 liter per 5/6 weken a 17/18 euro per 20 liter) en hebben we een pelltkachel waarmee we deze winter op 53 zakjes zitten. ik verwacht er nog een halve pallet bij te moeten stoken, en dan kom ik op een geschat verbruik van (67 zakken+ een halve pellt, 33 zakken dus= 100 zakjes a 3,80) 380 euro per jaar.

Samen met het mazout en de pellets zit ik dan ongeveer op 380+186,64= 565.64 Dat is een besparing van 2654-565.64= 2088.36

Tsja....velen zitten er dan net 200 euro onder maar ik lieg hier geen woord overals ik zeg dat ik zeker 2000 euro uit spaar op jaarbasis! Nu kan er nog wel wat bij komen als er weer weken komen met -10/-15, maar dan nog ga ik zeker 1700 euro besparen....

Is gas zoveel goedkoper dan in Belgie?? in Nederland is een maandlast van 200 euro op gas niks geks, zeker als je een gezin met kinderen zou hebben.

knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 74
    Registration date : 14-12-08

Bericht van knoepken wo jan 19, 2011 5:20 pm

Zeker ook zo veel in Belgie.Ik tracht met mijn pelletkachel mijn gas faktuur naar beneden te drukken .Helaas heb ik nog steeds gas nodig voor n' warm water;ben benieuwd hoeveel ik ga besparen???Intussen verander ik op 1/9 OOK VAN GAS PROVAIDER .Helaas de verschillen in belgie van de versChillende gas leveranciers is nu ook zo veel niet hoor?Maar op jaarbassis toch 70 80 EUROS
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 5:54 pm

tis allemaal om het even aangezien de gaslijnen ook gewoon gehuurd worden van de hoofdaanbieder. het zal echt centjes werk zijn....

Ze maken je vanalles wijs, al die reclame over isolate, en geen mens die die dure isolatie kan betalen, dus dan maar weer de gasprijs omhoog. Eigen schuld, had je je woning maar beter moeten isoleren.

zo gaat dat tegenwoordig, je wordt gewoon beroofd en voor de gek gehouden waar je bij staat en je kan er NIKS aan doen. machteloos ben je tegen de machtswellusten die je gas/elektriek/water verkopen.

Mij kunnen ze alleen nog voor elektriek om mn oren slaan. water is bij mij een grondwaterput van 70 m diep en verder is het af en toe een kanneke mazout en de pellets, en dat heb je zelf in de hand.
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin wo jan 19, 2011 7:39 pm

pallette schreef:tis allemaal om het even aangezien de gaslijnen ook gewoon gehuurd worden van de hoofdaanbieder. het zal echt centjes werk zijn....

Ze maken je vanalles wijs, al die reclame over isolate, en geen mens die die dure isolatie kan betalen, dus dan maar weer de gasprijs omhoog. Eigen schuld, had je je woning maar beter moeten isoleren.

zo gaat dat tegenwoordig, je wordt gewoon beroofd en voor de gek gehouden waar je bij staat en je kan er NIKS aan doen. machteloos ben je tegen de machtswellusten die je gas/elektriek/water verkopen.

Mij kunnen ze alleen nog voor elektriek om mn oren slaan. water is bij mij een grondwaterput van 70 m diep en verder is het af en toe een kanneke mazout en de pellets, en dat heb je zelf in de hand.

palette wat voor systeem is dat om warm water te stoken
    met mazout

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 8:50 pm

Een ouwe ketel, optima, met zonne dikke startmotor erop. Denk wel 20 jaar oud misschien. Deze stookte voordat wij erin trokken ook 3 radiatoren, die heb ik af gekoppeld en die gaan er ook uit als de kachel met kanalisatie geplaatst is, dan knap ik alles in een keer op. De huidige pelltkachel stookt makkelijk alles warm als je de deuren open zet.

De oude thermostaat op 5 graden gezet zodat de pomp nooit in werking treed. Maar ik wil wel een gas geisertje op fles denk ik. Iedere keer die stink-mazout bijkappen is ook niks en je kunt maar 10 minuten comfortabel douchen. als ie eenmaal de boiler gaat stoken is het warme er snel af Sad.... maar wel goedkoop, dat dan weer wel.

erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin wo jan 19, 2011 9:06 pm

pallette schreef:Een ouwe ketel, optima, met zonne dikke startmotor erop. Denk wel 20 jaar oud misschien. Deze stookte voordat wij erin trokken ook 3 radiatoren, die heb ik af gekoppeld en die gaan er ook uit als de kachel met kanalisatie geplaatst is, dan knap ik alles in een keer op. De huidige pelltkachel stookt makkelijk alles warm als je de deuren open zet.

De oude thermostaat op 5 graden gezet zodat de pomp nooit in werking treed. Maar ik wil wel een gas geisertje op fles denk ik. Iedere keer die stink-mazout bijkappen is ook niks en je kunt maar 10 minuten comfortabel douchen. als ie eenmaal de boiler gaat stoken is het warme er snel af Sad.... maar wel goedkoop, dat dan weer wel.

ok flessengas dan bespaar je de aansluiting en vast recht
    waarom geen kleine elektrische boiler op nachttarief

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 9:15 pm

Omdat ik ook keramisch kook, en om 15:30 afgewerkt ben de meeste tijd. Dan verbruik je dus toch meer, zit veel in de studio dan, dikke pc's lopen daar de hele avond en vooravond, de vrouw wil ook gewoon op ieder tijdtip een wasmachine aan kunnen zetten, of de vaatwasser. Nee, das een goede afweging geweest om dat niet te doen.

Tis wel goed zo, ik mag niet klagen Smile

Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 9:21 pm

rmcsmt schreef:
    black schreef:Ben nu bezig met een zonneboiler en als dat goed draait.

Bedenk wel dat met een zonneboiler vaak nog naverwarming van je tapwater nodig is, om het gevaar van legionella te beperken. Als je dit met een elektrische boiler ondervangt, kun je inderdaad het gas buiten de deur houden!

Het naverwarmen doe ik dan met de pelletkachel
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 9:38 pm

Oh ja tuurlijk, want jij hebt een hydrokachel! Tof systeem zo, met zonne- en pelletwarmte
    Heeft jouw pelletkachel dan nog een aparte wisselaar voor tapwater ingebouwd? Zo niet, Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken. Ben wel nieuwsgierig, vind zulke systemen ook erg leuk.
    Succes ermee in ieder geval
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 9:59 pm

rmcsmt schreef:Oh ja tuurlijk, want jij hebt een hydrokachel! Tof systeem zo, met zonne- en pelletwarmte
    Heeft jouw pelletkachel dan nog een aparte wisselaar voor tapwater ingebouwd? Zo niet, Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken. Ben wel nieuwsgierig, vind zulke systemen ook erg leuk.
    Succes ermee in ieder geval

Nee ik heb geen aparte wisselaar voor tapwater.
    Gaat via de zonneboiler.
    Wil dan met de regelaar van de zonneboiler een driewegklep regelen.
    Denk dat ik hem zo wil instellen dat de zonneboiler regelaar om 16 uur kijkt als de boiler op temp is, is de boiler dat niet dan schakeld de driewegklep om en circuleert de pelletkachel in de boiler tot de temp bereikt is en schakeld dan weer terug naar de radiatoren.
    De pelletkachel brand dan al wel om 16 uur

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za nov 23, 2024 7:21 pm