Atreeb,
Ik heb een vergelijkbare woonruimte die ik verwarm, nl. L-vormige woonkamer 32 m2 en open keuken 15 m2. woning goed geïsoleerd (11 jr. oud)
Gezin bestaat uit twee volwassenen. Dus geen kinderen die boven op hun kamer gaan spelen of studeren. Dus buiten de woonkamer en keuken hoef ik overdag en 's avonds niets te verwarmen. Alleen 's morgens de badkamer. Dan gaat ongeveer klein 1 uurtje de cv aan en die verwarmt het grootste gedeelte van mijn woning alvast voor, voordat om half tien de pelletkachel aangaat , nadat ik deze eerst gereinigd en bijgevuld heb.
Het voordeel van de pelletkachel is de aangename warmte in de woonkamer en keuken (en zeker vlakbij de kachel)want ik vind dit toch een prettige soort van warmte vergeleken met de cv.
Mijn verbruik van gas het afgelopen jaar was 1400 m3.(1 oktober 2009 tot 1 oktober 2010)(Ik had toen dus nog geen pelletkachel).
Ik heb sinds 3 november een pelletkachel van Artel de 8.5. kw type EVO. Ik houd sindsdien wekelijks mijn gas- en pelletverbruik bij.
Ik kan ook iedere maandag op een site (
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] ) kijken wat het normale streefverbruik zou moeten zijn van het gas voor de afgelopen week. Je vult daar in wat je normale jaarverbruik is. en klikt op de knop "berekenen" Daarna kun je op de onderste regel zien wat jou streefverbruik van de afgelopen week zou moeten zijn (maandag tot en met zondag.) Dit heb ik dus bijgehouden vanaf dat ik de pelletkachel heb.
Ik heb sinds 3 november 249 m3 gas gebruikt a € 0,4686 inclusief alle toeslagen en belastingen (totaal € 116.68)
Het streefverbruik met mijn jaarverbruik van 1400 m3 zou 582 m3 mogen zijn. Dus mijn besparing in deze periode tot nu toe is -333 m3 gas. Dus bespaart € 156.04 op gas.
Nu heb ik natuurlijk ook pellets gestookt in die periode. Met mijn "zuinige kachel" heb ik in deze periode voor € 105,34 aan pellets verstookt. (bijna 28 zakken van 15 kg.)Besparing € 156,04 - 105,34 = € 50,70 tussen 3-11-2010 en 16-1-2011.
Normaal gebruik je in het stookseizoen 70% van je jaarverbruik aan gas. Stel dat je stookseizoen 6 maanden is dan kunt u uw besparing op gas ongeveer berekenen. Let wel: Je besparing zal niet iedere maand even groot zijn. Ik heb nog geen vergelijk met andere jaren voor de rest van het seizoen.
En met een pelletkachel alleen in de woonkamer en keuken, zit je overdag en 's avonds met een koude boven etage. (denkende aan de kinderen als die boven zouden willen studeren of spelen) Wil je het boven ook verwarmen dan zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden met pelletkachels, zodat je het daar ook kunt verwarmen met bijvoorbeeld kanalisatie of door het plaatsen van cv pelletketel tussen je bestaande cv installatie in.
Maar om nu te zeggen we gaan een heleboel terug verdien door een pelletkachel te plaatsen, dan moet je er rekening mee houden dat het jaren zal duren voordat je de pelletkachel en het daarbij behorende onderhoud ook hebt terugverdient. Want tegen die tijd zal de kachel al wel bijna aan vervanging toe zijn.
Maar 1 ding kan ik u alvast zeggen. Als u er een aanschaft, dan wil je geen andere soort verwarming meer. Tenzij het een andere pelletkachel is.
Daarom veel wijsheid gewenst bij uw keuze. Lees veel op dit prachtige forum en u zult ook aangestoken met dit o zo fijne pelletvirus.
Groetjes,
Chris (turkoois)