Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 34 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 34 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

4 plaatsers

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Gast
    Gast

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Bericht van Gast wo jan 19, 2011 9:59 pm

rmcsmt schreef:Oh ja tuurlijk, want jij hebt een hydrokachel! Tof systeem zo, met zonne- en pelletwarmte
    Heeft jouw pelletkachel dan nog een aparte wisselaar voor tapwater ingebouwd? Zo niet, Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken. Ben wel nieuwsgierig, vind zulke systemen ook erg leuk.
    Succes ermee in ieder geval

Nee ik heb geen aparte wisselaar voor tapwater.
    Gaat via de zonneboiler.
    Wil dan met de regelaar van de zonneboiler een driewegklep regelen.
    Denk dat ik hem zo wil instellen dat de zonneboiler regelaar om 16 uur kijkt als de boiler op temp is, is de boiler dat niet dan schakeld de driewegklep om en circuleert de pelletkachel in de boiler tot de temp bereikt is en schakeld dan weer terug naar de radiatoren.
    De pelletkachel brand dan al wel om 16 uur
    Anonymous
    Gast
    Gast

Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: Gasverbruik op jaarbasis in verhouding tot het gebruik van een pelletkachel

Bericht van Gast do jan 20, 2011 8:22 am

Om even terug on-topic te komen :

Ik heb een spreadsheet gemaakt waarmee ik niet zozeer uitreken hoeveel ik kan besparen maar wel hoeveel ik aan verwarming zal uitgeven de komende 10 jaar.
    Ik ga daarbij uit van het huidig gasverbruik met prijzen voor gas, mazout, hout en pellets zoals die nu van toepassing zijn.
    Daar voeg ik de aankoop van een pelletkachel, bijkomende gashaard of houtkachel aan toe en dan kan ik spelen met diverse paramaters zoals het percentage waarin de tweede verwarmingsbron de verwarming voor zijn rekening zal nemen. Bijvoorbeeld 50/50 of 70/30 ten opziche van onze Viessman-gascondensatieketel.

Als ik dat allemaal uitprobeer dan kom ik tot de vaststelling dat het weinig uitmaakt zolang de aankoopprijs van de kachel niet boven de 4000€ komt. Het verschil tussen de verschillende scenario's die OP ONZE situatie van toepassing zijn situeert zich tussen 400€ tot 2000€.
    Gerekend op 10 jaar. Per jaar is dat een verschil van 40 tot 200€ en dus verwaarloosbaar (naar mijn mening).
    Natuurlijk zijn er extra parameters die ook belangrijk zijn en waar je geen vat op hebt : evolutie van de gasprijzen, stookolie, pellets, hout.
    En daarnaast heb je subjectieve criteria zoals : het moet esthetisch passen in het interieur, het gebruiksgemak (niets gemakkelijker dan een gas-cassette), het aanvoelen van de geproduceerde warmte ....
    Voor mij is ook de groene kant van het verhaal belangrijk en daarom gaan we binnenkort onze pelletkachel bestellen.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast do jan 20, 2011 9:44 am

black schreef:Nee ik heb geen aparte wisselaar voor tapwater.
    Gaat via de zonneboiler.
    Wil dan met de regelaar van de zonneboiler een driewegklep regelen.
    Denk dat ik hem zo wil instellen dat de zonneboiler regelaar om 16 uur kijkt als de boiler op temp is, is de boiler dat niet dan schakeld de driewegklep om en circuleert de pelletkachel in de boiler tot de temp bereikt is en schakeld dan weer terug naar de radiatoren.
    De pelletkachel brand dan al wel om 16 uur

Ehhh... en in de zomer dan? Start je dan speciaal je pelletkachel op om je tapwater na te verwarmen? Verwarming in huis is natuurlijk niet nodig dan.
    En wat als je overdag een aantal malen warm water tapt en de zonkracht niet voldoende is om tussentijds weer op te warmen?
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast do jan 20, 2011 10:16 am

Dan kan het altijd nog elektrisch.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr jan 21, 2011 9:03 am

Ja, elektrisch zul je echt wel nodig hebben.
    Heb je misschien toevallig ook een buffervat voor je cv? Dan zou je daar ook nog wat mee kunnen doen voor je tapwater-naverwarming.
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jan 23, 2011 12:52 pm

rmcsmt schreef:Ja, elektrisch zul je echt wel nodig hebben.
    Heb je misschien toevallig ook een buffervat voor je cv? Dan zou je daar ook nog wat mee kunnen doen voor je tapwater-naverwarming.

Nee heb geen buffervat ,ben ik niet nodig.
    Ik denk niet dat ik een elektrische bijverwarming nodig ben.
    Met de pelletkachel stook ik van semtember tot en met april.
    En een kennis van mij heeft het zelfde zonneboiler pakket wat ik straks neem en allebei het dak op het zuiden en hij moet alleen in de winter maanden bijverwarmen (september-maart)en in die maanden heb ik de pelletkachel alweer branden.
    Als je een overcapaciteit zonnepaneel hebt voor de boiler kan deze dus in het voor en najaar de boiler al goed op temperatuur krijgen.
    Het enigste probleem wat je dan hebt is dat de zonneboiler in de zomer dus zijn warmte niet kwijt kan en zal ik dus een radiator buiten moeten plaatsen om de overcapaciteit aan warmte te laten uitstoten.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32457
    Leeftijd : 62
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin zo jan 23, 2011 2:39 pm

black schreef:
    Als je een overcapaciteit zonnepaneel hebt voor de boiler kan deze dus in het voor en najaar de boiler al goed op temperatuur krijgen.
    Het enigste probleem wat je dan hebt is dat de zonneboiler in de zomer dus zijn warmte niet kwijt kan en zal ik dus een radiator buiten moeten plaatsen om de overcapaciteit aan warmte te laten uitstoten.

kan je de watertemperatuur niet hoger instellen dan van de boiler

of lever dat warm water aan de wasmachine, dan verbruikt die ook alweer minder elektriciteit

Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jan 23, 2011 3:14 pm

De temp hoger instellen wil niet die zit dan al op zijn max.
    Water voor de wasmachine of vaatwasser kan natuurlijk wel of een keer extra douchen kan ook Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast zo jan 23, 2011 7:21 pm

Oke, dan heb je een flinke lap zonnepaneel op dak staan, neem ik aan. Als je het daar helemaal mee kunt redden in het late voorjaar, zomer en vroege najaar, perfekt toch?
    Als je echt al je warme water niet kwijt kunt, kun je altijd ook de wc er nog mee doorspoelen! lacher
    Of een groter warmwatervoorraadvat nemen, of een tweede parallel zetten.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za nov 23, 2024 9:39 pm