van Maggy za 31 okt 2015 - 11:35
Wij hebben in 2010 een kachel bij meneer Rispens van R&R trading gekocht. Niet bij hem of wie ook gevraagd hoe dit aangesloten moest worden. Zelf gat in de muur laten boren, pijpje erdoor, t-stuk met potje, kapje erop. Achteraf zijn we er wel achter gekomen dat de pijp langs de zuidgevel omhoog loopt, wind vangt, niet dubbelwandig is, eigenlijk niet hoog genoeg uitsteekt en dat ook het kapje niet groot genoeg was om regen uit de pijp te houden. Allemaal onze eigen fouten.
Ondanks onze amateuristische installatie brandt de kachel fantastisch. Het enige wat we al snel hebben verbeterd was een groter kapje; na een stortbui is er het eerste voorjaar zoveel water in de pijp gekomen dat het via het T stuk tot in de kachel was gelopen. Iets meer en er zou zonder twijfel onherstelbare schade zijn ontstaan.
We hebben ook een keer stroomuitval gehad en stonden toen hoestend in de besneeuwde tuin terwijl we de rook via open ramen en deuren moesten laten ontsnappen. Het pleidooi voor vakkundige installatie -met voldoende trek- is dus wel terecht.
Maar ik vind wel dat er hier een beetje erg hard met de botte bijl wordt gehakt. Norg en Tolbert zijn plaatsjes waar de meeste mensen in Holland of Brabant nog nooit van gehoord hebben. Ik kan me goed voorstellen hoe iemand die 1x iets in zo'n dorp gekocht heeft de naam ervan jaren later niet meer weet.
Rispen had in 2010, toen hij onze kachel leverde, nog geen dealer-netwerk. De eerste kachel die hij ons leverde, werkte niet goed. Ook bij ons probeerde hij het eerst met onderdelen opsturen en lange telefoontjes recht te breien. Dat lukte niet, toen heeft hij vlak voor kerst 2010 de kachel omgeruild. Dat hij niet voor elk service-geval in de auto springt en van Norg of Tolbert naar bv Amsterdam 2 uur heen, 2 uur terug wil rijden (Breda 2,5 uur) lijkt me begrijpelijk.
Dat die Gast uit Breda telefonisch kennelijk niet goed duidelijk wist te maken wat z'n probleem was en dat Rispen dus de indruk kreeg dat er iets met een printplaat mis was, kan ik me ook voorstellen.
Kortom, Rispen, en velen met hem, zouden er beter aan doen wel een rookgasafvoer met voldoende trek aan te bevelen. Het is verstandig van Rispen om te werken aan een dealer netwerk. Als deze kachel tzt aan vervanging toe is, weet ik niet zeker of ik weer voor Artel zou kiezen. Maar ik sluit het ook zeker niet uit.
Rispen is niet heilig, Artel is niet zaligmakend, maar de kritiek hier vind ik overdreven.