Annie26 schreef:Hallo allemaal,
Ik zou me een pelletkachel willen aanschaffen maar weet niet welke ik nu het beste koop.
Een verkoper in de buurt verkoopt Ravelli en ik wou weten of dit een degelijk merk is?
Ik heb de R70 (7kw) in gedachten voor een ruimte van 33 vierkante meter en een aanpalende keuken van 14 vierkante meter.
Is dit een goede koop? Ik heb het zeer graag warm ben best wel een koukleun.
Van harte bedankt
Hallo Annie,
Je hebt nog niet verteld of je huis wel of niet goed is geïsoleerd.
Want als je huis wel goed geïsoleerd is, dan heb je volgens mijn bescheiden mening meer dan genoeg aan 7 kw.
Zelf verwarm ik namelijk ook een living van 33 m2 en een aangrenzende open keuken van 15 m2. De hoogte bij mij is 2.45 m.
mijn kachel kan van 3.9 kW tot 7.2 kw vermogen afgeven.Rendement bij mijn kachel is ongeveer 86 %.
Mijn kachel staat altijd (98 % op vermogen P1)en gaat automatisch in ecopower uit als de temperatuur is bereikt.De temperatuur is bij mij gemiddeld 22 graden (als de kachel aan is.)
De kachel gaat automatisch weer aan als de temperatuur is gezakt tot een bepaalde waarde.
Wat ik wil zeggen: Is je ruimte goed geïsoleerd, dan heb je volgens mij meer dan genoeg aan die 7 kw.
Koop je meer vermogen (kw) dan heb je kans dat in de tussenseizoenen de temperatuur veel te hoog wordt of dat je kachel uit moet schakelen, tenzij je natuurlijk de deuren open gaat zetten, en daardoor "heel je huis" onnodig wil verwarmen. Hierbij ga je ook onnodig veel pellets verstoken.
Ik ga de ruimtes van mijn woning, waar ik bijna niet kom of alleen maar hoef te slapen niet onnodig verwarmen.
Bij mij gaat alleen 's morgens een half uurtje de cv aan om de badkamer en woonkamer op temperatuur te brengen.
Mijn verbruik is over het hele vorige winterseizoen maar 500 gram per uur geweest. In het voor en na seizoen heb ik een gebruik van ongeveer 375 gram per uur.
als ik ga stoken met de deuren open, dan stook ik heel wat meer pellets.
Als ik het volgens iemand verkeerd heb dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groetjes,
Chris (turkoois)