van vinnus1 zo sep 18, 2016 11:18 am
Ik ben tot heden zeer tevreden geweest over Elite pellets (dacht ik toch).Maar onlangs had ik de hulp ingeroepen van mijn verkoper de mijn Harman Accentra had verkocht.Ik heb in deze persoon een heel groot vertrouwen en verteld bij mijn weten ook nooit onzin.Ik heb mijn nieuwe kachel sinds januari 2016,dus nog geen 5 maand mee gestookt.Deze kachels zijn dan ook nog geen chineese brol en niet de goedkoopste.De installateur trekt mijn valletje van de de pelletbak open en zegt,kijk eens naar je wanden,die zijn op sommige plaatsen al goed aan het roesten.Nu komt het ,ik wist nl.wel dat ik altijd heel veel condens had aan het glas van mijn voorraadbak (heb dit nog aangehaald hier op het forum in
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] ) en dacht dit komt door de temperatuur schommeling van mijn loods waar de pellets zijn opgeslagen naar de warme temp. in huis.
De overgrote meerderheid van pelletkachels heeft ook geen vacuum pelletvoorraad,bij de meeste kan het damp ontsnappen,bij mijn kachel mag er geen lucht ontsnappen.Nu heb ik de vochtigheid laten bepalen met een geijkt toestel en kom helaas op bijna 16.8 uit dat ik wel heel hoog vind.Nu begrijp ik wel sommige verkopers dat ze ze zeggen Elite daar stook je je kachel mee stuk.Zuurtegraad hoog (tropisch hardhout) vochtig daar moet dan ook geen tekeningetje bij worden gemaakt.Ik nodig dan ook GBS uit om eens te komen kijken naar de schade op een kachel die amper 4 à 5 maand heeft gebrand.Voor mij nooit nog Elite.
Ik veronderstel dat dit wel voor veel mensen de ogen zal openen die dit niet wisten en ook in de pelletbak niks zien maar wel geleidelijk schade krijgen aan de kackel bv.aan de branderkorf of andere stukken .
Langzaam zullen wij wel leren wat goed is voor ons en de kachel en wat slecht is.