Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+23
erwin
dxnature
grossard.rob
Maggy
spydi
arjan.moes
zouzou
Ikzelf
rloncke
francky
player
Jef
Hans52
shadow10
knoepken
Annejanne
Philip
rika1967
steven
ss
ben-revo
john-159
nick1
27 plaatsers

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel


    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast do mei 03, 2012 10:23 am

    Na halve dag branden is er een wazige afzetting op het raampje, na een hele dag branden kan er gekuist worden. Een gouden tip voor het reinigen; gebruik geen enkel produkt, papier of vod maar schaf jullie eens een rolletje staalwol aan (de fijnste die je kunt krijgen type XXX of 111), ruit warm of koud maakt niet uit. Met het maken van draaiende bewegingen gaat alle aansla
    g er zomaar af, eventueel stofzuiger onderhouden om het losgekomen stof op te vangen. Met een proper stukje staalwol blink je het ruitje daarna op alsof ze nieuw is. Surprised Smile Surprised
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van dxnature vr mei 04, 2012 10:31 am

    @maggy, ik gebruik als het nodig is een biologische glasreiniger om het ruitje te reinigen. Iets minder agressief doch veiliger voor de lak.

    @grossard.rob, die aveve pellets waren gewoonweg de slechtste van de 7 door mij geteste pellets vorige maand. Heel snel een vuile (zwarte) ruit en veel zwarte as productie. Ik gebruik een broertje van jouw kachel, de space.

    Nu een vraag. Bioflam blijkt als beste pellet op het ogenblik voor mijn kachel geschikt doch naast de weinig witte asvorming, goede warmte afgifte en een langzaam vuil wordende ruit blijkt deze laatste moeilijk te reinigen. Het weinige vuil dat op de ruit kleeft is er maar hardnekkig af te krijgen. Bij al de andere geteste pellets werd de ruit sneller en donkerder vuil maar dit ging er steeds met een droog papiertje makkelijk af.

    Heeft iemand enig idee van de oorzaak? Lijkt net of er teer uit de verbranding van de pellets vrij komt. Het moet gezegd dat in de zakken van Bioflam redelijk veel rode pellets, lees 20%, aanwezig waren, afkomstig van een tropisch hardhout werd mij aan de telefoon verteld door de leverancier.

    Eigenlijk lig ik niet wakker van een vuile ruit en weet dat dit een gewone zaak is waar ik eigenlijk niet aan til, maar als de ruit moeizaam te reinigen is word stel ik dit in een ander daglicht.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gast vr mei 18, 2012 5:16 pm

    de ruit kuisen we eerst wat met keukenrol , daarna enkele
    spuitjes HG kachelruitjes reiniger en alles is net
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van arjan.moes di jun 05, 2012 4:05 pm

    Ik ben er nu achter wat een ander merk pellets doet, en wat een grote schoonmaakbeurt doet met de kachel. Het is echt een wereld van verschil, voorheen had ik na een dag de hele ruit zwart, en nu pas na 3 dagen een grote vlek rechtsboven in het ruitje. en ik heb dus geen schouw, enkel alleen een pijp van 80 mm die horizontaal door de muur gaat, lengte van die pijp is ongeveer 1 meter.


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Philip di sep 15, 2015 8:46 am

    arjan

    ik geloof niet meer in de schuld van pellets voor de zwarte geblakerde ruit

    vorige kachel met schoorsteen, ruit zwart geblakerd reeds na 5 minuten branden
    nu andere kachel, dezelfde schouw EN zelfde merk pellets en om zelfs nog verder te gaan pellets van dezelfde geleverde pal (pal half op gestookt met vorige kachel) en de kachel blijft gegarandeert een proper ruit behouden voor meerdere dagen enkel een lichte grijze waas is er na 2 dagen op te merken.
    misschien komt het door de parameters/afregeling kachel maar zo zie je maar.


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van erwin di sep 15, 2015 10:38 am

    afregeling en de constructie van de kachel.
    hoe korter de brandpot bij de ruit staat hoe rapper zwart.
    en een goed werkende screenwash maakt ook veel goed...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Philip di sep 15, 2015 5:27 pm

    erwin

    mijn vorige kachel had screen wash en en mijn nieuwe kachel heeft deze niet .....
    enige wat het probleem met vorige kachel erger kon gemaakt hebben is/was de printplaat , deze was een 16bit en de nieuwe hadden een 32bit versie hierdoor konden er geen aanpassingen  aan de parameters gebeuren aan de oude kachel. het enige dat standaard kon gewijzigd worden was de pellet toevoer.
    doch op het nieuwe merk werden ook geen parameters gewijzigd, tenzij de pellet aanvoer omdat ik een inmense hoge vlam had ( ultra korte pellets alle minder dan 1cm ) maar dit had ik ook met de oude kachel gedaan ....

    zoals je zegt afstand branderpotje tot ruit zou logisch kunnen zijn want ik merk bij de rika meer afstand op


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Baileysker
    Baileysker
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 62
    Registration date : 26-12-14

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Baileysker zo nov 22, 2015 3:07 am

    1 van de dealers die we bezocht hebben zei dat het ruitje gewoon gereinigd mocht worden met instanet.
    Zijn er nog mensen die dit doen, want dat heb ik hier nog niet gelezen.

    Wil het al op voorhand weten want volgende week wordt onze pelletkachel geïnstalleerd.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Annejanne zo nov 22, 2015 7:58 am

    Een stukje vochtig keukenrol in de asse soppen en zo de ruit reinigen....kost niks en werkt perfect.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    don diego
    don diego
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Registration date : 18-04-15

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van don diego zo nov 22, 2015 10:18 am

    wordt 1 maal per week gekuist
    brand 17 uur per dag op auto.
    zeer lichte waas op de onderste hoeken van de ruit
    gewoon met droge vod afvegen


    _________________
    MCZ Boxtherm 70
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3077
    Registration date : 06-12-11

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Fleur zo nov 22, 2015 12:34 pm

    hangt af van de soort pellets dat je brand (naaldhout of hardhout)
    een perfekte schouw en juiste afstelling van de kachel zal hier ook een rol spelen.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4396
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van krusty zo nov 22, 2015 12:55 pm

    Hier is een vochtige spons voor het moment ruim voldoende om de ruit proper te houden om de 3/4 dagen of 24 u branden. ( S'morgens de cv en in de namiddag de pelletk.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van erwin zo nov 22, 2015 7:48 pm

    @ Baileysker: hier staan nog wat tips.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31403
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van erwin di sep 11, 2018 4:30 pm

    een ongeluk zit soms in een klein hoekje...

    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Knipse32


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel - Pagina 3 Empty Re: Hoe smerig wordt de ruit van jullie kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 6:47 pm