Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 21 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen Empty nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Bericht van Gast za maa 03, 2012 10:30 pm

    beste forummers,

    Sinds begin deze week zijn wij bij mijn moeder in het bezit van een edilkamin ottawa icm buffervat van 500L voor CV en een aparte warmtepompboiler van 200L voor sanitair water. Binnen hebben we een thermostaat die in verbinding is met het buffervat, dus als het niet warm genoeg is, slaat de thermostaat aan en vraagt hij water aan het buffervat, die dan weer opgewarmd wordt door de ketel. (Zo is het toch, nee?)
    Installateurs hebben al hun best gedaan deze af te regelen maar ik heb wel nog enkele vragen, aangezien er op de ketel blijkbaar nieuwere software zit en hun kennis hierover vrij beperkt blijkt.

    De ketel staat nu ingesteld op ECO, dus als je een temp instelt, vb60°, gaat hij verwarmen tot 70° (een tolerantie van 10° dus) en dan valt hij uit. Zakt de temp weer, dan slaat hij weer aan. De eco functie is aangezet omdat we de tweede avond de ketel aan hadden staan met de instelling 70°C, en ondanks dat de ketel en het buffervat al warm genoeg waren, bleef de ketel doorbranden tot hij al op 91° stond en ik hem uit ongerustheid had afgezet.

    Dit gebeurt dus niet meer, maar de ketel slaat wel altijd op en af nu, en dit lijkt me niet echt de beste manier? Ik denk dat het beter is dat hij rustig verder pruttelt op een lage stand?

    Ik geraak ook niet helemaal wijs uit de 'comfort clima' en de 'modula potenze' ? Uit wat ik al gelezen heb is dit auto of manueel? En dan de P1,P2,..P5 standen? Ik heb ook een afstandsbediening waar blijkbaar ook een temp. meter in zit, stuurt die de ketel dan ook als je comfort clima selecteert en graden instelt?

    Ik zou graag beetje meer uitleg hebben, en evt iemand die wat tips kan geven in wat de beste (of betere) instellingen zouden zijn?


    Persoonlijk denk ik dat een manuele instelling het beste zou zijn, dat de ketel goed brandt als het nodig is, en eens het buffervat op temp is, dan op een zeer laag vuurtje terugvalt, is dit mogelijk?

    Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor hopelijk de reacties die gaan komen Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen Empty Re: nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Bericht van Gast za maa 31, 2012 7:06 pm

    Beste,

    Ikzelf ben ook de eigenaar van zo"n ketel. Wat ik echter niet snap is waarom er met een buffervat voor de cv gewerkt is aangezien de ketel een ingebouwde buffer heeft? Bij ons is de ketel aangesloten op een 3 weg ventiel dat schakelt tussen de boiler en de cv doormiddel van een aquastaat. Door een tijdsschakelaar toe te voegen aan de installatie kunnen we alles perfect afregelen.

    Ikzelf heb nog nooit gehad dat de temperatuur van de ketel te hoog werd, misschien kan je dit opvangen door te spelen met de parameters?

    De comfort clima kan je gebruiken als termostaat. Deze meet dan de temperatuur binnen in huis en geeft dit door aan de ketel, indien de temperatuur te laag is zal de ketel water uitsturen naar de cv, door het buffervat is dit echter niet mogelijk bij jou waardoor de afstandsbediening naar mijn mening zijn nut verliest en de echte kracht van de ketel een beetje teniet gedaan word. De P standen die je aanhaalt verklaren in welke "mode" je ketel draait, hoe hoger, hoe hoger het verbruik en hoe sneller deze de temperatuur verbruikt. Dit kan je vergelijken met de versnellingen op je wagen, hoe hoger, hoe sneller je gaat.

    Om op een laag vuur terug te vallen kan je de pellet toevoer + toevoer van lucht lager zetten in het menu. Bij mij staat de pellet toevoer in P1 momenteel op een 10%. In deze stand is het verbruik laag en word het water aan een rustige temperatuur warm gemaakt. Ideaal bij dit weer. Indien het kouder is zet ik deze waarde uiteraard wat hoger.

    Kortom: een prettige ketel waar je, mits enig opzoekwerk, veel plezier aan hebt en waar je veel kan instellen. Ik denk echter dat je ketel niet optimaal geinstalleerd is en je toch wel enige functionaliteit niet hebt. Wie heeft deze geinstalleerd?

    mvg,
    vagehond
    vagehond
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 35
    Leeftijd : 64
    Registration date : 24-02-12

    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen Empty Re: nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Bericht van vagehond do jan 24, 2013 10:11 am

    Hallo,
    sinds een jaar heb ik ook een OTTAWA.
    via de programatie springst die s' morgens en s'avonds op.
    Met dit koude weer laten we hem s'middags ook een uurtje of 2 draaien.
    De ingebouwde buffer (80 liter) is te klein om met dit koude weer te temperatuur in huis op peil te houden. Ik denk er ook over na om een extra buffer te plaatsen.
    Ps voor sanitair water gebruik ik de ingebouwde warmtewisselaar van de Ottawa
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen Empty Re: nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 10:44 am

    Vagehond,
    graag eerst even voorstellen op het forum, klikken op de rode klik hier achter Nieuwe Leden in de banner midden boven deze pagina en dan de forumregels lezen en over voorstellen.
    M.v.g.,
    Dick

    Gesponsorde inhoud


    nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen Empty Re: nieuwe installatie edilkamin ottawa : enkele vragen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 10:12 am